seizoens kamperen

Plaats reactie
annatefka60
Berichten: 5
Lid geworden op: di 3 jul 2018 22:45

seizoens kamperen

Bericht door annatefka60 » za 25 apr 2020 22:49

hallo allemaal
ik wil wat vragen .wij willen over 2 jr verhuizen en gaan weg uit noord holland terug naar gelderland .om beter te kunnen reageren op huuraanbod willen wij gaan wonen in onze toercaravan een tec weltbumler 540,het word in de eerste instantie een seizoen van mrt tot okt ,daarna kan het een bungalow worden of bij familie .want een huis hebben we het niet meer dan ,spannend is het zeker en avontuurlijk.maar we hebben er heel veel zin ,en natuurlijk hopen we tussentijds op een toe gewezen woning .dus zijn er mensen die ervaring hebben met het bivakeren een heel seizoen en tips zijn ook welkom .alvast bedankt

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: seizoens kamperen

Bericht door Micky » za 25 apr 2020 23:11

Ik begrijp je verhaal niet.. dus jullie gaan naar Gelderland maar moeten wachten op een huurwoning? Waarom is dat? Hoe lang denk je dat het gaat duren?


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

annatefka60
Berichten: 5
Lid geworden op: di 3 jul 2018 22:45

Re: seizoens kamperen

Bericht door annatefka60 » ma 27 apr 2020 10:33

hallowij staan tegen die tijd 7 jr ingeschreven en om geld te besparen willen we in de caravan gaan wonen en omdat we dan dicht in de buurt zitten kunnen we sneller reageren op een huis,vandaar

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: seizoens kamperen

Bericht door deusjevo » ma 27 apr 2020 10:37

Daphne kom d’r maar in. knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: seizoens kamperen

Bericht door Daphne » ma 27 apr 2020 12:49

RE.gif
mrgreen.gif
annatefka60 schreef:
ma 27 apr 2020 10:33
hallowij staan tegen die tijd 7 jr ingeschreven en om geld te besparen willen we in de caravan gaan wonen en omdat we dan dicht in de buurt zitten kunnen we sneller reageren op een huis,vandaar
Ik zal straks proberen wat uitgebreider te antwoorden op wat er allemaal bij komt kijken. Ik denk dat de twee redenen die je nu noemt als redenen om in de caravan te gaan wonen te weinig reden is om je leven zo drastisch te wijzigen. In deze tijd van communicatiemiddelen kun je net zo snel reageren als wanneer je in de buurt zou zitten en geld besparen doe je misschien wel, maar minder dan je denkt en tegen welke prijs? Het vakantiegevoel is zo over als je met je wekelijkse wasgoed over de camping moet en weer 4€ aftikt of dat je met je wasgoed naar familie of kennissen moet. :oops:

Persoonlijk zou ik het niet doen als de einddatum van het woningloze bestaan niet vastligt. scratch.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: seizoens kamperen

Bericht door Herman&Saskia » ma 27 apr 2020 13:26

En denk er vooral aan dat je geen adres hebtwaar je ingeschreven staat.
Ook al zou je bij familie op een adres inschrijven...staat je inschrijfduur weer op 0 (da’s pech, je 7 jaar weg).

