Beyerland 380B / 390B
Beyerland 380B / 390B
Hallo, wie weet het verschil tussen een Beyerland Sprinter 380B en een 390B?
Is het alleen de opbouwlengte? Zo ja, is de opbouwlengte dan ook 380 en 390cm, of heeft dit getal in de typeaanduiding er niets mee te maken.
Groet, Rob
Is het alleen de opbouwlengte? Zo ja, is de opbouwlengte dan ook 380 en 390cm, of heeft dit getal in de typeaanduiding er niets mee te maken.
Groet, Rob
Re: Beyerland 380B / 390B
de 380 b is ouder dan de 390 b
verder zijn het dezelfde caravans
verder zijn het dezelfde caravans
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Beyerland 380B / 390B
Even naar wat aanbod op marktplaats gekeken
BEYERLAND SPRINTER 380 D
Bouwjaar: 1991
Modeljaar: 1991
Leeg-gewicht: 661 kg.
Maximaal gewicht: 1000 kg.
Laadvermogen: 339 kg.
Breedte: 219 cm.
BEYERLAND 390 D
Bouwjaar: 1997
Modeljaar: 1997
Leeg-gewicht: 700 kg.
Maximaal gewicht: 1000 kg.
BEYERLAND SPRINTER 380 D
Bouwjaar: 1991
Modeljaar: 1991
Leeg-gewicht: 661 kg.
Maximaal gewicht: 1000 kg.
Laadvermogen: 339 kg.
Breedte: 219 cm.
BEYERLAND 390 D
Bouwjaar: 1997
Modeljaar: 1997
Leeg-gewicht: 700 kg.
Maximaal gewicht: 1000 kg.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Beyerland 380B / 390B
jij hebt het over een 'D' indeling en de topicstarter vraagt iets over de 'B' indeling
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Beyerland 380B / 390B
Sorry, maar dan doe ik dezelfde zoek handeling op marktplaays voor de B
380B
Gewicht: 661 kg
Maximaal toelaatbaar gewicht: 1000 kg
390B
massa ledig voertuig: 700kg
-max massa voertuig: 1000kg
380B
Gewicht: 661 kg
Maximaal toelaatbaar gewicht: 1000 kg
390B
massa ledig voertuig: 700kg
-max massa voertuig: 1000kg
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Beyerland 380B / 390B
Bedankt voor de info. Ik ga vrijdag naar een 380B kijken....
Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten, typische Beyerland 380 dingetjes bijvoorbeeld?
Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten, typische Beyerland 380 dingetjes bijvoorbeeld?
Re: Beyerland 380B / 390B
Nou, de kogel is door de kerk....
We hebben een Beyerland 390B uit 1996 gekocht en zijn er erg blij mee
Maar kan iemand mij eigenlijk vertellen hoe dat nu werkt met de omvormer etc.
Is alles nu na de omvormer 12V ? Zo ja hoe krijg je dan 220 V op de koelkast, gaat dit bv. buiten de omvormer om?
En waar zijn die accuklemmen in de disselbak eigenlijk voor
We hebben een Beyerland 390B uit 1996 gekocht en zijn er erg blij mee
Maar kan iemand mij eigenlijk vertellen hoe dat nu werkt met de omvormer etc.
Is alles nu na de omvormer 12V ? Zo ja hoe krijg je dan 220 V op de koelkast, gaat dit bv. buiten de omvormer om?
En waar zijn die accuklemmen in de disselbak eigenlijk voor
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Beyerland 380B / 390B
Op de koelkast en de stopcontacten na is ergenlijk alles in de caravan 12V.
Als alles achter de auto hangt dan werkt alles gewoon op de 12V van de auto accu incl de koelkast.
Als je aan de "paal" zit gaat de koelkast naar 220V en de omvormer zorgt ervoor dat de overige zaken op 12V blijven werken.
De accuklemmen in de disselbak zouden kunnen zijn voor vrij kamperen. Je kunt dan zonder auto en zonder paal met een losse accu in de disselbak toch alles gebruiken. Wel de koelkast op gas zetten.
Als alles achter de auto hangt dan werkt alles gewoon op de 12V van de auto accu incl de koelkast.
Als je aan de "paal" zit gaat de koelkast naar 220V en de omvormer zorgt ervoor dat de overige zaken op 12V blijven werken.
De accuklemmen in de disselbak zouden kunnen zijn voor vrij kamperen. Je kunt dan zonder auto en zonder paal met een losse accu in de disselbak toch alles gebruiken. Wel de koelkast op gas zetten.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Beyerland 380B / 390B
Weet iemand wat voor gasreduceer ik moet aanschaffen voor onze Beyerland 390B uit 1996?
