Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Cdebruin » vr 30 okt 2015 22:07

Is het noodzakelijk om je water afvoer te isoleren onder de caravan
Bij wintersport
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door graaf » za 31 okt 2015 08:30

Isolatie is een "rem" in de energie overdracht. Als de tijd voortschrijdt zal de temperatuur aan beide zijden gelijk worden. Dus isolatie heeft alleen effect als er energie toegevoegd wordt, bijvoorbeeld door een thermolint. Voorbeeld: in de condensafvoeren van vriesinstallaties ligt altijd zo'n thermolint. Dat gaat verwarmen als de temperatuur onder de 6 graden komt.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18817
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door Hobby Linka » za 31 okt 2015 09:09

Gewoon de afvoer goed op afschot brengen. Loopt het water gewoon weg.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door Daphne » za 31 okt 2015 09:19

Daar hoef je je bij een Eriba geen zorgen over te maken. Wij hadden bij onze Eriba afvoerververwarming (alleen op de sifons) maar niet op de afvoer onder de caravan want daar blijft geen water in staan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

arnovariante

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door arnovariante » za 31 okt 2015 09:24

Zelf geen ervaring mee, maar ik heb hier ook wel eens gelezen dat het zou helpen om voordat je in je bed stapt een beetje zout in de afvoeren te gooien en dan een beetje water erachteraan.
Zout water bevriest immers moeilijker.

Tramp

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door Tramp » za 31 okt 2015 09:37

Als je afvoer direct rechtstreeks verticaal door de bodem gaat en er verder geen vernauwing in het traject zit
dan is isolatie niet nodig. Nachtelijke temperaturen tot min.25 kan die dan makkelijk aan.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door WillyL » za 31 okt 2015 10:26

Gevonden in een ander forum...
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/nat ... -bevriezen
.../...
Zoutwater kan bevriezen. De temperatuur waarbij dit gebeurt hangt af van de hoeveelheid zout in het water.
Een verzadigd mengsel (dit is als bij verdere toevoeging van zout het zout niet meer oplost) blijft vloeibaar tot -21° C.
.../...

Op de weg strooien ze tot ongeveer -7, daarna heeft het bijna geen nut meer.
Het beetje zout dat je in de afvoer strooit zal mijns inziens niet echt veel helpen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door Ab » za 31 okt 2015 10:42

Is ook helemaal niet nodig.
Zoals al eerder vermeld, als de afvoer goed leegloopt is er niks aan de hand.
Een familielid van mij had een paar jaar geleden wel de afvoer dicht zitten.
Splinternieuwe caravan, maar met een knullig aangelegde afvoer. Deze bleef vol water staan op een bepaald punt.
Dan is het eerste nachtje met enige vorst voldoende om het stijf dicht te laten vriezen.
Met grote kans op kapot vriezen ook nog.
Na iets verleggen van de leiding is het nooit meer voorgekomen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door mennovdh » za 31 okt 2015 13:41

Isoleren kan wel degelijk zin hebben. Op het moment dat de afvoer warm is, doordat er warm water door stroomt duurt het iets langer voordat de buis weer onder het vriespunt is. Werkt dus alleen als je warm water gebruikt.
Nog beter is het om geen gecombineerde afvoer te gebruiken maar direct de emmer onder de afvoer te zetten waar die uit de caravan komt. En dan nog zal je merken als het echt koud is (-20 graden wat weinig voorkomt) dat de eindafvoer kan bevriezen. Belangrijk is verder dat je afvoerwater wat vermengd is met bijvoorbeeld tandpasta of kookresten na spoelt met water dat wel 'snel' door de buis stroomt en de afvoer niet gaat druppelen.

