levertijden adria

Gebruikersavatar
MOT
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 9 sep 2016 19:56

Re: levertijden adria

Bericht door MOT » di 29 okt 2019 15:14

cessna182 schreef:
ma 19 feb 2018 19:23
PremiumDiscovery schreef:
cessna182 schreef:hihi.. het juiste antwoord zit er nog altijd niet bij.
De caravan is voorzien van brede sierkappen op de voorkant waar ook de contour-toplichten in zitten. Zo lijkt de Adria wat meer op een Hobby knipoog.gif
GEFELICITEERD !! U heeft het juiste antwoord gegeven. En eigenlijk heb je het helemaal door. We hebben de contourstukken van de "Alpina" reeksen op onze caravan laten plaatsen omdat we op onze vorige Hobby La vita de bredere hoeken mooi vonden. Maakt het een beetje dynamischer. (persoonlijke mening natuurlijk) De vlakke voor- en achterkant vond ik eigenlijk niet zo mooi; een beetje kaal eigenlijk. Met dit extraatje is ons karretje zowel buiten als binnen helemaal ons ding. En die disselafdekking lig ik niet wakker van .

RE.gif

We hebben geen groot dakraam gekozen, zodat ik er 2 grote zonnepanelen kon opleggen. Goed gezien zwaaien.gif
Ziet er heel mooi uit. Wat heeft dat grapje gekost en heeft de dealer dit geplaatst ?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: levertijden adria

Bericht door Ab » di 29 okt 2019 20:56

Screenshot_20191029-205149.png
Lange levertijden kwamen bij ons op de zaak altijd omdat we te veel verkochten.. mrgreen.gif
Adria heeft vermoedelijk hetzelfde probleem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: levertijden adria

Bericht door Conradi » di 29 okt 2019 21:24

Met de nieuwe modellen heeft Adria, voor het eerst, succes in Duitsland. Daardoor groeit de markt sneller dan ze zelf verwacht hebben. Het gevolg daarvan is dat met name Duitse dealers extra op voorhand inkopen, om straks ook te kunnen verkopen. De druk neem dus alleen maar toe.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: levertijden adria

Bericht door cessna182 » vr 1 nov 2019 21:46

MOT schreef:
di 29 okt 2019 15:14
cessna182 schreef:
ma 19 feb 2018 19:23
PremiumDiscovery schreef: De caravan is voorzien van brede sierkappen op de voorkant waar ook de contour-toplichten in zitten. Zo lijkt de Adria wat meer op een Hobby knipoog.gif
GEFELICITEERD !! U heeft het juiste antwoord gegeven. En eigenlijk heb je het helemaal door. We hebben de contourstukken van de "Alpina" reeksen op onze caravan laten plaatsen omdat we op onze vorige Hobby La vita de bredere hoeken mooi vonden. Maakt het een beetje dynamischer. (persoonlijke mening natuurlijk) De vlakke voor- en achterkant vond ik eigenlijk niet zo mooi; een beetje kaal eigenlijk. Met dit extraatje is ons karretje zowel buiten als binnen helemaal ons ding. En die disselafdekking lig ik niet wakker van .

RE.gif

We hebben geen groot dakraam gekozen, zodat ik er 2 grote zonnepanelen kon opleggen. Goed gezien zwaaien.gif
Ziet er heel mooi uit. Wat heeft dat grapje gekost en heeft de dealer dit geplaatst ?
De dealer heeft de contourstukken geplaatst. Zoiets zal je zelf moeten onderhandelen met je dealer. Mocht dit spaak lopen mag je me een mailtje sturen.
Als je het over de zonnepanelen hebt, mag je me ook met een mailtje contacteren. Die, en alles wat erbij hoort, heb ik wel zelf geplaatst.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Vitanolo
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 29 jul 2022 16:13

Re: levertijden adria

Bericht door Vitanolo » wo 7 sep 2022 17:02

Wij hebben net onze Adria in augustus '22 besteld en zouden deze geleverd krijgen maart/april '23.
Dat zou, als alles bij Adria volgens schema verloopt, een 9 à 10 maanden wachttijd zijn.

