Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

sammyB
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 apr 2021 10:42

Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door sammyB » vr 16 apr 2021 14:53

Na lang verblijf in het buitenland, gaan we weer terug naar Nederland. Omdat het een tijd kan duren voordat we een huisje hebben, willen we gedurende die tijd 'kamperen'. Min of meer wonen dus in onze caravan, met twee man en een hondje. We hebben al twee campings uitgezocht die voor dit doel geschikt zijn en willen een voortent eraan zetten met twee gemakkelijke stoelen en een kachel, geschikt hiervoor.
Uiteraard ook een vloer in de voortent (al willen we nog even bekijken wat gemakkelijk is)

We kamperen al een leven lang, maar er is natuurlijk verschil tussen een paar weken in een caravan doorbrengen of een paar maanden (in het gunstigste geval)
Nu zijn hier vast meer mensen die langere tijd in een caravan doorbrengen, bijvoorbeeld het hele seizoen of een hele winter of nog langer.
Hoe is jullie ervaring hiermee?
Wat zijn de dingen waar je aan moet denken?
Tips?

workel

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door workel » vr 16 apr 2021 15:49

[re.gif]
Daphne heeft een tijd gewoond in de Knaus op een camping ivm bouw van de woning.

Verwacht dat zij wel gaat reageren op dit topic en je kan voorzien van adviezen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Chris » vr 16 apr 2021 16:06

Deal maken met een campingbaas...
Kosten van je plekkie, El. aansluiting en event. Wifi... met of zonder sanitair... etc etc.
Verwarming in de koudere tijden.
Je nuts aansluitingen, op flessengas kan je best leven maar bedenk het wel vooraf.
Je natje en je droogje regelen.
Postadres...
etc. etc.
Kan best maar plan....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3700
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Knaus440 » vr 16 apr 2021 16:35

Edit Trina: Te koop aanbieden alleen in de marktkraam of via pb.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19688
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Daphne » vr 16 apr 2021 18:39

workel schreef:
vr 16 apr 2021 15:49
[re.gif]
Daphne heeft een tijd gewoond in de Knaus op een camping ivm bouw van de woning.

Verwacht dat zij wel gaat reageren op dit topic en je kan voorzien van adviezen.
mrgreen.gif

Ik doe even copy-paste uit een ander draadje knipoog.gif Misschien niet alles van toepassing maar grotendeels wel. Wij waren met 2 personen en 1 hond.
Daphne schreef:
ma 27 apr 2020 15:02
Tijdelijk in de caravan wonen kan prima maar je moet wel wat hobbels nemen.
1
Waar sta je ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie? Je kunt niet zomaar ergens inschrijven, ook niet op de camping, ook al wordt dat soms wel gedaan. Bij een familielid of kennis zou kunnen, denk dan wel aan de toeslagen die zij dan verliezen, of misschien heb je zelf wel zorgtoeslag die je kwijtraakt. Het is ook niet in elke gemeente toegestaan, dus vraag dit zeker van tevoren na.
Kijk ook even naar de opmerking van Herman&Saskia. Ik weet niet precies hoe dat werkt, en of het invloed heeft, maar je woonjaren raak je wel kwijt.