Nog een tip:
Steek een ijzerdraadje (elektriciteitsdraad) ongeveer 10 cm in het eind van de afvoer. Is de afvoer bevroren kan je de draad er uit trekken en loopt de rest van het water weer weg en ontdooit de rest.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door troapel » za 31 okt 2015 15:02

En wat bevriest sneller? Koud of warm water? Juist, warm water!
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door Fred N » za 31 okt 2015 15:06

Isoleren
Is ook helemaal niet nodig.
Mee eens.
Ik ga 2 keer per jaar op wintersport met de caravan in Duitsland en Oostenrijk.
Nog beter is het om geen gecombineerde afvoer te gebruiken maar direct de emmer onder de afvoer te zetten waar die uit de caravan komt.
Zo doe ik het ook. thumbup.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isol

Bericht door witjesm » za 31 okt 2015 16:59

Nodig is het niet maar het kan in sommige gevallen handig zijn mits gecombineerd met elektrische tracing. Als het lang heel koud is kan het zelfs bij goed afschot dicht vriezen (het ijspegel effect). In dit geval zal elke keer dat je water weg spoelt het laagje ijs aan de binnenzijde van de afvoer aangroeien. Dan kan tracing de boel snel weer ontdooien. Toen ik nog met mijn ouders mee ging 30 jaar geleden hebben we dat wel regelmatig meegemaakt. Ik heb af fabriek isolatie en tracing en kan dus niet uit ervaring zeggen of dit heden ten dagen nog vaak gebeurd daar de moderne caravan vaak maar een hele korte uitloop aan de buitenzijde heeft. Ik denk dat het meer uitzondering dan regel is dus de vraag is wil je daar al die moeite voor doen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Micky » za 31 okt 2015 17:06

Ik zie nu trouwens dat er staan waterleiding en niet afvoer in het onderwerp, wellicht kan dat even aangepast worden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Ab » za 31 okt 2015 20:47

Yep.. Is wel lastig, moet dan elk bericht aanpassen.
Maar is geklaard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

rlammerts
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 2 aug 2015 10:14

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door rlammerts » zo 1 nov 2015 00:18

Warmtelint met isolatie werkt wel, alleen de polyethyleen leiding kan daar slecht tegen. Enige dat help is de leiding van de doorvoer trekken en een emmer onder plaatsen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Micky » zo 1 nov 2015 00:56

RE.gif

Kun je uitleggen waarom scratch.gif volgens mij is het niets meer dan de buis warmer maken dan de omgeving, dus situaties die ook ontstaan wanneer je warm water weg laat lopen door de afvoer....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Hans1954 » zo 1 nov 2015 08:12

RE.gif Denk ook dat het geen kwaad kan. Wat me wel zinnig lijkt is om het lint slechts dan aan te zetten wanneer er echt sprake is van een bevroren afvoer. Scheelt ook in de stroomkosten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Jaap van Duijn » zo 1 nov 2015 08:22

@hans1954

Hans dan is het te laat als je het gaat aanzetten als het al vriest dan kom je zeker met bevroren leidingen en zit je met de ellende.
Wat was ik blij vorig jaar dat het geinstalleerd was bij, jawel min 17Gr in Corvara (Italie) en mijn buren allemaal bezig waren met haardrogers.
En heerlijk gingen skieen.

Een goed verwarming lint heeft een thermostaat en schakeld het link aan bij plm 3-5Gr.C boven nul dus.
Dacht dat het per meter lengte een verbruik heeft van 10Watt.
Dat verbruik valt wel mee.

groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door witjesm » zo 1 nov 2015 08:41

RE.gif

De meeste tracing linten die voor water systemen gebruikt worden zijn zelf regulerend en hebben daardoor geen thermostaat nodig. De interne weerstand van het lint neemt af als het kouder word en daardoor wordt het vermogen groter. Hierdoor blijft de temperatuur van de draad eigenlijk constant. Ook uitschakelen is dus niet echt nodig daar bij temperaturen boven nul de weerstand zo groot is dat de draad geen warmte capaciteit levert.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Hans1954 » zo 1 nov 2015 09:09

Ik had in 2011 voor de zoveelste keer maar voor het eerst in deze caravan een bevroren leiding en ik wilde er vanaf. Heb de dealer gevraagd om het op te lossen. Draad langs de leiding en daaroverheen buisisolatie vastgezet met tie-wraps. Bediend door een verlichte schakelaar. Pas als de leiding bevriest zet ik de boel aan en binnen 5 minuten is de leiding weer vrij. Gooi er een emmer heet water door en zet de schakelaar weer uit. Overigens is het goed om af en toe een paar emmers heet water door de gootstenen te gooien op de volgende manier: met het stopje er in volgooien tot de rand en dan het stopje er uit trekken. Stond verbaast hoeveel troep er uit de leiding kwam. Met name zeepresten (denk ik). Diezelfde troep kan natuurlijk ook oorzaak zijn van het bevriezen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door troapel » zo 1 nov 2015 16:20

