Een winterse reis naar huis.

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Een winterse reis naar huis.

Bericht door Reisben » vr 8 mar 2019 21:49

In januari 2019 reden wij van onze overwintercamping La Quinta Bella in Aguilas, zuid-Spanje, terug naar huis. Vanwege een schouderoperatie voor mijn vrouw. Niet, dat wij de capaciteiten van Spaanse medici onderschatten, verre van dat, maar wel omdat een caravan een caravan is.

Onze overwintercaravan LMC Style was best een luxe caravan, in onze ogen, maar een plek om er na een redelijk zware operatie in te herstellen leek ons minder prettig. Dan geven we toch de voorkeur aan ons appartementje in Almere met een ruim-, goed- en verstelbaar bed en privé douche.

Voor ons vertrek hadden we de weerberichten voor Spanje en Frankrijk beluisterd want we hoopten niet op een pak sneeuw, om maar iets te noemen. En ik werd weer met de neus op de feiten gedrukt: als je in september naar je overwintercamping rijdt, denk je niet aan anti-vries in het reservoir voor de ruitensproeiers. Na een paar keer bijvullen met water is van antivries geen sprake meer natuurlijk.
In Spanje kun je met wat moeite ruitenwisservloeistof vinden dat tot min 5 gr C beschermd, maar dat vind ik wat aan de matige kant. We moesten dus waakzaam zijn, onderweg.

Waar ik normaal gesproken 300 à 400 km per dag rijd en dan regelmatig een paar dagen op een camping overblijf, waarom zou ik mij als pensionado haasten, wilden we nu in vier reisdagen thuis zijn, net op tijd voor de intake in het ziekenhuis. Hopend op droog weer. Voor ons is 600 km vier dagen lang een hoog tempo…

In Spanje zijn veel campings het gehele jaar geopend, je hoeft niet lang te zoeken. We stopten op een camping in L’Ametlla de Mar, een eindje noordelijk van de Ebro delta. Hoewel we Catalonië eigenlijk wilden mijden vanwege de onrust aldaar, hadden we de route over Madrid en Zaragossa als niet verstandig aangemerkt, de bergpassen in de Pyreneeën zouden in januari best gesloten kunnen zijn.
Op de overnachtingscamping voelden we het verschil in temperatuur ten opzichte van zuid Spanje al. Geen wonder dat mensen in zuid Spanje overwinteren. Geen problemen in Catalonië, trouwens.

Tot onze vreugde is de nieuwe ringweg van Montpellier gereed, je rijdt nu zonder tolpoortjes geheel ontspannen full speed de stad voorbij. Deze onverwachte voorspoed maakte het mogelijk door te rijden naar Mondragon, iets noordelijk van Orange. Het was winderig en fris op die camping. Wat opviel in de caravan was de tocht die via de koelkastroosters en het pannenkastje door de spleet tussen de besteklade en het deurtje waaide. ’s Zomers misschien wel welkom, nu irritant koud. Moet ik binnenkort iets aan doen.
Ons elektrisch ventilatorkacheltje snorde die avond dat het een lieve lust was en hield ons warm. En de douches waren ook lekker heet.

De volgende etappe was door Lyon en daar was het afwachten hoe het weer aan de andere kant zou zijn, bij Dijon was immers sneeuw voorspeld. Dat bleek mot-sneeuw te zijn, korreltjes bedoel ik. We eindigden die middag in Bannes in de nabijheid van Langres, maar nu wel in de sneeuw. De camping heeft een aantal verharde plaatsen, dat was wel prettig. Ook de 30 meter elektrische kabel was daar een uitkomst. En dat kacheltje! Heerlijk.

Kijk, dan wordt je met de neus op de feiten gedrukt. De kleine Beyerland uit 2003 is niet bepaald een wintercaravan, althans niet zonder een paar noodzakelijke essentiële aanpassingen. Ringverwarming op de gaskachel bijvoorbeeld, watertank binnen in plaats van buiten in de disselbak, dat zou wel beter zijn. We misten de Truma ultra heat, de elektrische verwarming die achter de Truma gaskachel gemonteerd wordt en die we in de Bürstner en de LMC wel hadden. Want de gaskachel op gas stoken houd je niet lang vol. Terwijl elektrisch bij de ACSI-prijs in zit.

We deden nog een ontdekking. Op de twee oude eenpersoons matrassen van de vorige eigenaar hadden we een Ikea topmatras gelegd. Tegen geringe kosten toch een beter bed. Maar dit topmatras wordt stijf als het koud wordt! Da’s niet lekker. Gelukkig wordt het matras door lichaamswarmte weer wat soepeler, maar we moeten ook nadenken over een vervangend matras als we in de winter weer op pad willen gaan.

De laatste etappe leidde ons naar een camping in de buurt van Amersfoort. Onze favoriete oude camping in Almere was al lang gesloten, de nieuwe is nog in aanbouw. Omdat we de caravan niet bij huis kunnen stallen, een consequentie van moderne appartementen, moesten we de caravan op die camping leeg halen en hem meteen naar de stalling brengen. Bij Amersfoort lag een pak sneeuw, ik reed de caravan met geknepen billen over ijzige paadjes naar de staanplaats, dus we sliepen die nacht toch maar in Almere, de verwarming thuis had ik al met mijn wifi-app opgestookt. De volgende dag Beyerland uitgepakt en weggebracht.

Dat was 2400 km in vier dagen, niet mijn hobby, zo’n tempo maar het was niet anders. De les die we hebben geleerd is dat de 2003 Beyerland niet zonder meer wintervast is. Een tweede les was dat er ten noorden van Lyon in de winter steeds minder campings open zijn, ten noorden van Langres zelfs heel weinig. Een beetje plannen en studeren in de ACSI-gids is wel zinvol want het is te doen. Een derde les is dat in de winter ’s morgens water uit het keukenkraantje wel heel koud is als je niet een Truma boiler hebt…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Een winterse reis naar huis.

Bericht door Cara-Fan » za 9 mar 2019 07:10

Leuk om te lezen! thumbup.gif

En alles gelukt met de operatie?

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een winterse reis naar huis.

Bericht door Reisben » za 9 mar 2019 10:41

Ja, Cara-van,
Mijn ega is nu aan het herstellen met gym en fysio. Ze maakt goede vorderingen en we denken half mei weer de Beyerland aan te koppelen. Heerlijk vooruitzicht, toch?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Een winterse reis naar huis.

Bericht door Sytske01 » za 9 mar 2019 13:59

Mooi reisverhaal. Dat mag ik altijd graag lezen. Hopelijk herstelt je echtgenote weer snel en kunnen jullie weer op pad. En dan met wat warmer weer.

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Een winterse reis naar huis.

Bericht door Dottie » za 9 mar 2019 17:04

Kijk al uit naar je volgende verhaal haphop.gif

JoepBerend
Berichten: 5
Lid geworden op: do 31 okt 2013 23:14

Re: Een winterse reis naar huis.

Bericht door JoepBerend » do 5 sep 2019 20:53

Heeft u ook de namen van de campings die u bezocht heeft ?

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”