Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Jilger » ma 18 jan 2021 17:28

Beste mensen,

Het is lockdown en dan heb je (te) veel tijd om na te denken. Één van de dingen waar ik aan denk, is dat het mij heel leuk lijkt om met de caravan te gaan winterkamperen (dus niet per sé wintersporten).
Lekker op een mooie plek, leifst met sneeuw. Veel wandeleny, misschien sleeën en daarna lekker binnen eten, een spelletje doen, en het gezellig maken.

Maar, we hebben 4 slaapplaatsen ín de caravan en zijn met 5 personen. In de zomer is dat prima (oudste zoon slaapt in een uitbouw), maar in de winter werkt dat niet.
Nu vroeg ik mij af of het, met de juiste spullen, te doen zou zijn om in een wintervoortent te slapen.
Ik weet dat deze kleiner zijn dan 'gewone' voortenten, maar met een opklepbaar veldbed kun je overdag je bed opklappen, en 's nachts de ruimte in de voortent goed benutten.
Kacheltje erbij, mummieslaapzak en slapen maar? Of denk ik nu (veel) te optimistisch.

Ik ben benieuwd naar tips en ideeën van ervaringsdeskundigen.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door PD » ma 18 jan 2021 17:33

In het verleden sliepen onze kids ook wel in de voortent of in eigen tentjes wanneer het 's nachts vroor. Met de juiste kleding en slaapzakken is dat echt geen uitdaging hoor. In de ochtend hadden ze bevroren tentritsen maar ze hadden het echt niet koud.

Zorg er wel voor dat je geen luchtbedden gebruikt, slaapmatjes of een veldbed/stretcher zijn veel beter.
Laatst gewijzigd door PD op ma 18 jan 2021 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Micky » ma 18 jan 2021 17:35

[re.gif] [re.gif]

Dat kan gewoon maar ik zou niet gaan slapen bij een kachel die verbranding heeft en geen pijp naar buiten, dus een petroleum of gaskachel vallen in mijn ogen af.
Er zijn wel tenten te koop waar een pijp door naar buiten gaat, deze verwarmen ze doorgaans met een houtkacheltje.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door nonblond » ma 18 jan 2021 17:44

Met een goede slaapzak, selfinflating mat, veldbed of stretcher en evt. nog een isolatiemat gaat het prima en heb je geen kachel nodig om lekker te kunnen slapen in de voortent.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Henny » ma 18 jan 2021 17:45

Een electrische onderdeken om het bed voor te verwarmen !!! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door nonblond » ma 18 jan 2021 17:47

Die electrische deken heb ik nooit nodig gehad. De goede slaapzak is warm genoeg.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Micky » ma 18 jan 2021 17:49

nonblond schreef:
ma 18 jan 2021 17:44
Met een goede slaapzak, selfinflating mat, veldbed of stretcher en evt. nog een isolatiemat gaat het prima en heb je geen kachel nodig om lekker te kunnen slapen in de voortent.
Eens, dat hebben onze meiden ook niet en die slapen wel in de tent met rond het vriespunt, koudere nachten hebben we niet gehad vorig jaar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door nonblond » ma 18 jan 2021 18:01

Voor een goede slaapzak moet je op het temperatuurbereik letten en niet alleen op het merk. Hij moet temperaturen onder nul aan kunnen en ga voor wintersport uit van extreme temperaturen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door PD » ma 18 jan 2021 18:06

Je hoeft niet persé extreme slaapzakken te kopen; onze kids sliepen in hun jogging pakken en sokken aan in "gewone" slaapzakken en daar overheen hun dekbedden van thuis. Het principe van meerdere lagen.

Zoals eerder geschreven: bevroren ritsen maar zelf hadden ze het echt niet koud.

Een kacheltje zou ik nooit gebruiken tijdens de nacht, veel te gevaarlijk vanwege verstikkingsgevaar.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Cara-Fan » ma 18 jan 2021 18:10

Een electrisch kacheltje met omvalbeveiliging haalt de ergste kou uit de lucht. In de vouwwagen vaak laten branden op een veilige en stabiele ondergrond.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Micky » ma 18 jan 2021 18:13

[re.gif] [re.gif]

Al die lagen hebben bij ons vorig voorjaar niet gewerkt, dus hup veel betere kwaliteit self-inflatable matjes en echt goede slaapzakken gekocht en weg was het probleem, bij ons was dat beide niet goed voor elkaar, dus die slaapzakken gebruiken ze in het voorseizoen en de oudere de rest van het jaar omdat die anderen dan veel te warm zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door moyzo » ma 18 jan 2021 19:13

Net even nagevraagd: Kennisen van me hebben hun zoon ook in de winter omdat meneer privacy wilde awhoea.gif in de voortent in zn kleine eenpersoons tentje- echt zo'n trekkersgevalletje wat fietsers ook wel bij zich hebben in de voortent laten slapen.
Goed luchtbed en islolatiematje en in dikke slaapzak ( ouderwetse nomad van ruim 30 jaar oud, zo'n degelijke die ze nog steeds hebben- hadden ze toen van ons geleend)
De voortent op zich was te ruim en niet dubbellaags om zonder kachel te verwarmen en zo hebben ze een warm plekje voor hem gemaakt en dat joch heeft genoten.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Chris » ma 18 jan 2021 21:53

Vroeger.... ja ja.. vroeger.
Met mn pa en ma eens in Hellenthal gestaan waar ik s'morgens wakker werd van gekraak...
IJzel op mn tent... tent als een plank zo hard.
Maar dat isoleert dus ook... dat principe gebruiken de Inuit... ( eskimo's)
Goede blokkering van de koude (lucht) stoom en er is niets aan de hand.
Wij slapen toch ook nog met het raam open.
Beter fris dan muf...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door dieseltijger » ma 18 jan 2021 22:36

Ik sta wel eens een paar nachtjes in februari in een koepeltentje in Wateren naast mijn teleskoop en foto apparatuur. Self inflatable mat, matige slaapzak - maar nou komt het: een winterdekbed. Je slaapt voortreffelijk. Opstaan of toiletteren gaat wel gepaard met wat uitstelgedrag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18187
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door deusjevo » di 19 jan 2021 00:23

In de Ardennen op het circuit van Spa Francorchamps wel eens in de eend geslapen.
Achterbank en rechter voorstoel thuis laten en slaapplank op maat met een slaapmatje en goede slaapzak erop.
Te vergelijken met een tent denk ik alleen had ik helemaal geen verwarming maar het ging best.

‘S Ochtends krabben aan binnen en buitenkant, I love it.... haphop.gif
.
63D80BD3-88F4-4249-8827-F1A035F56E0F.png
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Jilger » di 19 jan 2021 09:02

Nog even aanvullend voor de duidelijkheid:

1) Qua kachel dacht ik aan een elektrisch ventilatorkacheltje, met thermostaat. Puur om de ergste kou uit de luicht te halen.
2) Qua voortent denk ik dat je wel een speciale wintervoortent moet gebruiken. De'gewone' zomervoortent lijkt mij niet handig met sneeuw. Bovendien is een wintertent kleiner en dus sneller op te zetten.

Wel leuk om te lezen dat de meesten denken dat het wel te doen is, mits je de juiste spullen hebt.
De grootste uitdaging zou nog zijn om mijn vrouw hiervan te overtuigen. Die ziet het al niet zitten om in de herfstvakantie weg te gaan. Dat lijkt haar al te koud.
Maar ach, dromen is ook leuk.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Wie-niets » di 19 jan 2021 09:42

Als ik zo die laatste regels leest Jilger, dan wordt het denk ik niet verder dan; Keep on still dreaming.
Ach, je moet maar denken ; Dromen zijn bedrog. mrgreen.gif

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Jilger » di 19 jan 2021 11:48

@wie-niets,

Ja, daar lijkt het vooralsnog wel op. Maar wie weet. Als de kinderen wel willen, is het toch 4 tegen 1. Misschien krijg ik haar dan zo ver om het een keer te proberen. Valt het tegen, dan weten we dat en doen we het niet nog eens.
Bevalt het goed, dan hebben we iets moois ontdekt.

Zelf lijkt het mij een groot avontuur. Mijn zoon ziet het wel zitten om in de voortent te slapen. Maar goed, hij is 10, ik weet niet of hij bevat hoe koud het kan zijn tijdens de winter in een voortent.

Mijn vrouw ziet ook op tegen de reis heen en terug. Zelf zou ik in zo'n geval ook bij voorkeur de caravan in de herfstvakantie op zijn plek zetten en pas in het voorjaar deze weer ophalen. Dat scheelt rijden door de sneeuw met een caravan. Het nadeel is dan wel dat je geen toezicht hebt op de caravan als je er niet bent. Hij staat dan toch wel lang buiten met weet ik hoeveel kilo sneeuw op het dak.