Opslag van je spullen. Je hebt een goed geventileerde ruimte nodig, waar je te allen tijde bij kunt. Dat laatste is echt belangrijk. Ook heb je een back-up nodig waar je je kleding kunt opbergen. In de caravan kun je niet alles kwijt en in de voortent kan kleding vochtig worden. Als je familie of vrienden dichtbij de camping hebt wonen, waar je bijvoorbeeld tweewekelijks kleding kunt wisselen is dat wel handig.
Kosten voor opslag varieert heel erg, maar goed geventileerd en/of verwarmd is niet goedkoop.
3
Bedenk hoe je wil gaan verwarmen. Als het koud is, doe je ongeveer 10 dagen met een 10 kg gasfles (LPG maar een dag of 5 à 6). Dat is alleen voor de caravan. Je hebt dan nog geen voortent verwarmd. Het sjouwen met die zware flessen komt elke keer weer terug. Elektrisch verwarmen kan natuurlijk, maar is afhankelijk van de camping. De kosten hiervoor lopen behoorlijk op, zowel voor elektra als voor gas.
4
Gebruik van water. Afhankelijk van de voorziening op de camping, maar altijd anders dan in een woning waar je niet hoeft na te denken of de watertank nog wel vol is. Klinkt simpel, maar er zijn zoveel dagelijkse handelingen waar je stromend water voor gebruikt. In de vakantie is het lekker om alles even simpel te doen, zoals groenten afspoelen bij de afwasplaats, maar als je dat altijd moet doen, wordt het echt een ander verhaal.
5
Huishoudelijk. De was doen. Je kunt niet even naar huis om de was te doen, want je hebt geen huis meer. Elke week op de camping wassen kost best wel wat, en elke week naar familie of vrienden met je wasgoed is best belastend. Niet alleen voor de gastheer/vrouw maar ook voor jezelf. Het is niet even de was erin doen, wachten en dan in de droger of ophangen en afhalen, opvouwen etc. ik neem aan dat ik niet in detail hoef te treden.
6
TV. Afhankelijk van de camping of er voorzieningen zijn, anders zul je zelf iets moeten regelen.
7
Internet. Hetzelfde als 6.
8
Visite ontvangen. Afhankelijk van het beleid van de camping. Misschien moet er voor bezoek worden betaald. Als je op een camping woont moet je daar wel over nadenken. Hoe wil je verjaardagen, feestdagen etc doorbrengen. Misschien is het niet zo belangrijk als het maar tijdelijk is, maar als het langer duurt vind je het misschien wel een punt.


Bedenk dat in je caravan wonen niet hetzelfde is als seizoenskamperen. Het is geen vakantie en je kunt niet even naar huis als de omstandigheden daar om vragen. Bijvoorbeeld bij ziekte, dan wil je het liefst naar huis.
De besparing door in je caravan te wonen ben je ook gedeeltelijk weer kwijt aan dagelijkse boodschappen waar je toch eerder voor gemaksproducten gaat en misschien vaker uit eten gaat of afhaalt. Groots aanbiedingen inslaan kun je wel vergeten. Ik heb in het verhaal niet de caravan, voortent en alles meegenomen, want ik neem aan dat je dat allemaal wel hebt of kunt regelen. En ook niet of er nog moet worden gewerkt, ook dat kan ook voor complicaties zorgen.

Hoop je hiermee op weg te hebben geholpen met het wonen in de caravan. voorjou.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Knaus440
Berichten: 3700
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Knaus440 » vr 16 apr 2021 19:10

Goede opsomming Daphne!
Ik vroeg ook niet voor niets naar stacaravan. Natuurlijk ook wat eigen belang. whistle.gif
Maar daarin is aansluiting riolering, waterleiding, en soms gasleiding of anders flessen, voor de hand. Ik zie in ons straatje een aantal stacaravans/chalets voor tijdelijk, soms meer als een jaar, bewoond door woningzoekers, mensen die lang verbouwen.
En dat is echt niet alleen op onze camping, zie je overal in het land.
Mensen kopen een stacaravan, en verkopen die dan een jaar later weer.
Of laten dan opkopen voor transport buitenland.
Als je nog geen tourcaravan hebt, is het een overweging volgens mij.
Kost je dan een 3-4000 euro voor 1 jaar, als je een goede goedkopere stacaravan koopt.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 88
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door mikage » vr 16 apr 2021 20:55

Wij hebben ook ongeveer 1 jaar in een tourcaravan gewoond (oude woning waarin ik toentertijd antikraak zat verlaten en geen geschikte woning kunnen vinden). Het is allemaal wel te doen en met een beetje inschikken lukt het wel. 's Winters, met tien graden vorst 's avonds in de voortent zitten omdat je het binnen wel even gezien hebt, is na afloop als herinnering natuurlijk veel aangenamer dan op het moment zelf. Alhoewel we ook hier geen slechte gedachten over hebben.

