Daarmee worden de "dichte" platen bedoeld die je op de zich in de zijwand bevindende koelkastroosters kunt plaatsen. Je moet namelijk zorgen dat de koelkast het niet "te koud" krijgt -vandaar.Stoekie schreef:-1- Koelkast:
Heb in dit draadje gelezen over koelkastroosters plaatsen. wat wordt daarmee bedoelt?..... bedoelt men daarmee zo'n dichte/gesloten roosters?
Deze luikjes zijn te koop bij elke kampeer/caravanzaak en voor een tientje of 2 ben je klaar voor een setje (wel opletten dat je de goede maat/pasvorm meekrijgt"Dometic heeft een jaar of 2 à 3 terug de vorm van de koelkastroosters gemoderniseerd....)
Goeie vraag! De "Dometic-koepel" boven de toilet/doucheruimte wordt normaliter niet afgesloten -zelfs niet bij De Scandinaviërs en ik heb er zelf eigenlijk nog nooit bij stil gestaan.... Indien een echt (openslaand) raam ontbreekt, zou ik hiervoor -ter wille van de ventilatie- wel wat op verzinnen (bij de Fendt hebben zowel een raam als zo'n koepel). Verlengen is geen optie, omdat de "dome" (koepel) vastzit aan de binnenpijp die vervolgens weer met een aantal schroeven aan het caravandak bevestigd zit.Stoekie schreef:-2- Ventilatie:
Het verlengen van de schoorsteenpijp van de kachel is me duidelijk.... doch wat doen jullie met het ventilalierooster van het toilet en de afzuigkap op het dak?
Wat betreft de afzuigkap: zie boven en hierbij zou je je kunnen afvragen of je niet beter een keukenvenster op de ventilatiestand kunt openen (...gesteld dat er gekookt wordt).
Verlenging van de Dometic/Electroluxpijp is volgens mij niet mogelijk en bij sommige systemen zit de motor van de afzuigkap in de koepel zelf ingebouwd.
Zorg er van te voren voor dat alle waterleidingen zoveel mogelijk vrij van de wand èn de vloer lopen en de tank grotendeels leeg is!. Zorg er verder voor dat, voorafgaand aan de rit, alle waterleidingen zo goed mogelijk leeg zijn maar dat de boiler nog gevuld is -is even pielen, maar na enig geëxperimenteer lukt het wel. Bij aankomst op de camping de boiler aanzetten en zodra deze opgewarmd is (en er weer warm water beschikbaar is), de warmwaterkranen openzetten. Je zult zien dat eventuele bevroren restanten in de waterleidingen direct weggedooid zijn.Stoekie schreef:-3- Water:
We hebben in de bankkast een vaste watertank.
Die zal op de plaats van bestemming wel niet bevriezen maar hoe zit het met bevriezingskansen (van de leidingen) tijdens het rijden??? (tank zal wel niet bevriezen door het geklots)
Faecaliëntank leegmaken, 0,5 liter wijnazijn er in mikken en zorgen dat je in het eventueel aanwezige spoelreservoir van het toilet een hele fles met roze vloeistof van Thetford doet. Dat roze spul heeft een aantal functies waaronder "antrivries". Bevriezingsverschijnselen zijn dus zeldzaam.Stoekie schreef:-4- Toilet:
Is het verstandig om de cassette van het toilet te isoleren (dit is nml. via een serviceluikje toegankelijk) of kan dit chemisch goedje tóch niet bevriezen.
Inderdaad: daarvoor is dus de "Lange Jaap" of "Lange Jan".... Of een semi-permanente koppeling aan het gasnet ter plaatse.Stoekie schreef:-5- Gas:
De camping heeft 33 kg gasflessen voor de gasten.
Omdat zo'n fles natuurlijk niet in de dissel past, dient men daarvoor dus een langere gasslang voor te hebben.
Een slang van een meter of 2 à 2,5 is overigens lang zat.
Schaf van te voren een Duomatic omschakelingsset aan (met Eis-Ex); deze installatie voorkomt dat de gastoevoer "stilvalt". De 12-volts Eis-Ex dient er voor om de regelaars tegen bevriezing te beschermen. Laat je niet het nieuwe systeem van Truma aanpraten, want deze heeft hogedruk gasslangen nodig (...en deze kosten een klap duiten!). Ik heb zelf een tweetal gasslangen in gebruik (een korte van ca 45 cm en een lange van ca 2 meter). Qua Duomatic kan je het zo gek maken als je wilt: wij hebben zelf de "L" versie in gebruik, waarmee we e.e.a. van binnenuit kunnnen bedienen. De versie zonder "L" kan dat niet -wel in de gaten houden dat e.e.a. later niet meer is te "upgraden"!
Het beste is een pallet met daarover een stuk triplex met een stukje stroef tapijt (of kunstgras).... In elk geval iets dat vàn de grond kan. Vastvriezen, wegdooien en wederom vastvriezen is de grootste vijand...Stoekie schreef:-6- Wintertent:
Ik heb onlangs een wintertent gekocht (moet 'm nog krijgen).
Wat leggen jullie op de vloer.... gewoon een plastik onderzeiltje met een bolontapijtje of is er wat speciaals op de markt wat specifiek daarvoor geschikt is?
In principe zou ik zeggen "ja".Stoekie schreef:-7- Afvoer:
Ik ga er vanuit dat de afvoeren van de caravan op afschot liggen als de caravan horizontaal staat.
Maar is het nodig om die afvoeren nog eens extra te isoleren?
Zie overigens daarvoor de "kluscaravan", maar dat heeft Ab dacht ik al eens geschreven.
Omwikkel de hele afvoerzooi maar goed met dat specifieke verwarmingsdraad. Zorg van te voren dat er een goed afschot is -daar wil het bij de H.H. caravanfabrikanten nog wel eens aan mankeren...
Het mooiste is natuurlijk een geheel binnen de opbouw van de caravan gelegen leidingensysteem -zoals bij (o.a.) Kabe, Cabby, Polar en Solifer. E.e.a. is natuurlijk wel naderhand allemaal aan te leggen, maar dan ben je wel even bezig vrees ik.....
Succes met de aankopen en de installatie van e.e.a.!!Stoekie schreef:Zo, dat zijn vooralsnog mijn vragen
Je kunt tevens nog de aanschaf van een "winterschort" overwegen die je dan over de disselklep laat hangen. Dat voorkomt gedeeltelijk koude-inslag alsook dat de klep zelf dichtvriest. Tevens (het is al gezegd) alle ramen, luiken en deuren van te voren goed behandelen met siliconenspray o.i.d. En natuurlijk zorgen dat je tijdens het verblijf alles zo goed mogelijk vrij van sneeuw houdt: scheppen, bezems en vegers mee dus!!!
Greetz,
JanW