Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
We mogen max 1000kg trekken, willen erg graag een lengtebed. zijn met 2 volwassenen en willen in Nederland kamperen.
Hebben het oog laten vallen op een Adria Altea 432PX 2006 Leeg-gewicht: 830 kg. Maar deze is hoger en breder dan de 430PH waar me makkelijk(!) mee gereden hebben.
We vinden een Beyerland sprinter 390 een mooie aerodynamische caravan, die wat kleiner is.
Maar we komen niet helemaal uit welk type zou kunnen, hoe het zit met het gewicht icm de hoogte/breedte/aerodynamica.Wat we oa tegen komen:
Beyerland Sprinter 390 DV Sport. Bouwjaar 2007. Ledig gewicht 795 kilo.
Beyerland Sprinter Sport 390 DV bouwjaar 2006. Ledig gewicht 795 kilo.
BEYERLAND SPRINTER SPORT 390 DV Bouwjaar 2005. leeg gewicht 870 kg
Beyerland SPRINTER SPORT 390 FB Bouwjaar 2005 Modeljaar 2005 Leeg gewicht 850 kg
Beyerland Sprinter 390 EK. Bouwjaar: 2002 Massa leeg voertuig: 690 kg
Wat is wijsheid?
Hebben het oog laten vallen op een Adria Altea 432PX 2006 Leeg-gewicht: 830 kg. Maar deze is hoger en breder dan de 430PH waar me makkelijk(!) mee gereden hebben.
We vinden een Beyerland sprinter 390 een mooie aerodynamische caravan, die wat kleiner is.
Maar we komen niet helemaal uit welk type zou kunnen, hoe het zit met het gewicht icm de hoogte/breedte/aerodynamica.Wat we oa tegen komen:
Beyerland Sprinter 390 DV Sport. Bouwjaar 2007. Ledig gewicht 795 kilo.
Beyerland Sprinter Sport 390 DV bouwjaar 2006. Ledig gewicht 795 kilo.
BEYERLAND SPRINTER SPORT 390 DV Bouwjaar 2005. leeg gewicht 870 kg
Beyerland SPRINTER SPORT 390 FB Bouwjaar 2005 Modeljaar 2005 Leeg gewicht 850 kg
Beyerland Sprinter 390 EK. Bouwjaar: 2002 Massa leeg voertuig: 690 kg
Wat is wijsheid?
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Houdt bij je beslissing ook rekening met het werkelijke leeggewicht ipv het leeggewicht op papier. Bij mijn caravan scheelde het 80 kg in de plus.
Als je je oog hebt laten vallen op 1 van de caravans zou ik hem dus voor aankoop op de weegbrug zetten
Als je je oog hebt laten vallen op 1 van de caravans zou ik hem dus voor aankoop op de weegbrug zetten
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Wat is wijsheid vraag je ons, tsja....
Je komt met 2 merken caravans aandraven waarvan van 1 merk zelfs 5 typen.
Als ze allemaal een lengtebed hebben dan wordt het een lastig verhaal.
Je kunt ze immers moeilijk allemaal op de weegbrug laten zetten.
Daarom zul je toch je lijst echt moeten verkorten.
2 criteria heb je al, je wilt graag een lengtebed en je mag maar 1000 Kg trekken.
Dan komen andere criteria om de hoek kijken:
Rondzit of treinzit?
Eindkeuken of middenkeuken?
Toiletruimte of toch maar niet?
Kijk waar je je het prettigst bij/in voelt.
Je kunt toch maar 1 caravan achter je auto hebben.
Je komt met 2 merken caravans aandraven waarvan van 1 merk zelfs 5 typen.
Als ze allemaal een lengtebed hebben dan wordt het een lastig verhaal.
Je kunt ze immers moeilijk allemaal op de weegbrug laten zetten.
Daarom zul je toch je lijst echt moeten verkorten.
2 criteria heb je al, je wilt graag een lengtebed en je mag maar 1000 Kg trekken.
Dan komen andere criteria om de hoek kijken:
Rondzit of treinzit?
Eindkeuken of middenkeuken?
Toiletruimte of toch maar niet?