De punten die Daphne aangeeft kloppen zo ongeveer wel.
Wel wil ik serieus aandacht vragen voor punt 1: De basisadministratie. Wij zijn toen binnen Nederland van gemeente verwisseld. Uitschrijven bij de ene gemeente kon alleen als je je in kon schrijven bij de andere. Daar lag een probleem: Inschrijven lukte niet omdat een camping geen vast woonadres is voor de GBA. En voor ons gold toen dat rioolrechten, afval en nog wat meer gewoon doorliepen. Het hebben van een woonadres is niet alleen van belang als adres, maar straks ook bij het verkrijgen van hypotheek en doen van belastingaangifte, je rijbewijs verlenging en nog meer.
Uiteindelijk hebben wij de campingeigenaar kunnen verleiden om zijn woonadres als adres op te geven. Ik kan mij voorstellen dat een campingeigenaar hier niet op zit te wachten. Temeer omdat je in de loop van de tijd dit adres bij makelaars en andere instanties achterlaat. Zij ontvangen dan nog tijden na je vertrek van de camping naar de nieuwe woning post die niet voor hun is bestemd. Hoe goed je het ook denkt te regelen.

Wij hebben in die tijd een tafelmodel koelkast gekocht met vriesvak voor in de voortent. Daarbij hebben we een magnetron met ovenfunctie aangeschaft voor daar bovenop. Hier hebben we veel aan gehad: De koelkast voor opslaan van wat extra inkopen. De magnetron voor het ontdooien van vlees en zo. De oven voor jezelf af en toe op een vers afgebakt broodje te trakteren, of om een lekkere ovenschotel te maken. Dat krikt ook het humeur soms op waardoor alles weer beter schijnt te zijn.
Dit houdt dus ook in dat de stroomaansluiting richting 16Amp zou moeten gaan.

Verder: Doen en niet bang zijn. Er zullen altijd dingen zijn die niet vooraf voorzien zijn. Die vragen dan, op dat moment, om een oplossing.

Oh ja: Ik neem aan dat de campings die uitgezocht zijn redelijk goed gelegen zijn om zowel Noord, Zuid als Oost en West als uitvalsbasis te kunnen dienen bij het zoeken naar de woning.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3578
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Niels83 » vr 16 apr 2021 23:44

Er zal ook wel een verschil zijn of je een Eriba of een flinke dubbel asser van een meter of 8.

Maar het kan natuurlijk allemaal.

sammyB
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 apr 2021 10:42

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door sammyB » za 17 apr 2021 07:56

Allemaal bedankt voor de reacties.

We hebben een 4.70 caravan, oude adria, maar wel zweeds dus goed geisoleerd met vloerverwarming en ringverwarming. De bedoeling is dus op electriciteit te stoken omdat ik eerder, met onze vorige caravan in nederland, de ervaring had dat je het gas anders nauwelijks kunt aanslepen (winterkamperen). Maar dat electriciteit aardig kan oplopen is wel iets om rekening mee te houden.

Veel tips zijn logisch om te geven, maar al geregeld. Ik ben al uitgebreid in overleg geweest met gemeente en twee campings over het hoe en wat mbt briefadres/campingadres dus heb goed zicht op hoe we het moeten doen. Hoe en wat met visite is ook bekend, hoewel we waarschijnlijk vooral bij familie op visitie gaan ipv andersom :p Nou ja, buiten de zomer dan.
Verjaardagen e.d. vieren we sowieso niet, dus daar hoef ik niet mee te zitten.

Water is inderdaad een dingetje. We hebben , als we naar NL komen, eerst overleg op de campings die we al hebben gesproken hierover (zijn er twee) en voorzieningen als warm toiletgebouw en liefst een keuken is wel handig, want ik weet maar al te goed dat het lastig kan zijn met water. We hebben natuurlijk al veel en langdurig gecampeerd dus iets zicht heb je daar dan wel op, al is een jaar bijvoorbeeld wel wat anders dan zeven weken of zo.

Goed idee is de koelkast met eventueel apart kookpitje erbij. Oven/magnetron combi hebben we al in de caravan, dus dat zit wel goed.

Internet wil ik graag zelf de mogelijkheden van mobiel internet bekijken, omdat ik nog werk van huis uit (of van de caravan uit) en ik graag gegarandeerd internet heb. En dat is op een camping altijd de vraag.
TV boeit mij persoonlijk niet, maar mijn echtgenoot waarschijnlijk wel, maar volgens mij kun je ook via internet tv kijken?
Moet ik mij nog in verdiepen.
Andere optie is, dat als we in de buurt van een dorp wonen, ik in de bieb ga werken. Ervanuit gaand dat Corona geen roet in het eten gooit. Maar ik hoop voorzichtig dat het tegen het najaar beter gaat

Stacaravan doen we niet. We hebben zeer beperkte financiele middelen en dan wil ik niet investeren in een stacaravan. Ik hou dat liever achter de hand om straks de benodigde spullen te kopen als we een woning krijgen

Oh en opslag is al geregeld bij mijn zoon. Die heeft een gigantische kelder onder zijn gigantische garage met lift. (En droog) Kan daar dan ook altijd bij de spullen, gezien we toch ook in die regio camperen.

Knaus440
Berichten: 3700
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Knaus440 » za 17 apr 2021 08:43

Goed om te lezen dat jullie je al zo hebben voorbereid. En wanneer je al een tourcaravan hebt, heb je geen stacaravan nodig inderdaad!
Zo was mijn opmerking ook bedoeld. Zie bij buren nu 2 keer dat ze inderdaad tussen de 8 en 10000 investeren in goede stacaravan. En die na 1 jaar met een 2- 2500 euro
"Verlies" weer verkopen. Daar zit dan wel oa staanplaats in. Maar het weer verkopen vraagt inzet en iets onzekerheid natuurlijk. Voor enkele weken/maanden is tourcaravan prima, maar voor jaar ofzo, zou ik liever in stacaravan/chalet zitten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

sammyB
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 apr 2021 10:42

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door sammyB » za 17 apr 2021 09:29

Knaus440 schreef:
za 17 apr 2021 08:43
Goed om te lezen dat jullie je al zo hebben voorbereid. En wanneer je al een tourcaravan hebt, heb je geen stacaravan nodig inderdaad!
Zo was mijn opmerking ook bedoeld. Zie bij buren nu 2 keer dat ze inderdaad tussen de 8 en 10000 investeren in goede stacaravan. En die na 1 jaar met een 2- 2500 euro
"Verlies" weer verkopen. Daar zit dan wel oa staanplaats in. Maar het weer verkopen vraagt inzet en iets onzekerheid natuurlijk. Voor enkele weken/maanden is tourcaravan prima, maar voor jaar ofzo, zou ik liever in stacaravan/chalet zitten.
Het is absoluut fijner om in een stacarvan of chalet te zitten. Daar twijfel ik niet aan. maar de investering is voor ons momenteel niet handig, dus tja... we doen het maar zo

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door WillyL » za 17 apr 2021 09:49

Wanneer jullie finaal een te renoveren huis met terrein of enkel terrein gevonden hebben kunnen jullie misschien dadelijk de caravan daar plaatsen om tijdelijk in te wonen. Ik zie/zag dat hier op 2 plekken, in beide gevallen woonden/wonen de mensen in de (sta)caravan terwijl het huis gebouwd werd. Of dat in Nederland en alle gemeentes kan is. Natuurrlijk maar de vraag.


Kwestie van wateraansluiting, vraag aan de campingbaas of dit water afgesloten wordt tijdens de winter (vorst). Er bestaat wel warmtedraad die je rond de buizen kunt wikkelen tegen bevriezen. Die werken op elektriciteit maar verbruken niet geweldig veel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Knaus440
Berichten: 3700
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Knaus440 » za 17 apr 2021 09:58

Die draden heten thermolint.
Let er dan wel op dat je ze neemt met temperatuur sensor!
Ik heb thermolint vanuit de put tot de waterkranen, douche en toilet gemaakt. Die schakelen pas in wanneer het water in de leidingen onder de 6 graden zakt. Dan verwarmt het tot 8-9 graden.
Er is ook thermolint die constant verwarmt. Dat vreet stroom!
Thermolint en daarom heen nog buisisolatie is belangrijk. Dan ben je winterklaar.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7747
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Ron » za 17 apr 2021 10:36

Dat heet officieel "Tracing"
Maar ik neem aan dat TS geen vaste water aansluiting op de toercaravan heeft.
En dat de watertank ergens vorstvrij in de caravan staat.

Maar is het voor TS niet handiger om een antikraak woning te nemen ?
Zoek maar eens op antikraak op Google.
Veel aanbieders waar je tegen een schappelijke prijs een woning huurt voor tijdelijk.

