Detleffs scheurvorming front

toine

Detleffs scheurvorming front

Bericht door toine » wo 16 sep 2009 14:23

Hallo,
ik heb een Dethleffs 460T , 2000 met dit jaar pas scheurvorming in het front.
Weet nu dat het zeer waarschijnlijk een productiefout is.
De importeur doet er op dit moment niets aan.
Ik was benieuwd hoeveel bezitters van een Dethleffs hetzelfde probleem hebben.
Wellicht kunnen we iets betekenen voor elkaar?

groet,

Toine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Ab » wo 16 sep 2009 18:35

Na bijna 10 jaar denk ik niet dat je nog iets van garantie hebt lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door pd0bao » wo 16 sep 2009 22:38

Hallo Toine, de "normale" fabrieksgarantie zal hier inderdaad niet op van toepassing
zijn ,ik zit eerder te denken aan het -nieuw - Burgerlijk Wetboek waari meer uitgegaan wordt van wat men in het algemeen mag verwachten tav de levensduur van een produkt , in dit geval dus; een caravan. Is de scheur niet ontstaan tgv van
buitenkomend onheil ? Als dit het geval wil soms een verzekeraar (WA + casco)nog wel eens uit zijn slof schieten aannemende dat je geen slecht schade verleden hebt ! Als het spontaan ontstaan is :weet je dan misschien meerdere eigenaren die dezelfde klacht hebben ? Samen sta je sterker. Zelf had ik 30 jaar geleden een Soli
fer waarvan de disselklep lekkage ging vertonen en hoewel de wagen toen 6 jaar oud was werd het toch rekening fabriek gemaakt ,zowel materiaal als arbeid.Het
B.W.bood toen nog geen soelaas ! Maar de lekkageklachten waren wel algemeen bekend ,dus ik was niet de enige.Misschien kun je hier iets mee,in ieder geval succes, Jaap

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door BertJan » do 17 sep 2009 17:55

dit is ooit door de fabrikant van de beyerland en chateau uitgezocht tot 7 a 8 jaar was er een coulance regeling en werd het front door de fabrikant ter beschikking gesteld. daarna kreeg je als consument niets meer van de fabrikant

toine

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door toine » ma 21 sep 2009 14:24

Een caravan heeft toch minimaal een levensduur van 20 jaar .
Het mag toch niet zo zijn dat Dethleffs de eerste 6 jaar deze fronten gratis vervangt indien de scheurvorming
dan optreed tijdens veelvuldig evt ruw gebruik en daarna caravanner die zorgvuldig en zuinig op zijn product is die dan
pas na 9 jaar dit krijgt in de kou laat staan! Dit is de omgekeerde wereld.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Pensionado » ma 21 sep 2009 17:04

toine schreef:Een caravan heeft toch minimaal een levensduur van 20 jaar .
Inderdaad maar je mag er niet vanuit gaan dat je in die tijd nooit een reparatie zal krijgen. De fabrieksgarantie en het wettelijke consumentenrecht zullen in dit geval niet meer helpen de caravan is immers normaal te gebruiken.
Gewoon die scheur(tje) repareren en fijn nog 9 jaar genieten lijkt mij. weenie.gif

jck

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door jck » di 20 okt 2009 13:37

De klacht is bij de fabrikant en dealer bekend. van Chateau wordt gezegt dat dit hun ondergang was. Omdat ik ook bij onze beierland de zelfde problemen kreeg is onderzocht wat de oorzaak van deze ellende was.
conclusie: bij oudere carravans wordt het polyester minder flexibel door wisseling van themperatuur kan de spanning nu problemen veroorzaken op de naden van de wanden en de verbinding met het polyester front op deze bevestigingen (nieten of schroeven) kan nu een scheur ontstaan.
Dit is ook de reden dat nu deze verbinding niet meer of anders wordt toegepast. :cry: vrolijk wordt je hier dus niet van.
reparatie werdt gedekt door verzekering, maar toch.

