Winterkamperen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Winterkamperen.

Bericht door Ab » di 11 dec 2007 14:16

Dit stond eerst in een ander draadje, maar is eigenlijk wel een goed idee om er een nieuw onderwerp van te maken.. bedankt, mod.
Het valt me op, dat er weinig winterkampeerders tussen de forummers zitten..

De sleurhut staat hier thuis, met een jassie aan.. nog 10 weekjes, en dan mag ie weer. De camping ? Kijk e's op http://www.camping-itter.at

Neem vooral de tijd, en bekijk ook de videos, prachtig mooie site !

Veel plezier!
Nog meer die zin in het prachtig mooie weer (als het niet sneeuwt) hebben? Bruin worden in de sneeuw !

Ab
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » di 11 dec 2007 19:47

Over anderhalve week gaan wij ook weer op wintersport, naar Lermoos,
En met carnaval gaan we ook weer maar dan naar Solden......
We gaan alleen niet met de caravan op wintersport.....misschien ooit eens :roll:

Maar we hebben d'r ZIN IN :D .....vooral als ik de filmpjes van je genoemde site bekijk 8)
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 11 dec 2007 20:35

Ik ben een geheide winterkampeerder, dus geen wintersportkampeerder... ;-)
Alleen komt er dit koele seizoen vanalles tussen, waardoor het wel verboden lijkt om die hut uit de garage te trekken.

Maar zodra er in Nederland met sneeuw gedreigd wordt, vertrek ik, zo heb ik me voorgenomen!

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » di 11 dec 2007 20:48

Het ziet er idd erg mooi uit...............en waneer wij de loterij winnen gaan we zeker eens met de caravan op wintersport. :shock: :shock: :shock:
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » di 11 dec 2007 21:34

Het lijkt ons ook wel wat, dat winterkamperen.
Alleen denk ik, dat we eerst maar eens in Winterberg gaan oefenen.
Redelijk dicht bij huis, mocht het niet bevallen.

Of mijn bier bevroren :D :D

Tramp

Re: Winterkanperen

Bericht door Tramp » di 11 dec 2007 21:43

Ab schreef: Het valt me op, dat er weinig winterkampeerders tussen de forummers zitten..
Afbeelding

http://www.campingseegarten.ch/Winter/winter.html

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » di 11 dec 2007 21:46

Volgens mij ook het enige plekje met sneeuw in 2006 :D :D
Erg mooi plaatje :D
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Tramp

Bericht door Tramp » di 11 dec 2007 21:56

HansDJ schreef:Volgens mij ook het enige plekje met sneeuw in 2006 :D :D
:D
Dat valt in de praktijk allemaal reuze mee.

De afgelopen dertig jaar hebben wij met kerst nog nooit echt zonder sneeuw gezeten..
Skieen was altijd wel mogelijk

Daar komt bij dat de laatste jaren in de meeste skigebieden op kritieke plekken vrijwel altijd sneeuwkanonnen zijn geplaatst die 's nachts voor de nodige aanvulling zorgen.,

Overigens de kale bergen die je op het plaatje ziet, waren wel allemaal op het zuiden gerichte hellingen.
de andere kant was perfect te skieën.

Veel plezier met je vakantie
Laatst gewijzigd door Tramp op di 11 dec 2007 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » di 11 dec 2007 22:01

ik blijf het een heel mooi plaatje vinden.........en prettige vakantie toegewenst
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 12 dec 2007 01:17

Prachtig plaatje.. En het geeft precies weer, waar het nu eigenlijk om draait... Genieten !

Nog effe doorgaan, en we krijgen dit hele forum nog warm voor het winterkamperen. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 12 dec 2007 08:52

Hoe mooi de plaatjes ook zijn. En hoe aantrekkelijk jullie het ook voorstellen.
Deze jongen zal niet gaan winterkamperen, om meerdere redenenen.

Ten eerste en meest belangrijke.
Wij kunnen niet aan wintersporten meedoen. Onze ruggen en enkels accepteren dat niet.

Ten tweede.
Wij zijn geen types om de hele dag in of bij de caravan te zitten. Maar houden ook niet van de "gemaakte" gezelligheid die je bij de zogenaamde aprés ski tegenkomt. En bergwandelen in de sneeuw is ook geen pretje vanwege de reden genoemd bij ten eerste.

Ten derde.
Onze huidige caravan is absoluut ongeschikt voor winterkamperen 8) 8)

Waarom ik dit hier zo uitgebreid neerzet?
Ik hoor namelijk van de meeste mensen dat de eerste en de tweede reden voor hun juist doorslaggevend zijn om te gaan winterkamperen.

Ik zou graag redenen horen om toch te gaan winterkamperen waarbij wij wel leuke dingen kunnen doen zonder te hoeven wintersporten. (Onze volgende caravan zal namelijk wel "winterhard" worden.)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » wo 12 dec 2007 11:42

Ook ik hou van winterkamperen. Kamperen houdt voor mij niet op bij de hoogseizoenmaanden.

