Camper 395 HK

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » ma 8 feb 2016 19:45

Beste Mensen,

Onderwerp komt al op het forum voor, maar toch:

De voorste steunen van een Dethleffs 395 HK uitdraaien is best lastig, ze zitten diep onder de caravan. Nu lees ik dat sommigen dat oplossen door er PVC pijpjes voor te monteren. Heeft iemand dat al eens gedaan? (Fototje? )Welke diameter pijp en hoe bevestig je die pijpjes dan? Het lijkt me erg prettig als ik mijn bromtol in een pijpje kan steken en dat dan de dop vanzelf de draaistang vindt.

Ben benieuwd of iemand een oplossing heeft.

Groeten, Cees
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » di 9 feb 2016 10:45

Ik heb zulke pvc-buisjes geplaatst, zowel voor als achter op mijne Camper 395 HK. Morgen zal ik foto's nemen en posten. Vandaag zit ik met de kleinkinderen want het is bij ons in België krokusvakantie.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » wo 10 feb 2016 11:50

Zoals ik beloofd had hier enkele foto's voor het plaatsen van de geleidingspijpjes bij het uitdraaien van de poten.
Eerst toch nog even vermelden dat de buisjes vooraan een kleine afstand van de zeskant vandaan moeten blijven, dit in verband met steentjes die eventueel in het geleidingsbuisje terecht komen wanneer ge over een weg rijd die pas is voorzien van een nieuwe laag kleine asvaltsteentjes. Wanneer ge dan uw sleutel in het geleidingsbuisje steekt kunnen de steentjes er uitvallen zoniet dan is het niet mogelijk om uw sleutel op de zeskant te plaatsen, en moet ge de steentjes er eerst uitprullen. Ik spreek hier uit ondervinding.
Vooraan :
Buis_voor.jpg
Buis_voor.jpg (39.72 KiB) 5264 keer bekeken
Zicht_voor.jpg
Zicht_voor.jpg (27.74 KiB) 5264 keer bekeken
De witte buis is een afvoerbuis van sanitair en heeft een diameter van 40 mm en is 24 cm lang. De sleutel heeft een diameter van ongeveer 30 mm en pas hierdoor zeer goed in de buis.
De houten blokjes tussen de vloer en de buis moet ge zelf opmeten en zijn zo dik dat de buis in het center van de zeskant komt.
De beugels heb ik gemaakt uit een dunne plaat inox. Hiervoor kan U eventueel ook sanitaire beugels gebruiken.
Voor de montage achteraan verwijs ik je naar het volgende bericht, aan gezien ik maar 3 foto's maximaal kan bijvoegen.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » wo 10 feb 2016 11:57

De montage achteraan komt overeen met deze vooraan behalve dat hier een kleine uitsparing moet gemaakt worden in de PVC-bumper.
Het buisje is hier echter maar 12 cm lang.
Buis_achter.jpg
Buis_achter.jpg (39.52 KiB) 5263 keer bekeken
Zicht_achter.jpg
Zicht_achter.jpg (23.05 KiB) 5263 keer bekeken
Omdat deze buis maar met 1 beugel vaststaat heb ik deze wat breder gemaakt en met 4 schroeven vast gezet.
Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en U heb kunnen helpen.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Camper 395 HK

Bericht door RichTrip » do 11 feb 2016 07:17

RE.gif
Waar dient dat stukje aluminium tentrail voor welke aan de onderkant van het witte front zit gemonteerd, daar waar je de slinger in het buisje steekt? Die zit er volgens mij niet standaard op scratch.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » do 11 feb 2016 10:39

Dat kort stukje rail heb ik daar gemonteerd om de tochtstrook door te steken.
De tochtstrook was iets te lang voor mijne caravan en daarom heb ik besloten om het resterende deel hierdoor te schuiven zodat het in deze hoek ook lekker is afgesloten.
Anders moet ge de overschot afsnijden en toch maar weggooien.
Ik vind het toch wel leuk dat er forumleden reageren die ook in het bezit zijn van een Camper 395 HK.
Ik heb overigens al veel kleine dingen aangepast aan mijne caravan omdat ik dat graag doe (knutselen noem ik dat).
Louis

