Mogelijke aanschaf Caravelair

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door MarcoC » do 23 apr 2015 23:39

Beste leden,

Diegene die mij kennen, weten dat wij bezig zijn met het opknappen van onze oude Hobby uit 1981. viewtopic.php?t=21612
Hier zijn we sinds de zomer van vorig jaar niet meer mee verder gegaan om diverse redenen. 1 daarvan was dat wij mogelijk (mijn vrouw en ik beide) onze banen zouden verliezen door een reorganisatie van het bedrijf waar wij allebei voor werken. Gelukkig is dit niet gebeurd en werken wij er nog! De andere redenen waren o.a. het weer.
Daarnaast zitten wij ook sinds de laatste vakantie naar Frankrijk te denken om toch een wat "ruimere" caravan aan te schaffen. 1 met een stapelbed/vast bed/treinzit en toilet! Dit is voornamelijk de wens van mijn vrouw, maar ook ik zie er de voordelen wel van in. Zeker gedurende wat langere reizen of wanneer het toch net te koud is om in de voortent te vertoeven....

Vorige week ben ik dus tegen een advertentie aangelopen van een Caravelair Antaris 490 uit 2001. De prijs die de eigenaar ervoor vraagt ligt ruim 2500 euro lager dan de prijzen die een caravandealer/bedrijf voor vergelijkbare modellen zou vragen! Dit klinkt als een buitenkansje.... en om die reden gaan wij a.s. zaterdagmiddag om 13 uur al bij de caravan kijken. Volgens de eigenaar is er niks mis met de caravan, behalve dan de gebruikelijke verweerde zaken zoals handgrepen, deurgreep en slot etc. Daarnaast is hij volgens het RDW ook de 1e eigenaar, en zou dus de historie ervan moeten weten.
Wel jammer dat ik vorig jaar niet de vochtmeter van de Lidl heb gekocht, ik had hem toen notabene nog in mijn handen maar toch terug gelegd omdat ik dacht dat ik het niet nodig had! stom.gif

Nu ben ik gelukkig al aardig wijs geworden in caravanland, en weet gelukkig al aardig wat zaken waar ik op dien te letten. Maar wat tips en adviezen van jullie mededeskundigen zijn mij nog zeer welkom. Met name specifieke zaken waar ik bij een Caravelair op moet letten!
Daarnaast heb ik ook nog een andere vraag.... 1 die ik eigenlijk bijna niet durf te stellen :oops: . Maar zou er misschien ook een lid met ons mee willen gaan zaterdagmiddag als wij de caravan gaan bezichtigen? Of is er iemand waar wij een vochtmeter van kunnen lenen wellicht? Ik weet dat ik veel vraag (niks moet uiteraard) maar wij zouden er zeer mee geholpen zijn :oops: Je moet het wel leuk vinden om te doen, niet als verplichting zien! De verkoper woont in Utrecht.

Wij vernemen graag jullie reacties
Bijgaand een paar foto's die we van de eigenaar gekregen hebben!
20150422_195922 (Large).jpg
20150422_195943 (Large).jpg
20150422_200021 (Large).jpg
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Micky » do 23 apr 2015 23:46

De caravan ziet er zo op het eerste ook heel netjes uit (mag wel een wasbeurt mrgreen.gif ) ik zou wel met je mee willen gaan, maar we zitten in Belgie helaas dus dat lukt niet, je zou kunnen overwegen om een aankoop keuring te laten doen, kost wel wat geld, maar dit is te overleggen met de verkoper, zo weet je best wel wat je koopt, ook al is het een moment opname thumbup.gif

veel succes met de beslissing thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door MarcoC » vr 24 apr 2015 09:04

RE.gif
Bedankt voor het aanbod Micky, helaas jammer dat je niet kan maar woon je ook niet wat ver uit de buurt van Utrecht? thumbup.gif
Ik heb ook foto's van het interieur gezien en moet zeggen dat het er netjes uitziet.... ik verwacht in elk geval geen schokkende dingen! Alleen vindt ik het prijsverschil wel wat achterdochtig.... of liever gezegd.... het maakt mij achterdochtig :?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Micky » vr 24 apr 2015 09:25

RE.gif

Misschien willen ze er snel vanaf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door MarcoC » vr 24 apr 2015 09:42

