Kogeldruk Adria adora

Plaats reactie
Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Kogeldruk Adria adora

Bericht door Pensioenopreis » zo 8 sep 2019 10:12

Wat ik me afvraag is dat als ik de Adria adora 462up op 512 aanschaf en mijn ebikes voorop zet, of ik dan genoeg kogeldruk kan bereiken omdat je het bed achterin hebt en dat volgens mij je enige plek is om gewicht in te leggen. Als ik met de fietsen niet genoeg kogelduk kan creëren, hoe compenseer ik dat,iemand ervaring met deze caravan daarmee ? En zou het grotere raam niet te gevoelig zijn voor steenslag zo groot aan de voorkant ?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door Ab » zo 8 sep 2019 10:34

De beste plek voor zwaar spul is in de auto.
Niet aan de achterkant van een caravan.
En..de gouden regel is nog steeds: de auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk.
Met 2 fietsen voor komt het best goed met de kogeldruk..
Steenslag zal hooguit aan de onderzijde van de caravan optreden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door Conradi » zo 8 sep 2019 10:37

Welkom hier!

Natuurlijk kun je de kogeldruk daarmee afregelen, daar zijn al heel veel draadjes over volgeschreven. Conclusie: Door veel gewicht voor én (als compensatie) achter in de caravan te plaatsen wordt de combinatie minder stabiel. E-bikes zijn daarnaast een stuk zwaarder - ook zonder accu - dan gewone fietsen. Het is natuurlijk onmogelijk om op voorhand te zeggen of je combi daarvan instabiel wordt....

Wij rijden nu vier jaar met een Adora en onze ramen zijn nog tiptop. Steenslag - van de eigen auto - komt denk ik ook niet zo hoog. Sowieso heb ik eigenlijk nooit echte beschadigingen aan het front opgelopen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door Pensioenopreis » zo 8 sep 2019 21:39

Erg bedankt voor jullie reactie. Wordt onze eerste caravan dus altijd ff spannend hoe en wat

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door hoboken » ma 9 sep 2019 08:59

Steenslag en ander vuil kan je voor een groot deel voorkomen door spatlappen achter de achterwielen van de auto te monteren.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Volvodriver

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 09:48

RE.gif
Dus echt niet whistle.gif
Ik heb spatlappen achter de wielen bij mijn AWD. Nou mooi dat de disselbak enorm smerig was na een stukje (100 meter) "gruss" onderweg.
Maarre...., stenen komen bijna nooit zo hoog dat ze de voorkant van je caravan beschadigen.

Ooit, aardig lang geleden, bij mijn vorige caravan met de auto over een blok hout gereden. (Geen uitwijkmogelijkheid) toe is dat door de achterwielen tegen de voorkant (onderzijde) gelanceerd. Daar had ik een dikke scheur in het ABS front onder en een kapot markeringslicht aan overgehouden. Keurig door de verzekering geregeld en laten repareren. Niets meer van te zien.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door Aviva » ma 9 sep 2019 16:12

Denk ook dat je met de kogeldruk niet heel veel problemen gaat ondervinden. Immers je hebt naast de fietsen (inclusief fietsendrager) ook waarschijnlijk nog gasflessen voorin staan die aardig wat gewicht hebben.

Het ligt er natuurlijk aan wat je van plan bent onder het achterin de caravan te leggen. Maar zoals eerder geschreven kunnen zware spullen zoals een voortent en frame het beste in de auto of anders op de as leggen van de caravan. Je kan dan onder het vaste bed nog grote spullen leggen die niet zo zwaar zijn. Bijvoorbeeld licht gewicht stoelen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door sam2 » do 17 okt 2019 18:29

Misschien een neuswiel waar u ook de kogeldruk kan meten, dan weetje ongeveer hoe u de caravan moet laden

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door ElddisCrusader » vr 18 okt 2019 12:44

Zelf weeg ik de caravan en de kogeldruk aan het begin van het seizoen. De kogeldruk zit daarbij rond de 80 kg. De rest van het seizoen controleer ik de kogeldruk soms wanneer er qua belading iets gewijzigd is. Dat doe ik door de dissel met de hand op te tillen. Krijg ik dat zonder problemen voor elkaar dat zit de kogeldruk wel goed. Lukt het niet dat is de kogeldruk te hoog en voelt het erg licht aan dan wegen we de zaak na. Zoals al gezegd, zoveel mogelijk gewicht in de auto en zware stukken liefst boven de as.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door Psjaak » vr 18 okt 2019 18:10

Sterke man die 80 kg op tilt.
Groet Sjaak

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door Ab » vr 18 okt 2019 18:24

Huh?
Dat redt mijn buurjochie van 15 nog. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk Adria adora

Bericht door Micky » za 19 okt 2019 11:59

Psjaak schreef:
vr 18 okt 2019 18:10
Sterke man die 80 kg op tilt.
Groet Sjaak
ik til altijd de dissel met de hand op als we onderweg zijn, thuis voor vertrek heb ik hem dan gewogen op ongeveer 85-88 KG, ik zie niet echt in waarom je daar extra sterk of zo voor moet zijn..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Adria”