Adria
Adria
Hallo
Wij hebben 17 juli jl een Adria Adora 542 UT van 2004 gekocht
Voorheen hadden we een Camper maar die is 12 feb geheel uitgebrand.
Omdat het nadeel van een camper tenopzichtte van een caravan groter was hebben we besloten om een caravan te kopen.
Hij ziet er als nieuw uit is maar 3 weken gebruikt en er zit een mover bij wat ook z`n voordelen heeft.
We hopen dat hij ons bevalt.
vr groet
Argede
Wij hebben 17 juli jl een Adria Adora 542 UT van 2004 gekocht
Voorheen hadden we een Camper maar die is 12 feb geheel uitgebrand.
Omdat het nadeel van een camper tenopzichtte van een caravan groter was hebben we besloten om een caravan te kopen.
Hij ziet er als nieuw uit is maar 3 weken gebruikt en er zit een mover bij wat ook z`n voordelen heeft.
We hopen dat hij ons bevalt.
vr groet
Argede
Hebben wij nog geen last van gehad, weliswaar in juli nauwelijks regen gehad maar in mei deste meer...daneel schreef:Het frontpaneel bestaat uit 2 delen. De delen overlappen elkaar (okee) maar dat het onderste deel dan uitsteekt tov het bovenste deel is natuurlijk fout. De naad tussen de 2 delen was -uiteraard- opgevuld met kit. Heel veel kit.
Heeft iemand met een Adria last van lekkage in de disselbak?
Bart
Nee, alleen als ik na een flinke regenbui of wasbeurt de disselklep te snel helemaal open doe.bdoets schreef:Hebben wij nog geen last van gehad, weliswaar in juli nauwelijks regen gehad maar in mei deste meer...daneel schreef:Het frontpaneel bestaat uit 2 delen. De delen overlappen elkaar (okee) maar dat het onderste deel dan uitsteekt tov het bovenste deel is natuurlijk fout. De naad tussen de 2 delen was -uiteraard- opgevuld met kit. Heel veel kit.
Heeft iemand met een Adria last van lekkage in de disselbak?
Bart
Wat voor merk je ook hebt, je zult toch hoofdzakelijk de positeive dingen noemen. Echte kritiek komt pas als de caravan is ingeruild voor een ander exemplaar. Als je kritiekpunten hebt op je eigen caravan, zou dat door anderen immers uitgelegd kunnen worden alsof je een miskoop hebt gedaan. De meeste mensen willen dat vermijden en daarom komt de kritiek pas als het betreffende onderwerp weg is. Dan kan je nl. zeggen dat je de caravan hebt ingeruild omdat er zo vaak iets mis mee was, dat je alle reparaties beu werd, het aardig in de papieren begon te lopen, je een goede inruilprijs kon krijgen etc. Je bent dan geneigd om t edenken dat dit uitgelegd wordt als een wijs besluit.Patje schreef:Ik vind het leuk dat jullie je caravans beschrijven; maar hoe valt jullie Adria mee? Wij hebben onze caravan gekocht op basis van een aantal criteria, maar we hebben geen ervaring met andere merken, dus graag wat info (voor- en nadelen) voor niet-Adria bezitters graag, ik leer graag bij
Wel kan je natuurlijk zeggen dat het waterpompje, de koelkast, de omvormer etc. problemen hebben gegeven. Dit zijn immers zaken die niet aan het caravanmerk zijn gebonden. Een Dometec-koelkast wordt in zowel een Adria als een Knaus gebruikt. M.a.w. als je zulke problemen hebt, zal jouw "status" hier niet onder lijden.
Waar het eigenlijk om gaat is het gevoel dat je hebt bij een merk. De indeling kan je niet aanstaan of de kleurencombinaties of je vindt de buitenkant niet mooi. Maar volgens mij worden er geen slechte caravans gemaakt. De meeste caravans hebben een ALKO- of Peitzchassis, Truma-kachel, Dometec-koelkast, Polyplastic-ramen etc. Waar ze zich onderscheiden is in de gebruikte materialen en de wijze van afwerking. Worden er kunststof scharniertjes gebruikt voor de kastjes of zware metalen scharnieren, wordt er spaanplaat gebruikt, worden slangen met 2 klemmen vastgezet of met 20, ligt de electrische bedrading netjes verwerkt of is het spaghetti, hoe dik zijn wanden, vloer en dak en welk isolatiemateriaal wordt er gebruikt etc. Een goed voorbeeld van kwaliteitsverhoging is Adria wel. De Adria van nu is heel wat anders dan de Adria die 25 jaar geleden in elkaar werd geflanst. Adria wordt in Slovenië, het voormalige Joegoslavië, gemaakt. Sinds de bouw van een nieuwe fabriek en de overname door Knaus, is de kwaliteit met sprongen vooruit gegaan. Adria kan zich nu meten met merken als TEC, Hobby, Dethleffs, Knaus, LMC en Chateau ( zeg maar de middenklasse) Wat kwaliteit en afwerking betreft hebben bijv. Eriba en Tabbert nog steeds een niveau wat genoemde merken niet hebben. Vraag je eens af waarom kermisklanten en zigeuners zo vaak een Tabbert hebben. Zij gebruiken hun caravans zeer intensief en zitten niet te wachten op kastsluitingen die het na een paar keer begeven of bankkasten die na 2 maanden gaan los zitten.
