Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Plaats reactie
eddy.megens
Berichten: 5
Lid geworden op: di 31 aug 2021 09:27

Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door eddy.megens » di 31 aug 2021 16:35

Beste,

wij hebben recentelijk een Beyerland Sprinter 440 HK gekocht. Daar zat weliswaar een handleiding bij maar die is erg onduidelijk als het gaat over hoe de zithoek moet worden omgebouwd naar een 2-persoons bed. De tafel steekt in de breedte uit en belemmert de doorgang van en naar het vaste bed. Bovendien kloppen de kussens niet om ze als matras neer te leggen. Bij onze vorige caravan Sprinter 430TB werkte dat wel goed.
Vraag: heeft iemand een goede handleiding of liever nog foto's van de uitvoering als bed van de zithoek en waarbij goed is te zien hoe een en ander is omgebouwd??

Al vast dank

Eddy Megens

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door Gemineye » di 31 aug 2021 17:06

Heb je een foto van je situatie? Ik ken deze caravan niet specifiek
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

eddy.megens
Berichten: 5
Lid geworden op: di 31 aug 2021 09:27

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door eddy.megens » di 31 aug 2021 19:11

Beste,

dank voor je reactie en in de bijlage de foto's. Hopelijk heb je hiermee voldoende. Laat maar weten.

Groet

Eddy Megens
Bijlagen
download (7).jpeg
Zithoek-1
download (9).jpeg
Zithoek-2

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door BertJan » di 31 aug 2021 19:24

Tafel steekt uit bij deze wagen, volgens mij heb je 1 opvulkussen nodig. Het bed is erg kort in deze caravan.

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door Michielwoerden » wo 1 sep 2021 21:05

Wij hebben dezelfse caravan en hetzelfde probleem... Logisch is inderdaad dat de tafel uitsteekt maar we hebben geen tafelrail op een lager deel van de wand( eigenlijk de wielkast)maar ook geen constructie om de banken breder te maken of een extra kussen.

Ik ben dan ook benieuwd naar de oplossing.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk


Volvodriver

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door Volvodriver » wo 1 sep 2021 23:01

Moet het tafelblad niet gewoon op de wielkast gelegd worden (niet in een rail) en de kussens naar elkaar toegeschoven?

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door Michielwoerden » do 2 sep 2021 06:54

Dat is hoe wij het nu doen inderdaad
1 rug kussen laten wij staan. De rest leggen we neer en het overgebleven gat van circa 10cm vullen we op met de 2 arm kussens.
Toch heb ik het gevoel.dat het niet klopt maar het werkt wel...

Als je naar de indelingfoto kijkt zie je ook iets van een uitbreiding.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk


Afbeelding

CampInge
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 2 jan 2019 09:01

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door CampInge » do 2 sep 2021 07:02

Wij hebben dan een caravelair.. maar bij de treinzit zit een opvulkussen. Als ik alle kussens van de treinzit zou gebruiken zijn deze te groot. Mogelijk is het opvulkussen ooit verdwenen?
Volvo XC 40 Elektrisch - Caravelair Antares 476 family

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door Michielwoerden » do 2 sep 2021 07:07

Het kussen 1 ding.. de constructie om de banken breder te maken is ook niet aanwezig.

Ook ik ben dus benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan

eddy.megens
Berichten: 5
Lid geworden op: di 31 aug 2021 09:27

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door eddy.megens » vr 19 nov 2021 08:37

Beste Allen,

Omdat mijn caravan afgelopen week nog naar de caravanzaak terug is geweest om een stankprobleem op te lossen in de afvoerleiding van het wastafeltje in het toilet, heb ik vervolgens nog eens gekeken naar het "probleem" van het bed van de zithoek. Wat mij betreft is het plaatsen van het tafelblad op de wielkast inderdaad de beste oplossing. Daarmee voorkom je dat een stuk uitsteekt in de doorloop en ligt redelijk stabiel. Dat laatste kan helemaal worden opgelost om de rails tegen de wielkast te verplaatsen naar op de wielkast, echter schroeven in een caravan????. Twee houten paaltjes om te stabiliseren helpt ook.
Het stankprobleem heeft de caravanzaak niet opgelost en lijkt het erop dat ik het nu toch zelf voor elkaar heb gekregen. Heeft overigens iemand ook last (gehad) van stank in dit type caravan?? Bij onze vorige Beyerland Sprinter 430TB heb ik er nooit last van gehad

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door BertJan » vr 19 nov 2021 21:03

voor het stank probleem kan je bekijken of de afvoer goed ligt, ik zou deze buizen onder de caravan tijdelijk afkoppelen en dan weet je of dit het probleem is.
de 430 TB is een geheel andere caravan gebouwd bij ABI in Engeland en de 440 HK komt bij Tirus Belgie vandaag (eigenlijk hebben deze 2 caravans niets met elkaar gemeen anders dan dat er Beijerland op staat)

caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door caravanblog » za 20 nov 2021 22:56