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: seizoens kamperen

Bericht door Daphne » ma 27 apr 2020 15:02

Tijdelijk in de caravan wonen kan prima maar je moet wel wat hobbels nemen.
1
Waar sta je ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie? Je kunt niet zomaar ergens inschrijven, ook niet op de camping, ook al wordt dat soms wel gedaan. Bij een familielid of kennis zou kunnen, denk dan wel aan de toeslagen die zij dan verliezen, of misschien heb je zelf wel zorgtoeslag die je kwijtraakt. Het is ook niet in elke gemeente toegestaan, dus vraag dit zeker van tevoren na.
Kijk ook even naar de opmerking van Herman&Saskia. Ik weet niet precies hoe dat werkt, en of het invloed heeft, maar je woonjaren raak je wel kwijt.
2
Opslag van je spullen. Je hebt een goed geventileerde ruimte nodig, waar je te allen tijde bij kunt. Dat laatste is echt belangrijk. Ook heb je een back-up nodig waar je je kleding kunt opbergen. In de caravan kun je niet alles kwijt en in de voortent kan kleding vochtig worden. Als je familie of vrienden dichtbij de camping hebt wonen, waar je bijvoorbeeld tweewekelijks kleding kunt wisselen is dat wel handig.
Kosten voor opslag varieert heel erg, maar goed geventileerd en/of verwarmd is niet goedkoop.
3
Bedenk hoe je wil gaan verwarmen. Als het koud is, doe je ongeveer 10 dagen met een 10 kg gasfles (LPG maar een dag of 5 à 6). Dat is alleen voor de caravan. Je hebt dan nog geen voortent verwarmd. Het sjouwen met die zware flessen komt elke keer weer terug. Elektrisch verwarmen kan natuurlijk, maar is afhankelijk van de camping. De kosten hiervoor lopen behoorlijk op, zowel voor elektra als voor gas.
4
Gebruik van water. Afhankelijk van de voorziening op de camping, maar altijd anders dan in een woning waar je niet hoeft na te denken of de watertank nog wel vol is. Klinkt simpel, maar er zijn zoveel dagelijkse handelingen waar je stromend water voor gebruikt. In de vakantie is het lekker om alles even simpel te doen, zoals groenten afspoelen bij de afwasplaats, maar als je dat altijd moet doen, wordt het echt een ander verhaal.
5
Huishoudelijk. De was doen. Je kunt niet even naar huis om de was te doen, want je hebt geen huis meer. Elke week op de camping wassen kost best wel wat, en elke week naar familie of vrienden met je wasgoed is best belastend. Niet alleen voor de gastheer/vrouw maar ook voor jezelf. Het is niet even de was erin doen, wachten en dan in de droger of ophangen en afhalen, opvouwen etc. ik neem aan dat ik niet in detail hoef te treden.
6
TV. Afhankelijk van de camping of er voorzieningen zijn, anders zul je zelf iets moeten regelen.
7
Internet. Hetzelfde als 6.
8
Visite ontvangen. Afhankelijk van het beleid van de camping. Misschien moet er voor bezoek worden betaald. Als je op een camping woont moet je daar wel over nadenken. Hoe wil je verjaardagen, feestdagen etc doorbrengen. Misschien is het niet zo belangrijk als het maar tijdelijk is, maar als het langer duurt vind je het misschien wel een punt.


Bedenk dat in je caravan wonen niet hetzelfde is als seizoenskamperen. Het is geen vakantie en je kunt niet even naar huis als de omstandigheden daar om vragen. Bijvoorbeeld bij ziekte, dan wil je het liefst naar huis.
De besparing door in je caravan te wonen ben je ook gedeeltelijk weer kwijt aan dagelijkse boodschappen waar je toch eerder voor gemaksproducten gaat en misschien vaker uit eten gaat of afhaalt. Groots aanbiedingen inslaan kun je wel vergeten. Ik heb in het verhaal niet de caravan, voortent en alles meegenomen, want ik neem aan dat je dat allemaal wel hebt of kunt regelen. En ook niet of er nog moet worden gewerkt, ook dat kan ook voor complicaties zorgen.

Hoop je hiermee op weg te hebben geholpen met het wonen in de caravan. voorjou.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: seizoens kamperen

Bericht door Knaus440 » ma 27 apr 2020 15:29

Een mooie uitgebreide reactie Daphne, en beschrijving van de hobbels. Toen wij ons huis in het noorden wilden verkopen, en regio Utrechtse heuvelrug wilden gaan wonen, hebben we ook overwogen een tussenperiode in onze stacaravan te gaan wonen. Die stond immers al Utrechtse Heuvelrug. En dan konden we snel bij een woning kijken ipv eerst 160-180 km te rijden. Maar inschrijven op de camping mocht niet als woonadres. Zag wel mensen met "leenadres" of postbus. Bij huurwoning zoeken ben je dan dus verhuisd, en je opgebouwde jaren zijn dan soms weg. Verder zijn er gewoon alle praktische zaken die je al omschrijft. En dan is onze stacaravan 370 bij 1100 cm, en een beschutte tuin van een 230 m2.
De was, eigen leefruimte, regelingen waar woon of verblijfplaats aan gekoppeld is. Allemaal zaken die je met de huidige stand van zaken met internet prima snel op kan lossen.
Vraagt wel bereidheid ook snel ter plekke te kunnen zijn. Dus kilometers maken. Hebben wij ook gedaan, al betrof het wel een koophuis. Maar dat is bij huren idem. Jullie zoeken dus geen vrije sector?
Weet je, goed contact met de verhuurder is van belang. Ga eens langs, en leg in een gesprekje je probleem van afstand en reageren uit. Ik hoop dat je snel een huis aangeboden krijgt.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: seizoens kamperen