Zijn het nog steeds zo'n rampen met verlengingen van de levertermijnen?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: levertijden adria

Bericht door Ron » wo 7 sep 2022 17:51

Augustus tot maart is 7 maanden.
Als je er op moet wachten is dat best lang.
Bijna alle merken hebben deze levertijden.
Beetje afhankelijk van het model.
Als er niets bijzonders gebeurd.
Kloppen de levertijden wel aardig.
Althans vorig jaar bij onze Knaus klopte het exact.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

workel

Re: levertijden adria

Bericht door workel » wo 7 sep 2022 17:55

[re.gif]
Vorig jaar op de Fendt ook zo lang gewacht en die is netjes optijd geleverd.

Hobby besteld daar zit ook een levertijd op april gemaakt en mei 2023 geleverd.

Bij de meeste caravan merken word er door de dealer minder besteld aangezien ze 3 mnd voor dat de caravan gemaakt word er geen zaken aangepast kunnen worden dat wat vorig jaar 4 weken, bij Fendt, Hobby, Knaus en Tabbert heb ik dat gehoord op de beurs in Düsseldorf.

Maaaaaar uiteraard wel afhankelijk of er nog corona gaat komen en toeleveranciers e.a. kan leveren, je weet het maar nooit.

Begrijp dat Fiat qua chassis redelijk lastig is te leveren vandaar je ook veel campers ziet die Ford, VW, MAN of Mercedes als chassis gaan gebruiken.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: levertijden adria

Bericht door Aviva » wo 7 sep 2022 18:18

Volgens mij hebben de merken de productie planningen tegenwoordig aardig op orde en is het allemaal strak georganiseerd.

Het probleem was (weer) zou kunnen ontstaan is onderdelen levering door toeleveranciers. Je hoort nu al dat sommige bedrijven (die gas intensief zijn qua energie) stoppen met de productie omdat dit financieel niet meer op te brengen.

We leven in een tijd waar niets meer zeker is en je moet afwachten ondanks de goede wil van de leverancier of je product tijdig wordt geleverd.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: levertijden adria

Bericht door PD » wo 7 sep 2022 18:20

Ik weet slechts 1 ding zeker…. Wanneer wij een nieuwe caravan kopen, lever ik de huidige pas in nadat de nieuwe bij de dealer staat en echt geen dag eerder !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: levertijden adria

Bericht door workel » wo 7 sep 2022 21:07

[re.gif]
Lijkt mij toch logisch niet inleveren alvorens je de nieuw hut hebt.

Of je moet heb particulier verkopen en wachten op je nieuwe, zoals wij, maar wij gebruiken hem tocht niet vanaf september - april. Dus mis ik hem niet.

Zo maakt iedereen zijn eigen keuze. thumbup.gif

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: levertijden adria

Bericht door 4Motion » wo 7 sep 2022 21:32

PD schreef:
wo 7 sep 2022 18:20
Ik weet slechts 1 ding zeker…. Wanneer wij een nieuwe caravan kopen, lever ik de huidige pas in nadat de nieuwe bij de dealer staat en echt geen dag eerder !
+1 hier ook!
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: levertijden adria

