Beyerland 400-2 Quartz - 1992

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Beyerland 400-2 Quartz - 1992

Bericht door WillyL » di 8 dec 2009 10:34

Al bij al ben ik heel tevreden over deze caravan maar merk wel dat een 'buitenslaper' het erg te verduren heeft van weer en wind (zon).
Volgende punten gevonden:
- Prima wegligging, goede remmen, na 18 jaar nog vlot en zonder opmerkingen door de Belgische keuring!
- De speciale indeling (Vooraan zithoek om te vormen tot een bed van 2,10 bij 2,10 m; in het midden koelkast, kleerkast, waterreservoir en buitenkast voor de gasflessen; achteraan een keuken en toitel/badkamer) maakt de caravan prima voor een jong 2 persoonsgezinnetje. Gezien de vrij korte opbouw een goede trekcaravan.
- Algemene opmerkingen: al wat in plastiek is valt na 18 jaar dienst stuk (breekt)...
- Inderdaad ook last van de scheurtjes in het front - stoorde me niet echt want in disselbak.
- Bij aanschaf van een nieuwe auto moest ik de stekker vervangen (7-polig>...). Ik heb ervan geprofiteerd om ook de 12V stroomdraad voor de koelkast te verstevigen en te ontdubbelen van de 'permanent' 12V stroomdraad.
- De caravan had Primus ringverwarming maar ik had het water niet tijdig vervangen (waar staat trouwen het aflaatkraantje?), dus na enkele jaren waren de leidingen bevroren (enkele stuk); Ik hen geen moeite gedaan om dit te herstellen. In de plaats daarvan heb ik een verwarming van 1000 watt aan het waterkastdeurtje gehangen (onder kleerkast). Dit deed het prima, zonder veel tocht, ook wanneer het buiten (licht) vroor. Ik heb wel een extra slotje op de deur geplaatst (mijn favoriet slotje: druk/klik/open - hoe moet ik dit uitleggen - het is een slotje dat achter het deurtje tegen de zijkant van de kast gevezen wordt, er zit een haakje op de deur; het slot is pas te openen is nadat je even tegen het deurtje druk, simpel maar efficient sterk en zonder breek- of boorwerk te installeren). De gasleiding naar de primusverwaring en het toestel zelf heb ik er toen ook uit 'gesloopt', de ringverwarmingelementen niet, want die zaten te goed verstopt achter alle meubels.
- De keuken staat achterin tegen de achterwand; de bovenkastjes gingen dikwijls gedeeltelijk open tijdens het rijden (remmen), voldoende om een deel van de inhoud tegen de vlakte te kijlen. Ik heb hier slotjes bijgemonteerd (druk/klik/open systeem zoals er ook een in het kastje van de badkamer stond). Nadien geen probleem meer gehad.
- Keukenschuif gleed ook gemakkelijk op - bestek tegen de vlakte tijdens het rijden. Opgelost door een simpel haakvijsje onder de lade te monteren. Op de camping staat het horizontaal, voor het vertrek draaiden we haakje vertikaal voor de lade, geen probleem meer - simpel.
- Ik vond dat er wat weinig stopcontacten waren...
- Zelfde probleem met een kraantje als iemand eerder rapporteerde... Ik heb ook een relais gestoken en tot onlangs geen probleem meer. Tijdens de laatste reis was er een contact vuil en werktte dus niet goed meer. Kraantje opengemaakt, met een papiertje de contactpunten proper gevreven - opgelost. De beste oplossing was om er ook een klein condensatortje over te solderen, dat voorkomt kleine vonkjes tijdens het schakelen.
- Rubbers rond de grote voorvenster vervangen (door zwarte), de andere zijn OK. Er bleef wel een voeg open waardoor water naar binnen kon komen (tijdens het rijden...).
- Na 16 jaar was de aansluiting van het dak naar het voorfront niet waterdicht meer. Ik heb dat dichtgemaakt met nieuwe kit (extra sterke doorzichtige siliconekit voor buitenvoegwerk - voordeel: blijft héél lang elastisch; nadeel: er blijft gemakkelijk vuiligheid in plakken en ziet na verloop van tijd zwart; op te poetsen met een doekje lichtjes gedrengt in een beetje White spirit - ecologisch=???)
- Plastiek van een dakvenster heeft een hagelbui niet overleefd, het dak wel, maar met heel wat blutsen (geen lek). De caravan was toen 15 jaar oud en ik heb geen moeite gedaan dat te laten uitblutsen (wat blijkbaar niet gaat zoals elders op dit forum las).
- Nu verduren (breken) ook de sluitingen/hendels van de dakvensters.
- De plastiek van zowat alle combirollo's is stuk gegaan (gebroken) waardoor de rollen niet correct meer oprolden of vielen... Dit is hersteld met dikkere vijzen, extra gaatjes boren en de hoeken bijeen te trekken met van die plastiek treksluitingen. Al bij al een propere oplossing die niet te erg opvalt. Goed voor de volgende 10 jaar...
- Het aanhechtingsgootje voor de voortent is tijdens het rijden losgeschoten voor-onderaan de caravan. Gelukkig had ik enkele lange vijzen, boren en een klein boormachientje mee en kon ze terug vastschroeven...
- Ik heb ook de witte standlichtjes vooraan op de vaste 12V aansluiting laten branden. Dat was gezellig op erg donkere campings omdat het voortentlichtje de voorkant van de caravan niet verlicht.
- Binnenin heb ik over de schakelaars van de plafondverlichting gele ledjes geplaatst (weerstandje + ledje = weinig licht). s'Nachts gaven die net voldoende licht om je weg te vinden in de duisternis en om de schakelaars te vinden (in de armatuur van de lamp).
- Ik ben ook door enkele latjes gezakt van het uitschuifbare deel van het bed, maar dacht dat dit eerder door mijn gewicht was - dit gebeurde 2* wanneer ik met mijn knie op 1 latje steunde. Mijn vriendin had dat probleem niet...
- Nog i.v.m. dat die uitschuibare 'lattebodem'. Hier heb ik op de zijrand van de zetels ook extra geleidingsbalkjes gevezen omdat we nogal vaak de bodemlatjes moesten 'oprapen'. T.t.z. wanneer je niet voorzichtig aan de beide kanten de lattebodem uittrok/terugschoof, kwamen de latjes scheef te zitten en vielen gemakkelijk van de geleidingen. Die heb ik dus wat breder gemaakt. Ook vond ik dat de steun oorspronkelijk wat smal was en ik schrik had dat de latjes van de geleiding zouden afschieten tijdens nachtelijke maneuvers. Door die extra balkjes (2*2 cm) werd dat veel zekerder.

Besluit:
- Na 18 tijd om een nieuwe te kopen. Gelukkig dat ik graag knutsel!
- Indien je met een oudere caravan de weg op gaat, steeds een set reparatiemateriaal voorzien (vijzen allerhande, plastiek sluitriemjes, strips, boren...)
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Beyerland 400-2 Quartz - 1992

Bericht door WillyL » za 31 jul 2010 21:47

Ondertussen zijn we reeds 2* met de nieuwe Dethleffs op verlof geweest. Een vast bed is wel erg praktisch.Verder dacht ik dat mijn vroegere caravan een goede wegligging had. De huidige plakt op de weg!
De oude Beyerland is voor ons nog een leuke herinnering aan enkele héél mooie vakanties, maar de nieuwe inmiddels ook...
Wat mij betreft is de beste verbetering de mover. Had ik die maar eerder ook onder mijn vorige caravan geplaatst.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”