Kijk waar je je het prettigst bij/in voelt.
Je kunt toch maar 1 caravan achter je auto hebben.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Die Beyerlands 390 D/Dv zijn allemaal met pakket (vaak gewogen zonder) deze caravans wegen leeg 850 kg.
de 390 Fb is zwaarder deze weegt zeker 900 kg (andere indeling, 230 breed)
De 390/2 van 2002 weegt leeg (met pakket) zo'n 800 kg als er 690 kg op het kenteken staat is het mischien een engels (van 1998) deze wogen lichter dan weegt de wagen zo'n 720 kg
De adria 432 PX weegt waarschijnlijk ergens richting de 860 kg
de 390 Fb is zwaarder deze weegt zeker 900 kg (andere indeling, 230 breed)
De 390/2 van 2002 weegt leeg (met pakket) zo'n 800 kg als er 690 kg op het kenteken staat is het mischien een engels (van 1998) deze wogen lichter dan weegt de wagen zo'n 720 kg
De adria 432 PX weegt waarschijnlijk ergens richting de 860 kg
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Hallo
Wij hebben een Beyerland 390 DV gehad, wij waren er tevreden over. Later zijn we over gegaan naar een Knaus Südwind Gold Edition 420 QD.
Je kan ze zien op mijn homepage http://www.anitavakantiehomepage.nl/ bij caravan
Anita
Wij hebben een Beyerland 390 DV gehad, wij waren er tevreden over. Later zijn we over gegaan naar een Knaus Südwind Gold Edition 420 QD.
Je kan ze zien op mijn homepage http://www.anitavakantiehomepage.nl/ bij caravan
Anita
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Dank voor jullie reacties!
Bertjan, ik begrijp nu de verschillen in geichten bij de diverse caravans van hetzelfde type. Er nog eens naar gekeken en mogelijk inderdaad pakketten, maar dat staat er in de advertenties meestal niet of verborgen bij. Helder nu.
Het blijft lastig als je maar max 1000 kg mag trekken. Dus Kingpin, als we mbt die andere zaken nog eisen hebben gaat t niet eens meer lukken...
En Hendik, als je je caravan niet particulier koopt maar met Bovaggarantie en bij een degelijke zaak, dan kun je toch afgaan op de voorlichting / kennis van de verkoper?
Anita, we gaan eens kijken bij de tips op je site, ziet er leuk uit.
Maar al met al: We zijn gisteren op pad geweest en de keuze wordt ws een Adria Altea 432PX van 830 kg, dat scheelt toch weer 20 kg met een beyerland sprinter. Er moet tenslotte ook bagage mee, waaronder 2 fietsen achterop. Betekent nu dat we 170 kg bagage mee kunnen nemen en met 2 volwassenen moet dat toch lukken?
En het is een mooie ruime caravan, hoewel minder aerodynamisch dan de sprinters die we gezien hebben, maar volgens de verkopers heeft dat weinig invloed op het rijgedrag achter onze auto, wel op het verbruik. Dus, we voelen ons nu met deze keuze wel goed.
De caravan die we op het oog hebben heeft wel een as tot 1300 kg, moeten we dit laten verlagen voor de verzekering? We hebben beide BE, dus dat speelt geen rol.
De verkoper gaf aan dat het beter is om problemen/discussie met de verzekering te voorkomen ingeval je de boel totalloss rijdt. Dan is nl niet meer na te gaan of je de caravan daadwerkelijk tot slechts 1000kg totaal beladen hebt, de verzekeraar dan probeert onder uitkering uit te komen omdat je met een caravan hebt gereden die tot 1300kg beladen zou kunnen zijn... en bewijs dan maar eens dat dat niet zo was in zo'n geval. Hebben jullie hier een mening in?
Bertjan, ik begrijp nu de verschillen in geichten bij de diverse caravans van hetzelfde type. Er nog eens naar gekeken en mogelijk inderdaad pakketten, maar dat staat er in de advertenties meestal niet of verborgen bij. Helder nu.
Het blijft lastig als je maar max 1000 kg mag trekken. Dus Kingpin, als we mbt die andere zaken nog eisen hebben gaat t niet eens meer lukken...