RE.gif
Daar heb ik ook aan zitten denken. Ik vroeg de verkoper of hij, als we tot koop overgaan, het geld contant wilde of dat we het terplekke via telebankieren konden voldoen! Zijn antwoord was cash! Misschien geldnood? We zitten immers nog steeds in de crisis....
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Weinsberg » vr 24 apr 2015 10:28

Ik zou zeggen met een nuchter verstand gaan kijken. Neem een lijst mij met waar je naar wilt kijken en werk deze op je eigen tempo af. Als de verkoper allemaal verhalen heeft zeg gewoon ja en amen en ga door met grondig inspecteren op jouw manier, check de banden, gasslangen, vraag of er stroom op de caravan mag ( zo niet, weggaan... ) en zet alles aan, ook de kraantjes even snel om te horen of het motortje werkt. Let goed of de vloer ergens ' veert' en neem een zaklampje mee, ga onder de caravan liggen en kijk even van hoek naar hoek. Je geeft al aan dat je al enig verstand van de caravan hebt, dus je eerste indruk zal je al een hoop opleveren.

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door killerbee1958 » vr 24 apr 2015 10:38

MarcoC schreef:RE.gif
Daar heb ik ook aan zitten denken. Ik vroeg de verkoper of hij, als we tot koop overgaan, het geld contant wilde of dat we het terplekke via telebankieren konden voldoen! Zijn antwoord was cash! Misschien geldnood? We zitten immers nog steeds in de crisis....
Dat een verkoper de caravan pas mee wil geven als het geld ontvangen is begrijp ik, Maar alleen cash! (je schrijft er zelfs een uitroepteken bij).
Nu is het geen onoverkomelijk wereldbedrag maar ik hou er zelf niet zo van om met contact geld meer rond te lopen en terplekke overboeken naar zelfde bank bv zou toch goed genoeg moeten zijn?

Maar goed als jij de betaling pas weer doet als je de overschrijvingspapieren in jouw hand hebt dan zou dit geen heel groot issue mogen zijn.
Maar enige alertheid tov dit soort transacties is wel op zijn plek. Is verkoper inderdaad gerechtigd de transactie te doen????
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Diny » vr 24 apr 2015 11:21

Het lijkt me normaal om naar legitimatiepapieren te vragen. Zo kun je nagaan of de verkoper ook de eigenaar is, want bij de caravan hoort een eigendomsbewijs. Contant betalen komt in deze branche vaker voor. Gebeurt ook bij auto's via MP.
Voor het vrijwaringsbewijs zijn er ook regels, dus ik zou me op dit punt geen zorgen maken.
Praat de koper te veel dan kun je hem in alle vriendelijkheid vragen even de afwas voor zijn vrouw te gaan doen knipoog.gif
Succes met het vervolg!

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Knaapje » vr 24 apr 2015 13:39

Als de eigenaar in het bezit is van alle delen van het kentekenbewijs zodat je de caravan op je naam kunt overzetten mag je er vanuit gaan dat hij hem mag verkopen, lijkt me.
En ja, contant bij dergelijke transacties onder particulieren redelijk gebruikelijk. Caravan staat er, je betaalt contant, krijgt het kenteken en gaat naar het postkantoor om het kenteken over te zetten, geeft de ex-eigenaar het vrijwaringsbewijs, aankoppelen en weg.

Ik heb beide mogelijkheden meegemaakt:
Old timer kever verkocht. Gegaan als boven. Ik weet geen eens waar de koper woont.
Vorige caravan verkocht, dik EUR 6000. Mensen zouden bedrag overmaken en zaterdag caravan halen. Niks binnen, maar ze hadden een kopie van internet bankieren bij zich. Helaas het was door carnaval te laat overgemaakt. Wat doe je dan? Ik had alle contactgegevens van hen inclusief vast telefoonnummer en adres klopte. Ik heb het er maar op gewaagd en maandag was het binnen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Micky » vr 24 apr 2015 13:48

Contant betalen gebeurd juist heel vaak, handig om "de was" te doen zeg maar, de "witte" whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door MarcoC » vr 24 apr 2015 13:55

Als de verkoper alle kentekenbewijzen in zijn bezit heeft, ben ik daar ook niet zo bang voor. En ja contant betalen is niet bijzonder, maar ik loop niet graag met ruim 3000 euro op zak! schrik.gif
Onze oude Hobby hebben we 2 jaar geleden ook contant betaald, maar ja dat was maar 500 euro. Dat vind ik niet zo erg. Onze auto hebben we destijds terplekke via telebankieren betaald. Gewoon waar de autodealer bijzat, meer bewijs kun je dan niet hebben lijkt me! Plus een schermprint van de transactie.