De ervaringen van gebruikers zeggen niet alles. Wordt een caravan alleen 2 weken in de zomer gebruikt tijdens een vakantie in eigen land, of wordt er gedurende vele weken vele kilometers mee afgelegd. Het spreekt voor zich dat een caravan die het hele jaar door intensief wordt gebruikt, meer te lijden heeft dan één die alleen voor 2 weken van de stalling naar de Veluwe gaat.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014
@Elvis;
Wijze woorden .
Doch je vergeet je eigen Fendt in te schalen .
Btw.....Hagelschade sinds 2006....da's natuurlijk vervelend....
Maar weet wel dat er Adria's zijn met een hagelbestendig dak......en volgens mij bestaat dat bij veel andere merken niet eens
Ik weet trouwens niet hoe hagelbestendig zo'n dak dan is als er projektielen zo groot als pingpongballen naar beneden komen ......maar toch....Adria heeft het bij sommige types tenminste expression16.gif
En idd, zoals je zelf al schrijft..."het gevoel".....
Wij wilden eerst een Fendt kopen maar ons gevoel kwam toch uit op de Knaus....
We stapten op de beurs een Knaus binnen en mijn vrouw en ik keken elkaar aan....en wisten gelijk....dat wordt 'm.. :D .
(zijn we het tenminste ergens met elkaar eens )
Wijze woorden .
Doch je vergeet je eigen Fendt in te schalen .
Btw.....Hagelschade sinds 2006....da's natuurlijk vervelend....
Maar weet wel dat er Adria's zijn met een hagelbestendig dak......en volgens mij bestaat dat bij veel andere merken niet eens
Ik weet trouwens niet hoe hagelbestendig zo'n dak dan is als er projektielen zo groot als pingpongballen naar beneden komen ......maar toch....Adria heeft het bij sommige types tenminste expression16.gif
En idd, zoals je zelf al schrijft..."het gevoel".....
Wij wilden eerst een Fendt kopen maar ons gevoel kwam toch uit op de Knaus....
We stapten op de beurs een Knaus binnen en mijn vrouw en ik keken elkaar aan....en wisten gelijk....dat wordt 'm.. :D .
(zijn we het tenminste ergens met elkaar eens )
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Wij hebben sinds kort een Adria B542TK en zijn daar heel tevreden over. Het is onze eerste caravan. We zijn eigenlijk gegaan voor de indeling en afwerking. Bij voldoen ruim aan onze eisen. Die waren o.a. stapelbed en vast bed met midden zit. Tevens moest hij niet uitgeleefd zijn. Deze Adria is van de eerste eigenaar geweest en ze waren er zeer zuinig op. Hij heeft alleen iets hagelschade boven op het dak. Maar dat zie ik niet en daar was de prijs ook naar . Tevens was het een caravan die van Duitse afkomst was en hebben we zelf het kenteken geregeld. Wat uiteindelijk ook nog eens ruim € 500 in de prijs uitmaakte.
Dus al met al zijn wij er zeer tevreden mee.
Groetjes Twan
Dus al met al zijn wij er zeer tevreden mee.
Groetjes Twan
RE: Adria
@Elvis:
Adria is anno 2006 nog één van de laatst overgebleven zelfstandige fabrieken :!:
Volgens mij is de enige overeenkomst met Knaus dat zowel Knaus als Adria caravans èn campers bouwen
(zie overigens: http://www.knaus-ag.com/)
Greetz,
JanW
Met permissie, maar wat je hier stelt is naar mijn mening onzin.Sinds de bouw van een nieuwe fabriek en de overname door Knaus, is de kwaliteit met sprongen vooruit gegaan.