Bericht door graaf » di 28 apr 2020 00:45

Ik wil jullie niet ontgoochelen, maar 7 jaar ingeschreven staan is in Gelderland niet zo veel hoor! Een woning in gestapelde bouw lukt wel in sommige Gemeentes, maar een grondgebonden woning is al gauw 12-15 jaar!!!
Ik heb 19 jaar in de volkshuisvesting gewerkt en inmiddels gepensioneerd. Toch uit voorzorg een inschrijving aangehouden, voor het geval dat mijn koopwoning wil verkopen een voor huur in aanmerking wil komen. Maar daar zal ik toch ook met mijn 21 jaar inschrijving moeten zorgen dat ik niet te veel eigen vermogen op mijn naam heb. Seniorenwoningen zijn bovendien schaars door systematische demografische misplanning.

En wat Daphne schrijft is echt zo. Je hoeft helemaal niet dicht bij te wonen om op woningen te reageren! Alles gaat digitaal, en je moet zelf op woningen reageren! Daarna heb je een termijn om te bezichtigen.
Men moet "passend" toewijzen, dus eerst komt de meest aangewezene (inkomen-leeftijd-inschrijfduur-gezinssamenstelling-urgenties) in aanmerking.

Ik las trouwens dat #dor hout discussie misschien oplossingen biedt mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

annatefka60
Berichten: 5
Lid geworden op: di 3 jul 2018 22:45

Re: seizoens kamperen

Bericht door annatefka60 » ma 11 mei 2020 22:27

wil wel reageren op de tips en argumenten.het word zowiezo seizoen kamperen met eventueel overwinteren in een stacaravan of bungalow,bij een broer zou ook nog kunnen.zij wonen allemaal in harderwijk\ ermelo.5 broers met aanbod en hulp ,inwonen bij een broer in de winter is ook een optie
wij zijn met pensioen en onze mogelijkheden zijn divers .zal heus weleens tegenvallen dat zal ik niet uitsluiten ,we hebben veel dingen besproken,wat wassen betreft,of het eten .we zijn dol op kamperen en de vakanties zijn al te kort voor ons ,dus hele zware problemen zie ik niet.en mocht er iets gebeuren dan is particulier wonen zeker een optie ,maar daar gaan we nog niet van uit,2 broers wonen ook in een stacaravan .bovendien zijn er vier parken aangewezen als permanente bewoning ,dus zogenaamde woonwijken en dat kwam door de illegale bewoning dus dat beleid is wat versoepeld
vind het wel jammer dat er wat negatief op gereageerd word ,terwijl ik al diverse verhalen gelezen heb van oudere mensen die practisch het hele seizoen kamperen
dus onze mogelijkheden zijn legio en dat van de inschrijfjaren dat ik die kwijt zou zijn ga ik ff navragen .dank voor de tip
nou groetjes allemaal

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: seizoens kamperen

Bericht door Daphne » di 12 mei 2020 21:28

annatefka60 schreef:
ma 11 mei 2020 22:27
vind het wel jammer dat er wat negatief op gereageerd word ,terwijl ik al diverse verhalen gelezen heb van oudere mensen die practisch het hele seizoen kamperen
Negatief? scratch.gif weenie.gif Misschien realistisch. Maar graag gedaan hoor knipoog.gif
En er zijn legio gezinnen en senioren die aan seizoenskamperen doen of maanden gaan overwinteren in een warm land. En natuurlijk hebben die fijne kampeerverhalen. Die gaan na het seizoen lekker naar huis. Die hoeven niet naar huisraad in een opslag te zoeken.
Maar zoals ik al aangaf, wonen op een camping kan prima maar het is niet hetzelfde als seizoenskamperen in een toercaravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: seizoens kamperen