Een verkoper die veel praat vind ik niet erg, als je goed weet te luisteren kun je altijd wel belangrijke zaken uit zo'n gesprek of verhaal herleiden! whistle.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

koning

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door koning » vr 24 apr 2015 15:40

Controlepunten Caravelair uit deze tijd:

verende bodem is mogelijk.
Let op naden tussen meubilair en wanden.
Let op rangeersteunen, zit er beweging in kunnen de schroeven/bouten in rot hout zitten
Let op zachte plekken in wanden met name bij ramen, kan duiden op vocht en rot hout.
Let op naden tussen voor- zij en achterwand met de bodem! Wanden kunnen los laten.
Controleer de bodem vooral op de hoeken. Zacht=vocht/rot


Algemeen:
Let op DOT code banden
Zijn de leidingen helder
Hoe zijn de zittingen?
Vraag het rapport van de laatste Bovag onderhoudsbeurt, niet aanwezig? Niet kopen.

Succes!

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door MarcoC » vr 24 apr 2015 18:52

RE.gif
thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

karinjanette

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door karinjanette » vr 24 apr 2015 21:31

Wij zijn ervaren kampeerders en ook caravankopers.toch hebben we bij een vorige aankoop iets over het hoofd gezien. Alles nagekeken,met zaklamp in de hoekjes,zelfs trapje mee om op dak te kijken. Voortent uitgerold,de stokken geloofden we wel,die zware zak lag op een van de banken. Caravan was keurig,dus gekocht. Eenmaal thuis eerst alle kussens eruit om te luchten en toen...achter de kussens waar de stokkenzak op lag een vochtplek. Ik nog heel naief met de fohn erbij,maar alles verpulverde. Gelukkig is mijn man handig,die heeft alle verrotte delen weggehaals en met nieuwe balkjes weer opgebouwd. Moraal van dit verhaal...kussens aan de kant en kijken of je vochtplekken ziet.veel succes morgen

TonGr

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door TonGr » za 25 apr 2015 04:57

Contante betaling kan maar zo gevraagd worden wanneer bijstand in aantocht is.
Dit wordt gezien als vermogen wanneer het op de bankrekening terecht komt.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Stigter » za 25 apr 2015 23:06

Jammer dat ik het nu pas lees anders had ik wel even mee willen gaan maar daar heb je niets meer aan denk ik.

Wat betreft contant geld heeft de verkoper groot gelijk want bij overschrijving gaat hij het vast op zijn bankrekening storten.
Contant geld kan niet worden teruggeboekt door banken dat kan wel bij een overschrijving onder bepaalde voorwaarden m.b.t. fraude.

Dan is de caravan overgeschreven en meegenomen voordat jij merkt dat het geld retour is geboekt.
Kan je aangifte doen en dan maar hopen dat de caravan heel terugkomt.

Hele bekende vorm van fraude/oplichting net als cheque betalingen als die ongedekt zijn kan (dacht ik tot een maand na ontvangst betaling) de bank het geld terugboeken.

Gefeliciteerd neem aan dat je de caravan gekocht hebt want hij is vandaag overgeschreven volgens de site van de rdw.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door MarcoC » zo 26 apr 2015 00:36

RE.gif
Dat klopt! thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Micky » zo 26 apr 2015 00:43

RE.gif

Van harte, dus volgend jaar naar het weekend met de "nieuwe" mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door MarcoC » zo 26 apr 2015 00:50

We konden hem niet laten staan... totaal geen gebreken aan! Geen vocht, geen beschadigingen e.d.

De (vorige) eigenaar wist verder helemaal niks van caravans af, hij gebruikte voor onderhoud zijn gezonde verstand(lees: omgang met de caravan). Maar 1 punt van aandacht.... hij was de 1e eigenaar maar heeft nooit onderhoud laten uitvoeren! Behalve dan het vervangen van het toilet, die hebben ze vorig jaar laten vervangen! Er moeten wel nieuwe banden onder want die kwamen nog uit de showroom schrik.gif DOT code 2600 scratch.gif scratch.gif maar gelukkig niet uitgedroogd en geen haarscheurtjes te bekennen. Ze waren er vorig jaar nog mee op vakantie geweest. De stabilisatorkopping werkt niet meer, AKS1300 waarvan de rode knop aan de zijkant niet meer kan worden aangedraaid. Dit ga ik nog even demonteren om te kijken of ik het weer in orde kan krijgen, en anders simpelweg een nieuwe! Daarnaast moet de gasslang worden vervangen in de disselbak, deze was nog nooit gebruikt want ze hebben nooit in de caravan gekookt. En de waterleidingen zijn een beetje erg groen van kleur, dus ook die vervangen.... dat is eigenlijk het enige wat er echt mis mee is! Verder een keurig nette en droge caravan! 1 combi Rollo moet vervangen worden, maar laat ik gelukkig nog zo'n zelfde in de schuur hebben liggen mrgreen.gif En 1 van de andere Rollo's moet opnieuw op spanning worden gedraaid.
Hij gaat binnenkort naar het onderhoudsbedrijf maar ik verwacht niet veel onkosten. We hebben de caravan ruim een uur onderzocht.....

