480tl tikkende groepenkast

Plaats reactie
rohan

480tl tikkende groepenkast

Bericht door rohan » zo 4 sep 2011 13:41

Hallo ,

ik heb sins kort een 480tl gekocht en sta inmiddels op een camping op texel alles aan gesloten op het stroomnet geen probleem hier,maar nou deed ik de verliching aan en die knipperen op het tikken van de groepenkast, heel raar soms zacht maar meestal gewoon hard,

ik heb zelfs een nieuwe kabel gehaald (40m) stekkers eropgezet en nog doe hij het. kabel weer nagekeken niks te vinden , nou had ik de groepen kast maar eens open gemaakt en daar zit een groen lampje op en dat knippert aan en uit met het tikken denk nou zekering kapot alles nagekeken maar alles was nog goed..

weet iemand anders wat het kan zijn want ik word er gek van !


gr

Rohan

pd0bao

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door pd0bao » zo 4 sep 2011 13:52

Alvorens diverse mogelijkheden te geven : is de omvormer (d.i.dat ding wat van 230V~ 12V= maakt) beslist uitgesloten als veroorzaker ? Omdat je schrijft dat het tikken pas begint bij stroomafname.

rohan

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door rohan » zo 4 sep 2011 13:57

ja denk het wel want radio en koelkast heeft er geen problemen mee alleen de verlichting maar ook al staan ze nu uit hij blijft tikken (heb alleen de radio en de koelkast aan staan )


heb even alles uit gezet (koelkast en radio) dan tikt hij nog heel zachtjes , alles weer aan en hij tikt weer harder..

gr

rohan

pd0bao

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door pd0bao » zo 4 sep 2011 14:18

De kk staat alleen op 230V~ De radio zou-als het een 12 V apparaat is- door omvormer gevoed kunnen worden.De lampen staan allemaal op 12 V ?Dat omvormer een tikkend geluid geeft komt nogal eens voor,ook bij nullast verbruik dus als er niets aanhangt. Om die uit te sluiten zou ik de prim.kant losgooien en luisteren of het ratelen aanhoudt. Pas als het dan stopt kun je verder zoeken in groepenkast,gecombineerd met aardlekschakelaar ?

rohan

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door rohan » zo 4 sep 2011 17:54

k zal ik doen een donderdag want dan ben ik er weer :P

en het is een groepenkast met aardlek

gr

rohan

Thx voor de info

mathieulimpens
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 aug 2019 21:05

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door mathieulimpens » vr 16 aug 2019 22:17

beste
ik heb een burstner met hetzelfde probleem , tikkend geluid in de stroom groep
als ik een lamp aandoe dan stopt het tikken en knipperen van het groene lampje
als de koelkast schakelaar op batterij staat heb ik dat probleem niet maar als de schakelaar op 220 of ga staat is het probleem er wel

ik las dat U bekend ben met dat zelfde probleem (was)
graag vernam ik hoe U dat oploste destijds
vriendelijke groeten
mathieu

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door Williamr » vr 16 aug 2019 22:30

RE.gif
Rohan is helaas geen lid van het forum meer.
Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem. Dealer gaf aan dat het aan een component op de printplaat was, een Elco of condensator. Schijnt een kleine ingreep te zijn.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 19 aug 2019 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door Chris » vr 16 aug 2019 22:38

Ik weet het wel en heb het ook al een aantal malen verholpen voor mede forummers.
Het zijn de relais die klapperen, en dat komt door slechte soldeerverbindingen op de print.
Goed door solderen, door een kenner lost vrijwel altijd het probleem op.
Event. Zou er nog een slechte Elco in kunnen zitten, die moet dan vervangen worden.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door dieseltijger » vr 16 aug 2019 23:17

@Chris:

Als het een oudere voeding betreft - dan is het wellicht verstandig om alle elco's te vervangen, toch? Een Elco die gaat hemelen laat in toenemende mate (of plotsklaps) stroom door en kan schade veroorzaken in de rest van het circuit - en je zit niet te wachten op een donkere caravan in verweggistan op vakantie.

Een eenduidige leeftijd voor het vervangen van Elco's is niet te geven: het hangt af van de temperatuur, de kwaliteit, het type elco, en of - en de wijze waarop - de Elco wordt belast. Ik zie bij Koreaanse satelliet ontvangers dat Elco's soms binnen 5 jaar de geest geven - maar dat is gebaseerd op noodkreten in een forum - en dus niet representatief.

ik citeer uit een onderzoek *) uit 2002 (want: mijn caravan dateert van 2003, dus heeft ook Elco's uit 2002/2003 in haar voeding ingebouwd):
"...The conclusion drawn from this research is that the shelf life of aluminum electrolytic capacitors stored in a level “B” controlled environment is greater than five years..... " "... Changes to site procedures should be initiated to change the assigned shelf life to a longer period, possible to 16 years from date of manufacture, aperiod previously used based upon accelerated aging test....."

Erg theoretisch allemaal - maar je moet toch wat- platweg wordt hier gezegd dat elco's - van een bepaald type en kwaliteit- mogelijk 16 jaar of langer kunnen worden opgeslagen. Ik zit er dus hard over te denken om nu (toevallig ook 16 jaar na aanschaf) alle elco's uit de CERS te laten vervangen.

*) Bron: DETERMINATION OF THE SHELF LIFE OF ALUMINUM ELECTROLYTIC CAPACITORS - Edward McFaddin Wynne - 2002
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

mathieulimpens
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 aug 2019 21:05

Re: 480tl tikkende groepenkast

Bericht door mathieulimpens » za 24 aug 2019 18:28

beste mensen
werkelijk dank voor jullie advies . ik ga op zoek wat de elco"s zijn in mijn electro gedeelte en dan verder op zoek naar reparatie
ik heb in de buurt geen dealer van burstner , ik moet er 180 km voor rijden
zal dus geen makkie zijn
groetjes mathieu

Plaats reactie

Terug naar “Bürstner”