Op wintersport ben ik nog nooit geweest, dus ook niet met de caravan. Maar ik heb wel menig keer lekker met de caravan in de sneeuw gestaan.

foto
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 12 dec 2007 11:47

Daphne schreef:Ook ik hou van winterkamperen. Kamperen houdt voor mij niet op bij de hoogseizoenmaanden.

Op wintersport ben ik nog nooit geweest, dus ook niet met de caravan. Maar ik heb wel menig keer lekker met de caravan in de sneeuw gestaan.
En hoe en wat doe je dan? Ik wil absoluut niet in de caravan blijven zitten.8)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » wo 12 dec 2007 12:01

Volvodriver schreef: En hoe en wat doe je dan? Ik wil absoluut niet in de caravan blijven zitten.8)
Lekker uitslapen, rustig ontbijten. Lange wandelingen maken met de hond. Winkelen. Buiten in de zon zitten. De dagen zijn kort, dus de dag vliegt voorbij. 's Avonds lekker film kijken, dus schotel mee.

Ik neem altijd wel een luxe camping waar een zwembad aanwezig is en liefst ook nog een sauna. Ondanks dat het kouder is ga je automatisch meer naar buiten dan wanneer je thuis zou zijn.

Gewoon een keer proberen zou ik zeggen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » wo 12 dec 2007 12:21

Wij zijn jaren met onze Delta in de Paasvakantie naar het zwarte woud gereden, daar is het dan nog volop winter, maar toen de wetgeving er gekomen is dat je bij sneeuwval ook winterbanden moet hebben onder de wagen is er hier besloten om tijdens de Paasvakantie een ander plekje op te zoeken.
Ondanks het soms echt hondeweer kon zijn heb ik er mij nooit verveeld.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 12 dec 2007 12:48

Daphne schreef: Lekker uitslapen, rustig ontbijten. Lange wandelingen maken met de hond. Winkelen. Buiten in de zon zitten. De dagen zijn kort, dus de dag vliegt voorbij. 's Avonds lekker film kijken, dus schotel mee.

Ik neem altijd wel een luxe camping waar een zwembad aanwezig is en liefst ook nog een sauna. Ondanks dat het kouder is ga je automatisch meer naar buiten dan wanneer je thuis zou zijn.

Gewoon een keer proberen zou ik zeggen.
Dat uitslapen, ontbijten is heel mooi. Doen wij ook al tijdens de normale vakantie 8)
Wandelingen is wat moeilijker, zeker als er sneeuw ligt. Maar op zich geen probleem als de paden bewandelbaar zijn.

En dat idee van een luxe camping met binnenbad en sauna is ook niet verkeerd.

Maar waar wij wat tegen op zien is dan toch dat we aan de TV moeten in de vakantie 8) (Of heel vroeg je nest in :roll: :roll: :roll: :lol: :lol: )

Op zich hebben we hier wel wat aan. Bedankt voor zover.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 12 dec 2007 14:02

Als je van luxe houdt: vorig jaar stonden op camping Aufenfeld in het Zillertal.
Bezigheden:Plenty, geen seconde verveeld, hoewel ik niet eens op de ski's heb gestaan. Mocht effe niet.
Lekker ontbijten, beetje om de caravan keutelen, wat sneeuw aan de kant, Fietsen naar dorpjesl (Fietsen kan heel goed in Oostenrijk, gewoon de rivier volgen) In dorpjes op terrasje in de zon Koffie met gebak.
Niet te vroeg weg, anders zijn de wegen nog niet schoon.
Wandelen in de sneeuw, Met de skilift de berg op, boven in de zon lekker hapje sapje.. terug op camping zwemmen, sauna bubbelbadje of gewoon barbeque en vuurkorf aan en weer hapjesapje..
's Avonds soms ook wandeling naar dorpje, gezellig restaurantje....
Niet veel tijd voor tv gehad. :wink:
Oudjaarsavond gevierd....
1 januari begon wat moeizaam..Net of de sneeuw veel witter was dan anders.. 8) 8) beetje pijn aan de ogen.
Koud ? Welnee, Soms zelfs jas uit das af muts weg trui uit ho effe hou het netjes. :lol:
Oh ja, geen omkijken naar gas, aangesloten op camping-gasnet, stroom zat, geloof 16 A. Eigen prive sanitair ruimte bij de caravan !!

Klinkt goed he, ook voor mensen met Volvo's :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 12 dec 2007 15:09

Ik begrijp dus dat het ook wel zonder skiën kan. 8)

Maar even serieus. Normaal gesproken zijn wij niet van die luxe kampeerders. Als er een stroompaal is en er is schoon sanitair dan zijn wij al tevreden. Ik begrijp uit het verhaal van jou dat je in de winter op een heel andere manier kampeert, dus dat zal een omschakeling gaan worden.