Adria is anno 2006 nog één van de laatst overgebleven zelfstandige fabrieken :!:
Volgens mij is de enige overeenkomst met Knaus dat zowel Knaus als Adria caravans èn campers bouwen
(zie overigens: http://www.knaus-ag.com/)
Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Onze Adria B432PX Exclusive heeft zo'n hagelbestendig dak. Het dak is van kunststof en lijkt er wat losjes op te liggen. Nadeel is dat het dak ook niet erg strak is, maar goed, ik kijk ook niet zo vaak op het dak ;)stoekie schreef:Maar weet wel dat er Adria's zijn met een hagelbestendig dak......en volgens mij bestaat dat bij veel andere merken niet eens
Ik weet trouwens niet hoe hagelbestendig zo'n dak dan is als er projektielen zo groot als pingpongballen naar beneden komen ......maar toch....Adria heeft het bij sommige types tenminste
RE: Adria
Elvis schreef:
Dat van Adria is toch ècht een misvatting van je -maar nu ga ik in herhalingen treden.
Greetz,
JanW
Dat van Vimara is een geval van 'klok horen luiden', want Knaus heeft niet alleen een belang in Vimara Lda, maar -sterker- het is een 100% dochter van Knaus.... De in Nederland als "Knaus Sport" bekend staande instapklasse van Knaus wordt aldaar gebouwd.Ik heb een aantal jaren geleden vernomen dat Knaus een belang in de Adria-groep heeft genomen. Ook heeft Knaus een belang in Vimara.
Dat van Adria is toch ècht een misvatting van je -maar nu ga ik in herhalingen treden.
Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Re: RE: Adria
En Knaus behoort weer tot de Tabbert-groepJanW schreef:want Knaus heeft niet alleen een belang in Vimara Lda, maar -sterker- het is een 100% dochter van Knaus.... De in Nederland als "Knaus Sport" bekend staande instapklasse van Knaus wordt aldaar gebouwd.
Greetz,
JanW
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Re: RE: Adria
JanW, Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik meen me toch echt te herinneren dit een aantal jaren geleden ergens gelezen te hebben, maar ja we worden ook een dagje ouder en het geheugen laat me steeds vaker in de steek.JanW schreef:Elvis schreef:Dat van Vimara is een geval van 'klok horen luiden', want Knaus heeft niet alleen een belang in Vimara Lda, maar -sterker- het is een 100% dochter van Knaus.... De in Nederland als "Knaus Sport" bekend staande instapklasse van Knaus wordt aldaar gebouwd.Ik heb een aantal jaren geleden vernomen dat Knaus een belang in de Adria-groep heeft genomen. Ook heeft Knaus een belang in Vimara.
Dat van Adria is toch ècht een misvatting van je -maar nu ga ik in herhalingen treden.
Greetz,
JanW
Wat mij betreft einde discussie Adria-Knaus.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014
Op 21 september hebben wij onze Adria Unica B 461 UB uit 2001 opgehaald bij Paf in Dieren. Onze eerste caravan, en een dag later zijn we er meteen mee op vakantie gegaan.
Caravan is uitstekend bevallen, genoeg ruimte voor ons, en onze 3 meiden. Eentje in het kastbed, 2 op de omgebouwde standaardzit eronder. Schuifdeur dicht, en nergens last van.
Ons eigen bed viel een tikje tegen qua lengte, denk dat ik de ventilatieschotten aan voet en hoofdzijde nog ga weghalen, voor de broodnodige centimeters.
Caravan is netjes afgeleverd, na de vakantie maar 1 probleempje (deurtje dat niet lekker meer dicht wil).
Voortent (Gerjak) opzetten was wel een uitdaging, daar kwamen we niet uit. Gelukkig krijg je makkelijk hulp op een camping. Voordeel van een redelijk lange caravan, met een rechte voorkant is een boel ruimte in de voortent.
De auto had er wat meer moeite mee, die wordt dan ook vervangen. De nieuwe zou het moeiteloos moeten kunnen
Kogeldruk was ook nog lastig. We gingen uiteindelijk rijden met 60 kilo kogeldruk, maar dan hebben we de fietsen wel thuis gelaten. Koppelstuk voor de Twinny zit wel op de dissel, maar daar moet dan de Twinny zelf nog op, en de fietsen. Da's wel heel veel gewicht. En de disselbak kan dan niet meer open, en het neuswiel moet er af.
Nog maar eens over nadenken...
Caravan is uitstekend bevallen, genoeg ruimte voor ons, en onze 3 meiden. Eentje in het kastbed, 2 op de omgebouwde standaardzit eronder. Schuifdeur dicht, en nergens last van.
Ons eigen bed viel een tikje tegen qua lengte, denk dat ik de ventilatieschotten aan voet en hoofdzijde nog ga weghalen, voor de broodnodige centimeters.
Caravan is netjes afgeleverd, na de vakantie maar 1 probleempje (deurtje dat niet lekker meer dicht wil).
Voortent (Gerjak) opzetten was wel een uitdaging, daar kwamen we niet uit. Gelukkig krijg je makkelijk hulp op een camping. Voordeel van een redelijk lange caravan, met een rechte voorkant is een boel ruimte in de voortent.
De auto had er wat meer moeite mee, die wordt dan ook vervangen. De nieuwe zou het moeiteloos moeten kunnen
Kogeldruk was ook nog lastig. We gingen uiteindelijk rijden met 60 kilo kogeldruk, maar dan hebben we de fietsen wel thuis gelaten. Koppelstuk voor de Twinny zit wel op de dissel, maar daar moet dan de Twinny zelf nog op, en de fietsen. Da's wel heel veel gewicht. En de disselbak kan dan niet meer open, en het neuswiel moet er af.
Nog maar eens over nadenken...
Re: Adria
maar waar zijn de Adria-genoten? Ik ben wel benieuwd wie er, behalve wij, nog meer een Adria caravan hebben.
Wij hebben een Adria B432PX Exclusive uit 2003. Da's een caravan met een frans bed links voor, toilet rechts voor, grote treinzit links achter, kast rechts achter en keuken rechts om de deur.
Wie volgt?[/quote]
tja, beetje beschaamd dat ik hier nog niet bijsta,...
Maar gedurende jaren (van 85 tot 2003) Munsterlandfanaten geweest.
Na ons accidentje (caravan op zijn zij, en dat op de ring rond Brussel)
even zonder caravan verder gedaan, maar... het bloed kruipt waar...
En ja, die Adria beviel ons dadelijk!
Mooi hout, knappe indeling (maar ik moet wel alleen slapen ) vele kastjes, redelijke prijs (het was een eindereeks van 2003 ), goede gewichtsklasse (1000 kg leeg, 300 kg laadvermogen) en het tegenvallen van de Munsterlandmodellen toen, ja, dan was het vlug beslist :!:
We rijden er nu reeds 3 seizoenen mee rond, gemiddeld 10-12 keer per jaar trekken we er op uit, en we zijn nog steeds tevreden met de indeling, de kwaliteit, de service van de dealer, enz.
Dit weekend doe ik ze terug binnen voor het jaarlijks onderhoud, en daarna volgt de winterslaap tot eind januari, of tot de krokus.
Maar dat zien we nog wel :!:
Wij hebben een Adria B432PX Exclusive uit 2003. Da's een caravan met een frans bed links voor, toilet rechts voor, grote treinzit links achter, kast rechts achter en keuken rechts om de deur.
Wie volgt?[/quote]
tja, beetje beschaamd dat ik hier nog niet bijsta,...
Maar gedurende jaren (van 85 tot 2003) Munsterlandfanaten geweest.
Na ons accidentje (caravan op zijn zij, en dat op de ring rond Brussel)
even zonder caravan verder gedaan, maar... het bloed kruipt waar...
En ja, die Adria beviel ons dadelijk!
Mooi hout, knappe indeling (maar ik moet wel alleen slapen ) vele kastjes, redelijke prijs (het was een eindereeks van 2003 ), goede gewichtsklasse (1000 kg leeg, 300 kg laadvermogen) en het tegenvallen van de Munsterlandmodellen toen, ja, dan was het vlug beslist :!:
We rijden er nu reeds 3 seizoenen mee rond, gemiddeld 10-12 keer per jaar trekken we er op uit, en we zijn nog steeds tevreden met de indeling, de kwaliteit, de service van de dealer, enz.
Dit weekend doe ik ze terug binnen voor het jaarlijks onderhoud, en daarna volgt de winterslaap tot eind januari, of tot de krokus.
Maar dat zien we nog wel :!:
Wij hebben vorig jaar april een nieuwe Adria Altea 502dt gekocht, hier hebben wij een 502dk van 2001 op ingeruild, hebben van de 502dk veel plezier gehad, en nooit geen problemen mee gehad.
De 502dt is alleen even terug geweest omdat de kookplaat uit de keuken omhoogwipte en 1 lampje boven de keuken het niet deed.
We hebben er een Walker Ambiance voortent van 3.50 bij gekocht wat een hoop leefruimte oplevert, hebben met veel plezier gekampeerd afgelopen jaar
De 502dt is alleen even terug geweest omdat de kookplaat uit de keuken omhoogwipte en 1 lampje boven de keuken het niet deed.
We hebben er een Walker Ambiance voortent van 3.50 bij gekocht wat een hoop leefruimte oplevert, hebben met veel plezier gekampeerd afgelopen jaar