Portugal - graag info

Plaats reactie
Kosheen

Portugal - graag info

Bericht door Kosheen » do 22 nov 2007 20:20

Hallo,
Wij zouden in de zomer van 2008 naar de Algarve in Portugal willen gaan.
Heb hierover een paar vraagjes:
- kom je op deze route hoog gebergte tegen of valt dat mee?
- ik denk er een 4-tal dagen op de te doen voor de heenreis. Zou dit mogelijk zijn?
- welke route is de beste?
- iemand ervaring met goede campings in die streek, hond toegelaten.

Alle info is welkom
alvast bedankt. :D

StevenTT

Bericht door StevenTT » zo 25 nov 2007 13:21

Hallo

Ik ben reeds verscheidene malen naar Portugal gereden met de caravan in het verleden en nu met de motorhome welliswaar niet naar de Algarve maar de steek er boven namelijk de Alentejo.De route welke ik volg is de volgende.Ik neem de grens overgang van Hendaye (Fr/Sp) en volg de autoweg via San Sebastian-Bilbao-Burgos-Valladolid-Salamanca waar ik de richting Plasencia-Caceres-Badajoz grensovergang (Sp/P) richting Elvas-Evora vandaar kunt u richting Lisabon om dan de aansluiting met de autoweg A2-E1 naar het zuiden te rijden.Let wel als je autowegen volgd zijn vele stukken betalend aan u om als u dat wenst de Tolwegen te vermijden via de N wegen in Spanje zijn die vrij goed in Portugal zijn die de laatste jaren sterk verbeterd maar meestal druk.In 4 dagen is het te doen afhankelijk van de km die u per dag wilt rijden.Hoog gebergte komt men eigenlijk niet tegen.Wat campings betreft dat loopt sterk uiteen.Ik raad u aan om op de eerste camping in Portugal welke u aandoet het boekje Roteiro Campista aan te schaffen helemaal niet duur en bijna alle campings in Portugal staan er in vemeld.Van de Algarve kan ik u helaas geen inlichtingen geven. Voor mij is de kuststreek te toeristsch te Engels en te Duits prijzen naar venand.U kunt natuurlijk de Zuidkust van Spanje volgen waar men rechtstreeks De Algarve aandoet.In de hoop u toch een beetje te hebben geholpen

Groetjes

PS:dit zijn de ervaring van mijn vader, voor verder info laat maar horen

Kosheen

Info

Bericht door Kosheen » zo 25 nov 2007 20:40

Hallo Steven TT,
Kunt U mij wat info geven over die streek waar U naartoe ging in Portugal. Wij beginnen pas met reizen en hebben ons door verhalen eigenlijk de Algarve laten aanpraten. Dat dit zo mooi is, etc...
Ik hou ook niet zo veel van de "te" toeristische plaatsen en U doet mij nu twijfelen. Het is daar toch niet à la Bendidorm, want dat zie ik niet zitten. Aan de andere kant mag het ook niet te rustig zijn zoals vb. Oostenrijk waar s'avonds geen kat te zien is. Hou er wel van om s'avonds eens winkeltjes te zien. Maar gedurende de dag zouden wij ook dingen te zien willen krijgen die de gewone toersit niet gaat bezichtigen. Heeft U tips? Wat is er zoal in uw streek te zien?
Alvast bedankt voor de reactie.
Anja

NovaMartin

Bericht door NovaMartin » zo 25 nov 2007 22:25

Vrienden van ons zijn onlangs in de Algarve een kleine camping begonnen en kunnen ongetwijfeld (in het Nederlands!) antwoord geven op al je vragen. Kijk maar eens bij Quinta Odelouca.
Groeten,
Martin

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » zo 25 nov 2007 23:35

Tjee zo kijg je wel heel veel zin in Portugal :D :D :D
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

StevenTT

Re: Info

Bericht door StevenTT » ma 26 nov 2007 22:25

kosheen schreef:Hallo Steven TT,
Kunt U mij wat info geven over die streek waar U naartoe ging in Portugal. Wij beginnen pas met reizen en hebben ons door verhalen eigenlijk de Algarve laten aanpraten. Dat dit zo mooi is, etc...
Ik hou ook niet zo veel van de "te" toeristische plaatsen en U doet mij nu twijfelen. Het is daar toch niet à la Bendidorm, want dat zie ik niet zitten. Aan de andere kant mag het ook niet te rustig zijn zoals vb. Oostenrijk waar s'avonds geen kat te zien is. Hou er wel van om s'avonds eens winkeltjes te zien. Maar gedurende de dag zouden wij ook dingen te zien willen krijgen die de gewone toersit niet gaat bezichtigen. Heeft U tips? Wat is er zoal in uw streek te zien?
Alvast bedankt voor de reactie.
Anja
Hallo kosheen