En Hendik, als je je caravan niet particulier koopt maar met Bovaggarantie en bij een degelijke zaak, dan kun je toch afgaan op de voorlichting / kennis van de verkoper?
Anita, we gaan eens kijken bij de tips op je site, ziet er leuk uit.
Maar al met al: We zijn gisteren op pad geweest en de keuze wordt ws een Adria Altea 432PX van 830 kg, dat scheelt toch weer 20 kg met een beyerland sprinter. Er moet tenslotte ook bagage mee, waaronder 2 fietsen achterop. Betekent nu dat we 170 kg bagage mee kunnen nemen en met 2 volwassenen moet dat toch lukken?
En het is een mooie ruime caravan, hoewel minder aerodynamisch dan de sprinters die we gezien hebben, maar volgens de verkopers heeft dat weinig invloed op het rijgedrag achter onze auto, wel op het verbruik. Dus, we voelen ons nu met deze keuze wel goed.
De caravan die we op het oog hebben heeft wel een as tot 1300 kg, moeten we dit laten verlagen voor de verzekering? We hebben beide BE, dus dat speelt geen rol.
De verkoper gaf aan dat het beter is om problemen/discussie met de verzekering te voorkomen ingeval je de boel totalloss rijdt. Dan is nl niet meer na te gaan of je de caravan daadwerkelijk tot slechts 1000kg totaal beladen hebt, de verzekeraar dan probeert onder uitkering uit te komen omdat je met een caravan hebt gereden die tot 1300kg beladen zou kunnen zijn... en bewijs dan maar eens dat dat niet zo was in zo'n geval. Hebben jullie hier een mening in?
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
@ henm,
mijn eerste zoekopdracht naar de Adria geeft aan dat het lediggewicht al 890 kg is, maar het max gewicht 1300 kg.
Als jij een auto hebt die slechts 1000 kg mag trekken is het wettelijk niet toegestaan om deze caravan te trekken.
Voor de wet wordt het max gewicht zoals het op het kenteken wordt aangegeven aangehouden.
Het werkelijk gewogen gewicht wordt alleen gebruikt als er sprake is van overbelading, dus boven de 1300 kg.
Dan heb je dus inderdaad een kenteken terug keuring van het RDW nodig naar die 1000 kg, maar ben je voor je er erg in hebt gruwelijk overbeladen.
Nu heb ik al mijn twijfels tav een dermate terug keuring mogelijk is.
Zet die Adria, gelet op het verschil al tussen de 830 en 890 kg maar eerst eens zo leeg op een weegbrug.
Bij dan een overbelading ben je bij de eerste de beste controle sowieso de sjaak en vraag ik mij ook nog eens af wat een verzekerings maatschappij daarvan vindt.
mijn eerste zoekopdracht naar de Adria geeft aan dat het lediggewicht al 890 kg is, maar het max gewicht 1300 kg.
Als jij een auto hebt die slechts 1000 kg mag trekken is het wettelijk niet toegestaan om deze caravan te trekken.
Voor de wet wordt het max gewicht zoals het op het kenteken wordt aangegeven aangehouden.
Het werkelijk gewogen gewicht wordt alleen gebruikt als er sprake is van overbelading, dus boven de 1300 kg.
Dan heb je dus inderdaad een kenteken terug keuring van het RDW nodig naar die 1000 kg, maar ben je voor je er erg in hebt gruwelijk overbeladen.
Nu heb ik al mijn twijfels tav een dermate terug keuring mogelijk is.
Zet die Adria, gelet op het verschil al tussen de 830 en 890 kg maar eerst eens zo leeg op een weegbrug.
Bij dan een overbelading ben je bij de eerste de beste controle sowieso de sjaak en vraag ik mij ook nog eens af wat een verzekerings maatschappij daarvan vindt.
Als je het niet meer trekt, moet je duwen.
Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Bljft moeilijk die rijbewijs regels... sintfluit.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Hij is van 2006, dus geen nieuwe want die zijn inderdaad zwaarder.
Site van RDW geeft ook 830 kg leeggewicht aan op het kenteken.