BertJan schreef:
di 31 aug 2021 19:24
Tafel steekt uit bij deze wagen, volgens mij heb je 1 opvulkussen nodig. Het bed is erg kort in deze caravan.
Volgens de prijslijst/technische details uit 2008 van de Sprinter 440 HK sport heeft het bed (omgebouwde dinette) een formaat van niet groter dan 175 x 110 cm. Alleen geschikt voor kinderen lijkt me.
Het hoofdbed is 210 x 140 cm. Instructie van ombouw heb ik ook niet.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door Michielwoerden » zo 21 nov 2021 07:57

caravanblog schreef:
BertJan schreef:
di 31 aug 2021 19:24
Tafel steekt uit bij deze wagen, volgens mij heb je 1 opvulkussen nodig. Het bed is erg kort in deze caravan.
Volgens de prijslijst/technische details uit 2008 van de Sprinter 440 HK sport heeft het bed (omgebouwde dinette) een formaat van niet groter dan 175 x 110 cm. Alleen geschikt voor kinderen lijkt me.
Het hoofdbed is 210 x 140 cm. Instructie van ombouw heb ik ook niet.
Zo te lezen is een uitbouw dus niet aanwezig...
Andere vraag, Heb jij die prijslijst/ specifactie digitaal en wil je die hier delen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door caravanblog » zo 21 nov 2021 09:12

Ja, uiteraard wil ik deze delen. Ik ben sowieso bezig mijn database met (oude) caravanbrochures/prijslijsten aan het uitbreiden.
Ik probeer het PDF bestandje via de bijlage te uploaden. Mocht je niks zien oid dan stuur me maar een pb met je emailadres. Dan stuur ik hem via Wetransfer.
Bijlagen
2008 Prijslijst Beyerland.pdf
(1.83 MiB) 73 keer gedownload
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door Michielwoerden » zo 21 nov 2021 09:30

In goede orde ontvangen. Dank je

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door Doortje62 » do 20 jan 2022 13:40

Wij hebben exact dezelfde caravan.
Tafelblad ligt op de wielkas - blad steekt dan niet uit in het looppad naar vaste bed
Kussenprobleem herken ik niet - volgens mij heel eenvoudig de 4 kussens plat leggen,
en anders 1 kussen rechtop om de boel 'aan te laten sluiten'

eddy.megens
Berichten: 5
Lid geworden op: di 31 aug 2021 09:27

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door eddy.megens » zo 24 apr 2022 20:37

Beste allen,

met betrekking tot het probleem van het opklapbaar bed waarbij de tafel uitsteekt in het gangpad en de kussens niet passen het volgende:
1. ik heb de rail waar het tafelblad aanhangt als het is omgebouwd naar een bed verplaatst naar de buitenwand. Omdat de tafelpoot ingeklapt enkele centimeters te kort is heb ik een houtenblokje onder de poot geplaatst. De hoogte van het blokje is zodanig dat de krachten op de rails aan de buitenwand minimaal zijn.
2. Ook de oplossing gevonden om het oppervlak geheel te vullen met de kussens; de twee rugkussens in dezelfde orientatie als in de zithoek, aan beide uiteinden leggen en de twee zitkussens 90 graden draaien en naast elkaa
20220423_094820.jpg
20220424_174128.jpg
r in lengte richting leggen tussen de twee rugkussens
Zie bijgaande foto's

Stankprobleem in de toiletruimte opgelost door de slang van de wastafel geheel; te vervangen. Daarna kon ik in de slang zien dat er veel vuil zit ondanks langdurig schoonmaken. De ribbels in de slang zijn te groot om goed schoon te kunnen maken

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door SBerend » zo 24 apr 2022 21:50

Goed bezig geweest. Vraagje zit er geen extra wandje onderin ter hoogte van de bumper/buitenverlichting tussen de beide banken. Daar zit meestal de onderste rail van de tafel aan vast. En als ik het zo lees zat die rail niet horizontaal ten opzichte van de gedeelde poot. Avento had altijd een hoekprofiel langs de banken om de tafel op te vangen. Onze huidige caravan heeft dat niet, maar wij gebruiken de tafel alleen daarvoor. Dus niet als bed. Met de kussens is het altijd puzzelen. In jullie geval is dat makkelijk omdat je twee gelijke banken hebt. Dat is lang niet altijd.
Tja slang vervangen. Was dit alleen veroorzaakt door de ribbels waarin het vuil zat en heb je dit vervangen door een ongeribbelde slang of is het door gewoon buiswerk.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

eddy.megens
Berichten: 5
Lid geworden op: di 31 aug 2021 09:27

Re: Zithoek ombouwen naar bed Beyerland Sprinter 440 HK

Bericht door eddy.megens » ma 25 apr 2022 12:19

M.b.t. het bed: bij mij zitten geen profielen.
De slang heb ik vervangen door een nieuwe, minder grof geribbelde, slang. Die geribbelde slang is nodig om een beetje fatsoenlijk door het gat in de vloer te komen. Ik heb daarbij een nieuwe slang met iets kleinere diameter vast gezet aan het uiteinde van de oude slang en vervolgens voorzichtig aan de buiten kant onder de caravan aan de oude slang getrokken tot de nieuwe eruit stak. De afdichting onder in het gat moet je uiteraard even lossnijden van de slang maar kan daarna weer worden terug gedrukt met de nieuwe slang. Oh, ja ook wel nog een overgang zoeken van de aansluiting van de wastafel naar de nieuwe slang i.v.m. kleinere diameter nieuwe slang

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”