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Camper 395 HK

Bericht door Micky » do 11 feb 2016 20:18

nette oplossing zo thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » zo 6 mar 2016 08:17

Hoi Louis,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's. Ze zijn heel duidelijk. Fijn dat de maten er bij staan. Ook ik "pruts" (knutsel) graag aan van alles en nog wat en dus zeker aan de caravan. Ik hoop voor de zomer de buisjes te plaatsen. Nogmaals veel dank!

Groeten, Cees
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » zo 6 mar 2016 10:45

Ik vind het leuk om allerlei aanpassingen te maken aan mijne caravan, zo kunt ge al een beetje verlof voorbereiden en genieten. Het is bijgevolg prettig wanneer ge van uw aanpassingen kunt genieten tijdens uw vakantie. Ik heb al een lange lijst intussen van klusjes, vanaf het opmaken van een elektrisch schema, het plaatsen van een mover, groter dakluik in de toiletruimte, buitenkeuken, waterniveau-meter, enz. tot wel 2 bladzijden lang. Ik heb altijd ook nog wel een kort lijstje met opmerkingen en eventuele klusjes. Ik hoop dat ik hier nog meerdere collega's kan verder helpen met klussen.

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » za 2 apr 2016 19:59

Beste mensen de afgelopen weekenden heb ik onze mover Enduro 305 ingebouwd in onze 395HK. Er is niet veel plaats in de caravan en dus wilde ik een zo compact mogelijke inbouw. Dat is ook de reden dat ik voor de optima 38Ah accu heb gekozen die behoorlijk klein is. Ook vind ik het belangrijk dat als ik door het zijluik materialen naar binnen schuif onder het bed (Vroeger bank) er niets beschadigd kan raken.
Bijlagen
20160402_134825-1.jpg
Overzicht inbouw
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » za 2 apr 2016 20:01

Hier een bovenaanzicht waar de unit en accu goed zijn te zien
Bijlagen
20160402_134732-1.jpg
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » za 2 apr 2016 20:03

Als je service wilt verrichten aan de unit of de accu wilt verwisselen dan kan de plank waar de unit op is gemonteerd omhoog worden getrokken. Je kan dan over al goed bij.
Bijlagen
20160402_134749-1.jpg
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » za 2 apr 2016 20:06

Overigens ben ik erg blij (Velen voor mij) met de mover. Geen gepruts meer op de camping. We zijn even weg geweest en binnen 5 minuten stond de caravan op zijn plek. Afijn nog korte ervaringen maar zeer enthousiast.
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

Daan S
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 30 apr 2014 21:27
Locatie: Woerden

Re: Camper 395 HK

Bericht door Daan S » za 2 apr 2016 21:51

Dat is keurig ingebouwd, bij ons zat het er al in er neemt door de lomp plaatsing van controlekast en accu veel meer ruimte in. Daar heb ik ook een extra 12 volt omvormer tussen gezet en acculader. Kan toch niet veel met de loze ruimte.
Zie dat je de bank verlengt hebt, en het kastje ingekort, zat wel gek te kijken naar de foto en heb deze vergroot om het goed te zien. Net af fabriek !!

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » zo 3 apr 2016 10:25

Ik heb de batterij en de lader onder in het tv-kastje geplaatst. De besturingsunit ligt bij mij plat onder de bank. Ik denk dat ik dit ga aanpassen zoals het voorbeeld hierboven. De unit op een plankje monteren zodat ge er na het naar boven uitnemen overal bij kan. Weeral een gouden tip via een forumlid. De hoofdschakelaar heb ik in de zijkant van het tv-kastje geplaatst aan de zijde van de deur, zo kan ik moveren zonder dat ik de caravan eerst moet betreden.

