Winterdak. Ja of nee?
Winterdak. Ja of nee?
Ik hoop dat dit in de goede.topic staat.
Wij zijn van plan om de caravan van 1 oktober tot 1 mei in Zell am see te zetten voor de wintersport.
Nu de hamvraag, wat te doen met zware sneeuwval als je er niet bent.
Contact gehad met 3 verschillende dealers, maar geen antwoord gekregen. Ik zou er ook over heen kunnen lopen dus 50cm.sneeuw moet ie aankunnen.
Daarna 3 winterdak specialisten.
Nummer 1. Ja moet je doen, stuur maar je info en ik maak een prijs.
Nummer 2. Nee, pas als je een compleet jaar neerzet heeft het nut omdat het te veel is om op en af te bouwen.
Nummer 3 ja, maar dat kun je zelf niet, wij komen hem dan op en afbouwen. Ook het vervoer ervan is erg lastig.
Nu dachten we, misschien kan ik er ook 2 speciale stutten inzetten om het doorzakken te voorkomen, maar moet er dan wat over de dakramen heen?
Wat is jullie ervaring, een volledig beschermdak start ongeveer van 1750,- dus ook best prijzig.
Ook heb ik de easy top gezien van herzog
http://www.herzogvoortenten.nl/beschemd ... schermdak/
(Weet niet of de link mag).
Echter hier staat bij niet geschikt voor wintersport.
Nu dacht ik, ja die luchtkussens kun je niet op spanning houden, maar als ik iets kan verzinnen om deze te vervangen voor iets anders, Dan kan ik het zeil zo monteren dat het water eraf loopt en ook niet op de dakramen terecht komt, wat er weer voor zorgt dat je geen of minder ijs krijgt.
Iemand hier ervaring mee?
Wij zijn van plan om de caravan van 1 oktober tot 1 mei in Zell am see te zetten voor de wintersport.
Nu de hamvraag, wat te doen met zware sneeuwval als je er niet bent.
Contact gehad met 3 verschillende dealers, maar geen antwoord gekregen. Ik zou er ook over heen kunnen lopen dus 50cm.sneeuw moet ie aankunnen.
Daarna 3 winterdak specialisten.
Nummer 1. Ja moet je doen, stuur maar je info en ik maak een prijs.
Nummer 2. Nee, pas als je een compleet jaar neerzet heeft het nut omdat het te veel is om op en af te bouwen.
Nummer 3 ja, maar dat kun je zelf niet, wij komen hem dan op en afbouwen. Ook het vervoer ervan is erg lastig.
Nu dachten we, misschien kan ik er ook 2 speciale stutten inzetten om het doorzakken te voorkomen, maar moet er dan wat over de dakramen heen?
Wat is jullie ervaring, een volledig beschermdak start ongeveer van 1750,- dus ook best prijzig.
Ook heb ik de easy top gezien van herzog
http://www.herzogvoortenten.nl/beschemd ... schermdak/
(Weet niet of de link mag).
Echter hier staat bij niet geschikt voor wintersport.
Nu dacht ik, ja die luchtkussens kun je niet op spanning houden, maar als ik iets kan verzinnen om deze te vervangen voor iets anders, Dan kan ik het zeil zo monteren dat het water eraf loopt en ook niet op de dakramen terecht komt, wat er weer voor zorgt dat je geen of minder ijs krijgt.
Iemand hier ervaring mee?
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
Er staat al iets over op het forum;
viewtopic.php?t=17743
viewtopic.php?t=990
viewtopic.php?t=18748
viewtopic.php?t=20639
viewtopic.php?t=17743
viewtopic.php?t=990
viewtopic.php?t=18748
viewtopic.php?t=20639
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Winterdak. Ja of nee?
Hou er wel rekening mee, dat je de caravan ook goed onderstut.
In Duitsland bijv, is de norm voor sneeuwbelasting wat een dak moet kunnen dragen 120 kg per m2.
Stel effe een caravandak is 5 meter x 2,5 meter, dan praat je over ca 1500 kg wat je pootjes extra voor hun kiezen krijgen als er eens een fiks pak sneeuw op komt.
In Nederland hebben we daar niet zo mee te maken.
Het wordt echter wel onderschat.
Een klant van me heeft het gehele platte dak van zijn bedrijfshal vol met zonnepanelen laten leggen.
De verzekering wil nu een sterkteberekening van het dak hebben, waarin aangetoond wordt, dat het dak ook bij sneeuwval sterk genoeg is.
