beginneling naar Oostenrijk

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Tineke
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 14:24

beginneling naar Oostenrijk

Bericht door Tineke » za 5 jun 2021 11:54

Dag,

Wij rijden als echte beginnelingen voor het eerst met een caravan , Eriba Pan.
Plan is om naar Karinthie te gaan. Wat moet ik me voorstellen bij hoogtes, klimmen, steile hellingen etc?

groet Tineke

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door 4Motion » za 5 jun 2021 11:58

Wij waren de voorbije 2 zomers telkens een aantal dagen in Karinthië: Wat een prachtige streek = goede keuze!
Wat betreft de reis erheen : Geen klimmen van enige betekenis wanneer je op de snelweg blijft.

Wanneer je even aangeeft welke camping jullie uitgekozen hebben kunnen we eventueel wat extra advies geven ivm de laatste kilometers, al zou ik mij zeker geen zorgen maken.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door Henny » za 5 jun 2021 13:11

,,haal bij de ANWB de route kaart ( gratis voor leden) Dáár staan de wegen op met helling percentage en of je wel of niet daar mag rijden met een caravan. OOK staan er de wegen aanduiding op met de waarschuwing "alleen voor geoefende rijders met caravan".
Dat zijn jullie dus nóg niet dus hou daar rekening mee. Doe dat soort wegen zonder de caravan en kijk hoe dat gaat...voor een volgende keer!
Ga niet alleen op je navigatie af want die stuurt je soms over wegen , door plaatsje waar jullie NU nog niet willen rijden .... gewoon rustig aan beginnen , geen haast .succes ! thumbup.gif

Fijne vakantie
Avento 420 / XC70....

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door Ab » za 5 jun 2021 17:34

Met een Pan hoef je jezelf geen zorgen te maken..
Alle campings zijn vlot bereikbaar.
Met een enkele uitzondering, maar daar zorgt de campingbaas dat je boven komt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ageeth
Berichten: 157
Lid geworden op: za 18 jun 2011 10:54

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door Ageeth » zo 6 jun 2021 21:47

Karinthie, echt prachtig vind ik het daar.
De snelwegen zijn prima te doen. Voor sommige campings moet je even goed kijken welke weg je neemt. Wij hebben eens een afslag te vroeg genomen en moesten toen een lange steile bergweg nemen. Maar dat kon onze auto gelukkig makkelijk doen.

Welke camping gaan jullie?

in ieder geval een hele fijne vakantie.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door Mstuniek » zo 6 jun 2021 22:24

,,haal bij de ANWB de route kaart'"
Wellicht een tip, voor euro 1.95 aan verzendkosten kun je meerdere kaarten via de website bestellen.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door janoniem » zo 6 jun 2021 22:28

Als Henny en Mstuniek al aangeven, volg de routekaart van de ANWB en zodra je de camping nadert de routebeschrijving van campinggidsen zoals b.v. ACSI.
Deze laatste zorgt er voor dat je de camping via de eenvoudigste manier benadert.
Gids hoef je niet aan te schaffen, je vindt de gegevens eenvoudiger op internet
Zoek een camping en klik op "Locatie" voor de routebeschrijving.
Ook als beginneling moet dat makkelijk te doen zijn.
Goede reis en fijne vakantie.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door Fam de Winter » ma 7 jun 2021 09:09

Een leuke rit naar Karinthië (ligt er een beetje aan waar je in Karinthië wil zijn) is de Felbertauerntunnel route (Kufstein Mittersill Mattrei Lienz)

Wij zijn een aantal jaren naar het Gailtal op vakantie gegaan en reden met een Dethleffs 510TK bij Alpenferienpark in Reisach zo naar boven (klein stukje 17%).

Met de Eriba zal dat zeker wel lukken. Of er moet een oude trabant voor staan :-)

Advies is sowieso de weg te kiezen waarbij jij je op voorhand fijn bij voelt en check de ANWB kaart, bepaal jouw route en ga niet klakkeloos op de navigatie af.
Toffe Fendt :-)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door Morgoth » ma 7 jun 2021 10:32

Ik ben het niet eens met bijna alles wat hierboven staat want volgens mij rijdt Tineke met een Nissan Note. Die mag geremd slechts 760kg trekken. Dat zal de Pan ook zo ongeveer wegen. Om dus zomaar klakkeloos te zeggen dat het geen enkel probleem kan gaan opleveren gaat me wat te ver.
De klimmen richting Karinthië vallen gelukkig wel mee. Maar of dat naar de camping ook zo is weten we natuurlijk niet. Bovendien kan de kleine Note ook nog eens flink op zijn maximum beladen moeten worden. (kleine kinderen?)
Ik zou zeggen: Doe rustig aan, neem niet te veel mee, let op je motortoerental tijdens de rit en vooral als het wat steiler wordt en let goed op de belading en de kogeldruk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: beginneling naar Oostenrijk

Bericht door Taan » ma 7 jun 2021 10:55

Er is heel veel over te zeggen en dat staat vast ook wel op internet te lezen.
Ik ga 3 dingen benoemen

Zorg dat je voldoende toeren maakt als je een pittige klim voor je neus krijgt.
Als je vol gas geeft en je verliest snelheid dan moet je vlug terugschakelen.

Als je bergaf rijdt moet je zoveel mogelijk op de motor afremmen en zo weinig mogelijk met de rem zelf. Dat lukt het beste bij lage versnellingen.
Dan kan het zo zijn dat de motor ook weer veel toeren maakt. Dat is niet erg. (zolang de meter niet in het rode gebied gaat)
Als je dan nog steeds vindt dat je te hard gaat kun je beter stevig remmen en flink de snelheid eruit halen, dan langdurig bijremmen.
Anders kunnen je remmen te heet worden.

Laat je niet opjagen! Er zijn altijd mensen die harder kunnen of willen. Die je gaan opdrukken. Daar moet je in ieder geval niet jouw tempo door laten bepalen.
Het wordt wel gewaardeerd dat je af en toe aan de kant gaat als daar tenminste ruimte voor is. Of op een recht stuk even de knipper naar rechts en gas los als er veilig kan worden ingehaald.

En toch nog een bonustip. Vergeet niet te genieten van het uitzicht!
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”