Caravelair 510 - gewicht
Caravelair 510 - gewicht
Hallo iedereen,
Wie heeft er een Caravelair Ambiance style en heeft deze al eens laten nawegen?
En wat zijn hiervan de resultaten?
DIt weekend bij Pasar - weegactie (België) laten doen en wij verschoten van het gewicht.
Bij onze vorige caravelair 426 hadden wij nog veel laadvermogen.
Groetjes
Stefan
Wie heeft er een Caravelair Ambiance style en heeft deze al eens laten nawegen?
En wat zijn hiervan de resultaten?
DIt weekend bij Pasar - weegactie (België) laten doen en wij verschoten van het gewicht.
Bij onze vorige caravelair 426 hadden wij nog veel laadvermogen.
Groetjes
Stefan
Re: Caravelair 510 - gewicht
Hoezo, welk gewicht kwam er dan uit de weging en hoeveel is hij leeg op de kentekenpapieren?
Je zit zo 10% boven het papieren leeggewicht.
Je zit zo 10% boven het papieren leeggewicht.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Caravelair 510 - gewicht
Beste,
De Tarra (massa rijklaar voertuig) voor belgië is 1090 kg Geladen mag die MTM 1300 Kg zijn. (in principe mogen we 210 kg laden)
Op de weging van de keuring (Belgie) was die 10 kg meer dus 1310, weliswaar geladen met eetgerei, tent, tafel, 2 kleine gasflessen.... 10 liter drinkwater en 5 spoelwater. De caravan stond dus vertrekkensklaar maar zonder kledij en eten in frigo.
2 jaar geleden heb wij met onze vorige caravan een 426 ditzelfde gedaan maar dan wel op een weegbrug van de politie zelzate en daar was de caravan na weging 940 kg dus mochten we daar nog 160 kg extra laden en in de auto mochten we nog 250 kg laden en daar zat er ook al materiaal in de koffer en we waren met 4 personen in de auto.
Groeten
Stefan
De Tarra (massa rijklaar voertuig) voor belgië is 1090 kg Geladen mag die MTM 1300 Kg zijn. (in principe mogen we 210 kg laden)
Op de weging van de keuring (Belgie) was die 10 kg meer dus 1310, weliswaar geladen met eetgerei, tent, tafel, 2 kleine gasflessen.... 10 liter drinkwater en 5 spoelwater. De caravan stond dus vertrekkensklaar maar zonder kledij en eten in frigo.
2 jaar geleden heb wij met onze vorige caravan een 426 ditzelfde gedaan maar dan wel op een weegbrug van de politie zelzate en daar was de caravan na weging 940 kg dus mochten we daar nog 160 kg extra laden en in de auto mochten we nog 250 kg laden en daar zat er ook al materiaal in de koffer en we waren met 4 personen in de auto.
Groeten
Stefan
Re: Caravelair 510 - gewicht
Bij die "theoretische" tarra massa van 1090 kan je gerust 5 % bijtellen voor het werkelijke tarra (leeg) gewicht.
Dan nog, zoals je schrijft: eetgerei, tent, tafel, 2 kleine gasflessen.... 10 liter drinkwater en 5 spoelwater.
Persoonlijk vind ik 't niet zo schokkend geloof ik.
Als je je tent in de auto zou vervoeren en het water eruit zou laten pak je zo 60 kilo terug.
Dan nog, zoals je schrijft: eetgerei, tent, tafel, 2 kleine gasflessen.... 10 liter drinkwater en 5 spoelwater.
Persoonlijk vind ik 't niet zo schokkend geloof ik.
Als je je tent in de auto zou vervoeren en het water eruit zou laten pak je zo 60 kilo terug.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Caravelair 510 - gewicht
Hoy
Schokkend vind ik het ook niet, maar wou eens weten of er andere 510 gebruikers dit ook gecheckt hadden.
Maar het is een groot verschil tussen de 426 en 510 die dan toch op papier de 510 normaal meer mag laden!
Groeten
Stefan
Schokkend vind ik het ook niet, maar wou eens weten of er andere 510 gebruikers dit ook gecheckt hadden.
Maar het is een groot verschil tussen de 426 en 510 die dan toch op papier de 510 normaal meer mag laden!
