De caravan beladen

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » vr 9 sep 2016 07:56

Micky schreef:
Hans1954 schreef:RE.gif Ik pretendeer het niet perfect te hebben. Maar een watertank van 25 liter in de dissel vind ik een slecht idee en compenseert slecht een slechte belading. De huidige disselkasten hebben bovendien vaak een plastic vloertje dat al onder kleine belasting scheuren gaan vertonen.
Welk merk caravan heeft een plastic vloertje dan als ik vragen mag, ik ken het alleen van onze oude Tabbert, maar onze kip heeft gewoon de hele sandwichvloer in de dissel scratch.gif
Van de caravans die ik had (Adria, De Reu, 2 x LMC, Tabbert) had alleen De Reu een doorlopende sandwichvloer. Tabbert en LMC hadden dat breekbare plastic. Dus ook Knaus, TEC, Fendt met blokrooster.of er nog meer zijn zullen bezitters even moeten melden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » vr 9 sep 2016 08:02

eurotrotter schreef:T.S. zijn caravan heeft een eind keuken,dat is een vast gegeven,die zijn zwaar achterin, en dan valt er weinig te "trucen"met belading van achter naar voor te verplaatsen.
En als je dan nog kilo's "over hebt" kun je een kan water in de disselbak zetten om je kogeldruk te verhogen,en of je dat nu met water,bier de voortent of een gasfles oplost maakt niet uit;kilo's zijn kilo's.
Moet dan wel opmerken dat er met de plaatsing van de as door de fabrikant nog heel wat bereikt kan worden. En dat is dan waarschijnlijk ook gebeurd. En dan werken de beladingtrucs gewoon zoals bij iedereen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

arnovariante

Re: De caravan beladen

Bericht door arnovariante » vr 9 sep 2016 08:02

Het water in een drinkwater tank heeft niet veel ruimte om heen en weer te schommelen.
Hooguit een cm of 70, en dan heb je al een flinke tank.
Op die afstand heeft dat slingerende water niet voldoende momentum om nadelig te zijn voor de caravan!

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » vr 9 sep 2016 08:24

arnovariante schreef:Het water in een drinkwater tank heeft niet veel ruimte om heen en weer te schommelen.
Hooguit een cm of 70, en dan heb je al een flinke tank.
Op die afstand heeft dat slingerende water niet voldoende momentum om nadelig te zijn voor de caravan!
UIt ervaring ben ik dat niet met jou eens. Sinds ik de tank leeg laat, ligt de caravan stukken rustiger achter de auto. IK beweer niet dat het water oorzaak is van de onrust, maar het werkt wel versterkend wanneer de wiebel in de caravan komt. En die wiebel kan in principe wel weer makkelijker optreden wanneer zwaar gewicht aan het einde van de caravan zit.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

arnovariante

Re: De caravan beladen

Bericht door arnovariante » vr 9 sep 2016 08:35

Dat klopt, zwaar gewicht achterin een caravan is nooit goed.
Ook een half gevulde watertank niet.
Maar je probleem wordt dan veroorzaakt door het gewicht en niet door het momentum van het heen en weer klotsende water over een afstand van 50 tot 70 cm.
Ter illustratie:
Wij laden vaak Fosforzuur en Zwavelzuur met een dichtheid tussen 1.6 en 1.85 in onze tanks die ÷10 mtr breed zijn.
Die bewegingen van het zware product worden zeer goed gevoeld.
Als we een bocht nemen met iets te hoge snelheid komen we soms wel tot 60 cm scheef te liggen door het gewicht wat naar een zijde van de ladingtank klotst.
Maar dan heb je het over een afstand van 10 mtr...
Je ziet ook wel eens tankwagentjes rijden met een duidelijk kleinere diameter dan normaal.
Daar zit dan ook zwaar product in, meestal Zwavelzuur, dat is de zwaarste vloeibare gevaarlijke lading die vervoerd wordt.
De diameter van de tank is dan bewust kleiner gehouden om het schommelende momentum zo klein mogelijk te houden.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » za 10 sep 2016 22:18

arnovariante schreef: Maar je probleem wordt dan veroorzaakt door het gewicht en niet door het momentum van het heen en weer klotsende water over een afstand van 50 tot 70 cm.
Dat kan ik bevestigen; ik rij dagelijks op een vrachtwagen en mijn lading bestaat uit IBC's ( die grote plastic tanks van 1000 liter die je wel eens in volkstuintjes ziet mrgreen.gif ) vaten van 200 ltr of cans van 20 of 25 ltr.
De lading is altijd verschillend van samenstelling,maar het zijn altijd vloeibare reinigings middellen op basis van zuren of logen.
En ik kan je verzekeren dat de stabiliteit van mijn auto niet be invloed word vanwege t feit dat ik vloeistoffen vervoer.
T enige moment wanneer je merkt dat je vloeistoffen geladen hebt is als je b.v af moet remmen voor een stoplicht en wanneer je dan stilstaat de auto enigzins voor en achteruit voelt deinen door de werking van de vloeistoffen,maar dat komt pas voor als ik een volle vracht in IBC 's geladen heb,bij vaten of cans komt dit fenomeen niet voor.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » za 10 sep 2016 22:22

Hans1954 schreef: Van de caravans die ik had (Adria, De Reu, 2 x LMC, Tabbert) had alleen De Reu een doorlopende sandwichvloer. Tabbert en LMC hadden dat breekbare plastic. Dus ook Knaus, TEC, Fendt met blokrooster.of er nog meer zijn zullen bezitters even moeten melden.
Mijn vorige caravan,een Hobby,had een multiplex vloer in de disselbak,mijn huidige,een LMC, heeft een traanplaat bodem.
Dus een kilo'tje meer of minder is geen probleem bij mijn caravan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: De caravan beladen

Bericht door PD » za 10 sep 2016 22:26

RE.gif RE.gif
Je beredenering gaat uitsluitend op bij volledig gevulde tanks/vaten, in alle andere gevallen beinvloedt vloeistof de stabiliteit wel... Waarom zouden tankwagens anders slingerschotten in de compartimenten hebben scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » za 10 sep 2016 22:34

Hans1954 schreef: Stond van de zomer achter een tankauto. Die had, en dat heb ik nog nooit gezien, een inhoudswijzer op de achterkant van de tank. Je wilt niet weten hoe die wijzer heen en weer sloeg en hoe de tankauto stond te schudden.
Dat is dan waarschijnlijk een mesttanker geweest,dit zijn de enigen die zo een niveaumeter hebben.
Maar zo een tank van 30 000 liter is niet te vergelijken met een kan van 50 liter in een caravan,althans niet door de werking van de vloeistof.
Dat je geen tank van 50 liter achter in je caravan zet begrijp ik,maar daat gat over gewicht,je zet ook geen mud aardappels achter in je caravan.
Maar als je,zoals T.S een caravan met eindkeuken hebt,en je hebt n probleem om aan een fatsoenlijke kogeldruk te komen is een can water in de disselbak of voor in de caravan een prima alternatief wat de wegligging niet beinvloed.

Ben je daardoor te zwaar geladen en krijg je een controle( wie krijgt die wel eens) laat je de kan leeglopen en ben je weer volkomen in orde,en stop je bij de volgende benzine pomp om je can weer te vullen en je kogeldruk weer op orde te brengen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » za 10 sep 2016 22:41

PremiumDiscovery schreef:RE.gif RE.gif
Je beredenering gaat uitsluitend op bij volledig gevulde tanks/vaten, in alle andere gevallen beinvloedt vloeistof de stabiliteit wel... Waarom zouden tankwagens anders slingerschotten in de compartimenten hebben scratch.gif
Geen enkele IBC,vat of can is volledig gevuld,daar zit altijd wat expansie ruimte boven t product.
Het verschil is dat vloeistoffen in dit soort verpakkingen t.o. een tankwagen niet veel ruimte hebben om te kunnen gaan klotsen.
De verpakking op zich werkt dan al als een schommelschot.
Overigens werken die schommelschotten alleen op de voor en achteruitgaande beweging van de vloeistoffen,en niet op de zijdelingse bewegingen

Bij een enkele watercan in een caravan zal dat geen invloed hebben; de inhoud van je brandstoftank heeft ook geen invloed op de stabiliteit van je combi,ook niet als de tank nog maar half vol is.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op za 10 sep 2016 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: De caravan beladen

Bericht door PD » za 10 sep 2016 22:43

RE.gif
Desondanks wil ik mijn 50 liter watertank achterin de caravan niet voor bijv. 50% gevuld hebben... Die 25 kg klotsend water versterkt absoluut een evt. slingerbeweging :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: De caravan beladen

Bericht door arnovariante » za 10 sep 2016 22:46

Welnee!
Ik ben het eens met Eurotrotter, de tank functioneert als een slingerschot en voorkomt dat het momentum over de gehele breedte van het voertuig beweegt.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: De caravan beladen

Bericht door PD » za 10 sep 2016 22:47

Oneens, maar dat mag mrgreen.gif
De watertank zit in de achterhoek en versterkt daar de beweging. Ik rijd altijd met een lege watertank.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: De caravan beladen

Bericht door arnovariante » za 10 sep 2016 22:49

Tuurlijk.
Maar ik denk dat hier het verschil tussen theoretische kennis en praktijkervaring duidelijk wordt..... whistle.gif
Een half gevulde tank van 50 tot 70 cm zal een voertuig van 250 cm breed niet laten bewegen.
Het gewicht op zich is nadelig, maar de beweging van dat gewicht heeft niet of nauwelijks effect op die veel grotere breedte van het voertuig.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: De caravan beladen

Bericht door PD » za 10 sep 2016 22:53

Oneens, de krachtvektor grijpt aan in de hoek en is door de versnelling veel groter dan 25 kgf... maar ik laat het er lekker bij :lol:
Eens worden we het toch niet awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: De caravan beladen

