Winterkamperen.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » di 26 aug 2008 12:39

Stoekie schreef:-1- Koelkast:
Heb in dit draadje gelezen over koelkastroosters plaatsen. wat wordt daarmee bedoelt?..... bedoelt men daarmee zo'n dichte/gesloten roosters?
Daarmee worden de "dichte" platen bedoeld die je op de zich in de zijwand bevindende koelkastroosters kunt plaatsen. Je moet namelijk zorgen dat de koelkast het niet "te koud" krijgt -vandaar.
Deze luikjes zijn te koop bij elke kampeer/caravanzaak en voor een tientje of 2 ben je klaar voor een setje (wel opletten dat je de goede maat/pasvorm meekrijgt"Dometic heeft een jaar of 2 à 3 terug de vorm van de koelkastroosters gemoderniseerd....)
Stoekie schreef:-2- Ventilatie:
Het verlengen van de schoorsteenpijp van de kachel is me duidelijk.... doch wat doen jullie met het ventilalierooster van het toilet en de afzuigkap op het dak?
Goeie vraag! De "Dometic-koepel" boven de toilet/doucheruimte wordt normaliter niet afgesloten -zelfs niet bij De Scandinaviërs en ik heb er zelf eigenlijk nog nooit bij stil gestaan.... Indien een echt (openslaand) raam ontbreekt, zou ik hiervoor -ter wille van de ventilatie- wel wat op verzinnen (bij de Fendt hebben zowel een raam als zo'n koepel). Verlengen is geen optie, omdat de "dome" (koepel) vastzit aan de binnenpijp die vervolgens weer met een aantal schroeven aan het caravandak bevestigd zit.

