Fietsendrager achterop de caravan

Plaats reactie
Rohel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:14

Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Rohel » do 22 feb 2018 21:35

Beste forumleden,

Graag zou ik jullie mening of ervaringen horen over een fietsendrager achter op een Adria Altea 432PX.
Wij hebben twee elektrische fietsen die wegen (zonder accu) ca 19,5 kg per stuk.
Nu staan we voor de keuze of we voor een achter drager moeten kiezen of toch maar een oplossing zoeken om ze in de caravan te vervoeren,
je leest heel veel over voor en nadelen van alle opties, dus als iemand met ervaring kan helpen, graag!
bij voorbaat dank.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Re di Coppi » do 22 feb 2018 21:37

Waarom plaats je de fietsen niet op de dissel?
(of op het dak vd auto)
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Aviva » do 22 feb 2018 21:41

Afhankelijk van het bouwjaar hebben sommige Adria's een korte dissel.
Dan past een fietsendrager bijna niet.

Achterop kan maar goed op belading en genoeg kogeldruk letten.
En alles afhankelijk van de auto die ervoor staat.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Jan van Vijven » do 22 feb 2018 21:46

Van alle opties om fietsen te vervoeren is achterop de caravan de slechtste.
1 In de auto
2 op de auto
3 in de caravan
4 op de dissel
5 achterop de caravan

Alles kan...maar de beste manier is 1.
En ja ik spreek uit ervaring, alleen op de auto heb ik nooit gedaan.
Mocht je besluiten de fietsen in de caravan te vervoeren probeer dan wat ander zwaar spul naar de auto te hevelen.

BTW: als je de zoekfuctie gebruikt kom je zeer veel geschreven tekst over dit onderwerp tegen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Arnold76 » do 22 feb 2018 21:55

Mn vader had ze eerst alle twee op de dissel en bleek iets te veel van het goede. Sinds afgelopen jaar één op de dissel en één achterop. Dat beviel hem prima en goede gewichts verdeling. Hangt natuurlijk ook van je caravan indeling af.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Peter 1969 » do 22 feb 2018 22:07

Als je geen dakkoffer gebuikt lijkt me op de auto best een goede vervoersoptie. Het lijkt me wel lastig ze daar bovenop te krijgen ( zware e-fietsen ) en er weer af te halen, al weet ik dat er diverse systemen zijn die dat - bijv met uitschuifbare rijgoten - makkelijker maken. Daar moet je dan wel even in investeren, maar dat moet achterop de caravan ook terwijl dat de slechtste optie is.

Ik moet al op een huishoudtrap gaan staan ( ben toch 1.82 m ) om bij mijn dakkoffer te komen, dus ieders voertuig is er ook niet voor geschikt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Chris » do 22 feb 2018 22:39

Fietsen en caravans..
Leuke en zeer realistische filmpjes over..
Bekijk deze maar eens, dan kan je zelf wel wat bedenken.
een Engelse geloof ik
https://www.youtube.com/watch?v=PFzrWHTG5e8
of
https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
De eigen ANWB
https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
De laatste laat wel heel goed zien wat het gevolg is van grote gewichten aan de extreme uitersten van ons hutje..

Dus.. Jan schreef het al... 1,2,3,4 en vergeet 5 maar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Wim Verso » do 22 feb 2018 22:51

Net zoals de gewone fietsen, heb ik nu twee elektrische fietsen achterop (zonder Accu's natuurlijk)
De fietsdrager mag 50 kg hebben, dus zit ik binnen de limiet.
Met de twee elektrische fietsen blijven wij net onder die 50 kg zitten.

Zowel met electr als met gewone fietsen, rij ik al jaren met de fietsen achterop.
De snelheid moet je wel aanpassen, blijf onder de 90 km per uur rijden en de dissel hou ik op 75/80 kg kogeldruk.

Ligt er natuurlijk ook aan met wat voor combinatie je rijd.
Maar ik heb met drie Adria's gereden en nu alweer 13 jaar met de Beijerland Sprinter 4.50.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Jan Br » do 22 feb 2018 23:27

Zucht........ al zoveel over geschreven. Stelt iemand een vraag, krijgt hij een aantal goede tips hoe fietsen te vervoeren en dan komt er weer een opmerking dat achterop de caravan ook goed kan?? Waarom? Omdat het nog niet is misgegaan?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door deusjevo » do 22 feb 2018 23:35

Wim schrijft niet dat het goed kan maar dat het wel mogelijk is als je je van de risico’s bewust bent en rijstijl en belading aanpast en daar denkt Wim wel over na zo te lezen.

