Kwaliteit Chateau?

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Naish » zo 10 jan 2021 16:22

[re.gif]
Super! Ik leen de vochtmeter graag van je. Heb je een pb van mij gehad?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Chris » zo 10 jan 2021 16:25

[re.gif]

Uh,,, nog niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Wie-niets » zo 10 jan 2021 16:45

Top modellen waren de Victory zelfs nog met staalgeveerde as en de Cantara. Tevens heb ik nog een speciale uitvoering gehad die voor de Scandinavische markt gemaakt werd. Later heb ik die ring verwarming die daarin zat als voorbeeld voor toevoeging in de latere modellen ingebouwd. mrgreen.gif

Overigens de fabriek stond in Hamont ( België net over de grens) In Budel stond het hoofdkantoor.
Zover ik me nog herinner zijn ze "kapot" gegaan aan de hébzucht van "aandeelhouders" en het beleid.
Je kon ook vaak de productie wijze volgen bij bepaalde dagen die daarvoor werden georganiseerd. Deed ik ook bij andere merken in Duitsland. knipoog.gif

Nog een weetje, de dakconstructie wijkt af van de meeste caravans. De plaat is "zwevend" met dempings materiaal er onder en kun je niet op lopen. Soms ziet het eruit als een golfend geheel. De demping met regen is daardoor veel beter als b.v. bij de Knausen die ik had die een direct gelijmde dakplaat toepast.

En het is al zo vaak gezegd en dat geldt voor elk merk. Vocht is je grootste vijand. Constateer je dit in een caravan, laten staan is mijn advies. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Naish » zo 10 jan 2021 17:14

Chris schreef:
zo 10 jan 2021 16:25
[re.gif]

Uh,,, nog niet...
Ik ga nog een poging wagen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door WillyL » vr 15 jan 2021 10:45

[re.gif] op het schema enkele replies terug...
Een vraagje, die punten 16 enz op het schema is dat midden op de venster te meten, dus om vocht in de spouw van het dubbelglas te meten? Of eerder op de randen, de omtrek rond de ramen? Ik denk eerder het laatste. Correct?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Wie-niets » vr 15 jan 2021 11:10

[re.gif]
Bij punten 16,11, 21 etc. inzake ramenvocht te meten wordt het wat moeilijker meten. Ramen kunnen condens bevatten of inderdaad gewoon lek zijn doordat er tussen beide "schalen " o.a. verlijming niet meer 100 % is.

Als er dopjes in de ramen zitten kun je deze er uithalen om dan te zien of vocht vermindert en daarna terugplaats.Maar dat moet dan op langere termijn dus doe je zomaar niet even constateren.
Voor de rest moet je je raampartijen goed meten inderdaad bij de omtrek rond de ramen op inwatering.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Ab » za 16 jan 2021 12:03

De ramen moet je ook niet meten..
Als daar condens in zit zie je dat meteen. Dat geeft ook niks.
Alleen rondom de ramen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

kea
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door kea » za 16 jan 2021 12:11

Wij hebben onze Chateau Calista in 2000 gekocht en gebruiken hem tot volle tevredenheid. Wij denken er ookk nog jaren mee vooruit te kunnen. Degelijk en betrouwbaar.
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door morjos » wo 3 feb 2021 14:38

Hermanus schreef:
zo 10 jan 2021 09:38
De Calista was het topmerk van Chateau, een Nederlandse caravanbouwer. Onze Calista is van 2002, en er mankeert nog niets aan, alles is nog in de originele staat en functioneert prima, Daarnaast heeft de caravan standaard veel luxe zaken, die elders als optie bijgekocht moesten worden, zoals kachel met rondverwarming, boiler,
voortent etc.etc.

Echter, elke caravan is naar zijn gebruik. Toen wij een aantal jaren geleden onze caravan 2e hands kochten, was duidelijk te zien dat de vorige eigenaren er zeer zuinig en goed mee waren omgegaan, de caravan leek wel nieuw, alle originele handleidingen zaten er nog bij, en had regelmatig onderhoud gehad.

Dat zijn de dingen waar je op moet letten, hoe ziet de caravan er uit, hoe is hij gebruikt, en heeft de caravan regelmatig onderhoud gehad. Dat laatste is een grote vraag voor een caravan die op een vaste plek heeft gestaan.