Groeten
Stefan
Re: Caravelair 510 - gewicht
In 2011 een caravellair ambiance style 465 gekocht. Ook wij schrokken bij weging in oktober 2012. Kentekenbewijs 1047 kg, rijklaar gewicht 1070 kg, max toelaatbaar gewicht 1230 kg en bij weging 1334 kg. Dit was incl. mover + acuu (40 kg), lege fietsendrager (9,2 kg), gasfles 5 kg, voortent en alluminium stokken, 2 lichtgewicht stoelen + tafel (7 kg), 10 liter water, wat kleding, handdoeken, kopjes, borden, bestek etc., klein beetje levensmiddelen. Een normale belading dus zonder koelkastvoorraad, extra kleding en nog zonder fietsen (samen 34 kg). Hoe realiseer je een toegestane belading van ca. 180 kg? Wat zijn de ervaringen van anderen?
Re: Caravelair 510 - gewicht
Niets meer meenemen, zou een heel flauw antwoord zijn, maar als je geen verhoging van het maximum toegestane gewicht kunt realiseren dan zou het bijna moeten.Christine schreef:Hoe realiseer je een toegestane belading van ca. 180 kg? Wat zijn de ervaringen van anderen?
Hoe kun je downsizen?
- lichtgewicht accu. Je hebt accu's van minder dan 5 kg.
- lichtgewicht gasfles
- fietsen op de auto
- voortent in de auto
- schuifdeur uit de caravan halen
- lichtgewicht borden, bestek, pannen (hierin kunnen echt veel verborgen kilo's zitten)
- geen of minimaal water mee
- boodschappen/levensmiddelen in de auto
Zo heb je al weer wat kilo's gewonnen.
tip: Weeg de caravan helemaal leeg (met natuurlijk de zaken die vast op de caravan zitten). Dan heb je een beter beeld wat er allemaal nog mee kan/mag.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravelair 510 - gewicht
Dit is een probleem van bijna iedere caravan. Ze zijn altijd werkelijk leeg veel zwaarder. Ik ga er met de aanschaf van de nieuwe caravan erg rekening mee houden. Ik kan nu nl. ook nagenoeg niks bijladen.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: Caravelair 510 - gewicht
Ik ook niet veel..
Maar dat komt ook, omdat ik er in mijn enthousiasme er nogal veel comfortverhogende zaken aan, op, en onder geschroefd heb..
Mover + accu 50 kg
Luifel 40 kg
Schotel antenne 15 kg
Diverse kleinigheden als overloop in de tank met vlotter en citywater, magnetron, duocontrol met hogedrukslangen en Secumotion, omvormer 12 230 volt, Tv met dvd speler, en nog wat extra klein geneuzel, bij elkaar naar schating ook wel 35 kg.
Tot mijn schrik was er daarna maar zo 140 kg laadvermogen kwijt.. nog maar 100 kg over. schrik.gif
Echter, volledig ingericht met gevulde koelkast, hebben we toch op beide wielen ongeveer 900 kg.
De caravan mag ook 1800 wegen.
De kogeldruk is ruim 100 kg, dat reken ik echter tot het laadvermogen van de auto. (toch weer 100 kg laadvermogen gewonnen )
In de caravan ligt voor de rest niet veel.
Als er een tent meegaat, gaat ie in de auto.
Alle verdere spullen ook. tenttapijt, skottel en wat je maar kan verzinnen.
Fietsen (elektr) ook op de auto.
Geen probleem dus..
100 kg laadvermogen (voor 2 personen) is zat. Tel er de kogeldruk bij, heb je 180 kg of zo.
Water dragen wij nooit mee. We rijden gewoon van kraan naar kraan.
Maar dat komt ook, omdat ik er in mijn enthousiasme er nogal veel comfortverhogende zaken aan, op, en onder geschroefd heb..
Mover + accu 50 kg
Luifel 40 kg
Schotel antenne 15 kg
Diverse kleinigheden als overloop in de tank met vlotter en citywater, magnetron, duocontrol met hogedrukslangen en Secumotion, omvormer 12 230 volt, Tv met dvd speler, en nog wat extra klein geneuzel, bij elkaar naar schating ook wel 35 kg.
Tot mijn schrik was er daarna maar zo 140 kg laadvermogen kwijt.. nog maar 100 kg over. schrik.gif
Echter, volledig ingericht met gevulde koelkast, hebben we toch op beide wielen ongeveer 900 kg.
De caravan mag ook 1800 wegen.
De kogeldruk is ruim 100 kg, dat reken ik echter tot het laadvermogen van de auto. (toch weer 100 kg laadvermogen gewonnen )
In de caravan ligt voor de rest niet veel.
Als er een tent meegaat, gaat ie in de auto.
Alle verdere spullen ook. tenttapijt, skottel en wat je maar kan verzinnen.
Fietsen (elektr) ook op de auto.
Geen probleem dus..
100 kg laadvermogen (voor 2 personen) is zat. Tel er de kogeldruk bij, heb je 180 kg of zo.