Bericht door Arjen63 » do 8 sep 2022 10:50

Onze Adria Adora 472Up in oktober 2021 besteld. Het productie termijn was april/mei 2022. Voor ons was dat heel mooi om zomerplannen te maken. Op enig moment werd 7 mei genoemd. Maar het vreemde was dat de verkopers bij de dealer continu vertelden dat zij geen inzicht hadden in leermomenten. En dat voor hen het soms heel verrassend was dat er soms plotseling nieuwe caravans ter aflevering voor de deur stonden. Hierover mijn verbazing uitgesproken. Ik kan mij niet voorstellen dat een Adria-bedrijf met een jaarproductie van 20.000 eenheden per jaar, niet een nauwkeurige productieplanning heeft. Zij moeten een planningsysteem hebben voor levering van onderdelen en ook het inroepen van transportbedrijven. Volgens hun was dat er niet! Eigenlijk werd er onzin gezegd en heb een slecht gevoel gekregen van de bedrijfsfilosofie. Niet teveel vertellen, we hebben het toch verkocht.
Op enig moment had ik een kanaal gevonden om inzicht te krijgen over de levering van onze caravan. Deze persoon had online inzicht in de productieplanning en kon vertellen wanneer de caravan op transport ging. Met een verschil van een dag werd onze caravan half juni afgeleverd! Dus dit buiten de verkopers van de dealer om!
Al met al hebben we een heel slecht gevoel gekregen bij de serviceverlening van onze dealer. Dit ook gekoppeld aan wat andere voorvallen. Onze dealer gaat het zo goed, dat alleen winstmaximalisatie van belang is en verder geen gedoe willen.

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: levertijden adria

Bericht door Aviva » do 8 sep 2022 11:42

[re.gif]

Verbaas je niet verwonder je slechts over hoe sommige dingen gaan.

Wat ik merk is dat het in bepaalde branches waaronder de caravan en camper markt zo’n gekkenhuis is qua verkoop dat veel dealer veel meer verkopen dan eerder. Echter het bedrijf is vaak niet meegegroeid met deze verkoop aantallen. Verkopen word vaak wel als eerste op in gezet maar voor de rest eromheen zijn vaak handjes te kort.
Ik kan er ook heel slecht tegen als een dealer zo met mij omgaat maar ben realistisch dat het bij deze tijd hoort waarschijnlijk.

Wij gaan waarschijnlijk ook weer een keer de markt op omdat onze caravan te klein wordt met een kleintje erbij maar schuiven dit gezien de huidige gekte in de caravanmarkt graag voor ons uit.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

workel

Re: levertijden adria

Bericht door workel » do 8 sep 2022 12:40

Aviva schreef:
do 8 sep 2022 11:42
[re.gif]

Wij gaan waarschijnlijk ook weer een keer de markt op omdat onze caravan te klein wordt met een kleintje erbij maar schuiven dit gezien de huidige gekte in de caravanmarkt graag voor ons uit.
Ik zie die gekte nog niet (snel)verander, wellicht een idee om eens te peilen van jullie huidige Adria doet in de markt.
Nieuwprijzen lopen allen maar op, vraag naar caravans is groot. Dat het goedkoper gaat worden de komende jaren verwacht ik niet.

Moet er uiteraard wel een geschikt alternatief zijn, anders verkocht ik hem niet zo snel.

Heb in 2012 een nieuwe Hobby 440 gekocht voor 13.500 zonder airco en in 2022 wederom een nieuwe Hobby 460 met airco, nieuwprijs is inmiddels meer dan het dubbele.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: levertijden adria

Bericht door doubleyou » do 8 sep 2022 15:01

Toen ik mijn caravan kocht stonden het 2021 model en het 2022 model gebroederlijk naast elkaar in de showroom. Het 2022 model was ongeveer 5.000 euro duurder. Het belangrijkste verschil was de nieuwere Alde 3030. Dat vond ik het prijsverschil niet waard. Nu is het 2023 model weer zo'n 5.000 euro in prijs gestegen zonder aanmerkelijke verschillen in uitrusting scratch.gif . Levertijd is iets van 8 maanden. Ik denk dat ik op het juiste moment mijn caravan en camper heb gekocht......
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: levertijden adria