Bericht door Micky » di 12 mei 2020 21:41

annatefka60 schreef:
ma 11 mei 2020 22:27

vind het wel jammer dat er wat negatief op gereageerd word ,terwijl ik al diverse verhalen gelezen heb van oudere mensen die practisch het hele seizoen kamperen
dus onze mogelijkheden zijn legio en dat van de inschrijfjaren dat ik die kwijt zou zijn ga ik ff navragen .dank voor de tip
nou groetjes allemaal
Waar zie je deze negatieve reactie als ik vragen mag?

Heb je ook overwogen om gewoon een chalet te huren voor de hele periode? dat kan namelijk erg interessant zijn, alhoewel dat meestal ook wel een 6-800 euro kost per maand, maar dan heb je wel een "echt" huis.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: seizoens kamperen

Bericht door RonvA » di 12 mei 2020 22:46

Je schrijft ook dat broers wonen in een stacaravan, maar die zijn in veel gevallen toch bijna een 2x zo groot als een tourcaravan. Ik zit ook weleens met het idee om lekker rond te gaan trekken en reizen later, maar je huis verkopen en alles in opslag te moeten zetten moet ook betaald worden. Ik volg ook wat mensen op YT die zo goed als in hun camper wonen, maar ook die hebben nog een (al dan niet erg klein) huisje erbij waar ze in geval van nood op terug kunnen vallen.

Neem alleen de Corona crisis al, alle campings en voorzieningen gingen dicht. In een stacaravan heb je dan nog meestal wel iets, in een 'gewone' caravan ben je al snel klaar.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: seizoens kamperen

Bericht door mrbullmastiff » di 12 mei 2020 23:03

Toen ik een jaar of tien was hebben wij ooit negen maanden in een stacaravan gewoond tijdens de bouw van het huis van mijn ouders. De eerste jaren daarna hadden wij echt geen trek meer om te kamperen. We hadden alle faciliteiten tot onze beschikking en hoefden wat dat betreft niemand lastig te vallen maar ons niet gezien om dat opnieuw te doen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: seizoens kamperen

Bericht door Daphne » di 12 mei 2020 23:12

Misschien had ik er bij moeten vermelden dat onderstaand gebaseerd is op eigen ervaring mrgreen.gif