Is dit een 30 of 50mBar ? (gewone 5 kg gasfles).
Is dit een 30 of 50mBar ? (gewone 5 kg gasfles).
Re: Beyerland 380B / 390B
30 mbar hoogstwaarschijnlijk. 50 mbar komt in caravans hoegenaamd niet voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Beyerland 380B / 390B
beyerland altijd 30 mbar
Re: Beyerland 380B / 390B
Dank voor jullie advies.
Gisteren de 390B op wezen halen en gelijk van binnen en van buiten gepoetst.
Na wat kleine reparaties aan het interieur vandaag naar de stalling gebracht.
Ik heb al meer op het forum gelezen dat er problemen zijn met slijtage van de sleutels van de disselbak, heb ik dus ook last van.
Weet iemand waar ik deze sleuteltjes kan kopen?
Met het schoonmaken van de caravan trouwens gemerkt dat de vloer iets doorzakt voor het keukengedeelte, dit buigt door op precies de naat van een vloerdeel. IK zit er aan te denken om op de onderkant maar een RVS strip te maken van zo'n 10 cm breed en 70 lang, heeft iemand hier ervaring mee.
Gisteren de 390B op wezen halen en gelijk van binnen en van buiten gepoetst.
Na wat kleine reparaties aan het interieur vandaag naar de stalling gebracht.
Ik heb al meer op het forum gelezen dat er problemen zijn met slijtage van de sleutels van de disselbak, heb ik dus ook last van.
Weet iemand waar ik deze sleuteltjes kan kopen?
Met het schoonmaken van de caravan trouwens gemerkt dat de vloer iets doorzakt voor het keukengedeelte, dit buigt door op precies de naat van een vloerdeel. IK zit er aan te denken om op de onderkant maar een RVS strip te maken van zo'n 10 cm breed en 70 lang, heeft iemand hier ervaring mee.
Laatst gewijzigd door snul op za 31 okt 2009 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Beyerland 380B / 390B
Nee, dat niet. Maar waarom RVS ?
Aluminium is veel lichter.
Ook gaatjes erin boren gaat 5 x makkelijker.
Aluminium is veel lichter.
Ook gaatjes erin boren gaat 5 x makkelijker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Beyerland 380B / 390B
Hier schiet je niks mee op, de vloer zal blijven veren, dit omdat de verlijming van de boven- en onderplaat en daartussen een soort isolatie heeft los gelaten. Beste remedie is om je vloer te laten injecteren met een speciale hars, dit herstelt de verlijming van de vloer waardoor deze zijn sterkte weer terug krijgt.snul schreef:Dank voor jullie advies.
Gisteren de 390B op wezen halen en gelijk van binnen en van buiten gepoetst.
Na wat kleine reparaties aan het interieur vandaag naar de stalling gebracht.
Ik heb al meer op het forum gelezen dat er problemen zijn met slijtage van de sleutels van de disselbak, heb ik dus ook last van.
Weet iemand waar ik deze sleuteltjes kan kopen?
Met het schoonmaken van de caravan trouwens gemerkt dat de vloer iets doorzakt voor het keukengedeelte, dit buigt door op precies de naat van een vloerdeel. IK zit er aan te denken om op de onderkant maar een RVS strip te maken van zo'n 10 cm breed en 70 lang, heeft iemand hier ervaring mee.
Re: Beyerland 380B / 390B
Ik wil als "caravanleek" niet eigenwijs overkomen, maar je ziet duidelijk de twee naden van de afzonderlijke platen langs elkaar bewegen! Dat moet toch makkelijker, (lees goedkoper) op te lossen zijn dan injecteren. Desnoods schroef ik er een plaat onder van 70 bij 70 cm, zal dat de stijfheid niet terugbrengen?
Re: Beyerland 380B / 390B
Een plaat eronder kan natuurlijk. Maar ziet er zo echt amateuristisch uit. Je zal 'm ook met flink wat schroefjes in het triplex vast moeten maken en of die blijven zitten?
Je kan het ook zelf injecteren. Zo duur is dat niet.
Zie mijn escapades op het caravanhandboek.nl onder Tips: zachte vloer enz.
Je kan het ook zelf injecteren. Zo duur is dat niet.
Zie mijn escapades op het caravanhandboek.nl onder Tips: zachte vloer enz.
Re: Beyerland 380B / 390B
Hoi Jasper, goed verhaal zeg op het caravanhandboek.nl
Wil het toch maar eerst proberen met de plaat, daarna kan ik nog altijd met hars injecteren.
Wil het toch maar eerst proberen met de plaat, daarna kan ik nog altijd met hars injecteren.
- TouranDriver455ts
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
- Locatie: Koggenland, Westfriesland
Re: Beyerland 380B / 390B
Hallo Snul,
Ik heb met mijn vorige caravan, een Caravelair Silver 395T, hetzelfde probleem gehad. Je zag duidelijk 2 platen langs elkaar heen bewegen. Dit heb ik opgelost door er van onderaf een plaat watervastverlijmd triplex van 15 mm dik tegenaan te ljmen en schroeven. Hiervoor heb ik overmatig gebruik gemaakt van montagekit op polyurethaanbasis. Dit vanwege het vullend vermogen tussen plaat en bodem. De plaat die ik gebruikt heb was net zo lang als de breedte van de caravanvloer zodat hij exact tussen de chassisbalken paste en 30 cm breed om voldoende ruimte te hebben om te schroeven. Daarna heb ik de hele vloer opnieuw in de zwarte Tencocoat gezet. Een en ander zag er professioneel uit en het probleem van de verende vloer was verholpen. Bij het monteren van de plaat heb ik gebruik gemaakt van een paar autokricks en balkjes om de plaat tijdens het schroeven op z'n plek te houden. Volgens mij heeft het geheel mij niet meer gekost dan ca. 30 euro. Misschien heb je nog iets aan deze ervaringen. In elk geval succes gewenst.
Ik heb met mijn vorige caravan, een Caravelair Silver 395T, hetzelfde probleem gehad. Je zag duidelijk 2 platen langs elkaar heen bewegen. Dit heb ik opgelost door er van onderaf een plaat watervastverlijmd triplex van 15 mm dik tegenaan te ljmen en schroeven. Hiervoor heb ik overmatig gebruik gemaakt van montagekit op polyurethaanbasis. Dit vanwege het vullend vermogen tussen plaat en bodem. De plaat die ik gebruikt heb was net zo lang als de breedte van de caravanvloer zodat hij exact tussen de chassisbalken paste en 30 cm breed om voldoende ruimte te hebben om te schroeven. Daarna heb ik de hele vloer opnieuw in de zwarte Tencocoat gezet. Een en ander zag er professioneel uit en het probleem van de verende vloer was verholpen. Bij het monteren van de plaat heb ik gebruik gemaakt van een paar autokricks en balkjes om de plaat tijdens het schroeven op z'n plek te houden. Volgens mij heeft het geheel mij niet meer gekost dan ca. 30 euro. Misschien heb je nog iets aan deze ervaringen. In elk geval succes gewenst.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"
Re: Beyerland 380B / 390B
Thanks, dat lijkt mij ook de manier, zo ga ik het ook doen, (van het voorjaar, want hij staat nu in de stalling).
Ik laat jullie t.z.t. wel weten hoe het is gegaan.
Ik laat jullie t.z.t. wel weten hoe het is gegaan.
Re: Beyerland 380B / 390B
Een caravan vloer is opgebouwd uit een laag plexihout 3mm een laag piep of poly schuim en daar onder weer een plaat plexi hout.
Het schuim raakt in veloop van tijd ingedrukt en je krijgt je verende vloer.
Wat je ook aan de onderzijde eronder schroeft die verende vloer die blijft, de enige remedie is injecteren. Kost wat meer maar je klacht/probleem is weg.
Het schuim raakt in veloop van tijd ingedrukt en je krijgt je verende vloer.
Wat je ook aan de onderzijde eronder schroeft die verende vloer die blijft, de enige remedie is injecteren. Kost wat meer maar je klacht/probleem is weg.
Re: Beyerland 380B / 390B
of binnen in het loop gedeelte een plaat multiplex van 9 mm erop maken kan ook helpen dan maak je van 2 platen 1.Heb zelf een beyerland vitesse 420 tm van 93 end aar veert de vloer ook een beetje maar dat is niet erg vind ik ,ik stoor me er niet aan
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Beyerland 380B / 390B
RE.gif
Aangezien Snul geen lid meer is vrees ik dat hij jullie adviezen niet meer leest.
Aangezien Snul geen lid meer is vrees ik dat hij jullie adviezen niet meer leest.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Beyerland 380B / 390B
ok nou dan is de tip voor iemand anders misschien wel nuttig