Water dragen wij nooit mee. We rijden gewoon van kraan naar kraan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravelair 510 - gewicht
RE.gif
wij hebben het jaren met 75kg moeten doen met de Rapido van mijn schoonouders..
wij hebben het jaren met 75kg moeten doen met de Rapido van mijn schoonouders..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravelair 510 - gewicht
Tja.. als je op vliegvakantie gaat voor 3 weken, mag je ook maar 25 kg per persoon meenemen toch ?
Is ook zat..
Is ook zat..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravelair 510 - gewicht
RE.gif
dat lukt ons helaas nooit, de 75kg wel omdat idd alles in de auto ging
(8000ste post ab )
dat lukt ons helaas nooit, de 75kg wel omdat idd alles in de auto ging
(8000ste post ab )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravelair 510 - gewicht
Bij 10.000 ga ik met pensioen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravelair 510 - gewicht
RE.gif
offtopic maar ik geloof er niets van
offtopic maar ik geloof er niets van
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravelair 510 - gewicht
Als je kijkt naar caravans welke veel laadvermogen hebben (na een asverzwaring af fabriek) kom je toch het meeste uit bij de Hobby. Die mogen soms tot 430 kg bijladen. Bij Fendt valt dit weer wat tegen, denk doordat het kale gewicht hoger is door het gebruik van zwaardere (en degelijkere) materialen. Toch neig ik wel meer naar de hobby door dit gemak van het laadvermogen, ondanks dat ik de fendt mooier vind.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: Caravelair 510 - gewicht
Tja.. Het is maar hoe je het bekijkt.
Als je ook het prettig en zo veilig mogelijk rijden meeneemt in je overweging, geldt ook de regel: auto zo zwaar mogelijk, caravan zo licit mogelijk.
Eigenlijk komt dat er op neer, dat het laadvermogen van de auto eigenlijk veel belangrijker is dan het laadvermogen van de caravan..
Als je ook het prettig en zo veilig mogelijk rijden meeneemt in je overweging, geldt ook de regel: auto zo zwaar mogelijk, caravan zo licit mogelijk.
Eigenlijk komt dat er op neer, dat het laadvermogen van de auto eigenlijk veel belangrijker is dan het laadvermogen van de caravan..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 6 okt 2011 10:39
Re: Caravelair 510 - gewicht
Het kan ook meevallen. Onze 2012 Fendt 495 SFB bleek geheel leeg maar inclusief res wiel 1230 te wegen. Met een as van 1700 heb ik aardig wat laadvermogen over.
Fendt Saphir 495 SFB, Jeep Cherokee CRD
Re: Caravelair 510 - gewicht
Ja, klopt.
De trend van de laatste jaren is echter, dat door downsizing van auto's, er meestal maar een max. aanhangergewicht van 1200 kg beschikbaar is.
Het probleem is, dat de meesten toch liefst zoveel mogelijk ruimte willen, en ook nog zoveel mogelijk laadvermogen.
Da's best een uitdaging voor een caravanfabrikant..
De enige manier om lichter te bouwen, is concessies doen,
Of met exotische materialen (carbon bijv) gaan bouwen, waardoor het weer veel te duur zou worden.
Het komt er dus op neer, dat een heel lichte caravan overal waar maar mogelijk lichter is gemaakt.
Dat rijmt niet met degelijk en comfortabel. (dikke kussens en matrassen, stevige deuren en kasten en hang en sluitwerk) bijv)
Wil je een zo licht mogelijke caravan, dan zul je dus op dat gebied moeten inleveren.
Geen nadeel zonder voordeel: het wordt er ook weer een stuk goedkoper van.
De trend van de laatste jaren is echter, dat door downsizing van auto's, er meestal maar een max. aanhangergewicht van 1200 kg beschikbaar is.
Het probleem is, dat de meesten toch liefst zoveel mogelijk ruimte willen, en ook nog zoveel mogelijk laadvermogen.
Da's best een uitdaging voor een caravanfabrikant..
De enige manier om lichter te bouwen, is concessies doen,
Of met exotische materialen (carbon bijv) gaan bouwen, waardoor het weer veel te duur zou worden.
Het komt er dus op neer, dat een heel lichte caravan overal waar maar mogelijk lichter is gemaakt.
Dat rijmt niet met degelijk en comfortabel. (dikke kussens en matrassen, stevige deuren en kasten en hang en sluitwerk) bijv)
Wil je een zo licht mogelijke caravan, dan zul je dus op dat gebied moeten inleveren.
Geen nadeel zonder voordeel: het wordt er ook weer een stuk goedkoper van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.