Ervaring C'joy 480 QLK

HomeCar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 jun 2017 09:14

Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door HomeCar » vr 27 mar 2020 04:03

Wij overwegen een C'joy 480QLK te kopen.
Wie heeft ervaring met deze caravan? Tips en tricks, do's en do'nts. Alle info is welkom!

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door Aviva » vr 27 mar 2020 15:40

Niet met de Dethleffs wel met de BURSTNER PREMIO LIFE 490 TK, mijn zwager en schoonzus hebben dit model.

Zover ik heb kunnen nagaan bij het bezoeken van o.a. de Caravana in Leeuwarden is de Bürstner, Dethleffs en de LMC Sassino Exact dezelfde caravan op een paar details na. Ze komen allen uit dezelfde stal en denk zelfs uit dezelfde fabriek.

Aandachtspunt is de breedte van 209 cm, achter de auto lekker smal om er om heen te kijken en ergens tussendoor te rijden. Maar het bed is hierdoor ook minder lang waardoor je met je voeten tegen het raam kan komen. Mijn zwager had een hor hierdoor al kapot na 1 seizoen omdat hij met de voeten erdoor ging toen het raam openstond.

Verder vind ik het een nadeel dat je kussen tegen het raam moet en er geen achterwand is.
Het instappen via het bed vinden wij onhandig. Maar kwa indeling is het wel praktisch dus dit moet je voor lief nemen.

Als je opzoek bent na een relatief lichte caravan met stapelbedden dan is dit een ideaal model. Kwa afwerking is het niet top segment maar ook niet goedkoop uitziend.

Welk merk je kiest is denk ik meer smaak van binnen en buiten.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door Weinsberg » vr 27 mar 2020 16:23

Kijk ook eens bij de Weinsberg 480 qdk, ruime en lichte caravan, en geeft net wat meer vrijheid als ik het zo vergelijk met die jullie op het oog hebben.

HomeCar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 jun 2017 09:14

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door HomeCar » vr 27 mar 2020 18:54

De Weinsberg ziet er ook mooi uit maar wij vinden het prettig als een caravan er voor het oog ruim uit ziet. Dat gevoel is bij de Weinsberg minder denk ik.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door Aviva » vr 27 mar 2020 19:13

RE.gif
Wat voor Caravancentrum je nu?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

HomeCar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 jun 2017 09:14

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door HomeCar » vr 27 mar 2020 19:44

Dat kussen tegen het raam is misschien niet ideaal.

Wij hebben nu een HomeCar Racer 43 met kinderkamer/stapelbed.

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door annevdsande » za 28 mar 2020 07:33

Wij hebben er ook naae gekeken vorig maar en Idd door het bed en de lengte vd caravan laten afvallen. Uiteindelijk voor een caravelair Antares 476 gegaan :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HomeCar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 jun 2017 09:14

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door HomeCar » zo 29 mar 2020 13:29

Inmiddels wat verder gevorderd in onze zoektocht. De 480QLK valt af. Wij vinden het bed toch te kort. Je ligt dan met je voeten min of meer tegen het raam. Ook de hoogte om op het bed te klimmen is niet ideaal. En als de zit als bed omgebouwd moet worden, is het niet handig meer om uit het bovenliggende bed te stappen.
Ook nog gekeken naar een Caravelair Antares 476. Maar deze heeft niet veel meer bergruimte dan nu in de Home Car.
Ook nog gekeken naar de Caravelair Alba Family 497. Qua bergruimte ideaal, maar bij het 3 persoons stapelbed zitten de bedden wel heel dicht op elkaar. Deze valt dus ook af.
Maar wat dan wel..... we mogen max. 1300 kg trekken dus de keuze is wat beperkt. Heeft iemand nog een goede optie of moeten wij toch onze voorwaarden bijstellen?

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door BertJan » zo 29 mar 2020 13:51

adria aviva 462 pk (niet standaard in nl maar wel leverbaar) of aviva 512 dt

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door annevdsande » zo 29 mar 2020 21:22

Succes met zoeken! Hou ons op de hoogte :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door Hans 555 » ma 30 mar 2020 08:22

HomeCar schreef:
zo 29 mar 2020 13:29
Maar wat dan wel..... we mogen max. 1300 kg trekken dus de keuze is wat beperkt. Heeft iemand nog een goede optie of moeten wij toch onze voorwaarden bijstellen?
Jullie wensen bijstellen zal het al snel worden. Ik veronderstel dat je zelf al wel hebt uitgedokterd hoe vaak en waar je vakanties wilt doorbrengen. Als dat alleen NL is dan zou je kunnen overwegen een zwaardere caravan te kopen en dan een familielid of vriend, met zwaardere auto, vragen om de caravan naar de vakantie bestemming te rijden.
Anders zou je ook kunnen overwegen om zelf een zwaardere, met voldoende trekgewicht, auto aan te schaffen waarna de mogelijkheden dan ineens veel ruimer worden.
Een caravan van max. 1300 kg die achter de huidige auto kan/mag is ook niet echt ideaal als je naar het buitenland wilt. Maar met de huidige auto zal het moeilijk zoeken zijn mits je jullie wensen niet aanpast. Succes met het zoeken. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door annevdsande » di 31 mar 2020 13:38

Hi Hans, wat is er niet ideaal aan een caravan van Max 1300 kilo om mee naar t buitenland te gaan?
Gaat prima! Zolang je maar een beetje normaal en netjes pakt en geen camping-wasmachines, stofzuigers en andere onzin mee wilt slepen die je toch niet nodig hebt op een camping ;)

Zat net nog even te kijken naar de adria, maar is die niet ook met 2pers stapelbed ipv 3pers?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door Peutje » di 31 mar 2020 16:29

Ik mag ook maar 1300 trekken, 1100 leeg waar de hut zelf 1500 zou mogen wegen. Vooral niet te veel zooi meenemen, die je meestal toch niet gebruikt, wij pakken nog steeds in op de 'vouwwagen' manier, dus alleen het hoogst nodige. En dan nog merken we dat we dingen meenemen die nooit gebruikt zijn.
Alle kastjes zijn dus ook niet eens gevuld (4 pers).

Volgens mij is er dan keuze zat.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door annevdsande » di 31 mar 2020 17:39

Juist Idd! Hier ook “vouwwagen” inpakken Idd :) en gaat perfect en Idd ik zou zo nog een kist kunnen thuislaten met spullen die ik dan nog neit gebruik! Haha!

Huishouden 2 volwassenen en een 2,5 jarige dus dan weet je wel wat voor zooi ;) en gaat prima


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HomeCar
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 jun 2017 09:14

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door HomeCar » do 23 apr 2020 07:03

Goedemorgen,

Ik zou nog laten weten welke caravan het uiteindelijk geworden is....... De Dethleffs 480QLK!😄
Doorslaggevend waren de bergruimte, de praktische indeling en het lage gewicht. Dat het bed wat korter is nemen we op de koop toe.

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door annevdsande » do 23 apr 2020 07:16

Veel caravan plezier gewenst! Dat je er maar snel mee op uit kunt trekken :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door dieseltijger » do 23 apr 2020 08:03

Wat een praktisch concept: ruim en toch licht qua gewicht - dus je hebt veel vrijheidsgraden mbt trekauto's.
Mooi!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door sailor wim » do 23 apr 2020 08:15

Tja das mooi al de Dettleffs op de weg.
Gefeliciteerd met de aankoop.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

NN

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door NN » ma 26 sep 2022 13:07

Ruim twee jaar na aankoop: Hoe bevalt deze tot dusver ?
Overwegen ook een Dethleffs C'joy een twijfelen nog over de indeling.
Deze heeft een garage en dat spreekt me wel aan.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door El1989 » ma 26 sep 2022 14:54

[re.gif]
Ik las in een ander draadje dat de bergruimte onder het bed voor bijna totaal onbruikbaar is aangezien je dan al veels te snel en te veel over de kogeldruk heen gaat ….
Ff zoekfunctie gebruiken dan vind je hem wel
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

NN

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door NN » ma 26 sep 2022 18:46

Dan is de garage achteraan ideaal om het gewicht wat te verdelen.
Onze kampeeruitrusting houden we toch binnen de perken.
Had graag eens gezien of en hoe de binnenkant van de garage wordt afgesloten.
Kan daar geen afbeeldingen of video's van vinden.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door El1989 » ma 26 sep 2022 18:56

Aangezien je een stapelbed model caravan wilt en ik ervanuit ga dat je minimaal 2 kids hebt vind ik het knap dat je het binnen de perken houd.. ik denk dat de garage deur op dezelfde manier sluit als bij mijn caravan ; buiten een draai knop en binnen een soort ijzeren klem die aan de binenn zijde van de buitenwand klemt, niet van binnen open te krijgen door kids als je hem van buiten op slot draait . Verder nogmaals ; zoek het draadje eens op. Die eigenaren hebben van alles en nog wat moeten doen voor een beetje fatsoenlijke kogeldruk met concessies.. tevens is 2.10 eigenlijk net te smal naar mijn mening . Iniedergeval succes thumbup.gif
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
ErikDr
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 13:38

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door ErikDr » ma 26 sep 2022 22:01

Dag Sardonis,
De conversatie waar El1989 op doelt is deze: viewtopic.php?t=39460&start=25#p914917
Dat gaat gaat wel over een ander formaat C'joy. Ik heb de 480QLK en zoals je in dat draadje kan lezen heb ik geen problemen met een te hoge kogeldruk.
Eerlijk gezegd hebben we de garage nog niet echt gebruikt, onze auto mag max 1200kg trekken dus we houden de bagage ook beperkt.
Voor een stadfiets is de deur denk ik te klein, een MTB zou wel passen.
De deur zit met twee draaiknoppen dicht. aan de binnenkant inderdaad twee stalen lippen die eerst over het rubber draaien en daarna aantrekken..
Ik heb een hoop foto's gemaakt van een showmodel van hoekjes die je in de folders niet ziet. Als je wilt kan ik die wel opsturen. Hieronder alvast twee van de garagedeur.

Verder heb ik nog wel wat tips:
  • Check of de lengte van het bed acceptabel is voor je, die is aan de krappe kant. Het is wel een relatief breed bed.
    Ik ben zelf 1,96m en kan naast de raampjes gestrekt liggen, maar dan voel ik wel beide wanden. Ik lig altijd op mijn zij dus voor mij verder geen probleem.
    De combirollo's aan het hoofd en voeteind heb ik beschermd met triplex platen die ong 20cm boven het bed uitsteken. Dit om te voorkomen dat we de gordijntjes en horren kapot schoppen. Dit werkt goed.
    Dit hebben we allemaal over voor een wat ons betreft verder ideale indeling met een hoop goed toegankelijke ruimte onder het bed. Veel loop/staruimte door de inschuifbare tafel. Een grote zit waar je met z'n zessen zou kunnen zitten. En natuurlijk een altijd gespreid bedje zonder ombouw fratsen.
  • Monteer het reservewiel onder de caravan vlak achter de achteras. Dat scheelt een hoop kogeldruk.
  • Er zitten in de hele caravan maar 2 stopcontacten. Ik heb er zelf nog drie bijgemaakt; boven de keuken, naast de keuken bij de deur, en boven het plankje boven ons bed. Daar heb ik ook 2 USB stopcontacten die je makkelijk van 12V kan aftappen. De kids hebben wel elk een usb stopcontactje in hun smileylamp
  • De horren voor de ramen en het grote dakluik werken prima maar er zijn ook twee ventilatieroosters waar de muggen wel doorheen passen. Daar heb ik zelf nog een horretje in gemaakt.
Hopelijk heb je er wat aan. Succes met de keuze!
IMG_5958.jpg
IMG_5951.jpg
Dethleffs C’Joy 480 QLK van 2022 achter een Peugeot 308SW 1.2 van 2016

NN

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door NN » di 27 sep 2022 10:59

Alvast dank voor de foto's. Je mag de andere me altijd doorsturen als je wil. Met name een beeld aan de binnenkant wanneer het onderste bed omhoog geklapt is en de ruimte eronder afgesloten zou prettig zijn.
Wij hebben geen jonge kinderen meer, hoogstens een volwassen dochter die nog steeds thuis woont.
Deze zal sporadisch eens meegaan en dan is het bovenste bed wel handig.
Vind dit model net handig omwille van de garage, kan dan deze gebruiken om de vouwfiets 24" erin te zetten en de andere fiets 28" op de dissel
Wij zijn niet al te groot dus das ook geen probleem.
Ben wel nog aan het twijfelen tussen deze en de kleinere variant met dwarsbed.
Staat een hele mooie jonge tweedehands op MP en dan begin je toch te rekenen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
ErikDr
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 13:38

Re: Ervaring C'joy 480 QLK

Bericht door ErikDr » di 27 sep 2022 14:14

Ha Sardonis,
Ik begrijp nu denk ik pas met wat je bedoelt met de binnenkant. De 'garage' is niet een aparte ruimte en wordt niet apart afgesloten aan de binnenkant. Er hangt een gordijn van het plafond tot de grond voor het stapelbed verder niet. Hier zou je natuurlijk zelf wat voor kunnen maken.
Er is ook geen voorziening om te voorkomen dat een fiets naar voren valt bij een noodstop dus je moet hem wel vastzetten met een spanbandje.
Als je met zijn tweeën bent met een sporadische gast zou ik inderdaad voor een kortere caravan gaan met een om te bouwen zitje achterin.
Het bovenste stapelbed kan ook max 80kg hebben dus dat is wat beperkt. Qua formaat kan ik er prima in liggen.
Dethleffs C’Joy 480 QLK van 2022 achter een Peugeot 308SW 1.2 van 2016

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”