Ik weet nu al, dat het niet voldoet.
De stalen dakplaten mogen ca 60 kgm dragen.
De panelen wegen al 45 kg m2 .
Waarbij dat nog niet eens verdeelde belasting is, maar puntbelasting ter plaatse van de steuntjes..
Dat wordt nog wel effe een dingetje..
In Duitsland bijv, is de norm voor sneeuwbelasting wat een dak moet kunnen dragen 120 kg per m2.
Stel effe een caravandak is 5 meter x 2,5 meter, dan praat je over ca 1500 kg wat je pootjes extra voor hun kiezen krijgen als er eens een fiks pak sneeuw op komt.
In Nederland hebben we daar niet zo mee te maken.
Het wordt echter wel onderschat.
Een klant van me heeft het gehele platte dak van zijn bedrijfshal vol met zonnepanelen laten leggen.
De verzekering wil nu een sterkteberekening van het dak hebben, waarin aangetoond wordt, dat het dak ook bij sneeuwval sterk genoeg is.
Ik weet nu al, dat het niet voldoet.
De stalen dakplaten mogen ca 60 kgm dragen.
De panelen wegen al 45 kg m2 .
Waarbij dat nog niet eens verdeelde belasting is, maar puntbelasting ter plaatse van de steuntjes..
Dat wordt nog wel effe een dingetje..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Winterdak. Ja of nee?
RE.gif
Welke stuts bedoelt u?
Welke stuts bedoelt u?
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 8 mei 2020 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
De uitdraai steunen of poten?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Winterdak. Ja of nee?
RE.gif
Ook de as of assen.
Ook de as of assen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Winterdak. Ja of nee?
Dat is wel.een goeie!
4 extra alluminium poten kosten ook de wereld niet
4 extra alluminium poten kosten ook de wereld niet
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
Pas op bij een dak beladen met sneeuw op het moment dat t regent wordt het pas link!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Winterdak. Ja of nee?
Dat is nog aan de lage kant Ab,verse poedersneeuw weegt iets an 200 kg/m³.
Als er echter de andere dag nog een vrachtje bovenop komt kan dit zelf oplopen naar 300 kg.
Is de sneeuw nat loopt dit gewicht op naar 5 a 600 kg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Winterdak. Ja of nee?
RE.gif
Niet geschikt.
Wij hebben ervaring, het fotootje naast mijn post laat ongeveer 35-50 cm sneeuw zien (niet opgemeten ), geen probleem voor onze Kip uit 1989, maar hier mag en kun je ook op het dak staan.
Echter hebben we ook een Tabbert gehad opbouw 7,2 meter en 2,5 meter breed, zo'n gele.
hierbij ging het dak doorhangen met sneeuw erop, dus we plaatsten altijd een balk van een meter of 4 op de grond, tegen het plafond met stempels ertussen om het dak te ondersteunen, allemaal leuk, maar ook weer niet, als je aankomt moeten die balken eruit, dat kan niet door de deur, dus je raam moet open...
Dus zoek uit wat je caravan werkelijk kan hebben aan daklast en bepaal adhv dat wat je gaat doen.
daarbij komt dat als je geen winterdak hebt, er heel veel lekwater bevriest op je voor- en achterkant, zoveel dat het hele voorraam incl. disselklep goed kan dichtvriezen (4-5 cm dik ijs is niets), als je dus aankomt na een dooi-dag tijdens vorst, kun je niet bij je dissel, althans niet makkelijk, hier zijn ook wel weer lappen voor die je erover kunt hangen, echter kan dat niet zomaar bij elke caravan.
Dan heb je dus nog je ramen vol ijs, dus geen zicht naar voren en achteren, de ramen op tocht-stand zetten gaat dan ook niet, dus eerst ijs verwijderen, krabben kan niet want je beschadigt de caravan en je ramen.
Al met al kun je zo maar een paar uur bezig zijn na aankomst en dus na een rit van 10 uur.
Caravan achterlaten is geweldig, maar probeer gewoon een zo makkelijke mogelijk winterdak te vinden, je gaat er plezier van hebben.
Niet geschikt.
Wij hebben ervaring, het fotootje naast mijn post laat ongeveer 35-50 cm sneeuw zien (niet opgemeten ), geen probleem voor onze Kip uit 1989, maar hier mag en kun je ook op het dak staan.