M_87

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door M_87 » di 20 okt 2009 21:51

Het probleem onstaat doordat de schroeven zó door de lijst door het front heen worden geschroeft en de wanden en het front beide ietwat gaat werken met temperatuurswisselingen. Wanneer men de gaten voor de schroeven voor zou boren met een 2x grotere boor als de schroef is dan onstaat dit probleem niet of als men de schroeven náást het front, op de hoek van de zijwand zoals bij de laatste generaties beyerland, zou plaatsen zodat het front 'werk'ruimte heeft. Ik vind dat je na bijna 10 jaar dit soort dingetjes zou kunnen verwachten (een auto kan na 10 jaar ook mankementen/roest e.d. beginnen te vertonen ook al behandel je 'm goed). Ik zou de scheurtjes laten maken, of zelf iets op bedenken, zodat het maar waterdicht is.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door deusjevo » wo 21 okt 2009 00:41

M_87 schreef: Wanneer men de gaten voor de schroeven voor zou boren met een 2x grotere boor als de schroef is dan onstaat dit probleem niet
Uhh, ik ben niet al te technisch aangelegd maar volgens mij gaat die schroef dan verzuipen question.gif scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

mafdaf

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door mafdaf » wo 21 okt 2009 08:10

Dat hangt er denk ik vanaf hoe groot de kop van de schroef is...

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door BertJan » do 22 okt 2009 18:40

en dan zit er ook nog een alu lijst tussen

Thecaravanfreak

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Thecaravanfreak » vr 23 okt 2009 23:45

deusjevo schreef:
M_87 schreef: Wanneer men de gaten voor de schroeven voor zou boren met een 2x grotere boor als de schroef is dan onstaat dit probleem niet
Uhh, ik ben niet al te technisch aangelegd maar volgens mij gaat die schroef dan verzuipen question.gif scratch.gif
hmmm,wanneer een lijst er tussen zit,dus een korte uitleg,hout,kit,front,kit,rubber,lijst en schroef heb je hier geen last van!

maar,even terug komend op het verhaal van de dethleffs caravan.bij deze caravans is inderdaad dezelfde fout gemaakt als chateau.ook hier is het front gescheurd door een fabricagefout maar ik denk dat je na 10 jaar niet meer terug kan vallen op eventueele garantie.hooguit dat de dealer het front zal vervangen maar dat je de montage,kleinmateriaal en uren zelf zal moeten betalen

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Fred N » wo 28 okt 2009 20:09

Ui t de KCK van November
In het novembernummer (Helpdesk) van de KCK behandelen we een vraag over het repareren van een gescheurd caravanfront.
Dit probleem doet zich met name voor bij de ABS-kunststof fronten van Beyerland, Chateau en Home Car, maar het euvel kan zich in principe ook bij elke andere caravan met zo'n voorzijde openbaren.
http://www.kck-online.nl/published/kck/ ... en.nl.html

Afbeelding

M_87

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door M_87 » vr 30 okt 2009 21:24

deusjevo schreef:
M_87 schreef: Wanneer men de gaten voor de schroeven voor zou boren met een 2x grotere boor als de schroef is dan onstaat dit probleem niet
Uhh, ik ben niet al te technisch aangelegd maar volgens mij gaat die schroef dan verzuipen question.gif scratch.gif
:lol: je moet ook alleen het kunstof voorfront groter boren, niet het hele hout erachter en de alu-lijst etc. :lol: Had het inderdaad ietsje duidelijker kunnen zeggen :wink: Verder: de afdichting mbt water etc. gebeurt zoals Thecaravanfreak omschrijft en heeft dus ook verder niets te maken met het groter voorboren van de gaten in het kunstof front zelf.
Men zou moeten zorgen dat het front met kou en warmte iets kan werken. Nu hebben ze de fronten gewoon doorboord met de schroeven van de alu-lijsten en dan kan het front niet werken met temperatuursverschillen en dan krijg je teveel spanning waardoor de scheurtjes kunnen ontstaan.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Pensionado » vr 6 nov 2009 23:02

Voor wat het waard is. weenie.gif
Ik hoorde bij een caravandealer het verhaal dat voorfront materiaal ook kan verharden door gebruik van aggressieve reinigingsmiddelen. Ook dit zou mede tot scheurvorming kunnen leiden.
Een gewaarschuwd mens etc :wink:

Keunen

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Keunen » za 7 nov 2009 19:04

zou het dan een tip zijn om bij caravans die gevoelig voor frontscheuring zijn...gewoon deze gaten alsnog groter te boren ..dus gewoon preventief! lijkt me niet zo heel veel werk ..toch?

M_87

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door M_87 » do 12 nov 2009 19:54

Keunen schreef:zou het dan een tip zijn om bij caravans die gevoelig voor frontscheuring zijn...gewoon deze gaten alsnog groter te boren ..dus gewoon preventief! lijkt me niet zo heel veel werk ..toch?
thumbup.gif is inderdaad verstandig om te doen in mijn ogen maar als je het zelf wilt doen zorg er dan voor dat je voldoende en de juiste kit-soort gebruikt, anders heb je na 1,5-2 jaar een verrot front/deel vd zijwanden :wink:

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Pensionado » do 12 nov 2009 20:48

Laten we ons wel realiseren dat de voor en achterzijde van een caravan belangrijk zijn voor het zijdelings verband.
De frontplaat zit er niet alleen voor de sier :roll:

toine

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door toine » ma 16 nov 2009 17:22

Als volgt , Het voorfront van de Dethleffs tot en met 2004 zijn gemaakt van ABS , dit materiaal kan verouderen en onder UV stralen verharden.
Door niet voorgeboorde gaten toe te passen dus de schroeven dwars door het kunststoffront draaienHet scherm kan door warmte cq vorst uitzetten of krimpen
maar kan niet weg en er ontstaat spanning op de schroefgaten, die ruw en ongeboord zijn dus gaat het front scheuren.
Mijn caravan heeft jaren in een verwarmde stalling gestaan dus was de uitzetting zeer gering. Het is een wintercaravan en heeft dit jaar in een onverwarmde stalling gestaan maar hierdoor gaat door het bovengenoemde probleem het front scheuren. duidelijk een productiefout en een besparing in de productie, een handling minder. Het kan dus meteen optreden maar ook veel later . Diegene die zijn caravan goed behandelen zullen er later last van krijgen maar geen vergoeding krijgen van de Dethleffsimporteur.
Mij stoort dat de fabriek de goede bezitters laten barsten ( later optreden van de scheuren)en de slechte bezitters schadeloos stellen. 6 jaar garantie.
De beste oplossing is het front vervangen kost je 1500 € een oplossing is front lichten gatenopboren, scheuren aan einde boren tegen verder scheuren. Front zwevend hangen met elastische kit zodat het uit kan zetten.
Zeker geen vriend van de familie en zeker geen pluim .Voor de dealer alle lof voor de importeur en de fabriek Dethleffs een dikke min.

WL

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door WL » di 17 nov 2009 11:56

Zelf op andere plaatsen dan schroefgaten kan het scheuren.
Met name bij strenge kou op een plaats waar de caravan 's-ochtend in de zon komt te staan. Dan kan de temperatuur van het front van minus 10 of minus 15 in een tiental minuten oplopen tot plus 25, doordat de zon er op valt. Dat kan te snel zijn en scheuren veroorzaken op plaatsen waar vaker spanning staat. In mijn geval twee aan weerszijden de bovenkant van van het voorraam.
En twee onderaan op de bolste kant van het front in de disselbak.