Wij hebben met tweetjes en onze hond (Labrador) bijna een jaar in onze Knaus op een camping gewoond omdat ons huis al verkocht was maar ons nieuwe huis nog niet klaar. We hebben nu wel weer ontzettend zin om te kamperen maar gaan niet alles op alles zetten in deze onzekere tijd om met de caravan weg te gaan. Daarvoor hecht ik nu even teveel aan ons luxe huis. Eigen haard is goud waard, dat waardeer je meer als het er niet meer is.
Daphne schreef:
ma 27 apr 2020 15:02
Tijdelijk in de caravan wonen kan prima maar je moet wel wat hobbels nemen.
1
Waar sta je ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie? Je kunt niet zomaar ergens inschrijven, ook niet op de camping, ook al wordt dat soms wel gedaan. Bij een familielid of kennis zou kunnen, denk dan wel aan de toeslagen die zij dan verliezen, of misschien heb je zelf wel zorgtoeslag die je kwijtraakt. Het is ook niet in elke gemeente toegestaan, dus vraag dit zeker van tevoren na.
Kijk ook even naar de opmerking van Herman&Saskia. Ik weet niet precies hoe dat werkt, en of het invloed heeft, maar je woonjaren raak je wel kwijt.
2
Opslag van je spullen. Je hebt een goed geventileerde ruimte nodig, waar je te allen tijde bij kunt. Dat laatste is echt belangrijk. Ook heb je een back-up nodig waar je je kleding kunt opbergen. In de caravan kun je niet alles kwijt en in de voortent kan kleding vochtig worden. Als je familie of vrienden dichtbij de camping hebt wonen, waar je bijvoorbeeld tweewekelijks kleding kunt wisselen is dat wel handig.
Kosten voor opslag varieert heel erg, maar goed geventileerd en/of verwarmd is niet goedkoop.
3
Bedenk hoe je wil gaan verwarmen. Als het koud is, doe je ongeveer 10 dagen met een 10 kg gasfles (LPG maar een dag of 5 à 6). Dat is alleen voor de caravan. Je hebt dan nog geen voortent verwarmd. Het sjouwen met die zware flessen komt elke keer weer terug. Elektrisch verwarmen kan natuurlijk, maar is afhankelijk van de camping. De kosten hiervoor lopen behoorlijk op, zowel voor elektra als voor gas.
4
Gebruik van water. Afhankelijk van de voorziening op de camping, maar altijd anders dan in een woning waar je niet hoeft na te denken of de watertank nog wel vol is. Klinkt simpel, maar er zijn zoveel dagelijkse handelingen waar je stromend water voor gebruikt. In de vakantie is het lekker om alles even simpel te doen, zoals groenten afspoelen bij de afwasplaats, maar als je dat altijd moet doen, wordt het echt een ander verhaal.
5
Huishoudelijk. De was doen. Je kunt niet even naar huis om de was te doen, want je hebt geen huis meer. Elke week op de camping wassen kost best wel wat, en elke week naar familie of vrienden met je wasgoed is best belastend. Niet alleen voor de gastheer/vrouw maar ook voor jezelf. Het is niet even de was erin doen, wachten en dan in de droger of ophangen en afhalen, opvouwen etc. ik neem aan dat ik niet in detail hoef te treden.
6
TV. Afhankelijk van de camping of er voorzieningen zijn, anders zul je zelf iets moeten regelen.
7
Internet. Hetzelfde als 6.
8
Visite ontvangen. Afhankelijk van het beleid van de camping. Misschien moet er voor bezoek worden betaald. Als je op een camping woont moet je daar wel over nadenken. Hoe wil je verjaardagen, feestdagen etc doorbrengen. Misschien is het niet zo belangrijk als het maar tijdelijk is, maar als het langer duurt vind je het misschien wel een punt.


Bedenk dat in je caravan wonen niet hetzelfde is als seizoenskamperen. Het is geen vakantie en je kunt niet even naar huis als de omstandigheden daar om vragen. Bijvoorbeeld bij ziekte, dan wil je het liefst naar huis.
De besparing door in je caravan te wonen ben je ook gedeeltelijk weer kwijt aan dagelijkse boodschappen waar je toch eerder voor gemaksproducten gaat en misschien vaker uit eten gaat of afhaalt. Groots aanbiedingen inslaan kun je wel vergeten. Ik heb in het verhaal niet de caravan, voortent en alles meegenomen, want ik neem aan dat je dat allemaal wel hebt of kunt regelen. En ook niet of er nog moet worden gewerkt, ook dat kan ook voor complicaties zorgen.

Hoop je hiermee op weg te hebben geholpen met het wonen in de caravan. voorjou.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: seizoens kamperen

Bericht door Micky » di 12 mei 2020 23:42

mrbullmastiff schreef:
di 12 mei 2020 23:03
Toen ik een jaar of tien was hebben wij ooit negen maanden in een stacaravan gewoond tijdens de bouw van het huis van mijn ouders. De eerste jaren daarna hadden wij echt geen trek meer om te kamperen. We hadden alle faciliteiten tot onze beschikking en hoefden wat dat betreft niemand lastig te vallen maar ons niet gezien om dat opnieuw te doen.
Het is net een beetje hoe je het bekijkt, tijdens mijn studie (niet dat ik er veel van heb gebakken mrgreen.gif ) woonde ik samen met mijn broer in een spiksplinternieuw houten chalet wat onze ouders (voor ons) gekocht hadden, het was een logische oplossing, vlakbij de tuinbouwschool die mijn broer deed en ik kon op de Puch naar het station om de trein te pakken naar de MTS (heel wat goedkoper dan kamers huren over de tijd), later heb ik het chalet gekocht en bewoont met mijn toenmalige vriendin, totdat we een huis konden kopen, daarna heel goed verkocht, maar dat is een ander verhaal mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”