Echter hebben we ook een Tabbert gehad opbouw 7,2 meter en 2,5 meter breed, zo'n gele.
hierbij ging het dak doorhangen met sneeuw erop, dus we plaatsten altijd een balk van een meter of 4 op de grond, tegen het plafond met stempels ertussen om het dak te ondersteunen, allemaal leuk, maar ook weer niet, als je aankomt moeten die balken eruit, dat kan niet door de deur, dus je raam moet open...
Dus zoek uit wat je caravan werkelijk kan hebben aan daklast en bepaal adhv dat wat je gaat doen.
daarbij komt dat als je geen winterdak hebt, er heel veel lekwater bevriest op je voor- en achterkant, zoveel dat het hele voorraam incl. disselklep goed kan dichtvriezen (4-5 cm dik ijs is niets), als je dus aankomt na een dooi-dag tijdens vorst, kun je niet bij je dissel, althans niet makkelijk, hier zijn ook wel weer lappen voor die je erover kunt hangen, echter kan dat niet zomaar bij elke caravan.
Dan heb je dus nog je ramen vol ijs, dus geen zicht naar voren en achteren, de ramen op tocht-stand zetten gaat dan ook niet, dus eerst ijs verwijderen, krabben kan niet want je beschadigt de caravan en je ramen.
Al met al kun je zo maar een paar uur bezig zijn na aankomst en dus na een rit van 10 uur.
Caravan achterlaten is geweldig, maar probeer gewoon een zo makkelijke mogelijk winterdak te vinden, je gaat er plezier van hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Winterdak. Ja of nee?
(Aangepast wegens onnodig voorgaande berichten quoten, lees even de spelregels)
Mickey,
Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik vraag me serieus af wat een goed dak is, je moet het ook mee kunnen nemen.
Hebben jullie zon dak? En heb je enig idee hoeveel het weegt?
Mickey,
Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik vraag me serieus af wat een goed dak is, je moet het ook mee kunnen nemen.
Hebben jullie zon dak? En heb je enig idee hoeveel het weegt?
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
RE.gif
Het weegt niet veel, is alu, wij hebben het zelf nooit gehad
Het weegt niet veel, is alu, wij hebben het zelf nooit gehad
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Winterdak. Ja of nee?
Kleine toevoeging. Max belasting dak zeggen ze in boekje 80 kg. Maar neem aan dat dit een puntbelasting is?
Ook word er in de handleiding niks gezegt over een winterdak
Ook word er in de handleiding niks gezegt over een winterdak
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
een winterdak zullen ze nooit vermelden als caravan fabrikant lijkt me, 80 kg is niet veel
sneeuw, na deels smelten weegt echt enorm veel, onderschat dat niet
sneeuw, na deels smelten weegt echt enorm veel, onderschat dat niet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Winterdak. Ja of nee?
Ja precies.
Ik vind het een beetje apart dat je dit nergens kan vinden en dat de dealer ook geen antwoord heeft.
Of ik zoek verkeerd. Ik kan me ook niet voorstellen dat het totale dak niet meer dan 80 kg.aankan
Ik vind het een beetje apart dat je dit nergens kan vinden en dat de dealer ook geen antwoord heeft.
Of ik zoek verkeerd. Ik kan me ook niet voorstellen dat het totale dak niet meer dan 80 kg.aankan
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
RE.gif
Met alle respect, maar de gemiddelde dealer heeft zelf geen caravan en is al helemaal niet op wintersport geweest, dus je moet het zelf uitzoeken.
dakbelasting moeten ze je haarfijn kunnen vertellen
Met alle respect, maar de gemiddelde dealer heeft zelf geen caravan en is al helemaal niet op wintersport geweest, dus je moet het zelf uitzoeken.
dakbelasting moeten ze je haarfijn kunnen vertellen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Winterdak. Ja of nee?
Dat is nog niet eens zeker..
Wat ik wel weet, is dat ik met mijn 85 kg gewoon over het dak van mijn 2 laatste caravans en de 2 laatste campers kon lopen, om er gaten in te zagen voor de airco en zo.
Wel met enig beleid..er een diepe kuil in stampen zou ook wel lukken. Dat laatste heb ik nooit geprobeerd.
Wat ik wel weet, is dat ik met mijn 85 kg gewoon over het dak van mijn 2 laatste caravans en de 2 laatste campers kon lopen, om er gaten in te zagen voor de airco en zo.
Wel met enig beleid..er een diepe kuil in stampen zou ook wel lukken. Dat laatste heb ik nooit geprobeerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Winterdak. Ja of nee?
