Winterkamperen.
nog een week en dan gaan we weer ,Fieberbrunn we komen er aan
wij gaan al 4 jaar naar camping Tirol-camp. een bijzonder mooie en vooral luxe camping. Gas van de ringleiding,dus geen gesjouw met gasflessen. Een prachtig wellnes centrum, en aan de piste,dus skieen
tot aan de voortent.
vanuit Oostenrijk allemaal prettige kerstdagen.en een gelukkig nieuwjaar
wij gaan al 4 jaar naar camping Tirol-camp. een bijzonder mooie en vooral luxe camping. Gas van de ringleiding,dus geen gesjouw met gasflessen. Een prachtig wellnes centrum, en aan de piste,dus skieen
tot aan de voortent.
vanuit Oostenrijk allemaal prettige kerstdagen.en een gelukkig nieuwjaar
Maar echt nodig heb je die niet.Stoekie schreef:De echte wintercampings (in de wintersportgebieden) hebben een zgn. droogruimte waar je je natte spullen kunt laten drogen.
Kleren in de hangkast boven de kachel zijn in een mum van tijd droog.
schoenen voor de kachel idem dito.
Condens in de caravan?...
met de dakluiken op een kierte geen centje last.
Elektrische vloerverwarming, evt onder een los vloerkleedje, is wel heel erg lekker in de zithoek en voor je bed.
Wijzelf hebben een klein wintertentje bij de ingang, waar we een houten vloertje inleggen, en een oud stuk vloerkleed daarover.
Daar laten we de schoenen, en meestal ook de jassen. Erg nat zijn ze nooit, nemen bijna geen vocht op. Meestal brandt er een kleine elektr. straalkachel, is voldoende om het warm te houden, en wat te drogen.
Binnen kan ook, maar wat extra kapstok is best handig.
Voor de rest.. zie reactie van Tramp.
Oh, als je de kans hebt, hou de stroomkabel dan van de grond af.
Anders elke dag effe omhoog halen, als er veel sneeuw valt.
Die kabel wordt een klein beetje warm, en kan soms ver wegzakken,
Mzzl.
Ab
Daar laten we de schoenen, en meestal ook de jassen. Erg nat zijn ze nooit, nemen bijna geen vocht op. Meestal brandt er een kleine elektr. straalkachel, is voldoende om het warm te houden, en wat te drogen.
Binnen kan ook, maar wat extra kapstok is best handig.
Voor de rest.. zie reactie van Tramp.
Oh, als je de kans hebt, hou de stroomkabel dan van de grond af.
Anders elke dag effe omhoog halen, als er veel sneeuw valt.
Die kabel wordt een klein beetje warm, en kan soms ver wegzakken,
Mzzl.
Ab
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Ik zou ook wel op wintersport willen gaan met de caravan,maar het rijden op de gladde wegen schrikt mij een beetje af.Wat is jullie ervaring hiermee?
Waar blijf je met het skimateriaal? Is daar soms ook ruimte voor voorzien op bepaalde campings?
Nog een 40-tal dagen en ik sta op de skilatten in tsjechie !!!Voorlopig nog zonder caravan.
Groetjes Leo
Waar blijf je met het skimateriaal? Is daar soms ook ruimte voor voorzien op bepaalde campings?
Nog een 40-tal dagen en ik sta op de skilatten in tsjechie !!!Voorlopig nog zonder caravan.
Groetjes Leo
Zoals ik enkele berichtjes terug al schreef, op wintersport-campings zijn "speciale" ruimte's waar je de ski-spullen kunt stallen en drogen dus dat is geen probleem......net zoals dat in hotels gebruikelijk is.
Anderen schreven weer dat het geen probleem is om de (natte) kleren in de caravan zelf te laten drogen.......
Als je werkelijk gaat skieen dan kun je de ski-schoenen en ski's gewoon het beste in de daarvoor ingerichte ruimte's stallen.....en de ski-pakken in de caravan.....
Maar misschien het beste om bij de camping even na te vragen wat zij voor voorzieningen hebben mbt het drogen/stallen van ski-spullen
Mbt. het rijden op gladde wegen met een caravan heb ik (nog) geen ervaring.....dus dat moet ik je schuldig blijven.....
Wij gaan nog altijd zonder de caravan op wintersport maar ook dan vraagt het rijden op besneeuwde wegen natuurlijk de nodige aandacht.
Dat zal met een caravan erachter natuurlijk alleen maar meer aandacht en beheersing vragen.
1 tip kan ik je meegeven..........laat je in ieder geval nooit en te nimmer opfokken door mede weggebruikers als je met een caravan op pad bent
Anderen schreven weer dat het geen probleem is om de (natte) kleren in de caravan zelf te laten drogen.......
Als je werkelijk gaat skieen dan kun je de ski-schoenen en ski's gewoon het beste in de daarvoor ingerichte ruimte's stallen.....en de ski-pakken in de caravan.....
Maar misschien het beste om bij de camping even na te vragen wat zij voor voorzieningen hebben mbt het drogen/stallen van ski-spullen
Mbt. het rijden op gladde wegen met een caravan heb ik (nog) geen ervaring.....dus dat moet ik je schuldig blijven.....
Wij gaan nog altijd zonder de caravan op wintersport maar ook dan vraagt het rijden op besneeuwde wegen natuurlijk de nodige aandacht.
Dat zal met een caravan erachter natuurlijk alleen maar meer aandacht en beheersing vragen.
1 tip kan ik je meegeven..........laat je in ieder geval nooit en te nimmer opfokken door mede weggebruikers als je met een caravan op pad bent
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Het rijdt met caravan iets anders dan zonder... maar dat wist iedereen hier hopelijk al..
Maar met of zonder sneeuw.. rustig aan doen, dan zijn er niet zoveel problemen.
De hoofdwegen worden goed schoongehouden, en het laatste stukje kan het voorkomen dat je niet harder dan 20 km/uur kan. maar dan rij je in een uur ook 20 km. Of heb ik dat verkeerd berekend ?
Een paar jaar geleden sneeuwde het een keer in Nederland.. Ik heb er toen 10 uur over gedaan om van Holten naar Renswoude te komen...
Niks gewend die Hollanders...
Dat gaat in het buitenland over het algemeen een stuk beter.
En raak je ingesneeuwd.. beter met dan zonder caravan. Jatochniettan.
Maar met of zonder sneeuw.. rustig aan doen, dan zijn er niet zoveel problemen.
De hoofdwegen worden goed schoongehouden, en het laatste stukje kan het voorkomen dat je niet harder dan 20 km/uur kan. maar dan rij je in een uur ook 20 km. Of heb ik dat verkeerd berekend ?
Een paar jaar geleden sneeuwde het een keer in Nederland.. Ik heb er toen 10 uur over gedaan om van Holten naar Renswoude te komen...
Niks gewend die Hollanders...
Dat gaat in het buitenland over het algemeen een stuk beter.
En raak je ingesneeuwd.. beter met dan zonder caravan. Jatochniettan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Dit jaar voor de zoveelste keermet de caravan op wintersport, en ik moet zeggendat is toch wel wat zo in de sneeuw op de camping. In de ochtend even kijken of er sneeuw moet worden geschept om het dak pad en de wintertent sneeuwvrij te krijgen en te houden. Voorhet rijden naar de bestemming hou gewoon een vestandige snelheid aan en bedenk vooraf waar ga ik de kettingen om leggen. Doe dat waneer de locals het ook doen. Het rijden in de sneeuw met de caravan is niet anders dan op de gewone weg alleen het rijden met kettingen is max 50 km per uur. Meestal als wij op de camping komen dan even naar de bali en ondertussen wordt de caravan afgekopelt(niet schrikken) en op zijn plaats gezet door een 4 wieldrive of ook wel meegemaakt door een shovel met rubsbanden er onder. Dit met de gedachte de bestuurder is al moe. Het is voor de camping eigenaar een stukje service voor ziijn klanten.
Veel sneeuw plezier dit jaar..
Voormij nog een ruime week dan ben ik weer weg naar de sneeuw.
Fred de Blok
Veel sneeuw plezier dit jaar..
Voormij nog een ruime week dan ben ik weer weg naar de sneeuw.
Fred de Blok
Nog twee dagen ,vrijdagmiddag om 12 uur gaan we rijden tot Wurtzburg, daar overnachten en dan zaterdag morgen de rest , dan hoop ik als de
weersomstandigheden meezitten dat we er voor de middag zijn
even melden bij de receptie,en dan brengt het sleepteam de caravan op de ondertussen sneeuwvrij gemaakte plek en sluit meteen de gasslang aan op de gasleiding ,en dan kan het feest beginnen,en dat moet lukken,er ligt al meer dan 1.6 mtr sneeuw
VW Transporter T5 met een Fendt Saphir 560 tfk er achter.
weersomstandigheden meezitten dat we er voor de middag zijn
even melden bij de receptie,en dan brengt het sleepteam de caravan op de ondertussen sneeuwvrij gemaakte plek en sluit meteen de gasslang aan op de gasleiding ,en dan kan het feest beginnen,en dat moet lukken,er ligt al meer dan 1.6 mtr sneeuw
VW Transporter T5 met een Fendt Saphir 560 tfk er achter.
Laatst gewijzigd door bevri op wo 19 dec 2007 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij vertrekken zaterdagmorgen rond een uur of 4.00 richting Oostenrijk En we hebben d'r zin in :D
Doch niet met de caravan......al begint het wel erg te kriebelen om het eens met de caravan te proberen als ik de berichten hierzo lees :D
Doch niet met de caravan......al begint het wel erg te kriebelen om het eens met de caravan te proberen als ik de berichten hierzo lees :D
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
De kogel is door de kerk en we hebben voor de 2e week van de kerstvakantie (27-12-2008 t/m 03-01-2009) een plaats geboekt op Camping Arlberg In Oostenrijk.
Heb er al veel over gelezen maar aangezien het voor ons de eerste keer is dat we met de caravan gaan winterkamperen heb ik hierover enkele vraagjes.
Kan wel een nieuw draadje starten maar dit draadje lijkt me al op z'n plaats....dus geef ik het hier maar een vervolg.
-1- Koelkast:
Heb in dit draadje gelezen over koelkastroosters plaatsen. wat wordt daarmee bedoelt?..... bedoelt men daarmee zo'n dichte/gesloten roosters?
-2- Ventilatie:
Het verlengen van de schoorsteenpijp van de kachel is me duidelijk.... doch wat doen jullie met het ventilalierooster van het toilet en de afzuigkap op het dak?
-3- Water:
We hebben in de bankkast een vaste watertank.
Die zal op de plaats van bestemming wel niet bevriezen maar hoe zit het met bevriezingskansen (van de leidingen) tijdens het rijden??? (tank zal wel niet bevriezen door het geklots)
-4- Toilet:
Is het verstandig om de cassette van het toilet te isoleren (dit is nml. via een serviceluikje toegankelijk) of kan dit chemisch goedje tóch niet bevriezen.
-5- Gas:
De camping heeft 33 kg gasflessen voor de gasten.
Omdat zo'n fles natuurlijk niet in de dissel past, dient men daarvoor dus een langere gasslang voor te hebben.
-5a-
Maar hoe lang moet en vooral mág die dan zijn?
-5b-
En word die slang dan gewoon aangesloten op m'n eigen drukregelaar die in de dissel zit?
-5c-
Heb ook gelezen over Duo-matic gas-omschakelaar.
We hebben in de dissel nml. tevens nog onze "zomer" flessen (2x5kg kunststof) staan. Is het mogelijk om naast zo'n 33kg hoofd-fles die dus buiten staat er eentje (als reservefles) op zo'n duo-matic aan te sluiten of moeten die flessen dan persé naast elkaar in de dissel staan?
-6- Wintertent:
Ik heb onlangs een wintertent gekocht (moet 'm nog krijgen).
Wat leggen jullie op de vloer.... gewoon een plastik onderzeiltje met een bolontapijtje of is er wat speciaals op de markt wat specifiek daarvoor geschikt is?
-7- Afvoer:
Ik ga er vanuit dat de afvoeren van de caravan op afschot liggen als de caravan horizontaal staat.
Maar is het nodig om die afvoeren nog eens extra te isoleren?
Zo, dat zijn vooralsnog mijn vragen
Heb er al veel over gelezen maar aangezien het voor ons de eerste keer is dat we met de caravan gaan winterkamperen heb ik hierover enkele vraagjes.
Kan wel een nieuw draadje starten maar dit draadje lijkt me al op z'n plaats....dus geef ik het hier maar een vervolg.
-1- Koelkast:
Heb in dit draadje gelezen over koelkastroosters plaatsen. wat wordt daarmee bedoelt?..... bedoelt men daarmee zo'n dichte/gesloten roosters?