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » zo 3 apr 2016 10:26

Hoi Daan,

Bedankt voor het compliment. De lader zit links op de foto juist boven het piepschuim van de wielkast en de verwarmingsbuis. Het verlengde bed heb ik eerder al gerealiseerd. Inderdaad het kastje is 11 cm tussen uitgezaagd. Hierdoor heb ik een bed van 2m en mijn vrouw 1m9. De schakelaar voor de mover zit in de buitenwand. Verder is het de bedoeling de accu op het boordnet aan te sluiten. Daar ben ik nog mee bezig.

Het blijkt dat deze caravan alleen de niet-geschakelde 12V van de auto afneemt. Dit weekend heb ik dat aangepast met een extra kabel die de ongeschakelde 12V naar de voedingsunit brengt en de geschakelde 12V naar de koelkast. Ik heb namelijk de accu al eens leeg getrokken met de koelkast....

De twee mogelijkheden van 12V voeding, de auto en de Optima accu, lopen elk via een diode naar het voedingsapparaat van de caravan.

Afijn er is zat te klussen aan deze caravan.

Groeten,

Cees
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » zo 3 apr 2016 12:10

012.JPG
Ik heb even het principe schema bijgevoegd zoals ik het heb aangesloten. De geschakelde 12V onderbreekt in de caravan ook de vaste 12 V via relais 1 zodat het leegtrekken van de auto-accu nooit meer kan. Wanneer de 240 V ingestoken wordt trekt relais 2 en deze schakelt automatisch de caravan-accu uit en koppelt de lader aan. De 12 V komt dan via de omvormer.
Via de hoofdschakelaar van de mover maakt je dan een verbinding tussen de caravan-accu en de sturingsunit. Deze verbinding maak je alleen tijdens het gebruik van de mover.

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » zo 3 apr 2016 19:34

Hoi Louis en anderen,

Hierbij mijn schema zoals ik het wil gaan toepassen. Ik heb gedacht het zonder relais te kunnen doen. Het is nog niet operationeel. Verdere ervaringen zal ik melden.

Groeten,

Cees
Bijlagen
Caravan Schema.jpg
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » zo 3 apr 2016 20:04

Cees, ziet er goed uit en dat zal wel werken. U moet echter wel rekening mee houden dat wanneer ge de stekker in de wagen laat zitten ge de batterij van uw auto kan leegtrekken, door een groot of langdurig verbruik. U moet ook steeds de schakelaar manueel bedienen om de 12V van uw caravanbatterij naar de omvormer te brengen. Bij mijn bovenstaand schema gebeurd dit allemaal automatisch en kan ik niets vergeten.
Bekijk het maar eens goed,
Louis

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » ma 4 apr 2016 18:12

Hoi Louis,

Daar heb ik eens even op zitten te broeden, lang over nagedacht dus. Leuke discussie! Bijgevoegd het schema van de MK140 het voedingsapparaat van de caravan. Als er 230V wordt aangesloten dan trekt in deze unit een relais aan waardoor er geen externe 12V voeding wordt gebruikt. Dan blijft alleen over verevening over de accu en de autospanning wat wordt tegen gehouden door de diodes. 12V wordt van de accu en auto in de caravan niet gebruikt.

Als er geen 220V is neemt de 12v installatie altijd de 12V die de hoogste spanning heeft. Dat is dus de auto of de boord accu van de caravan. Dat weet ik en zal ik op letten, ik lig immers in de caravan als de auto is aangesloten. Heb ik ook de auto niet dan pas gebruik ik bewust de caravan accu.

Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak hoe je het wilt uitvoeren. Jou schema werkt natuurlijk ook goed. Kan je je vinden in deze redenering?

