Burstner premio 490Tl ervaringen

Plaats reactie
Angenent

Burstner premio 490Tl ervaringen

Bericht door Angenent » vr 5 feb 2016 22:20

We zijn van plan om een Burstner premio 490TL te kopen. Een van model 2015 want het 2016 model is wat zwaarder. Wat zijn jullie ervaringen met deze caravan?
Ik heb een auto die max 1200kg mag trekken (Ford Focus 125pk), het leeggewicht is 985kg dus dat zou moeten kunnen als ik niet te veel er in stop.
Groet Gerco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Burstner premio 490Tl ervaringen

Bericht door Micky » za 6 feb 2016 00:56

RE.gif

Als je ook kinderen hebt kun je het eigenlijk wel vergeten, je hebt gewoon te weinig laadvermogen, de caravan zal bij aflevering al zo'n 1050kg wegen gok ik, dat betekend nog 150kg laadvermogen en dat is niet haalbaar met een gezin, of je moet extreme handelingen uitvoeren zoals niets in de caravan, alles in de auto, maar dan is de focus ook al geen hele grote jongen.
Wil je in de buurt blijven, dan kun je 2 keer rijden, maar wil je echt naar het buitenland, denk ik dat het een beste uitdaging wordt om eerlijk te zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Burstner premio 490Tl ervaringen

Bericht door Kingpin1966 » za 6 feb 2016 10:25

Een gewone basisuitrusting (borden, kopjes, pannen, bestek enz.) weegt er behoorlijk in.
Wij hebben zelf toen we op zoek waren naar een andere caravan de hele inboedel gewogen en dan is het toch wel even schrikken. [aschrik.gif]
Zelfs al neem je lichtgewicht, een kleine 20 kg aan spullen zit je zo aan.
Dan moet je ook nog rekenen op 20 kg aan kleding per persoon.
Wil je dan ook nog wat luxe zoals een mover of een cassetteluifel dan kun je het helemaal vergeten.
Dan ben je zo door je laadvermogen heen en moet je de rest in de auto verstouwen.

De beste oplossing zou zijn een andere caravan en een andere auto die meer mag trekken.
Maar dat zal wel niet lukken, dan zit er niks anders op dan een lichtere caravan te kiezen of alles in de auto laden.
Maar dat laatste heeft ook weer zijn beperkingen omdat de Focus geen ruimtemonster is zoals Micky al aangaf.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Vliedje

Re: Burstner premio 490Tl ervaringen

Bericht door Vliedje » za 6 feb 2016 13:40

Zie de link naar caravantrekker.nl

http://www.caravantrekker.nl/berekening/berekening.php

Bij deze standaardberekening is uitgegaan van 200 kg belading in de caravan en 150 in de auto. Vooral die 150 kg in de auto is aan de krappe kant voor 2 volwassenen met 2 kinderen plus de nodige bagage. Mijn ervaring is (en wij zijn slechts met zijn tweeën plus een hond van 10 kg), dat de auto incl. personen en belading al gauw minimaal 250 kg. is. Het lijkt mij, ondanks dit advies van caravantrekker allemaal wat aan de krappe kant. Wellicht is een lichtere caravan (caravelair, Sterckeman) een betere optie?

Plaats reactie

Terug naar “Bürstner”