dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Plaats reactie
sebas
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 23:45

dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door sebas » di 15 mar 2016 20:49

Hoi,

Ik heb een dethleffs 490TK newline uit 2003.
Na elke vakantie moet ik een inspectie doen want er zijn altijd wel schroeven die los laten van de kastjes en planken.

Is dat normaal ?

Ik had op het forum al wat gelezen over banden spanning in combinatie met heavy load banden.
Ik heb banden welke zwaarder belast kunnen worden : Toyo H08 185/75/R14C en meestal de spanning tussen de 3,5 en 4 bar.
De caravan is ook voorzien van schokbrekers.
Maar ik rijd niet hard over drempels e.d.

Is het de caravan, is het de bandenspanning, zijn het de banden of wellich iets anders ?

gr

Sebas
Skoda Octavia 2.0 TDI 2007 - Dethleffs Newline 490TK 2003

Volvodriver

Re: dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door Volvodriver » di 15 mar 2016 21:09

Het is de caravan.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door Gumm » di 15 mar 2016 21:41

Wij hebben ook een Dethleffs 490TK gehad. (aangeschaft / bouwjaar 2005)
Hier gingen toen bij ons ook bevestigingen van de kasten en meubelstukken aan de bodemplaat los.
Deze zaten daar toen houten deuveltjes in de vloer ipv aluminium hoeklijn (profiel) met schroeven in de caravanbodem ed.
Deze caravan voldeed na een seizoen kamperen toen niet helemaal aan onze persoonlijke verwachtingen (indeling) waarop we deze toen weer hebben doorverkocht...Je zult vast niet de enige zijn....
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door RichTrip » di 15 mar 2016 23:41

Heb 3x een Dethleffs gehad (uit 1998, 2007 en 2009). Geen problemen gehad met loslatende delen en schroefjes. Af en toe wel eens wat aan moeten draaien, maar dat voorkom je eigenlijk niet. Heb in sommige caravans van andere merken wel grotere problemen gezien met loszittende en/of kapotte delen.
Ik moet zeggen dat de Dethleffsen tot 1998 erg degelijk waren. Ook de exemplaren vanaf 2005 zijn goed, spreek uit eigen ervaring. Ik heb wel veel (tweedehands) exemplaren van binnen gezien uit de 1999-2004 periode en die voelden inderdaad op sommige punten wat minder aan (vooral de kleppen van de kasten), maar dat is alleen door er in rond te neuzen bij o.a. dealers, heb er niet mee gekampeerd.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

JaapB

Re: dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door JaapB » wo 16 mar 2016 07:35

Wij hebben tot 2011 tien jaar met een nieuwe Dethleffs 510V gereden.
Nooit m'n gereedschap ook maar ergens voor hoeven gebruiken, niet één schroefje.
Was een degelijke caravan.
Er moesten wel bij de eerste beurt in 2002 de bouten van het onderstel aangedraaidt worden, dat staat me nog wel bij.

Ik zou zeggen: losse schroefjes eruit, druppie lijm erin, schroefje erin, vast, nooit meer los.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door Ron » ma 28 mar 2016 22:57

Ik moet ook met regelmaat de schroefjes aandraaien.
Op sommige plekken heb ik er daar waar mogelijk was langere ingezet.

De slechte wegen in sommige landen is daar de oorzaak van.
Sinds wij door Duitsland ,Zwitserland naar Italie gaan heb ik er veel minder last van als naar Frankrijk (N wegen).
Al hoewel de laatste 60 KM in Italië ook niet erg best zijn.
Maar een druppeltje lijm aan de schroeven is ook een goed idee.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door HanK » di 29 mar 2016 08:02

Waarom zou je er zwaarder belastbare banden eronder zetten?
Waarschijnlijk veroorzaakt dat stuiteren met alle gevolgen vandien.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door apejoekie » di 29 mar 2016 08:34

En als je de schroef er toch uit hebt stop dan een luciferhoutje in het gaatje. Dan zit hij meteen goed vast.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: dethleffs 490TK newline schroefjes los van kasten e.d.

Bericht door cadance » di 29 mar 2016 09:03

In de bouwmarkt verkopen kleine flacons watervaste Polyurethaan lijm (bruislijm).
Daar zit een klein spuit mondje bij.
Let op want dat is nogal agressief spulletje.
Eerst de schroef in vetten met een dik vet zoals bv. vaseline.
Als je nu dat spuitmondje in het schroefgat drukt er eens lijm in perst.
Probeer met bv. een lucifer de lijm dieper achter in het schroefgat te krijgen.
En nu nogmaals een keer lijm in het schroefgat spuiten.
Probeer nu de schroef met een LINKS om draaiende beweging in het schroefgat te drukken en daarna voorzichtig rechts om (= vast zetten).
Maar draai de schroef op 1 mm. na nog niet helemaal vast.
Na 24h. de schroef niet al te vast aan draaien.
Het idee is dat er achter de schroef een beetje lijm is gekomen zodat alle speling rond de schroef is opgevuld.
Ik zou er eerst is eentje proberen.
Gebruik nooit KIT want dat zal na enige tijd los komen en kan er niet meer gelijmd worden
Opvullen met stukjes hout kan soms ook maar er zitten ook wel schroefjes in de 3 a 4 mm. dikke plaat en dan krijg je die houtjes ook bijna niet vast. Maar niet geschoten is altijd mis
PAS OP met de lijm hoor want het is bende, natte lijm kan nog enigszins verwijdert worden met terpentine of speciale reiniger.
Door de vaseline aan de schroef kan hij er evnt. later ook nog uit.

Succes!!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”