Sneeuw heeft heel veel gewichten.
Verse net gevallen sneeuw weegt 20 kg per 100 liter.
Dat is 10 cm sneeuw van 1 meter in het vierkant.
Als daar een laag bovenop komt, en bij dooi compacteert die sneeuw.
Dan kan het gewicht oplopen tot 70 kg per 100 liter of zelfs meer.
Theoretisch zou een meter sneeuw dan 700 kg per vierkante meter kunnen gaan wegen.
Dat zou op een caravandak 8.000 tot 10.000 kg sneeuwlast betekenen. Ook op die stelpootjes beneden...
Gelukkig zijn theorie en praktijk 2 verschillende dingen.
Maar toch is het vorige niet ondenkbaar in sneeuwrijke gebieden.
Je kunt echter de sneeuw er regelmatig af laten halen.
Dat kan als extra service door iemand plaatselijk verzorgd worden.
Verse net gevallen sneeuw weegt 20 kg per 100 liter.
Dat is 10 cm sneeuw van 1 meter in het vierkant.
Als daar een laag bovenop komt, en bij dooi compacteert die sneeuw.
Dan kan het gewicht oplopen tot 70 kg per 100 liter of zelfs meer.
Theoretisch zou een meter sneeuw dan 700 kg per vierkante meter kunnen gaan wegen.
Dat zou op een caravandak 8.000 tot 10.000 kg sneeuwlast betekenen. Ook op die stelpootjes beneden...
Gelukkig zijn theorie en praktijk 2 verschillende dingen.
Maar toch is het vorige niet ondenkbaar in sneeuwrijke gebieden.
Je kunt echter de sneeuw er regelmatig af laten halen.
Dat kan als extra service door iemand plaatselijk verzorgd worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Winterdak. Ja of nee?
Ab schreef: ↑za 9 mei 2020 10:33Sneeuw heeft heel veel gewichten.
Verse net gevallen sneeuw weegt 20 kg per 100 liter.
Dat is 10 cm sneeuw van 1 meter in het vierkant.
Als daar een laag bovenop komt, en bij dooi compacteert die sneeuw.
Dan kan het gewicht oplopen tot 70 kg per 100 liter of zelfs meer.
Theoretisch zou een meter sneeuw dan 700 kg per vierkante meter kunnen gaan wegen.
Dat zou op een caravandak 8.000 tot 10.000 kg sneeuwlast betekenen. Ook op die stelpootjes beneden...
Gelukkig zijn theorie en praktijk 2 verschillende dingen.
Maar toch is het vorige niet ondenkbaar in sneeuwrijke gebieden.
Je kunt echter de sneeuw er regelmatig af laten halen.
Dat kan als extra service door iemand plaatselijk verzorgd worden.
Als ik daar iemand voor kan regelen, Dan zou er een hoop hoofdpijn weg zijn.
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
Dat doen ze meestal op de camping hoor
Je zou voor de gein eens aan een inwoner of hoteleigenaar van een skigebied moeten vragen hoe vaak ze het dak schoonvegen per seizoen.
En dan ook waarom!!!
Onderstaande foto is van januarir 2019 er lag toen 130 cm op de daken op de camping aldaar
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je zou voor de gein eens aan een inwoner of hoteleigenaar van een skigebied moeten vragen hoe vaak ze het dak schoonvegen per seizoen.
En dan ook waarom!!!
Onderstaande foto is van januarir 2019 er lag toen 130 cm op de daken op de camping aldaar
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Winterdak. Ja of nee?
Dat heb ik inderdaad ook vaak gezien. Ga al 30 jaar op wintersport.
130 cm pfff dat is nogal wat. Wel erg gaaf om te zien. Heb gebeld met camping of dit mogelijk was, maandag even terug bellen.
130 cm pfff dat is nogal wat. Wel erg gaaf om te zien. Heb gebeld met camping of dit mogelijk was, maandag even terug bellen.
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda
Re: Winterdak. Ja of nee?
Neem eens contact op met de Klerk caravans in Hillegom. Zij hebben zelf caravans in Oostenrijk staan en winterkamperen zelf ook.
Zweedse auto, Duitse caravan.
Re: Winterdak. Ja of nee?
Het is een groot verschil op welke hoogte de camping ligt.
Hoe hoger, hoe meer sneeuw.
Hoe hoger, hoe meer sneeuw.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Winterdak. Ja of nee?
Ongeveer 750.m
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda