Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door PD » di 19 jan 2021 15:00

Jilger schreef:
di 19 jan 2021 14:42
@Chris,

Kun je mij uitleggen waarom het opzetten van een wintertent meer werk is dan van een gewone voortent?
Het lijkt mij dat je minder stokken hebt. Ontstaat de moeilijkheid doordat de tent verticaal niet in de tentrail van de caravan loopt?
Hier ook geen Chris, maar inmiddels wel wat ervaring knipoog.gif Een wintertent(je) vraagt vergelijkbaar werk als een reguliere voortent:


Ons kleine wintertentje:
4 staanders (waarvan 2 tegen de caravan)
2 gehoekte dakliggers van de caravan naar de staanders + 2 tentrailblokjes
2 dakliggers dwars
1 tochtstrook (in ons geval 3 vanwege de verlaagde instap)
2 stormbanden en een serie haringen
2 gordijntjes
anti-wortelldoek en tenttapijt
Bovendien wanneer het extra sneeuwvast moet zijn, nog wat extra liggers en staanders

Onze grote wintertent:
5 staanders (waarvan 2 tegen de caravan)
3 gehoekte dakliggers van de caravan naar de staanders + 3 tentrailblokjes
4 dakliggers dwars
3 petluifel stokjes
2 petluifel dwarsliggers
1 tochtstrook (in ons geval 3 vanwege de verlaagde instap)
2 scheerlijnen en een serie haringen
8 gordijntjes
anti-worteldoek en tenttapijt
Bovendien wanneer het extra sneeuwvast moet zijn, nog wat extra liggers en staanders

En zoals Daphne ook al schreef: winterse omstandigheden, dus het gaat allemaal wat moeizamer (doek door de tentrail, afspannen etc.)

Er zijn ook wel lichtgewicht wintertentjes (eigenlijk deeltentjes) maar die kun je echt niet laten staan wanneer er sneeuw verwacht wordt. Daarnaast heeft oa Dorema een wintertent die slechts 1 soort beugelstok heeft, maar ook daar blijft de sneeuw op liggen (en kan de caravandeur slecht open vanwege het ontbreken van een knik in het tentdak). Bruikbaar in NL maar niet om in een wintersportgebied te laten staan bij afwezigheid.
Bijlagen
Z-DSC_7129-mail.jpg
Kleine wintertent
20210109_150108mail.jpg
Grote wintertent
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door PD » di 19 jan 2021 15:19

En om je niet te ontmoedigen:

De staanders zijn 2- of 3-delig
De gehoekte dakliggers zijn 2- of 3-delig
De dwarsliggers zijn 2- of 3-delig
De petluifel dwarsliggers zijn 2-delig

Al met al een flinke verzameling "ijzer" mrgreen.gif Het kleine wintertentje weegt ca. 23 kg en de grote ca. 43 kg totaal, maar dan heb je ook wat knipoog.gif

Wanneer het eenmaal staat, is het wel GENIETEN, ook in Nederland; foto van afgelopen weekend:
Bijlagen
DSC_7233crop_mail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Chris » di 19 jan 2021 21:09

Jilger schreef:
di 19 jan 2021 14:42
@Chris,

Kun je mij uitleggen waarom het opzetten van een wintertent meer werk is dan van een gewone voortent?
Het lijkt mij dat je minder stokken hebt. Ontstaat de moeilijkheid doordat de tent verticaal niet in de tentrail van de caravan loopt?
Nou... de antwoorden zijn al gegeven.
Ik denk dat de meeste wintertenten ook hetzelfde of zelfs meer wegen dan een gewone voortent.
Zeker staalframe, meer frame, tentdoek van een zwaardere kwaliteit...veel afspanpunten...
Lees de gewichten van de beide tenten van PD maar...

Of bedoel je een Deeltent soms..
Die zijn er van nylon met een fiber stok zelfs... maar dat is in de winter echt 5x niks... in de zomer is het a 3x niks
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Sjakie » di 19 jan 2021 23:43

Kachel in voortent geeft veel vocht .
Vergeet geen plafond in tent te maken.
Zijn vaak te koop voor wintertenten .
Maak ook vlonder in voortent desnoods van pallets .
Kou is niet de issue maar vocht wel. Vaak is er op wintercamping wel hotel of overnachtings mogelijkheid. Lijkt me iets comfortabeler.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door dieseltijger » di 19 jan 2021 23:53

Interessant: plafond. Is dat hetzelfde idee als een binnentent?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door nonblond » wo 20 jan 2021 00:21

Sjakie, heb je ooit wel eens met vorst in een tent gekampeerd? Als ik je antwoord lees denk ik van niet.

Iedereen, ik stook niet in een wintertent. Ook niet elektrisch. Op de meeste wintersportcampings betaal je per kwh. en dan wordt het duur. Tot nu toe wel campings getroffen waar de eerste 4kwh per dag gratis zijn en daar heb ik genoeg aan.