Wij hebben onze caravan wel een aankoopkeuring laten doen, kost wat maar geeft wel zekerheid.

En de prijs? Ja, wat is duur en wat is goedkoop? Dat ligt aan je zelf, wat je er voor over hebt.

Succes met de beslissing.

Herman.

Beste Herman,

Niet de Calista maar de Cantara was het topmerk van Chateau....ik heb er eentje en ben er zéér tevreden over.
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Hermanus » wo 3 feb 2021 16:26

[re.gif]

Oef, vergeef mij mijn zonde ! aflower.gif

Ook wij zijn zéér tevreden over onze Calista.

Jozef0210
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 6 okt 2014 22:45

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Jozef0210 » wo 3 feb 2021 17:59

Was van goede kwaliteit. Nieuw gekocht in 1985 cantata 938 en gebruikt tot 2006. Was nog mogelijk om zelf herstellingen aan uit te voeren. Enkel de voorband had last van scheurtjes, dat was bekend. Heel veel plezier van gehad en verdere kwaliteit was goed. Spijt dat de productie gestopt is.

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Chatootje » za 20 mar 2021 14:03

@Chris
Dank voor het plaatsen van een foto van jouw vochtigheidsmeter en het meetschema. Even naar de bollenstreek komen om hem bij jou te lenen was me net even te ver. Daarom heb ik er zelf maar eentje aangeschaft. Is nu onderweg vanuit China. Ik heb trouwens een meter met van die prikpennen, maar ik vind het zonde om overal gaten in te prikken. Vandaar en voor twee tientjes kan ik nu mooi zelf meten.
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Chris » za 20 mar 2021 15:34

[re.gif]
Die prikpennen... dat is een z.g. Destructieve meter..
Dat willen we idd echt niet..

toevallig is mijn meter dit weekend uitgeleend... raad maar waarvoor....
Idd.... TS is achter de Chateau aan...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Chatootje » za 20 mar 2021 15:47

Als hij wat van een Chateau Calista wil weten, ik ken de mijne als mijn broekzak.
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Chris » za 20 mar 2021 15:48

Volgens mij ging TS dit weekend daarheen..
We horen het vast wel of er weer een blije Chateau bezitter bijgekomen is..
Caravan en occasion caravans zijn niet aan te slepen lijkt wel..als warme broodjes.. thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Chris op za 20 mar 2021 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Hermanus » za 20 mar 2021 16:10

[re.gif]

Inderdaad zijn caravans niet meer aan te slepen. Als ik op marktplaats kijk naar caravans zie ik bijna alleen maar advertenties van handelaren, die ZOEKEN naar caravans.

En voor TS, hier nog een ( ervaren) Chateau Calista gebruiker, dus kom maar op met eventuele vragen.

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Chatootje » za 20 mar 2021 16:22

En de prijzen die gevraagd worden!! Ik kocht mijn Calista 450 van 2008 van een particulier begin 2012 inclusief mover, voortent en fietsdrager voor € 9.500,- Nu 9 jaar later vragen ze voor een oudere caravan dan de mijne, met droge ogen dezelfde prijs als die ik er in 2012 voor heb betaald. Vraag >> Aanbod
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Chris » za 20 mar 2021 16:45

[re.gif]
Marktwerking ??

Ik kocht voor/met vrienden een jaar of 10 geleden een Hobby 495 uit 2000.
Leuk onderhandeld,,, zeker... scherpe prijs voor betaald toen.
Nu zijn ze voorzichtig aan het rondneuzen voor een nieuwe hut en blijken bij dealers ongeveer hetzelfde terug te krijgen als wat ze 10 jaar geleden betaald hebben.
10 jaar voor niks mee gekampeerd.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door BertJan » za 20 mar 2021 21:26

en 10 jaar geleden was het wel crisis (nu ook maar anders) 10 jaar terug was er 2e hands een overschot aan caravans en waren ze eigenlijk te weinig waard / te goedkoop en nu zijn ze te duur.
maar ja als je wilt kopen en ermee op vakantie wilt is het maar wat markt aanbied en daar maak je dan een (goede) koop mee