Daarna nog ff onder het genot van een bak koffie zitten kletsen over de prijs! Voor de caravan met voortent zelf vroeg hij 3200 euro, daarnaast nog veel accessoires (luifel met zijwanden; tentkleed; 3 campingkasten; keuken campingkast; 4 pits gasstel; Portacool koelbox van 2 jaar oud; schuurtentje; 4 pers koepeltent; gaskachel etc etc) voor 500 euro. We hebben toch nog 300 euro van de totaalprijs af weten te krijgen mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Helemaal happy zijn we hier haphop.gif haphop.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Micky » zo 26 apr 2015 00:53

RE.gif thumbup.gif cool.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door MarcoC » zo 26 apr 2015 00:53

RE.gif RE.gif
Jeps, volgend jaar komen we met de Caravelair naar het CFW thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door WillyL » zo 26 apr 2015 09:35

Prachtig thumbup.gif . Veel kampeerplezier met de aanwinst.
Een goede poetsbeurt en hem in de was zetten en die ziet er als nieuw uit.
Vergis je echter niet aan het werk... Zelfs bij mijn nieuwe caravan vond ik uuuuuren klusplezier om hem wat aan te passen naar mijn wensen (extra stopcontacten, herschakelen van moverbatterij op binnenstroomnet enz, enz...). Gezien je andere topic over die verbouwing weet je dat zeker wel.

Ik zag geen mover op de fotos. Misschien indien het budget het nog toelaat er zulk een (occasie)ding onder (laten) zetten. Dat vind ik in alle geval een van mijn beste extra's die bij de caravan zaten. Let er wel bij op het maximum gewicht, een mover is snel 50 kg en de kloeke loodbatterij weegt ook veel (30Kg). Er zijn wel lichtgewichtalternatieven voor al dat lood.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Kingpin1966 » zo 26 apr 2015 10:02

RE.gif
De meeste movers zitten tussen de 30 Kg. en 40 Kg. qua gewicht.
De Truma XT en de Alko Mammut zijn zelfs nog lichter nl. 28 Kg. en 29 Kg., echter staat de XT niet zo best bekend.
Let er wel op dat niet elke accu voor elke mover geschikt is.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Knaapje » zo 26 apr 2015 10:16

.............Wat betreft contant geld heeft de verkoper groot gelijk want bij overschrijving gaat hij het vast op zijn bankrekening storten.
Contant geld kan niet worden teruggeboekt door banken dat kan wel bij een overschrijving onder bepaalde voorwaarden m.b.t. fraude.
................

Zal dan per bank verschillen of is geheel niet zo.

Een paar maanden geleden met de ABNAmro meegemaakt.
Ik moest een bedrag overmaken wegens een aankoop op MP, het was zelfs naar een andere ABNAmro rekening.

Naam, adres en bankrekening via een mailtje gekregen. Bij het overmaken van het bedrag verscheen een andere naam.
Met wat googlen, bleek het de naam van een oplichter te zijn.
Direct ABNAmro gebeld, (binnen 30 minuten na overmaken!!) terugboeken was niet meer mogelijk.
De oplichter was zo brutaal om nog een mailtje te sturen, dat hij het geld niet had ontvangen en of ik het nog een keer wou overmaken. Hij zou het eventuele dubbel ontvangen bedrag terugbetalen.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Mogelijke aanschaf Caravelair

Bericht door Stigter » zo 26 apr 2015 10:52

Als ik het goed begrijp heb je zelf het geld overgemaakt en dat is heel wat anders dan wanneer je de ontvangende partij bent daar zit het verschil.
Groet Arnold

Gesloten

Terug naar “Caravelair”