Caravelair Bamba
Caravelair Bamba
Ik ben nieuw hier op dit toffe forum. Ik heb vorige week een caravelair bamba 330 van '90 gekocht. Deze caravan ziet er van binnen en van buiten nog perfect uit. Enig probleem was geringe vochtinsijpeling langs één van de rangeerhangrepen vooraan (vocht in disselbak). Dit herstel ik deze week nog als de terostat kit die ik besteld heb, binnen heb.
Wat zijn de zwakke plekken van deze caravan? Wat zit er nog aan te komen en waar moet ik zeker op letten? Andere gebruikerservaringen?
Wat zijn de zwakke plekken van deze caravan? Wat zit er nog aan te komen en waar moet ik zeker op letten? Andere gebruikerservaringen?
Met de vloer is (nog) niets mis;
Wat de vochtinsijpeling vooraan betreft, komt dit volgens mij door het feit dat de rangeerhandgrepen enkel en alleen maar in de sandwichconstructie geschroefd zijn (nl alu-plaat; een 2-3 tal centimeter isolatie en een houten plaat van 4mm dik) met een klein alu plaatje achter (weet niet of dit origineel zo is). Ik ga nu aan de binnenkant van de disselbak een multiplex plankje schroeven van 18 of 24 mm dik waarin ik de schroeven stevig kan vastdraaien. De handgrepen steunen/trekken dan op een groter vlak waardoor de kracht meer zal verdeeld worden.
Aan de achterkant miszie ik niets, de handgrepen zitten daar nog stevig vast.
Wat de vochtinsijpeling vooraan betreft, komt dit volgens mij door het feit dat de rangeerhandgrepen enkel en alleen maar in de sandwichconstructie geschroefd zijn (nl alu-plaat; een 2-3 tal centimeter isolatie en een houten plaat van 4mm dik) met een klein alu plaatje achter (weet niet of dit origineel zo is). Ik ga nu aan de binnenkant van de disselbak een multiplex plankje schroeven van 18 of 24 mm dik waarin ik de schroeven stevig kan vastdraaien. De handgrepen steunen/trekken dan op een groter vlak waardoor de kracht meer zal verdeeld worden.
Aan de achterkant miszie ik niets, de handgrepen zitten daar nog stevig vast.
Re: Caravelair Bamba
Even een update;
Intussentijd de caravan reeds meer dan twee jaar in het bezit en volgende reizen mee gedaan:
2009 - Amsterdam- Keukenhof / Provence / Echternach
2010 - Elzas / Zwarte woud / Moezelstreek
2011 - Baai van de somme / (binnen 14 dagen vertrekken we richting dordogne)
Een goede 6000km verder toch.
Van de caravan ben ik 100% tevreden. Enig minpunt dat ik gehad heb is dat het voorfront moeten vernieuwen heb. De waterinsijpeling vooraan kwam dus niet via de rangeerhandgrepen maar via de naad dakplaat-voorfront. Deze twee platen waren wat te nipt tegen elkaar geplaatst (inplaats van ze een beetje te laten overlappen). Ik heb de volledige sandwichconstructie herbouwd met nieuwe beplating en nieuw afgewerkt triplex). Dit viel eigenlijk heel goed mee kwa werk en het resultaat is 200%
Intussentijd de caravan reeds meer dan twee jaar in het bezit en volgende reizen mee gedaan:
2009 - Amsterdam- Keukenhof / Provence / Echternach
2010 - Elzas / Zwarte woud / Moezelstreek
2011 - Baai van de somme / (binnen 14 dagen vertrekken we richting dordogne)
Een goede 6000km verder toch.
Van de caravan ben ik 100% tevreden. Enig minpunt dat ik gehad heb is dat het voorfront moeten vernieuwen heb. De waterinsijpeling vooraan kwam dus niet via de rangeerhandgrepen maar via de naad dakplaat-voorfront. Deze twee platen waren wat te nipt tegen elkaar geplaatst (inplaats van ze een beetje te laten overlappen). Ik heb de volledige sandwichconstructie herbouwd met nieuwe beplating en nieuw afgewerkt triplex). Dit viel eigenlijk heel goed mee kwa werk en het resultaat is 200%
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09
Re: Caravelair Bamba
En nog steeds geen verende vloer? Bij de bamba (uit het blote hoofd 416, met stapelbed voorin) die wij indertijd hadden (tot 1991) begon dat zo'n beetje ter hoogte van de deur.
Re: Caravelair Bamba
Neen; nog steeds geen verende vloer; mag wat mij betreft zo blijven
Re: Caravelair Bamba
We zijn intussentijd reeds een 14 dagen terug uit vakantie. Sinds mijn vorige reactie weeral een 4000km verder en nog steeds geen problemen .
Soms begint het te kriebelen om iets groter en recenter aan te schaffen, maar dan denk ik steeds: waarom iets wegdoen waaraan niets mankeert?
Soms begint het te kriebelen om iets groter en recenter aan te schaffen, maar dan denk ik steeds: waarom iets wegdoen waaraan niets mankeert?
Re: Caravelair Bamba
Fijn om te lezen!
Ben altijd erg nieuwsgierig naar foto's. Zowel voor-, tijdens, en na het project!
Maak ons (mij) gek!
Ben altijd erg nieuwsgierig naar foto's. Zowel voor-, tijdens, en na het project!
Maak ons (mij) gek!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Caravelair Bamba
Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen foto's genomen heb . De tijdsdruk lag op dat moment redelijk hoog. Er was maar een week tijd tussen het ontdekken van de lekkage (terugkomst zomerreis) en de volgende trip (moezelstreek). Je begint op zo een moment gewoon domweg af te breken wat slecht is om zo de schade te kunnen evalueren. Dan ga je op zoek naar de materialen die nodig zijn en eens je die hebt begin je op te bouwen. Aan foto's nemen heb ik echt niet gedacht. Achteraf bekeken spijtig...... Ik geniet ook altijd van anderen hun projecten.
Re: Caravelair Bamba
Still going strong. In juli 20 dagen in de Hérault streek gestaan. Niets van problemen!
Re: Caravelair Bamba
Ik kom hier toevallig mijn eigen topic nog eens tegen.
We rijden nog steeds met deze caravan, wel hebben we vorig jaar de vloer geinjecteerd omdat het vloertje aan de deur licht begon in te veren.
Intussentijd de tarn streek aangedaan (2014), de verdon (2015) en dit jaar de cote d'azur (2016)
Nog steeds tevreden
We rijden nog steeds met deze caravan, wel hebben we vorig jaar de vloer geinjecteerd omdat het vloertje aan de deur licht begon in te veren.
Intussentijd de tarn streek aangedaan (2014), de verdon (2015) en dit jaar de cote d'azur (2016)
Nog steeds tevreden
Re: Caravelair Bamba
Leuk om te lezen, wij hebben tot 2 jaar geleden, een Sterckeman fjord 420d gehad, fijne wagen, wel liet daar de onderste laag van de vloer los, hele vloer met soort beits ingesmeerd. Caravan was van 1993. Nu verkocht maar volgens rdw nog steeds in bezit van de eigenaar.
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts