Cornwall

Robke

Cornwall

Bericht door Robke » zo 15 jan 2012 20:02

Hallo,
Na jaren zon, zee & strand leek het ons wel eens een leuk idee om Engeland te bezoeken. Omdat wij toch nog iets hadden van zee en strand (zon is meegenomen) zijn we uitgekomen bij Cornwall.
We zoeken een camping met goed en slecht weer voorzieningen. Dit is niet zo'n probleem. Ik heb er al een paar bij mijn favorieten staan, maar nu komt het probleem. De campings die ik uitgezocht heb liggen allemaal aan de zuidkant (de kant van Plymouth). Maar gaandeweg het zoeken kwamen we tot de conclusie dat aan de noord-oostkant (Newquay) ook veel campings liggen.
Zoals al gezegd is dit onze eerste Engeland ervaring en weten niet waar het 't mooiste of beste vertoeven is.
Als iemand van jullie al eens aan deze kant van Engeland is geweest en ervaring heeft hoor ik dat graag.
Thanks
Robke

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Cornwall

Bericht door pieter » ma 23 jan 2012 11:37

Hallo Robke,wij zijn ook van plan dit jaar naar de zuidkust tegaan,na vakantie,s in Polen Tjechie,duitsland ,denemarken,en nederland,wij willenn de kust naar lands end rijden,en camperen,de vrouw is al aan het kijken voor campings,moet wel hond vriendelijk zijn,en we willen ook niet elke dag verkassen,dus campings zo gelegen dat het allemaal te rijden val,en we willen ongeveer drie weken er voor uittrekken,Engelandf is voor ons geen onbekend gebied ik ben er zelf al meerdere keren geweest,inverband met auto spullen en ik zerlf een keer met de auto en puck naar schotland paar jaar terug,was voor dat ik mijn vrouw ontmoet had,en toen ook door gereden naar de zuidkust naar,Beaulieu voor de spullen,maar eigenlijk weinig verder gezien,maar wat ik gezien heb was mooi vandaar deze trip die we willen gaan onder nemen,ik hoop voor jullie dat hert lukt is een mooi en vriendelijk land met aardige mensen is mijn ervaring,groetjes Piet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Rijk

Re: Cornwall

Bericht door Rijk » ma 23 jan 2012 13:14

Het is maar net wat je er zoekt. Zoek je stranden, dan is het zuidelijke deel meer aangewezen of inderdaad meer noord-oost (even wennen, maar Newquay ligt noord-westelijk van Plymouth). Vorig jaar waren we in Brixham, ook daar (Torquay e.o.) veel strand, maar voor spectaculaire kustgebieden moet je meer noordelijk. Twee jaar geleden waren we in Tintagel. De kust is daar schitterend, maar het nadeel is dat met wat krachtige wind het meteen koud wordt. Vanaf de plaatsen waar wij waren is Dartmoor vrij dichtbij. Schitterend natuurgebied.

Als je voornamelijk voor strand gaat, zoek dan eens in Noord Devon (tussen Illfracombe en Minehead). Veel stranden, mooie, hier en daar ruige kust met een prachtig kustpad (wandelen) en Exmoor onder handbereik. In het algemeen heb je daar wat minder last van de wind.

Zelf kijken we op dit moment naar de mogelijkheden aan de Jurassic Coast. Je vindt daar zowel strand als heel veel spectaculaire rotskust. Als er iemand is die daar wat over kan vertellen: graag.

Vergis je niet in de afstanden in die zin, dat de Engelsen alles binnen een straal van 100 km. als dichtbij bestempelen. (Zoiets als: just down the road en dan ongeveer een uur moeten lopen). De mogelijkheden tot uitstapjes die de campings je voorhouden betekenen dus vaak: een uurtje rijden (of zo). Reizen gaat in de regel vrij vlot. In het seizoen in de kustplaatsen is het vrij druk met verkeer, maar de buitenwegen hebben weinig last van filevorming.

Succes met jullie verdere zoektocht en bedenk maar, dat de meeste bestemmingen er volgend jaar ook nog wel zullen liggen want de meesten die er geweest zijn willen nog wel een keer. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Cornwall

Bericht door Nimma » ma 23 jan 2012 14:14

Welkom aflower.gif

Wij waren daar {Cornwall & Devon] in 2005, met de huidige caravan en andere auto. Het is er prachtig, overal weer andere natuur en verrassende uitzichten. Heel aardige mensen die ook erg vak gek zijn van/met honden. Op campings vaak een groot stuk afgezet rond de caravan voor de honden, met van dat oranje gevlochten "hekwerk", mooi is anders maar daar zullen hondenliefhebbers wel anders over denken.
Onderweg is het best smal daar in the country, er lagen heel veel dode dassen en autospiegels op de weg die er door collegachauffeurs zijn afgerost. En als je met zijn 2tjes gaat zit je passagier eng dicht bij de langsrazende auto's van tegenliggers, en jij dicht langs de muurtjes en wallen langs de weg. het went allemaal wel hoor! De meeste Engelsen zijn veel aardiger in het verkeer dan hier in ons land. Knipperende lichten = daar kom maar, ipv aan de kant jij !! Wij hadden in het westen regen en zon, en ook vaak wind maar daar kun je je op kleden.

Ik heb daar voor het eerst en daarna nooit meer urinoirs op een camping gezien zonder spoeling: met nano-coating behandeld en voorzien van afzuiging voor de geurtjes.

Enjoy it, it's lovely
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Cornwall

Bericht door pieter » ma 23 jan 2012 15:18

Hallo allemaal,wij gaan niet voor zee en strand,niet dat we dat niet mooi vinden maar we gaan meer voor de natuur en de omgeving van de dorpen,en ons eigenlijke doel is Lands End,dat is het doel,ja ik weet het lig aan de zee,en de campings ja die moeten wel hond vriendelijk zijn,is de hond ook :-),klein en lief.en we willen op drie campings gaan staan,dus niet te veel opbreken en weer opbouwen,en de laatste dag/nacht bij Dover in de buurt,hoeven we ook niet vroeg op en lekker relax naar de boot tuffen met het ouwetje,komt allemaal goed we hebben er de volste vertrouwen in,nu maar afwachten tot het september is,groetjes Piet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Rijk

Re: Cornwall

Bericht door Rijk » ma 23 jan 2012 15:33

@pieter: waarom helemaal over Dover, terwijl Hoek van Holland bij jullie om de hoek ligt?

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Cornwall

Bericht door Henny » ma 23 jan 2012 16:06

Hallo ,


In Cornwall gestaan ( eerst in Dartmoor toen in Bodmin Moor) Lands End was voor ons veel te toeristisch,( maar omdat we ook in Jhon O 'Groats in Schotland waren geweest moest dit toch ook bezocht worden) een stuk ten westen van Lands End de auto gezet en daarna via het kustpad er naar toe gelopen, vlug een foto en razendsnel vertrokken......Wij houden meer van de rust,natuur en die vind je daar toch ook echt nog wel, afwisseling met een dagje toeristische toppers kan natuurlijk wel o.a Tintagel en Boscastle waar (toen) 1 jaar daarvoor de grote overstromingen zijn geweest.
Verder prachtige dagwandelingen door Dartmoor en Bodmin Moor gemaakt, koop goede wandelkaarten!!