Zelf had ik al gaatjes geboord en daarna op advies van een dealer vervolgens de scheurtjes en omgeving goed schoongemaakt en vervolgens afgekit met een kunststofverlijmende kit, die wel elastisch blijft. Ik weet de naam even niet meer maar ik heb een kit gebruikt die ook PE (polyethyleen) lijmt en die zijn er bijna niet. Het spul zit in net zo'n soort tube als siliconenkit voor in zo'n pistool. Ik heb gezorgd dat de kit ook goed in de scheurtjes werd geperst en vooral ook tot in/onder de zijlijsten van de caravan. De bovenscheurtjes heb ik alleen buiten behandeld, de lage scheurtjes van binnen en van buiten want die zaten bij de disselbak. Uiteindelijk een klusje van hooguit 15 minuten. Je moet dat dan wel jaarlijks controleren. De kit is nu erg stevig en toch enigszins soepel. Alles zit nog perfect en er scheurt niets verder, zelfs niet na de soms heel erg hobbelige vakantieroute van dit jaar waarbij de caravan behoorlijk door elkaar werd geschud. E.e.e.a valt helemaal niet op want het is een doorzichtige kit.

bono24

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door bono24 » zo 3 okt 2010 19:52

Wij hadden hetzelfde probleem met onze detleffs 440 db uit 2003,maar hier is het front door de dealer kostenloos vervangen.
Het nieuwe front is van polyester ipv plastiek/abs.
Let tevens op de voorraam van de caravan ivm loslaten sierrand.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Nordicman » zo 3 okt 2010 21:09

Aan het einde van de scheur een klein gaatje boren om verder scheuren te voorkomen.
ABS staafjes kopen in de juiste kleur http://www.almond.nl/ne/shop/lasdraad/a ... x20cm.html
En nu met een (oude) soldeerbout of soldeerpistool of hete luchtpistool het oude ABS verwarmen tot er draden getrokken worden dan de ABS staaf bijvoegen.
Daarna met dremel oid voorzichtig afwerken, en polijsten met waterproof resp. 400 - 800 - 1200, en moet hij redelijk glad zijn en glimmen.

Er moeten op Youtube wel wat voorbeelden te vinden zijn https://www.youtube.com/watch?v=NuA6d49Z ... re=related (wel heel primitief)

Kost je een paar uur en een paar tientjes.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

arendapi

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door arendapi » wo 14 sep 2011 21:30

Wij hebben een Camper 450 DB uit 2005 ook deze caravan heeft scheurtjes in het voor front(dit euvel doet zich voor bij deze serie tot productie jaar 2007 daarna heeft dethleffs het probleem verholpen), bij de fabrikant hoef je voor dit probleem niet aan te kloppen. de after sales van dethleffs heb ik ervaren als onder de maat (ten zei je de caravan ieder jaar door de dealer laat controleren ) we hebben de carravan wel laten reparen bij veel caravan-verzekeringen valt dit namelijk onder zgn verborgen gebreken en worden deze vergoed als ze tenminste worden gemeld binnen 5 jaar na aankoop. Overigens zijn het verder prima caravans en zal ik ondanks de beschreven negatieve ervaring trouw blijven aan het merk.

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Rob450 » do 15 sep 2011 12:22

arendapi schreef:?... de after sales van dethleffs heb ik ervaren als onder de maat (ten zei je de caravan ieder jaar door de dealer laat controleren ) ...
Geen enkele leverancier geeft garantie op een product als men zich niet aan de onderhoudsvoorschriften houdt! Ik begrijp ook niet wat er op tegen is om de caravan voor jaarlijks onderhoud en controle aan te bieden. Zo duur is zo'n beurt nu ook weer niet.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Detleffs scheurvorming front

Bericht door Andre Welten » vr 16 sep 2011 22:17

Ik krijg meer en meer de indruk dat dit probleem zich voordoet bij alle merken caravans met ABS-voorfront die rond de millenium-wisseling zijn gebouwd; onze Home-Car van 1999 had het ook; had men misschien indertijd nog onvoldoende kennis van de eigenschappen van ABS-kunststof?

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”