Voorbeeld van bij mij in het dorp.
€190 pm , wat er nog bij komt weet ik verder niet.
https://www.huurwoningen.nl/huren/gorin ... 3/danshof/

Dit is in een wijk van 25 jaar oud.
Daar heeft een zorg instelling in gezeten met jongeren met een beperking.
Dus geen oude troep.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door dennisb » za 17 apr 2021 17:43

Kan je voor je adres geen postbus nemen?
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Jan van Vijven » za 17 apr 2021 21:34

Postbus is niet genoeg als adres, je moet ergens ingeschreven staan waar bepaalde documenten heen gestuurd kunnen worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Chris » za 17 apr 2021 22:20

sammyB schreef:
za 17 apr 2021 07:56
Allemaal bedankt voor de reacties.

We hebben een 4.70 caravan, oude adria, maar wel zweeds dus goed geisoleerd met vloerverwarming en ringverwarming. De bedoeling is dus op electriciteit te stoken omdat ik eerder, met onze vorige caravan in nederland, de ervaring had dat je het gas anders nauwelijks kunt aanslepen (winterkamperen). Maar dat electriciteit aardig kan oplopen is wel iets om rekening mee te houden.
Ik lees: We hebben een oude Adria, maar wel Zweeds...
Toen begreep ik het even niet, want Adria komt niet uit Zweden maar uit Slovenie.
Is dit een zweedse uitvoering soms??
En daarom met vloerverwarming etc. uitgerust?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3578
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Niels83 » za 17 apr 2021 22:30

Zou qua verwarming op lpg met 2 grote flessen zoals in stacaravans vaak gebruikt wordt niet goedkoper zijn dan elektrisch. Evt ondersteund met vloer verwarming?

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 88
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door mikage » za 17 apr 2021 22:58

sammyB schreef:Internet wil ik graag zelf de mogelijkheden van mobiel internet bekijken, omdat ik nog werk van huis uit (of van de caravan uit) en ik graag gegarandeerd internet heb. En dat is op een camping altijd de vraag.
TV boeit mij persoonlijk niet, maar mijn echtgenoot waarschijnlijk wel, maar volgens mij kun je ook via internet tv kijken?
Wij hebben beiden een onbeperkt internet/data abonnement (KPN). Onze ervaring is dat camping wifi soms ernstig kan gaan haperen. Met name omstreeks 6 en 8 uur 's avonds (Journaal), bij regen en/of storm en in de weekeinden. Heel vaak schakelen we al bij de eerste haperingen over op onze mobiel en kijken dan op de laptop het nieuws/of "wie is de mol bijvoorbeeld''. Verder wordt er gewoon ge-internet op de laptop (via tethering op de mobiel). Mits je 4G op de camping kunt ontvangen en de mast niet al te ver weg staat (denk aan regen, storm) vertrouwen wij meer op het 4G netwerk dan op het camping netwerk. Ik kan geen oordeel uitspreken hoe een provider omgaat als je vanwege het werk de mobiel 8-10 uur actief op het mobiele netwerk hebt staan. Dat weet ik gewoon niet. Voor het overige geldt dat alles prima werkt, inclusief televisie kijken.
(NB: wij maken geen gebruik van extra signaalversterkers oid. De mobiel ligt gewoon op tafel in de caravan of soms in de vensterbank. Alles blijft naar behoren werken)
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5720
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Morgoth » di 20 apr 2021 16:07

Wat betreft de basisadministratie:

Mijn ouders hebben een paar maanden bij mijn buurman in een zomerhuisje in Duitsland gewoond voordat de huurder van m'n huis in Nederland het huis aan hun kon overdragen. Ze hebben toen een officieel postadres vastgelegd waar alle officiële post naar toe werd gestuurd en waarop de melding stond dat ze tijdelijk zonder vast woonadres waren. Dat is geheel volgens de regels en toegestaan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Remco Spruit

Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door Remco Spruit » wo 19 mei 2021 18:33

(Aangepast wegens onnodig quoten, lees even de spelregels)

Dat klopt. Je kunt een briefadres/postadres laten registreren. Dit zou de gemeente moeten ondersteunen. Je moet daarbij wel kunnen aantonen dat je minimaal 4 maanden per jaar in Nederland hebt gewoond, bijvoorbeeld met salarisstroken (werk), ik denk dat de factuur van de camping ook wel volstaat. Informeer bij de gemeente waar je het briefadres wilt registreren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0gebruiken.

Ik ben zelf ook van plan om permanent in een caravan te gaan wonen. Verkassen zodra ik elders ga werken. Ergens las ik dat iemand op het erf van een boer stond, maar een camping is denk ik fijner/handiger. Een tijdje heb ik ook aan een camper gedacht, maar echt rondtrekken zie ik me pas doen na mijn pensioen over een jaar of 20. Ik zit nog wel naar merk/type te kijken. Als je een grotere caravan koopt, krijg je voornamelijk meer bedden, maar opslagruimte/kasten vind ik een stuk nuttiger. Zou er bij de caravandealer ook extra kastruimte bij te plaatsen zijn i.p.v. een bed?

sammyB
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 apr 2021 10:42

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door sammyB » di 1 jun 2021 15:33

WillyL schreef:
za 17 apr 2021 09:49
Wanneer jullie finaal een te renoveren huis met terrein of enkel terrein gevonden hebben kunnen jullie misschien dadelijk de caravan daar plaatsen om tijdelijk in te wonen. Ik zie/zag dat hier op 2 plekken, in beide gevallen woonden/wonen de mensen in de (sta)caravan terwijl het huis gebouwd werd. Of dat in Nederland en alle gemeentes kan is. Natuurrlijk maar de vraag.


Kwestie van wateraansluiting, vraag aan de campingbaas of dit water afgesloten wordt tijdens de winter (vorst). Er bestaat wel warmtedraad die je rond de buizen kunt wikkelen tegen bevriezen. Die werken op elektriciteit maar verbruken niet geweldig veel.
Dat is niet van toepassing. We wachten op een huurhuis

sammyB
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 apr 2021 10:42

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door sammyB » di 1 jun 2021 15:35

ronk schreef:
za 17 apr 2021 10:36
Dat heet officieel "Tracing"
Maar ik neem aan dat TS geen vaste water aansluiting op de toercaravan heeft.
En dat de watertank ergens vorstvrij in de caravan staat.

Maar is het voor TS niet handiger om een antikraak woning te nemen ?
Zoek maar eens op antikraak op Google.
Veel aanbieders waar je tegen een schappelijke prijs een woning huurt voor tijdelijk.

Voorbeeld van bij mij in het dorp.
€190 pm , wat er nog bij komt weet ik verder niet.
https://www.huurwoningen.nl/huren/gorin ... 3/danshof/

Dit is in een wijk van 25 jaar oud.
Daar heeft een zorg instelling in gezeten met jongeren met een beperking.
Dus geen oude troep.
Ik kijk inderdaad ook naar kraakwoningen, maar die vind ik zelden in de streek waar we naartoe gaan en dat is over het algemeen geen hond toegestaan. (we hebben een hondje)

sammyB
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 apr 2021 10:42

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door sammyB » di 1 jun 2021 15:35

Niels83 schreef:
za 17 apr 2021 22:30
Zou qua verwarming op lpg met 2 grote flessen zoals in stacaravans vaak gebruikt wordt niet goedkoper zijn dan elektrisch. Evt ondersteund met vloer verwarming?
Mijn ervaring is dat het gas er supersnel doorheen vliegt. Ik betwijfel dat dus.

sammyB
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 apr 2021 10:42

Re: Lange tijd (over)leven in een tourcaravan

Bericht door sammyB » di 1 jun 2021 15:36

Chris schreef:
za 17 apr 2021 22:20
sammyB schreef:
za 17 apr 2021 07:56
Allemaal bedankt voor de reacties.

We hebben een 4.70 caravan, oude adria, maar wel zweeds dus goed geisoleerd met vloerverwarming en ringverwarming. De bedoeling is dus op electriciteit te stoken omdat ik eerder, met onze vorige caravan in nederland, de ervaring had dat je het gas anders nauwelijks kunt aanslepen (winterkamperen). Maar dat electriciteit aardig kan oplopen is wel iets om rekening mee te houden.
Ik lees: We hebben een oude Adria, maar wel Zweeds...
Toen begreep ik het even niet, want Adria komt niet uit Zweden maar uit Slovenie.
Is dit een zweedse uitvoering soms??
En daarom met vloerverwarming etc. uitgerust?
Zweedse uitvoering ja. Aangepast op zweeds klimaat :)

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”