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Renaat » zo 9 mei 2021 15:20

hallo,

Wij hebben een Chateau Calista 450 van 2001, nieuw gekocht.
Als ik de 'ronde' doe van caravan kan ik volgende problemen aanhalen:

2 ruiten van het voorfront zijn van elkaar losgekomen; hersteld door tips hier op het forum ( bisonkit acrylaat lijm)
hordeurbevestiging kwam los...gelijmd met secondenlijm
vloer van het toilet gebarsten...niet opgelost:(
spoeling toilet...moeizaam

verluchting boven het bed...een beetje stuk...gemaakt met parkerschroef
venster t.h.v. het keukengedeelte...fixatie stuk

koelkast werkte niet meer op 220 volt...werd hersteld door een technieker...niet goedkoop :(
verlichting boven de tafel ging stuk, kan gebeuren;
verwijdering van het armatuur, nogal complex, en vervanging van de lamp heb ook door de technieker laten doen

zo, ik ben helemaal rond, voor de rest geen problemen.

grt R.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Lucas » ma 10 mei 2021 11:28

Oeh Chateau...ik dwaal even af. Warme herinneringen aan de laatste caravan van mijn ouders, een Chateau Cantara 938 uit (ik meen) 1990, met die prachtige 3 voorramen. Gekocht bij een dealer bij Bunde die de caravans verkocht aan de keukentafel in zijn huis naast het bedrijfsterrein. Chateau is 10 jaar intensief gebruikt (we bleven nooit lang op dezelfde plek) en trokken door heel Frankrijk. Caravan stond altijd buiten, kreeg zijn beurtjes en is nooit iets bijzonders aan geweest. Ik vond en vind (ook de nieuwere modellen) nog steeds bijzonder goed geslaagd, met dat kenmerkende groen en die 3 voorramen. Van binnen was het eenvoudig, functioneel en degelijk. Precies een caravan wat je van een caravan verwacht. Doodzonde dat ze niet meer gemaakt worden.

Maar goed, OT: is de caravan inmiddels gekocht of toch niet?

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Renaat » do 13 mei 2021 13:55

hallo,

wij hebben een Chateau Calista 450 van 2001, nieuw gekocht.
wij doen de ronde van de caravan te beginnen vanaf de voorkant;

de dubbele plasticramen komen los; opgelost met tips hier op het forum, met Bisonkit acrylaatlijm

de bevestiging van de hordeur aan de c'van kwam los; geplakt met secondenlijm

de Trumakachel komt los van de kleerkastwand; gefixeerd met 2 parkerschroeven en een plankje onder de kachel

de vloer van het toilet is gebarsten...niet opgelost

de spoeling van het toilet...werkt ±

de verluchting boven het bed, beetje kapot, oplossing alweer parkerschroeven

de keukenkoelkast werkt niet meer op 220 volt; hersteld door technieker; niet goedkoop :(

het venster boven het keukenblok...de blokkage gaat niet goed

het plafondlampje boven de zithoek was defect, kan gebeuren, vervanging een probleem...weer een technieker ingeschakeld

zo we zijn rond;

voor de rest alles OK!

grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

joschateau
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 mar 2018 13:53

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door joschateau » vr 14 mei 2021 18:04

Wij hebben een Chateau Calista 450 uit 2003 en zijn heel tevreden. Netjes afgewerkt, en door de lange dissel ligt hij perfect op de weg (ook bij hogere snelheid). Natuurlijk is ook veel afhankelijk van het onderhoud.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Kwaliteit Chateau?

Bericht door thmeyer » vr 14 mei 2021 19:39


Chateau komt oorspronkelijke uit het Brabantse Budel en vrij snel daarna gingen ze net over de grens in België verder.

link van: Over Chateau

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Kwaliteit Chateau?

Bericht door Hendrik S » ma 31 mei 2021 12:00

Ik heb een Calista uit het jaar 2000. Ik ben er heel tevreden van. De afwerking is degelijk en alles is nog origineel. Deze caravans hebben een hele goeie wegligging, vorig weekend met heel veel wind gereden en er was niets van te voelen ( nooit verwacht dat dit zo goed ging meevallen) wel moet je opletten op de kogeldruk. Als er niets in de caravan zit is deze maar 40kg.
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Plaats reactie

Terug naar “Chateau”