Bericht door Morgoth » do 8 sep 2022 16:15

Arjen63 schreef:
do 8 sep 2022 10:50
...
Al met al hebben we een heel slecht gevoel gekregen bij de serviceverlening van onze dealer. Dit ook gekoppeld aan wat andere voorvallen. Onze dealer gaat het zo goed, dat alleen winstmaximalisatie van belang is en verder geen gedoe willen.
...
Heel handig is dit niet van de dealer. De meeste mensen die een nieuwe caravan kopen, ruilen hem ook ooit weer in. Bovendien laten die onderhoud doen en laat dat nou net het gene zijn waar je als dealer het meeste aan kunt verdienen. Aleen maar op verkopen concentreren en geen oog hebben voor service en klantenbinding is uiteindelijk de doodsteek voor een bedrijf.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: levertijden adria

Bericht door BertJan » do 8 sep 2022 22:42

de dealers kunnen van Adria zo'n n 2 maanden voor productie de productie datum zien. maar deze zegt op dit moment niet erg veel, de caravans worden veelal met manco's gebouwd. dit is niet in te zien in een dealersysteem en er worden geen mededelingen over gedaan wat er niet is (bij geen enkele caravan fabrikant). hierdoor komt de caravan na productie vaak op een voorraad veld van de fabriek en gaat deze niet op transport een grove schatting is dat afgelopen voorjaar meer dan 50 % niet direct werd uitgeleverd i.v.m. manco's.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: levertijden adria

Bericht door 4Motion » do 8 sep 2022 23:10

Prijzen van caravans (en andere producten) idd flink duurder geworden sinds Corona.
Ook het duurder worden van energie / grondstoffen sinds de oorlog in Oekraïne heeft hier geen goed aan gedaan.

Bij Adria is er elke 3 maand een (mogelijke) prijsherziening. Dealers geven momenteel aan dat de basisprijzen medio september 2022 opnieuw 4% omhoog gaan.
Prijsstijging bij de opties en accessoires valt beter mee maar is er duidelijk ook.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: levertijden adria

Bericht door Arjen63 » vr 9 sep 2022 11:17

@BertJan, citaat "dit is niet in te zien in een dealersysteem en er worden geen mededelingen over gedaan wat er niet is (bij geen enkele caravan fabrikant)." Dit is toch hoogst klantonvriendelijk! Echter mijn kanaal wist wel te vertellen wanneer de caravan productie klaar was en wanneer op transport ging. Daar zat weinig verschil in.

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

workel

Re: levertijden adria

Bericht door workel » vr 9 sep 2022 16:50

Arjen63 schreef:
vr 9 sep 2022 11:17
@BertJan, citaat "dit is niet in te zien in een dealersysteem en er worden geen mededelingen over gedaan wat er niet is (bij geen enkele caravan fabrikant)." Dit is toch hoogst klantonvriendelijk! Echter mijn kanaal wist wel te vertellen wanneer de caravan productie klaar was en wanneer op transport ging. Daar zat weinig verschil in.

Arjen
@BertJan, ben niet eens met je opmerking, onze bestelde Fendt sept 2021 die gepland stond voor April 2022, gekocht bij een duitse dealer, die netjes aangeeft dat de levering langer was ivm het ontbreken van de caravandeur, fabriek stuurt hier netjes bericht van. Tevens 2 weken later bericht gehad dat de deur erin zat en de caravan op transport ging richting dealer, die gaf aan dat hij donderdag of vrijdag binnen was, keurig bericht dat hij was afgeleverd en ingepland voor aflevering.

Het kan wel, licht misschien aan de fabrikant en wellicht een pro-actieve dealer.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: levertijden adria

Bericht door Scout15 » ma 26 sep 2022 16:04

[re.gif]

Bij ons was het precies zoals Bertjan beschreef. Dealer kon zien dat de caravan gebouwd was, maar had geen inzicht in welke onderdeel nog ontbrak en wanneer de caravan geleverd zou worden. Tussen productiedatum en daadwerkelijke verlading van de caravan heeft uiteindelijk een paar maanden gezeten.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Plaats reactie

Terug naar “Adria”