-2- Ventilatie:
Het verlengen van de schoorsteenpijp van de kachel is me duidelijk.... doch wat doen jullie met het ventilalierooster van het toilet en de afzuigkap op het dak?
-3- Water:
We hebben in de bankkast een vaste watertank.
Die zal op de plaats van bestemming wel niet bevriezen maar hoe zit het met bevriezingskansen (van de leidingen) tijdens het rijden??? (tank zal wel niet bevriezen door het geklots)
-4- Toilet:
Is het verstandig om de cassette van het toilet te isoleren (dit is nml. via een serviceluikje toegankelijk) of kan dit chemisch goedje tóch niet bevriezen.
-5- Gas:
De camping heeft 33 kg gasflessen voor de gasten.
Omdat zo'n fles natuurlijk niet in de dissel past, dient men daarvoor dus een langere gasslang voor te hebben.
-5a-
Maar hoe lang moet en vooral mág die dan zijn?
-5b-
En word die slang dan gewoon aangesloten op m'n eigen drukregelaar die in de dissel zit?
-5c-
Heb ook gelezen over Duo-matic gas-omschakelaar.
We hebben in de dissel nml. tevens nog onze "zomer" flessen (2x5kg kunststof) staan. Is het mogelijk om naast zo'n 33kg hoofd-fles die dus buiten staat er eentje (als reservefles) op zo'n duo-matic aan te sluiten of moeten die flessen dan persé naast elkaar in de dissel staan?
-6- Wintertent:
Ik heb onlangs een wintertent gekocht (moet 'm nog krijgen).
Wat leggen jullie op de vloer.... gewoon een plastik onderzeiltje met een bolontapijtje of is er wat speciaals op de markt wat specifiek daarvoor geschikt is?
-7- Afvoer:
Ik ga er vanuit dat de afvoeren van de caravan op afschot liggen als de caravan horizontaal staat.
Maar is het nodig om die afvoeren nog eens extra te isoleren?
Zo, dat zijn vooralsnog mijn vragen
Laatst gewijzigd door Stoekie op ma 25 aug 2008 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
- HansTabbert
- Erelid
- Berichten: 2419
- Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
- Locatie: Twente
Je kunt ook op deze site veel informatie krijgen over winterkamperen.
Bij Knaus/Hymer dealer Witoma in Rosmalen worden er voor de wintertijd gratis informatie-avonden gegeven over winterkamperen omdat de eigenaren van deze caravanzaak zelf hele enthousiaste winterkampeerders zijn. Weet niet of het alleen voor klanten is maar als je belangstelling hebt zou je er een telefoontje aan kunnen wagen.
Bij Knaus/Hymer dealer Witoma in Rosmalen worden er voor de wintertijd gratis informatie-avonden gegeven over winterkamperen omdat de eigenaren van deze caravanzaak zelf hele enthousiaste winterkampeerders zijn. Weet niet of het alleen voor klanten is maar als je belangstelling hebt zou je er een telefoontje aan kunnen wagen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Maurice,
wanneer de ventilatieopening van de koelkast in de wintertent valt heb je geen extra roosters nodig.
Ik zou zeker voor vertrek alle raam en deurrubbers nog eens extra inspuiten met siliconenspray.
kurkdroge omgevingslucht in de caravan is zeker niet aangenaam en dat merk je wel als je 's morgens wakker wordt.
Ik heb een keramisch vuurtje met waterreservoir dat het water verdampt zodat de luchtvochtigheid niet te laag wordt.
nogmaals ter herrinnering:bij thuiskomst chassis van de caravan goed naspoelen met water.Strooizout vreet hard in in de galvanisatielaag als je niet reinigt.
wanneer de ventilatieopening van de koelkast in de wintertent valt heb je geen extra roosters nodig.
Ik zou zeker voor vertrek alle raam en deurrubbers nog eens extra inspuiten met siliconenspray.
kurkdroge omgevingslucht in de caravan is zeker niet aangenaam en dat merk je wel als je 's morgens wakker wordt.
Ik heb een keramisch vuurtje met waterreservoir dat het water verdampt zodat de luchtvochtigheid niet te laag wordt.
nogmaals ter herrinnering:bij thuiskomst chassis van de caravan goed naspoelen met water.Strooizout vreet hard in in de galvanisatielaag als je niet reinigt.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.