Een voordeel van rijden mét de caravan naar de sneeuw is, dat als het echt tegenzit (stel dat je ingesneeuwd raakt onderweg), je in ieder geval nog eten kunt koken en een verwarmd onderkomen bij je hebt.

Maar goed.... in gedachten loop ik hopeloos op de situatie vooruit.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Micky » di 19 jan 2021 12:12

[re.gif]

Gewoon als verrassing boeken en de hut ophalen, kan ze geen nee zeggen whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Chris » di 19 jan 2021 12:16

Jilger schreef:
di 19 jan 2021 09:02
Nog even aanvullend voor de duidelijkheid:
. De'gewone' zomervoortent lijkt mij niet handig met sneeuw. Bovendien is een wintertent kleiner en dus sneller op te zetten.
Ik denk dat je dit flink onderschat.
Kleiner is niet minder...eerder meer werk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Daphne » di 19 jan 2021 12:35

Mijn zonen hebben een paar keer in de sneeuw in hun tentje geslapen. Met goede spullen en laagjes aan, kan dat prima. Ik zou de kinderen niet in een voortent laten slapen zonder slaapcabine. Een bijzettent heeft ook laagjes, doordat er een binnentent in zit en is compacter en sneller warm.

Overigens is er wel een verschil in gevoelstemperatuur. Als het heeft gesneeuwd en het is helder weer dan is dat lekkerder dan wanneer het alleen maar koud is met een snijdende wind. Dan voelt - 5 graden ineens heel anders.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Niels83 » di 19 jan 2021 12:52

Uiteraard kan het. Bear Grylls overleefd 9ok overal.

Maar je zulk behoorlijk moet investeren in isolerend materiaal.
Een veldbed is geen goede optie want dit isoleert niet. Je zult een dikke slaapmat moeten hebben met een isoleren onderlaag (dun silver doek).
Een mummyslaapzak die een comfort temperatuur heeft die past bij de omstandigheden daar. Ik denk aan - 10 of zo. Niet 1 nemen die tot - 10 kan die hebben nl vaak een comfort temperatuur boven 0 graden. Er zij nog extra dunne fleece zakken die bij de echt koude dagen nog helpen. En er zijn weer waterdichte zakken waar je met je slaapzak in kan, militaire slapen soms zo buiten in het veld.

De gene die buitenslaapt moet daar wel ook echt zin in hebben, want het wordt echt kamperen.

Tips tijdens een out door weekend was juist zo bloot mogelijk te gaan slapen, zodat je als het koud wordt nog een extra thermoshirt aankan trekken, doe je dit in de slaapzak, zal het gehannis je al warmer maken.

Maar is er niet een mogelijkheid in de caravan, er zijn systemen waardoor je een extra bed boven het bed kan maken, of gewoon een luchtbed in het gangpad? Evt met een deel onder het bed ed?

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door RichTrip » di 19 jan 2021 13:47

Dit was in de meivakantie in Denemarken in 2017. Onze oudste zoon sliep in het 2-Seconds Quechua bijzettentje. Volgens mij sliep hij gewoon in zijn onderbroek in de slaapzak.....koud heeft hij het in ieder geval niet gehad.

AfbeeldingAfbeelding
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Jilger » di 19 jan 2021 14:42

@Chris,

Kun je mij uitleggen waarom het opzetten van een wintertent meer werk is dan van een gewone voortent?
Het lijkt mij dat je minder stokken hebt. Ontstaat de moeilijkheid doordat de tent verticaal niet in de tentrail van de caravan loopt?
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Slapen in een wintervoortent. Knettergek of wel te doen?

Bericht door Daphne » di 19 jan 2021 14:47

[re.gif]

Ik ben Chris niet, maar ik heb wel veel ervaring met het opzetten van een wintertent. Het is echt net zoveel werk als een gewone voortent, en tel daar de winterse omstandigheden bij op. Wij zetten de tent alleen nog maar op als we een week zullen staan en als er echt sneeuw ligt of wordt verwacht, anders draaien we de luifel uit. En als de luifel uitgedraaid is, dan moet ie wel snel ingedraaid worden als het sneeuwt. Niet omdat de luifel er niet tegen kan, maar omdat de sneeuw kan vastvriezen en dan kun je de luifel niet meer indraaien (door ervaring wijs geworden stom.gif mrgreen.gif )
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”