Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Soebman
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 8 jan 2021 20:09

Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door Soebman » zo 7 mar 2021 21:18

Wij hebben een nieuwe Camper 4.60 EL gekocht die hopelijk in juni wordt geleverd. We zien er naar uit. De 2 (gewone) fietsen komen op de dissel. De reserveband komt in een beugel achter de wielen onder de caravan. Iemand enig idee wat de kogeldruk van deze lege caravan is? Hiervoor hadden we een Fendt 5.10 TG die leeg een hoge kogeldruk had. Daar moesten de fietsen wel achterop en dan nog was het moeilijk onder de 80 kg kogeldruk te komen. Graag jullie mening.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door Jeroent83 » zo 7 mar 2021 22:00

Tja het fietsen onderwerp is al vaker hier besproken en ik zou er eigenlijk altijd voor kiezen om ze op je dissel te zetten en nooit achter op.
Daarnaast qua kogeldruk dit heeft ook wel met de caravan indeling te maken. Zover ik kan zien hebben deze 2 caravan's dezelfde indeling. zitje achterin en bedden voor. Keuken en kachel zitten mooi boven de as. Je kunt in de disselbak het reserve wiel eruthalen en deze onder de caravan laten monteren of in je auto vervoeren en mischien maar 1 gasfles vervoeren. Ik weet niet hoeveel kogeldruk je auto mag hebben ? de caravan meestal 100KG.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door sailor wim » ma 8 mar 2021 07:22

Kijk is op caravan trekker en vul daar je gegevens in.
Ik kom daar zonder fietsen op 73 kg kogeldruk uit.
Met 125 kg in de hut en 300 kg lading inclusief 2 personen in de trekker. Maar zo zou ik reizen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door ArnoM » ma 8 mar 2021 07:35

Kogeldruk van een lege caravan heb je niet zoveel aan toch?
Wat de kogeldruk is zoals jij hem geladen wilt hebben met de spullen die je mee wilt nemen ZONDER fietsen, dat is van belang.
En dat weet je pas als je de caravan hebt en ermee aan de slag gaat.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Soebman
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 8 jan 2021 20:09

Re: Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door Soebman » di 9 mar 2021 21:14

Je hebt helemaal gelijk ArnoM. Ik zou echter graag van iemand die deze caravan (Dethleff Camper 4.60 EL ) heeft zo graag willen weten of de Dethleff van zich zelf zeg maar af-fabriek veel of niet zo veel kogeldruk heeft. Van mijn Fendt weet ik dat die leeg een nogal forse kogeldruk heeft. Mijn Forester mag 80 kg hebben.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door WillyL » di 9 mar 2021 21:26

Ik vrees dat het eigen ervaring gaat zijn.
Mijn DL is net andersom georganiseerd. De zithoek zit vooraan, bed en badkamer achteraan.
De e-fietsen staan voorop de dissel op een auto-trekhaakfietsenrek met een bol op een steun op de dissel.
Om het evenwicht wat OK te krijgen, aanvankelijk was het op de trekhaak echt veel te hoog, heb ik de moverbatterij van vooraan naar het midden verplaatst, het reservewiel achter onder de caravan ipv in de disselbak en beperk ik het water in de tanken tijdens (langere) trajecten (afval/spoel in de badkamer achteraan, verswater in de tank vooraan).
Ik kom nu rond de 80 kg uit.
In de bakken van de zithoek zit verder niet al te veel gewicht. Kleding in kast boven wielen, onder bed en bovenkastjes).
Onder bed zitten ook wat kampeerspullen zoals licht stoeljes en soms zelfs de luifel en tentstokken, al gaan die meestal in de koffer van de auto.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

movieman1
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 okt 2021 15:33

Re: Kogeldruk Dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door movieman1 » di 23 aug 2022 16:16

Hallo ik heb ook een Dethleff 460 le en de kogeldruk is afhankelijk wat er op het plaatje van de trekhaak staat
op mijn trekhaak staat 75 kg en dat is dus de maximale kogeldruk, ik houd het meestal tussen de 70 en 75 kg wat de caravan aan druk mag leveren op de trekhaak en dan ligt ie mooi op de weg

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door Paul Vingerhoets » di 23 aug 2022 16:32

[re.gif]
De vraag was niet hoeveel kogeldruk hij mag hebben

Maar wat de kogeldruk is als de caravan leeg is, waarschijnlijk zul je nog even moeten wachten en dan even wegen als je de caravan ophaalt of kijken of een dealer er een heeft staan die je mag wegen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door doubleyou » di 23 aug 2022 19:22

ArnoM schreef:
ma 8 mar 2021 07:35
Kogeldruk van een lege caravan heb je niet zoveel aan toch?
Wat de kogeldruk is zoals jij hem geladen wilt hebben met de spullen die je mee wilt nemen ZONDER fietsen, dat is van belang.
En dat weet je pas als je de caravan hebt en ermee aan de slag gaat.
Het is wel degelijk handig om de kogeldruk van de lege caravan te weten. Ik vind het best vreemd dat caravanfabrikanten dat niet gewoon bij de technische gegevens zetten. Dan weet je meteen een beetje hoe je moet gaan beladen. Mijn Kabe blijkt leeg een kogeldruk van bijna 80 kilo te hebben. Ik kan dus niet zo veel in de enorme disselbak doen. Wil je nog fietsen op de dissel zetten dan zal je met veel gewicht achterin moeten compenseren. Dat is nooit een ideale oplossing.
Ik heb nu een aantal zwaardere spullen naar de kast boven de as kunnen verplaatsen. Ik zit op 110-115 kilo. Veel lichter wordt het niet. Ik mag 100 hebben. En dan heb ik nog niet eens 2 grote gasflessen voorin (nu een grote en een kleine).Die 2 grote gaan straks naar Spanje en Portugal wel mee. Dan zal ik nog wat moeten schuiven.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kogeldruk dethleffs Camper 4.60 EL.

Bericht door WillyL » di 23 aug 2022 20:55

Gewicht leeg op de trekhaak kan wel heel erg verschillen tegen die met (vakantie)lading.
Zonder de e-bikes en fietsenrek en andere dingen in de kasten is het gewicht bij mij echt bijna niets. Soms rij ik zo naar de 2-jaarlijkse keuring en dan moet ik echt niet snel rijden want het gespan is dan op zijn zachts gezegd 'onrustig'. Gelukkig is het maar een 10-tal km via kleinere wegen (met eventueel enkele op een autosnelweg indien ik die van Willebroek neem en dan kom ik niet boven de 80km/h).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”