Caravelair Alba 426

Plaats reactie
René G

Caravelair Alba 426

Bericht door René G » zo 23 aug 2020 07:31

Hallo allemaal, Ik ben nieuw op dit forum en heb redelijk wat berichten gezien over de Antares 426. Erg interessant om ieder zijn ervaring te lezen. Ikzelf ben aan het overwegen om een Caravelair Alba 426 modeljaar 2021 aan te schaffen. Deze is qua indeling te vergelijken met de Antares 426. Ik vroeg mij af of er al forumleden zijn die al ervaring hebben met de Alba 426 (of de 466, enige grote verschil is m.i andere positie van het toilet)

Waar ik benieuwd naar ben is:

-Wat is de algemene indruk?
-Hoe zijn de bedden? De stapelbedden hebben geen lattenbodems, hoe wordt dit ervaren?
-Kan er een fietsenrek op de dissel voor 2 ebikes of wordt dan de kogeldruk te hoog? Ik mag 75kg hebben op de trekhaak.
-Zijn er verder nog dingen om rekening mee te houden alvorens aankoop.

Het wordt mijn/onze eerste caravan, alle tips of ervaringen wordt op prijs gesteld.

Groeten René

Ramon030

Re: Caravelair Alba 426

Bericht door Ramon030 » ma 18 jan 2021 10:59

Hallo Rene,

Wij hebben sinds juni 2020 de Alba 426 modeljaar 2020.
Tot nu toe helaas pas 1 week mee weg geweest. De caravan bevalt erg goed. Stapelbedden zijn prima, heb er zelf 1 nacht in geslapen ivm kind dat ziek was, je merkt geen verschil met een bed met lattenbodem. Wel zijn ze erg smal vond ik.

Over de kogeldruk kan ik niks zeggen aangezien wij een groot dakluik hebben en de airco dus voorop geplaatst moet worden. Hierdoor is er automatisch meer gewicht voor maar ik mag dan ook 90kg.

Ik raad wel aan om de gewichtsverhoging van 100kg te doen dit geeft meer mogelijkheden met beladen van de caravan.

Kwa ruimte prima ingericht met kids van 1/3 jaar hadden wij zelfs binnen voldoende ruimte!

Wij hebben de caravan gekocht bij Frans Stokman. Erg goede ervaring bij dit bedrijf. Mocht je de caravan nog overwegen of vragen hebben stel ze gerust

Gr

Gebruikersavatar
Ed Diesel
Berichten: 51
Lid geworden op: za 27 mar 2021 08:08

Re: Caravelair Alba 426

Bericht door Ed Diesel » wo 7 apr 2021 18:40

Het grote verschil tussen de 426 en 466 zit hem in de plaatsing van het toilet, de garagedeur en de stapelbedden. En uiteraard de lengte van de caravan

Bij de 466 zit het toilet naast het stapelbed. Bij de 426 zit deze tegen het ouderbed aan tegenover de hangkast.
Bij de 426 dus meer privacy voor de ouders, maar de 466 oogt hierdoor ruimtelijker.

De 426 heeft de garagedeur naast de caravandeur.
De 466 aan de andere kant.
Voordeel 426. Je kan er vanaf de voortent in. Nadeel geen hoek in de voortent om bv een kastje neer te zetten als je de deur gebruikt.
Bij de 466 kan je dus van buiten erin. Nadeel.... als het regent.
Mijn ervaring... de kinderen slapen er . De deur wordt niet gebruikt op de camping

De 426 heeft 2 lange bedden.
De 466 heeft een kort onderste bed.
De 466 heeft wel een extra kleerkast met nachtkastjes meteen bij de ingang van de caravan.
Nadeel 426 geen extra kleding kast. Voordeel als de kinderen groter worden kunnen ze wel in bed.
Ik pas in de 466 als volwassene niet in het onderste bed.
.. maar ik kan wel mijn voeten kwijt in het nachtkastje awhoea.gif

De opbouw van de 466 is overigen ook 20cm langer dan de 426. Dit merk je van binnen alleen aan de ruimte tussen het bed en het middenzitje van de 466.
Voordeel hiervan : Dit is een mooie plek om bijv de voortent te leggen, Redelijk dicht bij de as. Het nadeel is uiteraard de 466 is ook 20cm langer dan de 426

Wijhebben zelf de 466 (Antares) uit 2017. Met lattenbodem en we klagen allemaal niet als we wakker worden.

De 466 heeft een lage eigen kogeldruk. Ik moet 2 zandzakken in de disselbak leggen als ik met de lege caravan naar de vochtmeting ga. Een fietsenrek is dus geen probleem. Ligt er wel aan wat je allemaal onder het voorste bed gaat verstoppen. Ga je de caravan ophalen neem dan alvast de gasflessen mee;).
Ford focus 1.5 ecoboost 2015
Caravelair Antares Family 466 2017

DerHansel
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 jun 2022 19:58

Re: Caravelair Alba 426

Bericht door DerHansel » ma 4 jul 2022 15:20

In tegenstelling tot de 466 klaarblijkelijk, heeft de 426 een zeer hoge eigen kogeldruk....met een lichte station-trekker, is de rit erg oncomfortabel wanneer je niet oplet met laden (en gemakkelijk richting 100kg kogeldruk gaat)

Gebruikersavatar
Ed Diesel
Berichten: 51
Lid geworden op: za 27 mar 2021 08:08

Re: Caravelair Alba 426

Bericht door Ed Diesel » di 5 jul 2022 13:02

[re.gif]

Dat zal dan toch met de locatie van de badkamer te maken hebben.

Bij de 466 zit deze achterin. bij de 426 zit deze voorin. Die extra wandjes zijn ondanks dat het waaiboomhoud is toch een aardig gewicht. En voor of achter is dan bijna dubbelop. Als je dan daarnaast ook nog gaat rijden met een volle spoelwatertank heb je ook nog eens extra kilo's voor erbij, daar waar de 466 ze achter de as heeft zitten.
Ford focus 1.5 ecoboost 2015
Caravelair Antares Family 466 2017

DerHansel
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 jun 2022 19:58

Re: Caravelair Alba 426

Bericht door DerHansel » di 5 jul 2022 14:06

Ed Diesel schreef:
di 5 jul 2022 13:02
[re.gif]

Dat zal dan toch met de locatie van de badkamer te maken hebben.

Bij de 466 zit deze achterin. bij de 426 zit deze voorin. Die extra wandjes zijn ondanks dat het waaiboomhoud is toch een aardig gewicht. En voor of achter is dan bijna dubbelop. Als je dan daarnaast ook nog gaat rijden met een volle spoelwatertank heb je ook nog eens extra kilo's voor erbij, daar waar de 466 ze achter de as heeft zitten.
De 20cm extra opbouwlengte plakt Caravelair bij de 466 er achteraan;
Dus het extra gewicht van de 466 tov de 426 zit achter de as.
Afstand koppeling > as tov totale lengte en ook gewicht van de 426 is heel erg naar voren gericht;
Feitelijk zit er bijna geen noemenswaardig gewicht achter de as. Mijn voortent, meubilair (ondanks dat alles alu is) ligt daarom ook altijd op de plek van het omhoog geklapte stapelbed achterin.

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”