Wat betreft de afzuigkap: zie boven en hierbij zou je je kunnen afvragen of je niet beter een keukenvenster op de ventilatiestand kunt openen (...gesteld dat er gekookt wordt).
Verlenging van de Dometic/Electroluxpijp is volgens mij niet mogelijk en bij sommige systemen zit de motor van de afzuigkap in de koepel zelf ingebouwd.
Stoekie schreef:-3- Water:
We hebben in de bankkast een vaste watertank.
Die zal op de plaats van bestemming wel niet bevriezen maar hoe zit het met bevriezingskansen (van de leidingen) tijdens het rijden??? (tank zal wel niet bevriezen door het geklots)
Zorg er van te voren voor dat alle waterleidingen zoveel mogelijk vrij van de wand èn de vloer lopen en de tank grotendeels leeg is!. Zorg er verder voor dat, voorafgaand aan de rit, alle waterleidingen zo goed mogelijk leeg zijn maar dat de boiler nog gevuld is -is even pielen, maar na enig geëxperimenteer lukt het wel. Bij aankomst op de camping de boiler aanzetten en zodra deze opgewarmd is (en er weer warm water beschikbaar is), de warmwaterkranen openzetten. Je zult zien dat eventuele bevroren restanten in de waterleidingen direct weggedooid zijn.
Stoekie schreef:-4- Toilet:
Is het verstandig om de cassette van het toilet te isoleren (dit is nml. via een serviceluikje toegankelijk) of kan dit chemisch goedje tóch niet bevriezen.
Faecaliëntank leegmaken, 0,5 liter wijnazijn er in mikken en zorgen dat je in het eventueel aanwezige spoelreservoir van het toilet een hele fles met roze vloeistof van Thetford doet. Dat roze spul heeft een aantal functies waaronder "antrivries". Bevriezingsverschijnselen zijn dus zeldzaam.
Stoekie schreef:-5- Gas:
De camping heeft 33 kg gasflessen voor de gasten.
Omdat zo'n fles natuurlijk niet in de dissel past, dient men daarvoor dus een langere gasslang voor te hebben.
Inderdaad: daarvoor is dus de "Lange Jaap" of "Lange Jan".... Of een semi-permanente koppeling aan het gasnet ter plaatse.
Een slang van een meter of 2 à 2,5 is overigens lang zat.
Schaf van te voren een Duomatic omschakelingsset aan (met Eis-Ex); deze installatie voorkomt dat de gastoevoer "stilvalt". De 12-volts Eis-Ex dient er voor om de regelaars tegen bevriezing te beschermen. Laat je niet het nieuwe systeem van Truma aanpraten, want deze heeft hogedruk gasslangen nodig (...en deze kosten een klap duiten!). Ik heb zelf een tweetal gasslangen in gebruik (een korte van ca 45 cm en een lange van ca 2 meter). Qua Duomatic kan je het zo gek maken als je wilt: wij hebben zelf de "L" versie in gebruik, waarmee we e.e.a. van binnenuit kunnnen bedienen. De versie zonder "L" kan dat niet -wel in de gaten houden dat e.e.a. later niet meer is te "upgraden"!
Stoekie schreef:-6- Wintertent:
Ik heb onlangs een wintertent gekocht (moet 'm nog krijgen).
Wat leggen jullie op de vloer.... gewoon een plastik onderzeiltje met een bolontapijtje of is er wat speciaals op de markt wat specifiek daarvoor geschikt is?
Het beste is een pallet met daarover een stuk triplex met een stukje stroef tapijt (of kunstgras).... In elk geval iets dat vàn de grond kan. Vastvriezen, wegdooien en wederom vastvriezen is de grootste vijand...
Stoekie schreef:-7- Afvoer:
Ik ga er vanuit dat de afvoeren van de caravan op afschot liggen als de caravan horizontaal staat.
Maar is het nodig om die afvoeren nog eens extra te isoleren?
In principe zou ik zeggen "ja".
Zie overigens daarvoor de "kluscaravan", maar dat heeft Ab dacht ik al eens geschreven.
Omwikkel de hele afvoerzooi maar goed met dat specifieke verwarmingsdraad. Zorg van te voren dat er een goed afschot is -daar wil het bij de H.H. caravanfabrikanten nog wel eens aan mankeren...
Het mooiste is natuurlijk een geheel binnen de opbouw van de caravan gelegen leidingensysteem -zoals bij (o.a.) Kabe, Cabby, Polar en Solifer. E.e.a. is natuurlijk wel naderhand allemaal aan te leggen, maar dan ben je wel even bezig vrees ik.....
Stoekie schreef:Zo, dat zijn vooralsnog mijn vragen :wink:
Succes met de aankopen en de installatie van e.e.a.!!
Je kunt tevens nog de aanschaf van een "winterschort" overwegen die je dan over de disselklep laat hangen. Dat voorkomt gedeeltelijk koude-inslag alsook dat de klep zelf dichtvriest. Tevens (het is al gezegd) alle ramen, luiken en deuren van te voren goed behandelen met siliconenspray o.i.d. En natuurlijk zorgen dat je tijdens het verblijf alles zo goed mogelijk vrij van sneeuw houdt: scheppen, bezems en vegers mee dus!!!

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Tramp

Bericht door Tramp » di 26 aug 2008 13:10

Stoekie schreef:-6- Wintertent:
Ik heb onlangs een wintertent gekocht (moet 'm nog krijgen).
Wat leggen jullie op de vloer.... gewoon een plastik onderzeiltje met een bolontapijtje of is er wat speciaals op de markt wat specifiek daarvoor geschikt is?:
Wij gebruiken gewoon simpele rubber voetenmatjes in (2a3 euro pst bij Obelink)
voor het opbreken wat kokend water erover en ze kunnen weer meenaar huis.
-7- Afvoer:Ik ga er vanuit dat de afvoeren van de caravan op afschot liggen als de caravan horizontaal staat.
Maar is het nodig om die afvoeren nog eens extra te isoleren?
Let er even op dat er geen vernauwingen zijn aangebracht in de opening van de afvoerpijp.
Ons Kippetje leed afgelopen jaar twee keer aan algehele verstopping tot ik erachter kwam dat een of ander vernauwend aansluitstukje, kennelijk bedoeld voor aansluiting van een verlengslang, de oorzaak van het telkenmale dichtvriezen was.

Erafslopen die zut en alle leed was geleden.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » di 26 aug 2008 14:34

JanW en Tramp.

Thanks voor jullie bijdrage, daar kan ik wel mee vooruit.

Btw...zo'n winterschort (zoals JanW dat noemt) hebben we al.
Er zit zelfs een soort van peesrail boven de dissel gemonteerd waar je dat ding doorheen moet schuiven...al heb ik het nog nooit geprobeerd :lol:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 27 aug 2008 21:46

JanW schreef: Qua Duomatic kan je het zo gek maken als je wilt: wij hebben zelf de "L" versie in gebruik, waarmee we e.e.a. van binnenuit kunnnen bedienen.
Ik dacht dat zo'n duomatic er juist voor zorgt dat het omschakelen juist helemaal automatisch gaat?

Wat is dan de "meerwaarde" van zo'n L-uitvoering...
Wat heeft jullie doen besluiten om zo'n L-versie aan te schaffen ?
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » do 28 aug 2008 10:10

De aanschafreden weet ik eigenlijk niet meer: "de gewoonte" (de vorige had immers een soortgelijke Triomatic) en het prijsonderhandelingsproces bij inruil zal wel de belangrijkste oorzaak zijn. Wij hebben het spul trouwens gecombineerd met de gasafstandschakelaar zodat we alles op gasgebied vanaf de keukenconsole kunnen bedienen (alleen éénmalig bij aankomst en vertrek de gaskra(a)n(en) openzetten volstaat -maar ja, pootjes in -en uitdraaien moet je toch, dus de disselklep moet toch open.....

Bij de "L" versie zit de Eis-Ex er standaard bij en heb je de mogelijkheid om deze vanaf het bedieningspaneel in te schakelen. Verder kun je op genoemd paneel je zien welke fles er leeg is. Dit wordt dan middels "leds" op het paneel aangegeven. Meer verschillen zitten er volgens mij niet in behoudens dat de installatie/montage van de "L" wezenlijk meer werk is als het opschroeven van de normale versie....

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

SmithAS

Bericht door SmithAS » di 9 sep 2008 21:30

leuke dingen allemaal om te winterkamperen. maar .... wat is een winterschort?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » di 9 sep 2008 22:19

Een winterschort is een soort van deken die je over de disselklep kunt hangen om de dissel (beter) te isoleren tegen de vrieskou en misschien ook wel om het dooiwater geen kans te geven om de disselklep vast te laten vriezen met de caravan.

Bij onze caravan zit er zelfs een soort van peesrail net boven de dissel over de breedte van de caravan waardoor ik die deken dan doorheen kan schuiven.

Dat zat trouwens in een van de optie-pakketten waar we toen voor gekozen hadden.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » wo 10 sep 2008 10:36

Stoekie schreef:misschien ook wel om het dooiwater geen kans te geven om de disselklep vast te laten vriezen met de caravan.
Dat is de belangrijkste -zo niet de enige?- functie van zo'n winterschort.

Je moet er immers niet aan denken dat de complete disselklep vastgevroren komt te zitten....

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 10 sep 2008 12:20

Nog even over de afvoer(en)..
Zet er gewoon een emmer onder.
Het water wat eruit loopt is altijd warm, zal niet zo gauw bevriezen.
In de emmer bevriest het wel, maar door de tapse vorm valt het er vanzelf weer uit.

Het blok ijs moet je dan wel weer ergens kwijt, maar in het geval van Stoekie's camping kan je dit dan evt in de wc pot zetten, om te laten ontdooien.

Kan wel voor ijselijk geschreeuw zorgen 's nachts.. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Darkyduck

Bericht door Darkyduck » do 11 dec 2008 15:54

Bij ons is de kogel ook door de kerk, we gaan ook op wintersport met de caravan.
We gaan naar dezelfde camping als Stoekie, dus laat ff weten hoe het is bevallen daar :)

Ik heb nog de volgende vragen (na alle informatie hier zo'n beetje te hebben uitgeplozen)

- Onze caravan heeft een schoorsteen aan de zijkant (+/- 75cm hoogte). Heb ik dan een verlengpijp nodig (bestaat dat voor een zij-schoorsteen?) Je moet de caravan immers toch sneeuwvrij houden voor de ventilatie....
- Ik heb een Truma DuoComfort + display met EisEx besteld. Ik moet nog een verlengde slang erbij bestellen: Ben ik dan klaar?? ( + 2x5kg + propaan + 33kg lange huurfles op de camping)
- Ik moet nog een wintertent bestellen, we hebben de Isabella Snowboy Lux op het oog. Moet ik nog letten op maatvoering etc. of is dat niet belangrijk bij een wintertent?
- We overwegen ook om een zibro sre 149 (petroleumkachel) te kopen voor de wintertent. Heeft dat zin en stoken we ons dan niet suf? (ie: Is 40L voldoende voor 1 week, het hoeft uiteraard ook niet 20 graden te worden in de voortent)

Wil verder deze thread niet 'hijacken' maar vond het ook onzinnig om weer een nieuwe topic te starten, vandaar

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » za 20 dec 2008 17:54

LD schreef:Ik zou ook wel op wintersport willen gaan met de caravan,maar het rijden op de gladde wegen schrikt mij een beetje af.Wat is jullie ervaring hiermee?
1 x moeten doen en met een defensieve rijstijl is dit best te doen, heb zelfs geen kettingen gebruikt ondanks dat ik op zomerbanden stond. Gewoon bruukse bewegingen vermijden en ten alle tijden er rekening mee houden dat er nog wat achter de wagen hangt, het is de kunst om te kunnens stoppen zonder de wielen te blokeren. Ging vlotter dan gedacht en kon eigenlijk goed met het overige verkeer meerijden.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 21 dec 2008 16:06

Wij zijn gisteren hier in Oostenrijk aangekomen. Er lag redelijk veel sneeuw op de weg. Best glad dus. Heel veel campers en caravans, het was echt beredruk.
Alles reed max met 60 km/uur.
Geen enkel probleem gezien, alles reed rustig maar gestadig door.

Op de camping werd de caravan direct aangepikt met een kleine shovel, met sneeuwkettingen op alle 4 de aangedreven wielen, en 5 minuten na aankomst stond ie al op zn plek !

Gisteravond ging de sneeuw over in regen, het regent nu nog in het dal.
Op de berg (Hohe Salve) sneeuwt het, en is erg koud.

Groeten uit Oostenrijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » zo 21 dec 2008 18:45

Ab,prettige wintervakantie toegewenst.

en opgepast met de Strorhum :wink: :lol: :lol: :lol:
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Goose7

Bericht door Goose7 » do 25 dec 2008 21:54

Prettige vakantie en hopelijk gaat die regen over in sneeuw.
Volgend jaar zijn we ook van de partij. :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Winterkamperen.

Bericht door RogerB » di 30 nov 2010 20:00

Mijn interesse in het winterkamperen is gewekt, we overwegen zodra we een andere caravan gekocht te hebben te gaan winterkamperen. Niet op wintersport maar gewoon in België, Nederland of Duitsland.
Maar ik heb een vraag: hoe wassen jullie de caravan na terugkomst ? sintweetniet.gif
Het zal niet zoals in de rest van het jaar kunnen omdat het gebruikte water op de straat/oprit zal bevriezen en een "mooie" schaatsbaan in de straat veroorzaakt. (wat niet de bedoeling is). Het is toch zaak om de sneeuw en strooizout zo snel mogelijk van de caravan af te krijgen en hem vervolgens weer schoon in de stalling te krijgen? Hoe doen jullie dit ? sintweetniet.gif
groeten, Roger

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Winterkamperen.