Ik heb geen ervaring met een hemeltje in de wintertent, maar heb het ook niet gemist. Heb net als PD een grote wintertent, maar doordat ik de laatste jaren alleen kampeer (ook op wintersport) is die al een tijdje niet meer gebruikt.Als bodem heb ik houten tuintegels.

Heb wel temperaturen tot -18 op de wintersport (eind maart)gehad, maar dat was in Pontresina (CH) en de camping daar ligt erg hoog. Doorgaans houd ik het op lager gelegen campings en die zijn eind maart doorgaans veel minder koud. Als het zonnetje schijnt hoef ik overdag niet te stoken, want dan houd de zon de caravan warm.Wel 's morgens de kachel hoger zetten om de warmte erin te krijgen. 's nacht de kachel op spaarbrander.

Ik wil je wel waarschuwen, kamperen in de winter is verslavend.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Sjakie » wo 20 jan 2021 01:34

Nonblond , ik sta al vanaf 85 op wintercamping in Oostenrijk meer hoef ik niet te zeggen toch.
Bespaar mij je aannames.
En als mijn verhaal je niet bevalt lekker doorscrollen.

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Jilger » wo 20 jan 2021 08:52

Bedankt voor alle reacties en het meedenken.

Qua wintertent zat ik te denken aan bijvoorbeeld de Isabella Winter. De binnenhemel had ik ook al gezien en leek mij zinvol.
Ik weet dat bij verbranding van gas vocht vrij komt, maar mij lijkt dat met een elektrisch kacheltje het vocht juist verdampt? Of maak ik hier een denkfout?

Ik weet ook dat stroom in de winter vaak per kWh wordt afgerekend. Ik hoopte dat dit nog enigzins mee zou vallen als de kachel alleen 's nachts op een lage stand aanstaat, maar misschien sla ik daar ook de plank mis.

Één persoon opperde om mijn vrouw te 'verrassen' door gewoon te boeken en haar mee te nemen. Dat zou wel kunnen, maar toch lijkt mij dat geen goed idee. Mijn huwelijk is mij meer waard dan de droom om te gaan winterkamperen. mrgreen.gif
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door dieseltijger » wo 20 jan 2021 09:18

Het zou condens kunnen betreffen: warme lucht kan veel meer vocht bevatten dan koude lucht. Dus het vocht zou kunnen condenseren op het koude tentdak. Maar juist daarom ben ik in ieder geval benieuwd naar praktijkervaringen.

Zelf gebruik ik altijd een dubbelbrander van Zibro in de voortent (maar nog niet tijdens de wintersport).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Ab » wo 20 jan 2021 10:31

Ik gebruikte jarenlang gewoon een gasfles met een kacheltje erop in mijn wintertentje. Geen probleem, hoewel toch de natte kleding en schoeisel in dat tentje te drogen hingen.
Als je binnenkwam besloeg je bril wel..en natuurlijk was het raam van te tent ook beslagen en nat.
Daar kom je niet onderuit, maar wat geeft dat ?
Als onze natte zooi maar droog was.
Ons tentje was ook maar 1,5 x 1,5 ..
Groot zat voor jassen, schoenen en een klein gaskacheltje.

Slapen in de sneeuw heb ik ook wel gedaan.
Meestal met een klein tentje, maar ook onbeschut in de sneeuw.
Geen enkel probleem..als de slaapzak maar goed is.
Dat was de militaire slaapzak heel zeker.
Het was verrekte koud bij de Oost-Duitse grens in de Harz..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door nonblond » wo 20 jan 2021 18:33

Beste Sjakie,

Dat je op Wintersport kampeert had ik gezien, dat doe ik zelf ook al jaren. Maar heb ook ervaring met in een tent slapen bij vorst. Heb zelf nooit zoveel problemen met vocht in de wintertent gehad, maar ventileer daar wel en zoals gemeld stook daar niet (dat scheelt). En je hoeft niet zo aangebrand op mijn bijdrage te reageren, doe ik toch ook niet bij jou.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door RonvA » wo 20 jan 2021 19:39

Of het knettergek of wel te doen is.. dat is zooo persoons gebonden, wat vind jij koud? of je kids in dit geval... Een collega van mij loopt ook altijd in overhemd met korte mouwen rond terwijl alle andere mensen een dikke trui en 4 lagen aan hebben omdat ze verrekken van de kou omdat het vriest..

Overigens sliepen wij 2 jaar terug in Luxemburg ook in de tent met temperaturen rond het vriespunt. Een 'ok' slaapzak. Een grote 'deken' onder de luchtbedden, een fleecedeken op het luchtbed en nog een fleecedeken mee de slaapzak in. En ze lekker voorverwarmd met zo'n klein elektrisch dekentje. Deed voor ons wonderen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door mrbullmastiff » wo 20 jan 2021 20:47

Met een goede matras en slaapzak hoef je het zelfs met -20 zonder verwarming niet koud te hebben in een tent. Daar hoef je helemaal niet allerlei extra lagen aan toe te voegen, de kou waar je het meest last van heb is de koude uit de ondergrond.
Mijn matras is van Exped en kan zelfs bij extreme temperaturen gebruikt worden. Investeer in goed materiaal en je kan in vrijwel alle omstandigheden lekker slapen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Ab » do 21 jan 2021 00:10

Ik ben het met je eens, een luchtbed is hartstikke koud.
Maar toch, met een heel goede slaapzak maakt dat weer niks uit.
Een luchtbed of stretcher behoorde niet tot onze uitrusting, die allemaal op de rug gedragen moest worden..met daarbij nog een kilootje of 15 aan wapens en munitie..
De slaapzak ging gewoon op een stukkie zeildoek..wat ook de helft van een tentje annex regencape was.. mrgreen.gif
Op een laag sneeuw van een dikke meter..
Nooit koud gehad s'nachts..
Slapen in een wintertent hoef je dus helemaal niet knettergek voor te zijn.
Alleen zorgen voor goede spullen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door moyzo » wo 27 jan 2021 08:06

Moest even aan deze vraag denken: zie net bij de wit een binnen voortent , wellicht dat zoiets ook een oplossing kan zijn maar ook misschien een idee voor iemand die een extra ruimte zoekt voor de kids als je niet gelijk zo'n aanbouw wil aanschaffen of ze apart buiten wil laten slapen, moet je wel genoeg ruimte hebben. https://www.dewitschijndel.nl/bardani-m ... innentent/
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Jilger » wo 27 jan 2021 10:30

Ik heb het onderwerp afgelopen week nog eens voorzichtig ter sprake gebracht, maar winterkamperen gaat hem voorlopig nog niet worden.
Mijn vrouw begrijpt werkelijk niet waarom je in 's hemelsnaam in de sneeuw zou gaan kamperen. Een huisje is dan veel praktischer. Tja, daar kan ik eigenlijk niets rationeels tegenin brengen.
Los daarvan lijkt het mij nog steeds een prachtig avontuur. Misschien ga ik over een paar jaar een keertje alleen met de kinderen. Als dat goed bevalt, verandert ze misschien van mening.
Of ik verander zelf van mening als het helemaal niet bevalt... awhoea.gif
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Micky » wo 27 jan 2021 16:08

[re.gif]

Ik wel, dichter bij de natuur in je eigen huisje ipv in een vieze stinkbungalow op een park waar je eigenlijk liever niet wilt zijn mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Bart-P » wo 27 jan 2021 16:46

Niet alle huisjes die je kan huren staan op een stink park.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door deusjevo » wo 27 jan 2021 16:56

Jilger schreef:
wo 27 jan 2021 10:30
Ik heb het onderwerp afgelopen week nog eens voorzichtig ter sprake gebracht, maar winterkamperen gaat hem voorlopig nog niet worden.
Mijn vrouw begrijpt werkelijk niet waarom je in 's hemelsnaam in de sneeuw zou gaan kamperen. Een huisje is dan veel praktischer. Tja, daar kan ik eigenlijk niets rationeels tegenin brengen.
Los daarvan lijkt het mij nog steeds een prachtig avontuur. Misschien ga ik over een paar jaar een keertje alleen met de kinderen. Als dat goed bevalt, verandert ze misschien van mening.
Of ik verander zelf van mening als het helemaal niet bevalt... awhoea.gif
Ik begrijp haar wel hoor, ik denk er al 40 jaar hetzelfde over.
Ik vind de luxe van een appartement of hotelkamer niet te versmaden, vooral niet als ik na een dag skiën in een heerlijk warm ligbad drijf. proost.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Micky » wo 27 jan 2021 16:57

Bart-Peugeot schreef:
wo 27 jan 2021 16:46
Niet alle huisjes die je kan huren staan op een stink park. Afbeelding
Nee, maar ze stinken wel altijd en dat schreef ik mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door deusjevo » wo 27 jan 2021 17:06

[re.gif]

Dat is zeker waar maar hotels even selecteren op **** doet wonderen.
Appartementen blijft vaak een gok, vooral in Valtho Frankrijk bijvoorbeeld.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Micky » wo 27 jan 2021 17:14

[re.gif]

Wintersport gebieden is helemaal geen probleem, dat is altijd fris zover ik me kan herinneren, maar het gaat hier over even met de caravan in de winter weg, dan kom je in muffe huisjes terecht, tenzij ze net nieuw zijn, of misschien max 2 jaar oud
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door deusjevo » wo 27 jan 2021 17:18

[re.gif]
Jij bedoeld huurhuisjes op campings?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Micky » wo 27 jan 2021 17:19

[re.gif]

Landal enzo
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door deusjevo » wo 27 jan 2021 17:22

Ahhh, daar heb ik geen ervaring mee.
Wij zitten graag zo centraal mogelijk in het gezellige centrum van een wintersportoord en betalen daar dan graag wat extra’s voor.
Gezien wij altijd aan schoolvakanties gebonden zijn zitten we toch al aan topprijzen vast.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”