dakluiken Chateau

Plaats reactie
GeertB

dakluiken Chateau

Bericht door GeertB » ma 9 jun 2014 20:11

Hallo,
Ik ben al enige jaren – na mijn schoonvader – trotse eigenaar van een Chateau 908 Cantara 2000, bouwjaar 1990. Deze staat veilig bij een franse boer in de Dordogne en in juli trekt het gezin van daar uit verder.
Toch ontkomen we niet aan onderhoud: afgelopen jaren waren de originele uitzetters van de dakluiken broos (wat een systeem !) met als gevolg dat deze juist op de terugweg afbraken en de dakluiken zijn weggewaaid.
Omdat het een universele maat lijkt (40X 40 cm) is mijn vraag via het forum: kan ik daar een universeel dakluik ter vervanging op zetten ? Wie heeft ervaring en heeft tips: merk, kit, boormachine nodig etc.
Ik hoor graag van jullie
groet, Geert Beusen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: dakluiken Chateau

Bericht door Chris » ma 9 jun 2014 21:53

Hallo Geert.

Als het inderdaad 40 x 40 luiken zijn is een universeel dakluik mogelijk.
Maar je moet wel zeker van de maat zijn, daarmee kan ik je niet helpen.
Kijk hier eens: http://www.vrijbuiter.nl/caravanaccesso ... -x-40-wit/
Je hebt alleen een kruiskopschroevendraaier en butyleenkit nodig. ( en een nieuw dakluik natuurlijk..) :lol:
Het luik is niets meer dan 2 frame delen, binnen en buitendeel, welke door de kruiskopschroefjes samen getrokken wordt.
Schoef deze los en de binnenkant zal al bijna vanzelf vallen, de buitenkant kan je loswerken uit de oude kit.
Als je binnen op een krukje gaat staan kan je zo bovenop het dak kijken en de oude kit weghalen / snijden.
Nieuwe kit ( ruim kitten, niet zuinige rups op het dakdeel spuiten, dakdeel door het gat, binnendeel ertegenaan schroeven... klaar..
Let even op hoe het dakluik open gaat, doe het net als de oude.
Dat de kit op het dak er uit zal buiken maakt niet uit, dicht is dicht in dit geval.

Succes
Chris thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Chateau”