Bericht door Peter1379 » di 30 nov 2010 21:03

Heb hem wel eens na afloop van de vakantie afgespoten met een hogedrukreiniger bij een tankstation hier in de buurt. Daar hebben ze buiten reinigers zodat je er ook een caravan mee af kunt spuiten en je geen problemen met de hoogte hebt. Toen ook zoveel mogelijk het chassis afgespoten.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Winterkamperen.

Bericht door Daphne » di 30 nov 2010 21:16

Gewoon in een hoge wasbox in de buurt bij ons huis.
Bijlagen
IMG_6358 [640x480].JPG
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen.

Bericht door Ab » di 30 nov 2010 23:46

Nog een tijdje aftellen..
Dit jaar gaan we wat later naar http://www.tirol-camp.at
In feb. pas. Eind van dit jaar hadden we ook nog wat gepland, maar is wat onzeker.
Heb er alweer baie veel zin an. sintblij.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Winterkamperen.

Bericht door RogerB » wo 1 dec 2010 21:55

Daphne schreef:Gewoon in een hoge wasbox in de buurt bij ons huis.
Een wasbox......ja...daar had ik niet aan gedacht omdat ik daar nooit gebruik van hoef te maken. sintduim.gif
Dan moet die wasbox natuurlijk ook nog lang genoeg zijn voor de caravan.....
Maar bij langdurige sneeuval krijg je de caravan natuurlijk nooit schoon de stalling in.

remels75

Re: Winterkamperen.

Bericht door remels75 » do 9 dec 2010 15:54

Wij gaan het dit jaar voor het eerst eens proberen, winterkamperen met de caravan. Eind Febr. richting het Schwarzwald bij de Belchen. Eens kijken hoe onze "nieuwe" Eriba Nova het doet.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Winterkamperen.

Bericht door Peter1379 » do 9 dec 2010 16:05

Gaat vast bevallen. Hopelijk lekker veel sneeuw want het is een prachtig gezicht als je de caravan ziet staan met zo'n pak erop.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Andre1234

Re: Winterkamperen.

Bericht door Andre1234 » di 14 dec 2010 12:31

Heerlijk zo hier te lezen over de winterkampeer perikelen. Ook er leuk om te lezen dat het voor diverse mensen veel vragen oproept om de eerste keer de sneeuw in te gaan.

Geweldig om te lezen dat de Die-Hard winterKampeerders trots vertellen over Oostenrijk en Zwitserland.

Ja , daar kom ik dan aan met mijn versie van winterKamperen in temperaturen van soms -40 gr Celcius, ingesneeuwd in een wal van 1 1/2 tot 2 meter.
Of uren achtereen rijden over sneeuwbedekte wegen hier in het Noorden van Zweden.

Lieve winterkampeerders in de Alpen landen , jullie boffen maar met alle voorzieningen die daar tot jullie beschikking staan.

Ik "moet" hier soms bivakkeren , onder het noorderlicht en bij een open kampvuur ,wetende dat het een lange koude nacht wordt.
Dan heb ik ook nog een ander nadeel dat dan ook nog het bier is bevroren.


Tja , ik wil maar zeggen , geniet allemaal van jullie winteravonturen, en zorg dat je geen beren op de weg ziet die er niet zijn.

Groetjes


André

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Winterkamperen.

Bericht door peter s » di 14 dec 2010 13:09

Effe kijken of dat klopt van die wegen kerstmutszwaai.gif

http://alk.tiehallinto.fi/alk/english/f ... frame.html

klik maar op een landdeel en dan op een cameraatje
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen.

Bericht door Ab » di 14 dec 2010 14:17

Het is nog Herfst...
De winter begint over een week pas. kerstknipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

remels75

Re: Winterkamperen.

Bericht door remels75 » di 1 mar 2011 15:41

Hoe staat het met de andere winterkampeerders hier ?
We zijn, als gepland, een weekje naar het Zwarte Woud geweest, en dat is goed bevallen. De Eriba blijkt ook goed warm te stoken, dus alles bij elkaar een prettige uitbreiding van het seizoen.

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”