Verder zitten er geen uitbreidingsopties op, behalve een fietsenrek. Rest is alles origineel/basis.
Er zit een tent Dorema President 250 bij, met stalen stokken. We gaan daar dan aluminium stokken bij bestellen.
We denken dan, met zeer bewust inpakken (zware zaken in de auto) voor ons tweetjes aan 170 kg genoeg te hebben.
Denk je dat dat niet haalbaar is dan??
Site van RDW geeft ook 830 kg leeggewicht aan op het kenteken.
Verder zitten er geen uitbreidingsopties op, behalve een fietsenrek. Rest is alles origineel/basis.
Er zit een tent Dorema President 250 bij, met stalen stokken. We gaan daar dan aluminium stokken bij bestellen.
We denken dan, met zeer bewust inpakken (zware zaken in de auto) voor ons tweetjes aan 170 kg genoeg te hebben.
Denk je dat dat niet haalbaar is dan??
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
henm schreef: Denk je dat dat niet haalbaar is dan??
Zie mijn vorige bericht, de caravan is wettelijk te zwaar voor uw auto 1300 kg en dat mag u volgens de wet niet trekken (1000kg schrijft u zelf).
Als je het niet meer trekt, moet je duwen.
Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
RE.gif
Niet als hij het tot 1000kg zou beladen
Niet als hij het tot 1000kg zou beladen
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Het is beslist niet waar dat bij een totaal gewicht van 1300 kilo, en je laadt tot 1000 kilo, dat de auto dit mag trekken.
B.v bij calamiteiten kun je nooit bewijzen dat de caravan maar tot 1000 kg beladen was.
Je moet je dus houden aan de gewichten vermeld in de kentekens
B.v bij calamiteiten kun je nooit bewijzen dat de caravan maar tot 1000 kg beladen was.
Je moet je dus houden aan de gewichten vermeld in de kentekens
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
@henm:
Welke Fabia hebben jullie precies en wat is het leeggewicht?
Is het de Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline van 1103 kilo leeg dan mag die caravan er gewoon achter.
Je mag zelfs met alleen B rijden. sinthaphop.gif
Welke Fabia hebben jullie precies en wat is het leeggewicht?
Is het de Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline van 1103 kilo leeg dan mag die caravan er gewoon achter.
Je mag zelfs met alleen B rijden. sinthaphop.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Storm schreef:Zie mijn vorige bericht, de caravan is wettelijk te zwaar voor uw auto 1300 kg en dat mag u volgens de wet niet trekken (1000kg schrijft u zelf).
[/color]
Zucht, kijk eens op de site http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php waar op een eenvoudige wijze wordt uitgelegd wat mag en niet mag en wat mogelijk is. Het wordt zo voor TS niet duidelijker.koerier schreef:Het is beslist niet waar dat bij een totaal gewicht van 1300 kilo, en je laadt tot 1000 kilo, dat de auto dit mag trekken.
B.v bij calamiteiten kun je nooit bewijzen dat de caravan maar tot 1000 kg beladen was.
Je moet je dus houden aan de gewichten vermeld in de kentekens
In geval van B/E mag de caravan gewoon achter de auto indien caravan niet zwaarder beladen is dan 1000 kg. Met alleen een B rijbewijs zou het mogen als de het leeggewicht van de auto meer is dan 1300 kg, en het totaal gewicht van de auto en caravan de 3500 kg niet overschrijdt.
Dat het moeilijk is om met een klein laadvermogen niet te overladen, daar ben ik het wel mee eens. Maar het kan wel als je niet te veel meeneemt en de zware spullen in de auto laadt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Je hebt gelijk Daphne sintduim.gif , alleen B is niet mogelijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
Zo is het Daphne sintduim.gif sintkus.gif
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
De ANWB rekent per persoon op 30 Kg aan persoonlijke bagage, dat is 60 Kg voor jullie tweetjes, dus dat moet lukken.henm schreef:ineel/basis.
We denken dan, met zeer bewust inpakken (zware zaken in de auto) voor ons tweetjes aan 170 kg genoeg te hebben.
Denk je dat dat niet haalbaar is dan??