Voorlopig zal het echter nog niet gebeuren. Onze huidige caravan is er gewoonweg niet geschikt voor. (te klein en nog wat andere zaken) Een nieuwe caravan zal op zijn vroegst begin 2009 zijn entree vieren. Dus de eerste wintervakantie zal dan eind 2009 of begin 2010 zijn. (Omdat na aanschaf van een nieuwe caravan een extra vakantie er niet meer af kan 8))

En Volvo's kunnen natuurlijk zonder meer tegen de winter. Daar zijn ze per slot op gebouwd :wink:

Ans

waaraan voldoen?

Bericht door Ans » wo 12 dec 2007 16:23

beste winterkampeerervaringsdeskund :oops: igen

Kunt u mij vertellen waaraan een caravan moet voldoen, wil hij geschikt zijn om mee te gaan winterkamperen?

En hoe zit het met de banden?
Moet een caravan ook winterbanden hebben?
En sneeuwkettingen?

U merkt wel.. ik ben een leek op dit gebied.

Graag uw antwoord,

groet
Ans

Tramp

Bericht door Tramp » wo 12 dec 2007 20:18

Volvodriver schreef:Ik zou graag redenen horen om toch te gaan winterkamperen waarbij wij wel leuke dingen kunnen doen zonder te hoeven wintersporten. (Onze volgende caravan zal namelijk wel "winterhard" worden.)
Afbeelding


Je verveelt je nooit.. 8)

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 12 dec 2007 20:37

Ans, hier kun je wat info vinden mbt je vragen :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ans

veel informatie winterkamperen/ dank

Bericht door Ans » wo 12 dec 2007 20:48

Stoekie

Hartelijk dank voor het antwoord.
Wat een boel informatie.

groet
Ans :D

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » do 13 dec 2007 19:11

Wel een boel informatie over het rijden met de caravan in winterse omstandigheden, maar niet echt veel over caravans zelf.
Maar eigenlijk zijn alle caravans wel geschikt... er zijn tenslotte ook mensen die met een tent in de winter gaan kamperen.

Toch is het wel comfortabel als de caravan goed geisoleerd is, en een goede verwarming is ook wel lekker eigenlijk.
Waar je op moet letten, is dat je de uitlaat van de verwarming, die normaal direkt op het dak zit, verlengd tot ca 50-60 cm boven het dak.
Zoveel sneeuw kan er soms in 1 nacht of dag gemakkelijk vallen, en dat pijpje moet de afgewerkte gassen wel kwijt (koolmonoxide o.a.!!)

Zie ook de foto van Tramp, daar kan je het pijpie prachtig mooi boven het dak zien zitten.

Verder is het beter, dat de waterleidingen zodanig gelegd zijn, dat ze niet bevriezen, bij ringverwarming wordt hier rekening mee gehouden.

De afvoer(en) liggen vaak onder de vloer, die zijn erg gevoelig voor dicht vriezen. Dit kan voorkomen worden, door afvalwater bewust weg te laten lopen, evt wat warm water en zout bijvoegen. (als het echt hard vriest)
Of de afvoer isoleren, en een warmtedraad langsop leggen (zie kluscaravan)
Nooit een afvalwatertank gebruiken. een gewone emmer werkt wel.

Een Winter-voortent is aan te raden, of, wat een neef van mij wel doet, de normale voortent met latten en stutten verstevigen.
Er kan maar zo een halve meter sneeuw op komen liggen, als je effe niet oplet. Gaat goed, maar je moet wel weten wat je doet.

Een kachel in de voortent is ook wel heel erg lekker, Kost wel veel gas of andere brandstof. (Zibro)
Voordeel: de sneeuw smelt op het dak.
Elektrisch kacheltje mee kan geen kwaad, heel vaak kun je tot 2000 W gaan. Stel, het gas doet 't niet, dan ben je er erg blij mee.
Niet gebruiken om gas te sparen, tenzij je een heel summier watersysteem hebt.

De meeste zaken hier zijn gewoon comfortverhogend, maar met een heel goede slaapzak en voor de rest niks, kan het ook..
De vraag is, of je dat wilt natuurlijk. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Solifersduo

Bericht door Solifersduo » do 13 dec 2007 19:58

Leuk onderwerp!

We hebben ook nog steeds het plan een keer met de winterperiode te gaan kamperen. Daar is onze Solifer tenslotte voor gemaakt :wink:

De tips die jullie geven, zijn nuttig en zullen zeker gebruikt worden.
Skiën en zo zit er helaas niet in, maar dan nog is het zwaar genieten van een mooi sneeuwlandschap.

Ans

Koolmonoxide

Bericht door Ans » do 13 dec 2007 19:58

Dag Ab

Bedankt.. vooral de tip van het pijpje.. ik wil wel graag 's morgens weer wakker worden.

Winterkamperen.. wat doe je met de natte kleding en schoenen/laarzen.
Krijg je die nog wel droog?

Alvast dank voor het antwoord,

groet
Ans

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”