Nogmaals, warm water bevriest VEEL sneller dan koud water!!
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 nov 2015 17:00

Kun je dat verklaren?
Volgens mijn bescheiden mening bevriest warm water namelijk helemaal niet...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Michel1975 » zo 1 nov 2015 17:41

Ben toch wel blij met mijn Kipje scandic. De leidingen van de primus liggen naast de waterleiding.

Edit zie nu dat het de afvoer betreft.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Fred N » zo 1 nov 2015 18:22

Volgens mijn bescheiden mening bevriest warm water namelijk helemaal niet...
De uitleg staat bij wiki knipoog.gif Mpemba-effect

Aristoteles had het al ontdekt en beschreven. Maar heel veel jaren erna heeft het een officiële naam gekregen. In 1969 kwam het opnieuw in het licht door een Tanzaniaanse scholier Mpemba. Deze was ijs aan het maken, en had nogal haast. Hij had geen tijd om het te laten afkoelen, en deed het in de diepvries. Tot zijn verbazing was het eerder bevroren dan hij dacht. Hij deed de proef opnieuw, maar dan expres en ontdekte dat het echt eerder was bevroren dan het afgekoelde ijs. Sindsdien is het effect bekend onder het Mpemba effect. Dit effect kan niet onder 1 natuurkundige noemer worden onder gebracht. Meerdere zaken spelen een rol. Het opgeloste gas, verdamping, stromingen.

Hoe kan dit? Het heeft direct te maken met het superkoeling effect. Het is bekend dat heel zuiver water zonder al te veel opgeloste gassen kan afkoelen tot onder het nulpunt. Als er dan een vreemd voorwerp het water raakt bevriest alle water ineens. Er zijn verhalen bekend van grote bergmeren die ook supergekoeld waren. Toen iemand er een steen in wierp, begon het vanuit de steen zeer snel te bevriezen. Net als een schok front.

Wat gebeurd er nu met het warme water. Het bevat veel minder opgeloste gassen dan het koude water. Maar wat gebeurd er normaal met het koude water. Dat nog veel “vreemde” deeltjes bevat. Koud water is ook nog eens dikker dan warm water. En alle deeltjes blijven er makkelijker in drijven. Bij het warme water daarin tegen dat dunner is zullen ook nog eens alle vreemde deeltjes snel zinken naar de bodem. Bij het koude water begint eerst de zijkanten en bovenkant te bevriezen. Dit is een belangrijk gegeven! Door dit kleine ijs laagje wordt de rest van de vloeistof geïsoleerd van de koude, en zal veel langzamer afkoelen. Het warme zuivere water bevriest echter niet, en de temperatuur kan gemakkelijk enkele graden onder nul bevriezen. Dus dit water is door en door onder nul. Nu gebeurd het, door een trilling, of door nog een graad lager bevriest dit water in 1 keer. Terwijl het koude water nog aan het afkoelen is door het beginnende ijs laagje rondom.

Ja het is dus waar, warm water bevriest sneller dan koud water.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Is het nodig om je afvoer onder de caravan te isoleren

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 nov 2015 19:32

Fred N schreef:Het warme zuivere water bevriest echter niet, en de temperatuur kan gemakkelijk enkele graden onder nul bevriezen. Dus dit water is door en door onder nul.
Bedankt Fred,
Ik wist dit wel, maar eigenlijk staat er dat warm water sneller afkoelt en dan pas kan bevriezen, en aan de "zuivere" voorwaarden wordt ook niet voldaan in ons caravan riooltje.

En eigenlijk is het helemaal niet van belang, in beide gevallen zal je riool dichtvriezen maar met heet water krijg je de boel eerder open.

Ik heb in mijn garage een meter of tien waterleiding "getraiced" en krijg daardoor altijd eerst een shot warm water uit de koudwaterkraan, werkt perfect en bevriest nooit, werkt ook op je rioolpijp.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”