Wij staan vrijwel altijd op campings van The Camping and Caravanning Club, met de CCI kaart ( heet nu anders) van de ANWB hoef je geen lid te worden van die club en heb je toch het voordeel. Ben je ( aantoonbaar) 55+ dan extra voordeel! thumbup.gif

Voor RIJK: Ook hebben wij vlakbij de kust gestaan waar u naar toe wilt gaan. Veel kiezels maar heel leuk om van alles te zoeken. Prachtig om delen van het South West Coast Path te lopen, schitterend uitzicht!
Ook hebben wij het schiereilandje PORTLAND rond gelopen.
Wij stonden op de camping in Moreton. Ook leuk om daar in die omgeving te wandelen.
Als je tijd hebt bezoek dan zeker MONKEY WORLD bij Wool/Stokeford, trek er zeker 1 dag vooruit! Aanrader.
Mijn man heeft ook het Tankmuseum daar bezocht, hij vond het de moeite waard! Het is vlakbij Monkey World.
Het hele gebied is zeker de moeite waard!

Voor degene die oversteken vanaf Dover: wij zijn 1 dag eerder al op de camping gaan staan bij Folkstone om de omgeving daar te bekijken, Folkstone is flink opgeknapt en heeft een prachtige beneden en boven boulevard!

Fijne vakantie allemaal....wij weten nu nog niet of het GB gaat worden dit jaar.
Avento 420 / XC70....

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Cornwall

Bericht door pieter » ma 23 jan 2012 17:05

Beste Rijk,gewoon om de centen,van hvh kost nog al wat,en duinkerken dover kost aanzienlijk minder,vandaar,zou inderdaad wel mooier zijn ja even overvaren en dan zijn we er al maarja,ook wij hebben maar een bepaald budget,dus is de keuze snel gemaakt.groetjes Piet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Rijk

Re: Cornwall

Bericht door Rijk » ma 23 jan 2012 17:42

Piet, uiteraard blijft het een rekensom. Wij zijn lid van de Engelse Caravanclub, kost circa € 55,-- per jaar. Ik heb geboekt voor de dagvaart op 19 mei en terug op 16 juni voor in totaal € 154,--. Duinkerken-Dover kost iets van € 50,-- enkele rit, dus het verschil is dan
€ 154 minus € 100 is € 54,--, en daar krijg ik mijn tank lang niet mee vol. Voor de € 54,-- kan ik gewoon niet heen en weer naar Duinkerken, dat zijn totaal 600 kilometers meer namelijk. Tel ik het lidmaatschap mee, kom ik op € 110,-- meer en daar red ik het ook niet voor en nu komen we uitgerust 's-avonds om 21.00 uur in Harwich op de camping aan en terug (op zaterdag, dat wel) zijn we om 19.00 uur ook weer thuis.

Zo zie je maar: ieder zijn eigen rekensom.

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Cornwall

Bericht door pieter » di 24 jan 2012 09:49

Goedemorgen Rijk, als je zo bereken heb je helemaal gelijk,maar ik hoef niet uit Hoorn te komen wat me al een rit van ongeveer 130km bespaar,en in Engeland van Harwich naar Dover ongeveer 200km per rit dus we komen denk ik op ongeveer het zelfde uit,en daar kom bij als wij uit Duinkerken vertrekken we zelf onze vertrektijd kunnen bepalen wat we ook wel fijn vinden,maar dat we naar Cornwall gaan dat is zeker,alleen alles nog even in kaart brengen en naar Lands End dan wat ons doel is,dan heb ik voor mij zelf ook de totale rit van Jhon O Groats naar Lands End gedaan wat ik wel leuk vind,want 8 jaar geleden was ik namelijk in Scotland wat ook schitterend is,dus ja,we moeten nog even wachten eerst met pinksteren maar naar Luxenburg met vrienden,2 caravans en een Camper,en een kampeer weekeind bij haarlem er achter aan van de autoclub,groetjes Piet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Rijk

Re: Cornwall

Bericht door Rijk » di 24 jan 2012 12:08

Pieter, ik begrijp het denk ik wel. Het enige verschil is kennelijk dat wij helemaal niets in Dover te zoeken hebben. We gaan westelijk om Londen en dan richting Cornwall.

Ik denk dus, dat budgettaire redenen niet snel een argument hoeven te worden, en jouw betoog steunt dat.