Ideaal is het echter niet, ideaal gezien kun je die fietsen het beste thuis laten knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Wim Verso » do 22 feb 2018 23:38

Jij heb het in ieder geval goed begrepen Deusjevo, thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Jan Br » vr 23 feb 2018 00:00

Ik zal niet reageren zoals ik in een PB mocht ontvangen.

Verduidelijking dan:

Er wordt een vraag gesteld over plaatsen van fietsen achterop een caravan, er volgen diverse onderbouwde opmerkingen over de beste handelswijze hoe fietsen te vervoeren op of in een caravan.

Laatste reactie is dan; “achterop kan ook goed, ik doe het al jaren”

Ander voorbeeld. Roken is slecht voor de gezondheid (ik geloof niet dat iemand dat betwijfelt) whistle.gif

Dan schrijft iemand;”roken is echt niet zo slecht als men zegt, want ik ben al 80 en leef nog”
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door PD » vr 23 feb 2018 00:01

deusjevo schreef:... ideaal gezien kun je die fietsen het beste thuis laten knipoog.gif
Hier ben ik het uitdrukkelijk niet mee eens... Voor ons is het ideaal wanneer we de fietsen WEL meenemen. Van 2010 tot 2013 één voorop en één achterop de caravan, voorts van 2013 tot 2017 beiden op de dissel en sinds 2017 hebben we 2 opvouwbare e-bikes erbij gekocht die we in de auto gaan vervoeren.

Waarom nu in de auto... simpelweg omdat ik met de grotere tandemasser meer manoeuvreerruimte wil hebben, anders had ik zeker weer gekozen voor beiden op de dissel. Dan hadden we onze gewone e-bikes mee kunnen nemen.

Fietsen op de auto of in de caravan vind ik geen serieuze opties; te moeilijk plaatsen op de auto en teveel kans op beschadiging van de caravan... wat overblijft voor mij is op de dissel of in de auto. Voor de meesten zal vervoer in de auto, zeker met kinderen, geen optie zijn en dan kom je vanzelf op de dissel terecht.

Beiden achterop de caravan is de slechtste optie, dat weten we allemaal maar soms kan het niet anders. Wanneer je in dat laatste geval een combi hebt met voldoende overcapaciteit qua stabiliteit, dan kan dat ook wel met de nodige voorzorgsmaatregelen zoals gematigde snelheid en voldoende kogeldruk. De filmpjes die de effecten van de verschillende beladingen in beeld brengen, zijn hopeloos overdreven qua gewichtsverhoudingen al geven ze wel een indruk van de effecten.

De moraal: niets is onmogelijk maar afhankelijk van de (on)mogelijkheden doe je concessies aan stabiliteit en rijcomfort. Zolang je hier je ogen niet voor sluit, zijn de mogelijkheden legio :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door Nimma » vr 23 feb 2018 00:06

Ik heb ook 20 jaar met een of twee fietsen achterop mijn Tourings gereden zonder ooit een probleem. Nooit enige slingering gehad. Het kan dus prima afhankelijk van de situatie cq belading, type caravan, combinatie met trekauto etc. Alleen maar roepen niet doen is te simpel. Als het anders kan liever niet achterop klinkt reeëler. Of het achterop de caravan van ts te doen kan ik niet beoordelen. Ook de slechtste oplossing werkt soms 20 jaar prima. Ik kan nu na 20 jaar eindelijk mijn raam aan de achterkant open zetten green.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Fietsendrager achterop de caravan

Bericht door blefke » vr 23 feb 2018 09:54

Ik heb ook jaren gereden met 1 fiets van achter en 2 fietsen voor op de dissel.
Was wel passen en meten met de kogeldruk....Nooit problemen mee gehad.
Wellicht komt dit dat ik een kleine caravan heb die laag bij de de grond ligt en voldoende overcapaciteit heb wat betreft de trekker.

Het zal bij de meesten goed blijven gaan totdat......

Daarbij veel caravan worden tegenwoordig zo geconstrueerd dat er nog geen drager meer achterop kan.
Technisch gezien Nee geen goede optie om een fiets achterop te plaatsen, staat het hele forum van vol geschreven.

Ik doe nu 1 fiets op de dissel en 1 fiets in de caravan, heb ik zelfs een speciale houder voor gemaakt, zodat mijn spartametje niet door de caravan vliegt.

Aan de TS, als je mijn advies vraagt niet achterop, maar het advies van Jan opvolgen ;-)


Blefke

Plaats reactie

Terug naar “Adria”