De Alentejo is een meer rustige streek juist boven de Algarve met verspreid over het landschap lieflijke dorpen en stadjes (steden) tussen velden van kurkeik en olijfbomen wijngaarden enz... Ik zou voorsellen om nu het toch winter is eens een goede reisgids aan te schaffen en veel te lezen om u een idee te kunnen vormen.Tevens naar mijn mening een goede bron van informatie zijn de camperforums van Belgie en Nederland waar reisverhalen te vinden zijn over ondermeer Portugal
www.campersite.be
www.campersite.nl
Nu ik ben niet alleen naar de Alentejo getrokken maar heb Portugal al verkend van het noorden tot het zuiden en van oost naar west en zoals reeds vermeld De Algarve op zich is wel mooi maar voor mij is het massa toerisme er te veel aan.

grts

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » di 27 nov 2007 22:11

Wij zijn een paar keer met de caravan naar Portugal geweest. Welke route je ook neemt, het is altijd redelijk eenvoudig te rijden. Je komt nergens echt steile stukken tegen. De Spaanse N-wegen zijn bijzonder goed te rijden en heel erg rustig ( soms zelfs eenzaam en stil in de afgelegen gebieden onder Madrid).

Wij vonden de route via Madrid, Granada en Sevilla veruit de mooiste en minst saaie. Onderweg mooie plaatsen zoals Madrid, Toledo, Aranjuez, Granada, Cordoba en Sevilla. Je komt helemaal in het zuiden via een pontje over de Guadiana, Portugal binnen. Je zit gelijk in de Algarve. Wij vonden dit heel erg tegenvallen. Verpest door massatoerisme. Erg gericht op engelsen.

Een andere route is via Bilbao, Valladolid en Salamanca ( mooie stad met goede overnachtingscamping) naar het noorden en midden van Portugal. Het noorden is bergachtig en heeft een prachtige natuur. Heel erg ongerept en nog authentiek Portugal. De Douro-vallei is ook heel erg mooi, veel wijnbouw voor de Port. Porto is een mooie plaats en een bezoek zeker waard. De kust ten zuiden van Porto is vlak en heeft mooie stranden. Plaatsen als Aveiro, Peniche en Nazaré ( net Volendam maar dan anders) zijn de moeite waard. Vervolgens kan je gelijk Lissabon meenemen en vergeet dan niet Fatima over te slaan. Eén dag is te kort om Lissabon te bekijken.
Meer landinwaarts liggen stadjes als Coïmbra ( oude universiteitsstad),Tomar ( mooie camping aan stuwmeer, geen honden toegelaten) Elvas, Estremoz, Evora ( goede camping). Om dit gedeelte te berieken kan je het beste via Bilbao, Valladolid, Salamanca, Plasencia,Caceres en Badajoz rijden ( eventueel Madrid, Merida, Badajoz)

Alle routes zijn dus goed te rijden, maar 4 dagen is wel erg doorrijden. Je moet dan lange dagen maken. Helemaal naar de Algarve is gauw zo'n 2700 km. Ik heb het er niet meer voor over om 4 dagen in de auto te zitten om de Algarve te zien. In 3 dagen is het noorden van Portugal te bereiken.

Houd er rekening mee dat honden niet op alle campings welkom zijn en dat de campings niet echt dichtgezaaid zijn, zeker niet in het binnenland. Overigens weet ik niet of je je hond een plezier dioet door hem eerst 4 dagen in de auto te zetten en dan in de hitte van Spanje en Portugal te zetten. Ook aan het strand is de hond zelden welkom, je zult moeten zoeken naar een stuk strand waar je met de hond wel mag komen. Wij hebben ook een hond, maar toen we naar Portugal gingen, hebben we de hond niet meegenomen. Reden : Te heet, te veel campings waar je niet met honden welkom bent, te veel stadsbezoeken, te weinig stranden waar je met de hond mag komen.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 7 dec 2007 11:30