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Cornwall

Bericht door pieter » di 24 jan 2012 12:24

Ok Rijk ook weer opgelost :-),maar wij willen juist niet in de buurt van Londen komen,ons idee is zo veel mogelijk langs de kust te rijden,om zo ons doel te bereiken,maar hoef niet perse hoor een stuk binnen door is ook goed,maar komt allemaal goed,wij wensen jullie allemaal een fijne,gezellige,en veilige vakantie toe dit jaar,groetjes van ons Ada en Piet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Rijk

Re: Cornwall

Bericht door Rijk » di 24 jan 2012 13:19

Pieter, insgelijks toegewenst.

Leuke auto trouwens, heb er zelf in een grijs verleden eentje gehad, maar geen GT-uitvoering. Jammer genoeg vroeg die auto een beetje veel aandacht, en dat is lastig als je hem dagelijks veel gebruikt voor je werk. mrgreen.gif

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Cornwall

Bericht door pieter » di 24 jan 2012 14:55

Ja Rijk het kunnen zorg kindjes zijn,maar ik moet zeggen deze heb ik nu 16 jaar en bijzonder weinig problemen mee gehad,alleen nu na 16 jaar gaat de versnllingsbak zingen een lager kapot,word nu dus vervangen door een vriend en mij zelf,dus ook dat kom weer goed,maar dit gaat niet over caravans dus stop ik er nu mee :wink: groetjesPiet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Cornwall

Bericht door Nimma » di 24 jan 2012 18:05

Hey daar, denken jullie ook nog even aan ts en ga on topic.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Cornwall

Bericht door pieter » di 24 jan 2012 19:29

Ja Ja Ja ik ben al weg,schaam me dood :oops: mij zie je hier niet meer.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Rijk

Re: Cornwall

Bericht door Rijk » di 24 jan 2012 22:57

Jakkemeiner schreef:Hey daar, denken jullie ook nog even aan ts en ga on topic.
Maakt niet zo veel uit. Na het stellen van de vraag niet meer op het forum geweest, lijkt het wel. whistle.gif

En het ging ook nog over een Engelse auto. :lol:

Maar we waren klaar hoor. zwaaien.gif

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Cornwall

Bericht door Knaus440 » wo 6 mei 2015 14:58

Een oud topic, met een nieuwe vraag:
zijn er ervaringen met campings omgeving Truton?
We horen graag tips over campings en zoeken de wat rustiger campings.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Rijk

Re: Cornwall

Bericht door Rijk » wo 6 mei 2015 16:17

Sorry, ik ken de naam Truton niet. Bedoel je soms Truro?

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Cornwall

Bericht door JAJB » wo 6 mei 2015 22:23

pieter schreef:Ok Rijk ook weer opgelost :-),maar wij willen juist niet in de buurt van Londen komen,ons idee is zo veel mogelijk langs de kust te rijden,om zo ons doel te bereiken,maar hoef niet perse hoor een stuk binnen door is ook goed,maar komt allemaal goed,wij wensen jullie allemaal een fijne,gezellige,en veilige vakantie toe dit jaar,groetjes van ons Ada en Piet.
Zit elke week in de UK, je kan vanuit Dover over Hastings "A259" rijden, en zo helemaal naar Exeter. Maar vergis je niet, kost je flink wat tijd en brandstof.

Een middenweg zou kunnen zij. Dat je M20, M26, M25, M3 en dan de A303 rijdt, eerste stukje is dan mooi snelweg en dan nog een Flink stuk "binnendoor". T nadeel de A303 is op een aantal stukken duel carrigeway de stukken die single carrigeway zijn kunnen flink ophouden, al t vrachtverkeer richting Exeter neemt die weg.