Groeten,

Cees
Bijlagen
MK140-1.jpg
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » ma 4 apr 2016 19:25

Ja, U kan het uitvoeren zoals ge zelf wilt natuurlijk. Ik ga van het standpunt uit dat mijn auto-accu nooit mag gebruikt worden voor de 12 V voeding van de caravan wanneer de motor niet draait. Ik gebruik de caravan-accu voor de mover en voor de 12 V voorziening. De relais die schakelt bij aanwezigheid 240 V is bij mij een 12 V relais die ik heb aangesloten net achter de gelijkrichter van de omvormer. Zo kon ik een auto relais gebruiken die een grote stroom kan schakelen.
groetjes,
Louis

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » ma 4 apr 2016 19:41

Cees, bij mij zit er ook een MK 140 in maar de 12V gestabiliseerde voeding en de beide led's zijn niet aanwezig. De beide led's heb ik zelf geplaatst op een controlepaneel voor een waterniveaumeter. De schakelaar voor een keuze tussen de beide accu's denk ik zult ge zelf moeten bedienen, ik denk niet dat deze automatisch de accu zal nemen met de hoogste spanning. Indien dit wel het geval is dan hoor ik het nog wel van U.
groetjes,
Louis

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » za 25 jun 2016 11:27

Beste mensen terug van vakantie en vastgesteld dat de geleverde lader niet de Optima 37Ah accu goed bij laadt. Ik heb twee type aanbevolen gekregen maar geen van beide functioneerden goed.

Niet goed 1: Powerline PL-C004P. Deze lader heeft een AGM optie maar als de 220V weg valt vergeet deze de instellingen.
Niet goed 2: De DHC SC5A Accu Lader. Heeft geen instellingen maar pretendeert zelf te kunnen vast stellen dat er een AGM accu is aangesloten. Na meting blijkt dat de laadspanning van 14.4V niet naar 14.7 volt wordt verhoogd als de Optima accu wordt aangesloten. Wéér terug naar de winkel.

Uit coulance heb ik de DHC lader weer inkunnen leveren en het geld terugbetaald gekregen. Toen de CTEK ergens anders gekocht en YES 14.7v oplaadspanning én bij spanningsonderbreking blijven de instellingen bewaard, pfffff eindelijk werkt het goed.

De groeten!
Bijlagen
CTEK MX5.jpg
De lader aan het werk.
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Camper 395 HK

Bericht door louis23480 » do 30 jun 2016 22:10

Nog even geduld en de groene led's zullen branden, dan is uwe accu opgeladen.
Het zal nu wel goed werken, ik namelijk ook een Ctek XS 5 lader en een Optima Yellow Top accu en het werkt al 3 jaar zonder problemen.
Heb net een nieuw klusje opgeschreven voor de thuiskomst. Het water uit de keukenkraan spettert te hard, een demping of afklemming op de darmen zal de beste oplossing worden denk ik. Tot weder horen, vind dit wel tof dat we steeds over dezelfde caravan spreken.
Louis

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Camper 395 HK

Bericht door CeesBak » do 30 jun 2016 23:05

Hoi Louis,

Tis altijd wat inderdaad, leuk om te lezen. Je zal een krachtige pomp hebben......

Op vakantie in juni en net terug. Zit het afvoertje van de keuken midden in de vakantie verstopt. Schroevendraaier erbij. Blijkt dat het heel makkelijk te ontstoppen is, je kan de slang er zo aftrekken als je dat weet natuurlijk. Afijn alles terug gemonteerd. Blijkt dat de beugel waar de afvoerslang mee op hoogte wordt gehouden, afgebroken is waardoor de afvoerslang te ver zakt en het water daardoor ook nog eens niet goed wegloopt. Afijn zo'n beugel koop je niet in de campingwinkel...... Ander beugeltje verplaatst voorlopig en thuis e.e.a. weer verder gerepareerd.

Ach het ook de charme ervan.

Groeten,

Cees
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”