J. Rentes de Carvalho
Portugal : een gids voor vrienden
Paperback | Arbeiderspers
ISBN10: 9029534664 | ISBN13: 9789029534666
Korte inhoud: http://www.tweevoeter.nl/boeken/portuga ... rentes.php
Over de auteur (zonder datum) : http://www.gva.be/dossiers/-r/reizen/portugal.asp
Bovenstaand boek, van een Nederlander in Portugal, heeft me fantastisch geholpen bij mijn vakantie in Noord-Portugal (zo'n 15 jaar geleden... :roll: ).
Niet met caravan gedaan, wel huisje gehuurd. 2 dagen onderweg met een 1300cc, laatste stuk in Noord-Spanje : lange klimmen, in Noord-Portugal : smalle, kronkelende wegen.
Verblijfplaats : ten noorden van Viana do Castello (noord van Porto).
Mooie streek, binnenland bereikbaar, Porto niet zo ver.
Maar met caravan : misschien bovenaan beginnen en verder zuidwaarts trekken ?
Tot het tijd is om naar huis te rijden :cry: .

Koen

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: Portugal - graag info

Bericht door Knausje » vr 11 dec 2009 15:06

Hallo Geert en Anja, wij reizen al jaren naar Portugal, vorig jaar voor het eerst met de caravan, en dat is ons 100% meegevallen, wij doen het in 3 dagen.
Heenreis dit jaar wat langer omdat we een paar daagjes in Frankrijk zijn blijven staan. Op onze website vind je misschien wat informatie.
[url]http://members.chello.nl/n.vos8/[/url Fijne feestdagen. kerstzwaai.gif
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Portugal - graag info

Bericht door JanPunne » wo 16 dec 2009 18:28

Wij zijn sinds 2004 met regelmaat naar Portugal gereden met caravan. Vanuit Noordholland doen wij er 5 dagen over. Dat is een bewuste keus. We nemen 1 extra overnachting in Frankrijk. De weg erheen is prima te doen. Meestal gaan we via Limoges en dit jaar zijn we voorbij Limoges doorgestoken richting Bordeaux. In spanje is een spiksplinternieuwe autosnelweg die de hele hoek naar Bilbao afsnijdt. Wel zijn er veel tunnels waar je doorheen komt. Meestal komen we niet verder dan noord/midden Portugal. Zoals al aangegeven is daar de natuur op zijn mooist en de mens ook. Alles is daar puur. Kijk ook eens op het portugal forum. (www.portugalforum.nl)

Campingmessines

Re: Portugal - graag info

Bericht door Campingmessines » za 17 mei 2014 19:30

Gelet op de data van de posts leeft Portugal niet echt als kampeerbestemming.

Zonde, want het is een prachtig land, aangenaam klimaat en een bijzonder vriendelijke bevolking, zelfs in deze voor hen moeilijke tijd. Met name de Algarve is natuurlijk bekend, en niet in alle gevallen positief:te druk, te duur, te toeristisch. Hoewel vergeleken met bijv. Frankrijk de prijzen hier nog altijd laag zijn kan drukte in het hoogseizoen niet ontkent worden. En ook is veel van de natuurlijke pracht aan de kust verloren gegaan door hotelbouw. Maar er is meer te ontdekken dan je denkt, zodra je 15km van de kust bent ontdek je een compleet andere Algarve. Weinig toeristen, ongerepte natuur en authentieke dorpjes. Deze regio wordt weinig gepromoot, en is daardoor bij het grote publiek niet bekend. Doordat het een heuvelachtig tot laag gebergte gebied is kan het in de warme zomermaanden aangenamer zijn dan op menig plekje in de Alentejo. Het blijft wel een eindje rijden, dat is absoluut waar. Zelf deden we er met de camper 2,5 dagen over. Eerst via de Ruta de la Plata, later gezien de nieuwe woonplaats vanaf Caceres-Evora-Ic1 richting Albufeira.

Dus neem zeker ook de Algarve eens in overweging bij het plannen van de kampeervakantie.!

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Portugal - graag info

Bericht door JanPunne » za 17 mei 2014 19:52

Tja, we komen er nu regelmatig om de 3 jaar. We hebben er NL vrienden een stukje boven Santarem en een bevriende Portugese familie in Troviscal, Oliveira do Bairro. Elke keer is het de natuur, het eten en drinken, de mensen en het weer dat ons blijft verrassen. Wij hebben niet zo veel met de Algarve. Te toeristisch en te..Onze reis gaat meestal via Troviscal en onze NL vrienden nabij Santarem naar Monte Naturista o Barao om vervolgens via Rosario weer Portugal uit en Spanje in te rijden.
Volgend jaar gaan we weer en we zien er nu al rijkhalzend naar uit!

Plaats reactie

Terug naar “Portugal”