En t klimt met regelmaat flink, en dan een vrachtwagen met max 44t [GRINNING FACE WITH SMILING EYES] voor je schiet niet op, inhalen met een caravan kan je daar vergeten!
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

JaapB

Re: Cornwall

Bericht door JaapB » do 7 mei 2015 07:23

Ook wij gaan naar GB.
Wij vonden een aanbieding Hoek van Holland - Harwich, caravan gratis mee, retour €154.
Wij trekken langs diverse campings, totaal tien stuks.
Blijven overal 3 - 5 dagen staan, natuur, musea, Unesco, en golfen.
We rijden door midden Engeland, Peak District, naar Noord Wales en dan langs de kust naar Zuid Wales.
Hou met een paar dingen rekening.
Campings in GB zijn niet het soort campings als wij in Europa gewend zijn.
Veel kaler, wel goed voorzien.
Veel campings zijn in het hoogseizoen volgeboekt door de Britten zelf.
Links rijden is zo gewend.
Pak met de caravan alleen de grote wegen, Rood en Geel
Geen witte weggetjes.
Veel plezier.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Cornwall

Bericht door Nimma » do 7 mei 2015 10:00

RE.gif je advies om alleen grote wegen te nemen is wellicht voor combi's met een brede caravan. Ik ben met mijn caravan dwars door Dartmoor gereden en dat was prima te doen. Dus een algemeen advies om die witte wegen te mijden scratch.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Rijk

Re: Cornwall

Bericht door Rijk » do 7 mei 2015 11:42

RE.gif

Niet elke "witte" weg is hetzelfde. Er zijn er genoeg die nauwelijks toelaten dat een caravan combi en een tegemoetkomende auto elkaar passeren. Ik zou dus voorzichtig zijn in mijn beweringen, vooral nadat ik een keer een kleine vrachtwagen ben tegengekomen die bereidwillig 50 meter achteruit is gereden om me door te laten.

Dartmoor is niet een verkeersrijk gebied, ik zou het wel aandurven om daar met mijn caravan te rijden (2.30 breed). Datzelfde geldt voor Exmoor. Overwegend liggen er doorgaande wegen die vrijwel te vergelijken zijn met onze provinciale wegen in beide gebieden.

Mees

Re: Cornwall

Bericht door Mees » do 7 mei 2015 13:48

Met combi alle kleine wegen bereden.
Behalve als er een bord stond met 'Not suiteble for......'
Dan kan je wel eens een erg smalle weg tegenkomen waar geen enkele caravan op past.
Foto van Fowey (eigenlijk Polruan). In Polruan is een fijne kleine camping.
P1080084.JPG
'kBen zelfs met de losse wagen wel eens kilometers achteruit moeten rijden, omdat de spiegels de 'beruchte bossages / stenen wallen gingen raken.
Laatste stukje naar Polperro via Raphael Road. Wil je het smokkelaarsnest bezoeken, dan via de noordzijde benaderen.

Het grootste gevaar zit hem in kleine pontjes zoals bij Fowey.
Die klep is zo 'haaks', dat je met de overhang van je caravan al snel vast zit en schade maakt.
Dus afkoppelen, moveren en met neuswieltje steeds 'levelen', zodat alles vrijblijft.
Dartmoor kent ook een pont maar die 'rijdt geweldig'.
P1070847.JPG
Het uitzicht vanuit je luie bestuurdersstoel is steeds adembenemend langs de (kust)wegen daar.

De leukste camping die we hadden in Cornwall was vlakbij St Yves.
https://www.google.nl/maps/place/T+C+Ja ... 66d55cf740 (de noordelijkste van de 2 campings)
P1080117.JPG
Laatst gewijzigd door Mees op do 7 mei 2015 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Mees

Re: Cornwall

Bericht door Mees » do 7 mei 2015 14:03

P1080114.JPG
Vergeet St Yves niet te bezoeken
P1080192.JPG
En loop 100 meter naast je caravan (met uitzicht !) nog even door de duinen en over het strand.......
P1080148.JPG

Plaats reactie

Terug naar “Groot-Brittannië”