Wil je je er echter zeker van zijn dat je toch niet te veel meeneemt en onbewust overlaad, zet dan alles wat je mee wilt nemen even op de weegschaal.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
dat was heel wat leesvoer... waarvoor dank.
paar korte reacties:
zoals gezegd hebben we beide BE rijbewijs, dus dat probleem speelt niet.
we rijden een Fabia Greenline 1,2 Hatchback, mag volgens kenteken max 1000 kg trekken.
onze verzekering gebeld: in de praktijk zullen jullie er toch geen honderden kilo's meer mee trekken, en we wéten dat er gem. 10% overbeladen wordt. is geen probleem.
verkope; beaamt dit. maar komt ook met het verhaal zoals eerder vermeld: De verkoper gaf aan dat het beter is om problemen/discussie met de verzekering te voorkomen ingeval je de boel totalloss rijdt. Dan is nl niet meer na te gaan of je de caravan daadwerkelijk tot slechts 1000kg totaal beladen hebt, de verzekeraar dan probeert onder uitkering uit te komen omdat je met een caravan hebt gereden die tot 1300kg beladen zou kunnen zijn... en bewijs dan maar eens dat dat niet zo was in zo'n geval.
Dee vraag blijft: heeft iemand hier ervaring mee? Of een mening over? Anders leten we, om tegemoet te komen aan jullie eerdere reacties en verdere dicussie bij calamiteiten te voorkomen, het gewicht toch verlagen???
de reactie van kingpin is helder, we nemen in ieder geval niet te veel mee dus dàt lijkt wel te lukken.
paar korte reacties:
zoals gezegd hebben we beide BE rijbewijs, dus dat probleem speelt niet.
we rijden een Fabia Greenline 1,2 Hatchback, mag volgens kenteken max 1000 kg trekken.
onze verzekering gebeld: in de praktijk zullen jullie er toch geen honderden kilo's meer mee trekken, en we wéten dat er gem. 10% overbeladen wordt. is geen probleem.
verkope; beaamt dit. maar komt ook met het verhaal zoals eerder vermeld: De verkoper gaf aan dat het beter is om problemen/discussie met de verzekering te voorkomen ingeval je de boel totalloss rijdt. Dan is nl niet meer na te gaan of je de caravan daadwerkelijk tot slechts 1000kg totaal beladen hebt, de verzekeraar dan probeert onder uitkering uit te komen omdat je met een caravan hebt gereden die tot 1300kg beladen zou kunnen zijn... en bewijs dan maar eens dat dat niet zo was in zo'n geval.
Dee vraag blijft: heeft iemand hier ervaring mee? Of een mening over? Anders leten we, om tegemoet te komen aan jullie eerdere reacties en verdere dicussie bij calamiteiten te voorkomen, het gewicht toch verlagen???
de reactie van kingpin is helder, we nemen in ieder geval niet te veel mee dus dàt lijkt wel te lukken.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
RE.gif
Als je echt op safe wilt spelen dan raad ik een "papieren" gewichtsverlaging aan.
Dan heb je het in ieder geval juridisch goed dichtgetimmerd als er wel iets gebeurt, je hebt immers een bewijs van gewichtsverlaging in handen.
Anders zullen ze je "op je blauwe ogen" moeten vertrouwen dat je de zaak niet overladen hebt.
En dat kun je, zoals je al schreef, niet of moeilijk bewijzen.
Als je echt op safe wilt spelen dan raad ik een "papieren" gewichtsverlaging aan.
Dan heb je het in ieder geval juridisch goed dichtgetimmerd als er wel iets gebeurt, je hebt immers een bewijs van gewichtsverlaging in handen.
Anders zullen ze je "op je blauwe ogen" moeten vertrouwen dat je de zaak niet overladen hebt.
En dat kun je, zoals je al schreef, niet of moeilijk bewijzen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Beyerland 390 of Adria 432 met lengtebed?
We hebben geinformeerd bij rdw, geen probleem terugzetten naar 1000kg.
we hebben m gekocht en zijn er erg blij mee!
dank voor de tips.
we hebben m gekocht en zijn er erg blij mee!
dank voor de tips.