Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door jandaan » wo 12 sep 2012 21:54

Hallo,

Ik ga mijn Polar deze winter voor het eerst een heel winterseizoen in Oostenrijk neerzetten. Ik heb de vraag of je zo'n sneeuw beschermdak over de caravan nou echt nodig hebt of niet???? Ik zie meerdere draadjes over dit soort daken maar dat is steeds meer de vraag waar je ze kunt kopen. Nou dat is met een beetje googlen niet zo moeilijk. Helaas staat nergens of het nodig is omdat de dakconstructie het misschien niet zou houden.
Mijn Polar komt uit Scandinavië dus zou ik zeggen dat ze wel wat kunnen hebben. Maar misschien zijn er anderen die mij een idee hier over kunnen geven.

Groetjes,
Jan-Daan
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door Micky » wo 12 sep 2012 22:20

onze Kip uit 1989 heeft altijd gewoon een pak (tot 1 meter) op zijn dak gehad zonder problemen, de Tabbert moesten we ondersteunen als er niemand was omdat de constructie niet sterk genoeg was, in de handleiding van de kip staat ook dat hij het kan hebben, wellicht staat dat bij jou er ook in, ik weet vrijwel zeker dat het bij jouw caravan moet kunnen, maar je wilt natuurlijk wel 100% zeker zijn.
Ik zou een mail sturen naar de importeur met deze vraag.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door Ab » wo 12 sep 2012 23:53

Niet nodig, het is geen probleem voor een Polar. Of Fendt. Of Hobby. of..nog een heleboel.
Toch zie je op vaste plaatsen op wintersporcampings best veel beschermdaken.
Het geeft je o.a de mogelijkheid om via het dakluik wat te kunnen ventileren bijv.
In de zomer houdt het de warmte weg van het dak.
Best wel nuttig dus, als je het gehele jaar op een vaste plek staat in wintersportgebieden.
Voor kortere periodes kan je best zonder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door Fred N » do 13 sep 2012 12:34

Gewicht van sneeuw Vooral natte sneeuw kan problemen en gevaar opleveren voor daken, met name voor platte daken. Een kubieke meter poedersneeuw weegt 50 kilo. Dezelfde hoeveelheid samengedrukte plaksneeuw weegt zo'n 200 kilo en die hoeveelheid als natte sneeuw kan meer dan 500 kilo wegen.
Neem het aantal vierkante meters van je caravandak dan weet je wat voor gewicht erop kan komen te liggen.

Rockfire
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 17:15
Locatie: Harelbeke (Belgie)

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door Rockfire » do 13 sep 2012 14:11

Hallo,

Als het puur om het gewicht gaat zie ik het nut niet van zo'n dak. De sneeuw komt toch ook op het beschermdak (en smelt misschien iets sneller), maar uiteindelijk komt het gewicht toch ook op de caravan terecht.
Burstner 435 TS (BJ 2000) met Volkswagen Passat 1.6 Bluemotion

Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door jandaan » za 15 sep 2012 09:11

Dank voor de reacties. Ik ga het eerst maar eens zonder dak proberen. In de gebruiksaanwijzing staat niets over de maximale dakbelasting en ik neem aan dat ze wel rekening gehouden hebben met sneeuw op het dak. En op zich heeft Rockfire wel gelijk als hij zegt dat het gewicht van de sneeuw op het beschermdak ook op de caravan staat. We gaan het proberen deze winter.

Jan Daan
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door Micky » za 15 sep 2012 14:09

RE.gif

vergeet niet dat de sneeuwdaken alleen op de zijkant van het dak rusten, dus op de alu strip en niet op de dak plaat zelf, deze kracht wordt opgevangen door de zijwand en dit is heel wat anders dan midden op het dak gaan staan met 80kg.
bovengenoemd excuus gaat dus totaal niet op!
los daarvan denk ik dat het geen probleem is met jou caravan en dat je het rustig kunt proberen, ga maar op het dak staan, geeft dit problemen, dan weet je dat je een extra dak nodig hebt, want dit gewicht moet je dak minimaal kunnen dragen. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door Volvodriver » za 22 sep 2012 16:44

Heel simpel: Een Cabby, Kabe, Polar of Solifer caravan hebben zo'n extra dak NIET nodig. Die zijn er specifiek op gebouwd.

JFM

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door JFM » ma 24 sep 2012 18:51

Zo'n polar heeft toch een schuin dak, dat is mede daarvoor. Natuurlijk zou ik wel als je er bent de sneeuw verwijderen wanneer het boven de 30 cm komt. Scheelt gewoon. Verder isoleert sneeuw ook dus is het prima. Maar zoals gezegd het kan enorme gewichten aannemen..

huizs
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 19 okt 2011 21:49

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door huizs » wo 17 okt 2012 15:55

Wij hebben 4 jaar van oktober tot april met onze Hobby in Oostenrijk (Achenkirch) gestaan en vooral vorig jaar bergen sneeuw op de caravan gehad dat is geen enkel probleem ook tijden gestaan zonder dat wij er waren, wat ik wel doe is een paar extra uitdraai steunen onder de caravan plaatsen (minder druk op vering en banden )en waar je opletten moet met een schuin aflopend dak is dat als je in de caravan stookt de onderste laag sneeuw ijs wordt en af en toe met donderend geweld van de caravan afrolt en dan beschadiging aan je disselbak en plastic bescherming van trekhaak kan geven.en wintertent extra frame onder het dak.voor de rest gewoon doen met een ringverwarming geen enkel probleem.
groet
Siert
Bijlagen
DSC04844.JPG
DSC04844.JPG (57.03 KiB) 11108 keer bekeken

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door Micky » wo 17 okt 2012 18:15

RE.gif

niet te spreken over het dichtvriezen van je disselkast, die dan weer makkelijk kan breken als je erin wilt. zicht door het voorraam wordt zo ook 0,0, dus ik verwijder toch altijd sindsdien alle sneeuw van het dak als ik aankom, tevens wil ik ook altijd de dakramen open kunnen doen op vakantie en als de sneeuw erop ligt wordt dat ook een beetje moeilijk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wout1984
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 apr 2020 08:36

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door wout1984 » ma 11 mei 2020 11:34

jandaan schreef:
wo 12 sep 2012 21:54
Hallo,

Ik ga mijn Polar deze winter voor het eerst een heel winterseizoen in Oostenrijk neerzetten. Ik heb de vraag of je zo'n sneeuw beschermdak over de caravan nou echt nodig hebt of niet???? Ik zie meerdere draadjes over dit soort daken maar dat is steeds meer de vraag waar je ze kunt kopen. Nou dat is met een beetje googlen niet zo moeilijk. Helaas staat nergens of het nodig is omdat de dakconstructie het misschien niet zou houden.
Mijn Polar komt uit Scandinavië dus zou ik zeggen dat ze wel wat kunnen hebben. Maar misschien zijn er anderen die mij een idee hier over kunnen geven.

Groetjes,
Jan-Daan
Het is een oude post, maar als u nog op het forum bent. Hoe is het gegaan? En heeft u toch nog een beschermdak gekocht
Mijn combo Kia Optima 1.7 CRDI Hobby 560 KMFE La vita bionda

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Wel of geen winter (sneeuw) beschermdak

Bericht door Hobby Linka » ma 11 mei 2020 14:07

jandaan is nog wel lid, maar zins 26 augustus 2018 niet meer aangemeld geweest.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”