garantie Lunar caravan

Plaats reactie
Cees290944

garantie Lunar caravan

Bericht door Cees290944 » di 28 mei 2013 20:52

Onlangs heb ik een Lunar caravan gekocht.
De caravan heeft een garantie op waterdichtheid van 6 jaar.
Deze garantie is echter alleen geldig, als ik ieder jaar de caravan een servicebeurt laat geven.
Deze servicebeurt kost ieder jaar € 239.
Ik heb hier erg veel moeite mee.
Wie heeft dezelfde ervaring?
Volgens mij klopt dit ook niet met de Europese rechten van de consument.
Wie kan me goede raad geven?
bedankt alvast.
cj.dekker@zonnet.nl

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: grantie Lunar caravan

Bericht door Diny » di 28 mei 2013 21:09

RE.gif
Iedereen die een nieuwe caravan koopt moet de eerste 6 jaar jaarlijks een vochtmeting laten doen om onder gerantie eventuele vochtschade te laten repareren. Die vochtmeting kost m.i. nooit meer dan een euro of 80.
De vochtmeting moet bij een officiële dealer van Lunar.
Tegelijkertijd ook nog eens een servicebeurt lijkt me een beetje veel van het goede. Het kan zijn dat mensen ieder jaar zo'n beurt laten geven als ze ontzettend veel km. hebben gemaakt, maar het gros zal dat m.i. eens in de twee/drie jaar laten doen.
Een vochtmeting verplicht koppelen aan een servicebeurt is erg vreemd.
Staat dit echt zo in je koopovereenkomst?

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: grantie Lunar caravan

Bericht door driver » di 28 mei 2013 21:23

Hallo Cees, welkom op dit forum. Dat is inderdaad een hoog bedrag, en de verplichting om een onderhoudsbeurt te laten doen is vreemd, dat is zeker niet gebruikelijk. Gebruikelijk is dat je een vochtmeting moet laten doen, prijs gemiddeld zo'n 60 euro.
Ik begrijp je gevoel, dit heeft er toch de schijn van dat men de consument extra laat betalen voor de waarborg, terwijl die waarborg eigenlijk in de aankoopprijs moet begrepen zijn. Of het wettelijk is of niet, weet ik niet, maar misschien kan zo'n verplichting inderdaad niet. Bij de garantie van auto's is het ook zo dat men je niet mag verplichten het onderhoud te laten doen bij een merkdealer. Daar is heel wat over te doen geweest, en de automerken hebben deze slag niet thuis gehaald. Misschien moet je eens bij een consumentenorganisatie informeren (weet niet hoe dit heet in Nederland), die zijn in zulke zaken goed thuis.
edit: sorry Diny, ik zie nu dat ik in mijn berichtje wat in herhaling val; had jouw berichtje gemist

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: grantie Lunar caravan

Bericht door koerier » di 28 mei 2013 22:06

De verplichting om ook een servicebeurt te laten geven, lijkt mij koppelverkoop, wat in Nederland verboden is.
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”