Bericht door karelV » za 10 sep 2016 23:48

RE.gif

Maar wel met mij want je krijgt idd een negatieve beweging in je caravan hoe groot de caravan ook is met een (en zeker) half volle tank water. Lijkt mij dat je hem dan beter afgevuld kan hebben om die negatieve beweging niet te krijgen maar dat is dan weer minder ivm gewicht, dus gewoon met lege tank op pad. thumbup.gif thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » za 10 sep 2016 23:57

RE.gif

Buiten t gewicht van die vloeistof,want dat ben ik wel met je eens;wat zou de invloed op de stabiliteit kunnen zijn van een tank waarin,als hij half vol is,20 of 25 liter waterzit?
Ik denk dat,wanneer je dit in een labo beproeft er geen meetbaar resultaat zal zijn. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » zo 11 sep 2016 08:20

Zelf de caravan door die tank op 1 wiel gehad. Lege tank: geen last mee. En nogmaals: waarom kostbaar laadvermogen aan water opofferen? Ik vul de tank als ik op de camping aankom en gooi hem vlak voor vertrek weer leeg. Als we een keer ergens vrij overnachten, heb ik een tank van 25 liter in de auto. Toilet blijft bruikbaar door een los tankje met 5 liter bij het toilet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

arnovariante

Re: De caravan beladen

Bericht door arnovariante » zo 11 sep 2016 08:37

RE.gif
Even goed lezen wat er beweerd wordt.
Het gewicht op zich is zeeeeeer slecht voor de stabiliteit!
Maar er wordt door Eurotrotter en mij beweerd dat het klotsende momentum van een half gevulde tank NIET slecht is voor diezelfde stabiliteit.
Als je de stabiliteit van een tank op zich zou bekijken klopt de theorie.
Maar het klotsende momentum in diezelfde tank van 50 tot 70 cm geplaatst in een caravan van 250 breed heeft daarop geen invloed.
Nogmaals, het gewicht wel!

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: De caravan beladen

Bericht door karelV » zo 11 sep 2016 10:21

RE.gif

Nou dan worden wij het ook niet eens, maar evenwel goede vrienden mrgreen.gif thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De caravan beladen

Bericht door eurotrotter » zo 11 sep 2016 11:36

Hans1954 schreef:Zelf de caravan door die tank op 1 wiel gehad. Lege tank: geen last mee. En nogmaals: waarom kostbaar laadvermogen aan water opofferen? Ik vul de tank als ik op de camping aankom en gooi hem vlak voor vertrek weer leeg. Als we een keer ergens vrij overnachten, heb ik een tank van 25 liter in de auto. Toilet blijft bruikbaar door een los tankje met 5 liter bij het toilet.
Mijn argument ging erover dat T.S een caravan met eindkeuken heeft en zich afvroeg of dat de stabiliteit zou be invloeden.
Ik stel dat een can water voorin de disselbak een eventuele negatieve of te lage kogeldruk wel positief zal be invloeden.
Je zult in geval van een lage kogeldruk iets met gewicht moeten doen,en als je "laadvermogen"over hebt kun je dat prima doen met een can water.
Zelfs beter overladen dan een te lage kogeldruk,voor je eigen veiligheid.

IK heb in mijn tank,die zich boven de as bevind ook maar en voorraadje van een liter of 10 ,voor tijdens de reis.
DE spoeltank van het toilet,dat zich helemaal achterin bevind,blijft leeg,tijdens gebruik van t toilet onderweg word gespoeld met de doucheslang,die vanuit de huishoudtank gevoed word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: De caravan beladen

Bericht door Micky » ma 12 sep 2016 19:51

Hans1954 schreef:Zelf de caravan door die tank op 1 wiel gehad. Lege tank: geen last mee. En nogmaals: waarom kostbaar laadvermogen aan water opofferen? Ik vul de tank als ik op de camping aankom en gooi hem vlak voor vertrek weer leeg. Als we een keer ergens vrij overnachten, heb ik een tank van 25 liter in de auto. Toilet blijft bruikbaar door een los tankje met 5 liter bij het toilet.
Waarom? om de redenen die je zelf hier schrijft, kijk eens de moeite die jij doet om water onderweg te hebben en het toilet te kunnen gebruiken, ik rij altijd met water in de watertank en in het toilet, nooit last van gehad, ook niet met de grote Tabbert, nu gebruik ik ook de watertank om mijn kogeldruk perfect te krijgen, meestal 5- 10 liter in de 20 liter tank, toilet half vol.

mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De caravan beladen

Bericht door Hans1954 » ma 12 sep 2016 21:16

Tabbert is ook de eerste waarmee ik het probleem heb. De tank zit zoals gezegd op een ongunstige plek. Zelfs de tafel die wordt geacht laag tussen de banken te staan, zet ik boven op de as. Bovendien heeft de caravan een lage kogeldruk van huis uit dus ik moet nogal naar voren laden voor een goede druk. Waarmee de caravan wel een soort van staartklok wordt. Doe ik dus niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”