Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Henri Berends » do 26 mar 2020 21:03

In oktober 2019 heb ik een kort bezoek gebracht aan Pisa. We vonden het al opvallend dat we met onze huurauto al vrij dicht in de omgeving van de Toren van Pisa konden parkeren. Ware het niet dat ik begin maart tot een onaangename verrassing kwam te staan. Een incasso van € 60,-- via mijn creditcard.
Laat het een les voor mij zijn.....

In veel Italiaanse steden geldt een zone met beperkte toegang voor motorvoertuigen. Hier geven we informatie over de verkeersluwe zone.
Bron ANWB
Waar en waarom

De gebouwen en het leefmilieu in historische stadscentra in Italië worden bedreigd door uitlaatgassen. Ter bescherming daarvan is in veel steden een zone ingesteld met beperkte toegang voor motorvoertuigen.Het inrijverbod geldt in vele (historische) steden, bij­voorbeeld Milaan, Pisa, Rome, Florence, Arezzo, Bologna, Bolzano, Genua, Triest, Turijn, Verona en vele andere. Raadpleeg de website van de stad die je wilt bezoeken om te kijken of er een zone geldt en waar je mag parkeren. In sommige steden zoals Milaan mag je wel de stad inrijden maar moet je een Ecopass aanschaffen. De kosten van deze pas zijn afhankelijk van de mate van vervuiling van het voertuig.

Als je niet perse in het stadscentrum hoeft te zijn, parkeer dan je auto buiten de zone en ga op andere wijze het centrum in. Ligt jouw hotel in een verkeersluwe zone, kijk dan op de website van het hotel of je aan een ontheffing kunt komen.

Zone met beperkte toegang

Het witte ronde bord met rode rand geeft een algemeen inrijverbod aan. Daarboven staat dat het gaat om een zone waar u niet in mag rijden (Zona Traffico Limitato, ZTL), of parkeren (Zona Tutelata). Daarbij geven de tijden op het bord de duur van het verbod aan. De hamers naast de tijden betekenen "niet op zon- en feestdagen". Een eventueel onderbord geeft meer informatie over de uitzonderingen. De zones zijn vaak wel toegankelijk voor gehandicapten en bestemmingsverkeer zoals; vergunninghouders, hotelgasten e.a. Direct na dit bord hangen camera's die registreren welke auto's het gebied inrijden en foto's maken van de kentekens. Wie niet in de zone mag rijden, ontvangt een boete, dit zijn er soms meerdere als je rondjes gereden hebt.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Herr » vr 27 mar 2020 08:28

Is elektrisch rijden wel mogelijk in de Italiaanse steden?
Hoe kom je aan zo’n eventuele ontheffing?
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Morgoth » vr 27 mar 2020 10:12

RE.gif
Ja. Helaas op Sardinie een zelfde onaangename ervaring gehad. Ik reed met de huurauto, niets vermoedend in de stad in. Het was druk, alle auto's gingen naar rechts en ik dus ook maar. Het hele bord niet gezien, ik concentreerde me op het chaotische Italiaanse verkeer. Hoppa, boete.
Later op Google street vieuw het punt opgezocht waar ik in de fout ben gegaan. Er stonden op die kruising wel 20 verkeersborden en of reklameborden. Een grote wirwar. Iedereen zou hier intuinen. Ik zie het als toeristje pesten. De verhuurder van de auto (of het hotel) had het ook gewoon even kunnen melden dat je de binnenstad niet in mocht. Om die reden sindsdien nooit meer in Italie geweest.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Leentje » vr 27 mar 2020 12:25

RE.gif RE.gif In welke maand was dat bezoek? Wij waren gelukkig gewaarschuwd en stonden dus pal voor zo'n bord te twijfelen en te vertalen. Nu bleek dat in Bologna deze beperking niet in de zomermaanden gold. Wij konden dus wel de stad in met onze auto. Veel Italiaanse steden hebben een goede P+R voorziening, dan kun je met het OV verder de stad in.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Daphne » vr 27 mar 2020 12:33

Het is al jaren zo. In 2015 waren we in Florence. Auto buiten het centrum op een parkeerplaats gezet en de rest met de fiets en te voet gedaan.
Ik denk alleen dat er toen nog niet overal camera’s stonden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door eurotrotter » vr 27 mar 2020 12:44

Henri Berends schreef:
do 26 mar 2020 21:03
In oktober 2019 heb ik een kort bezoek gebracht aan Pisa. We vonden het al opvallend dat we met onze huurauto al vrij dicht in de omgeving van de Toren van Pisa konden parkeren. Ware het niet dat ik begin maart tot een onaangename verrassing kwam te staan. Een incasso van € 60,-- via mijn creditcard.
Laat het een les voor mij zijn.....

Net voor (150 meter)de westelijke ingang van het Piazza del Duomo is een bewaakte parkeerplaats:

https://www.google.nl/maps/place/Toren+ ... d10.396597

Wat die precies kost weet ik niet meer,maar vele malen minder dan € 90.00
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door RDDR » vr 27 mar 2020 12:50

Tja, in Como ook al jaren zo. Ik had het bord ook gemist, maar geen boete gehad. Als dat wel zo was geweest.... betalen en klaar. Als ik in Nederland (al dan niet per ongeluk) een verkeersovertreding maak en ik word gepakt moet ik ook betalen. En buitenlandse borden kunnen wel eens verwarrend zijn, maar andersom hebben we hier ook Nederlandstalige onderborden waar een Italiaan niets mee kan. En zal hij ook moeten betalen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Henri Berends » vr 27 mar 2020 19:55

Tijdens de reguliere vakanties letten we er vaak even op. Temeer we dan met de diesel rondtuffen. Maar we waren nu in oktober redelijk vroeg op Pisa Airport geland en met een huurauto op doorreis richting Carrara voor een beursbezoek. Omdat mijn reisgenoten de Toren van Pisa nog niet eerder hadden aanschouwd, dachten we een doen. Tja, volgende keer oppassen. De € 60,-- is inmiddels via de creditcard geïncasseerd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Henri Berends » zo 26 apr 2020 08:39

(Aangepast wegens onnodig quoten)

RE.gif
Oops de € 60,-- waren slechts de doorberekenende administratiekosten van de autoverhuurder. De feitelijke boete kreeg ik gisteren via een aangetekende brief overhandigd. € 118,- .............
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door dieseltijger » zo 26 apr 2020 14:43

Auch! Venijnig.

Ik zat te bedenken: wat lagere boetes zijn volgens mij net zo effectief - en laten een iets positiever beeld achter bij de overtreder. Van de zomer een bekeuring gehad wegens een snelheidsovertreding in Duitsland: 15,- voor iets van 8..10 km/u te hard. Volkomen terecht en fair, en je voelt je eerder schuldig dan een cashcow.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Ab » zo 26 apr 2020 15:14

Ik las net iets over inrijverboden.
Wat er van waar is weet ik niet.
Maar het schijnt, dat de metingen van fijnstof en stikstofdioxyde, die toegeschreven werden aan vooral dieselmotoren, niet of nauwelijks gedaald zijn, terwijl er in steden veel minder autoverkeer is door de Corona.
Soms zelfs wat hoger dan voor de crisis.
Om die reden heeft Stuttgart al het inrijverbod voor oudere diesels opgeheven.
Het artikel stond in een Belgisch autoblad..
Daar werd ook beweerd, dat Toyota de lobby tegen dieselmotoren sponsorde, omdat ze zelf niet of nauwelijks dieselmotoren toepassen.
Dat geeft mij dan weer een " ja het zal wel weer" gevoel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door dieseltijger » zo 26 apr 2020 18:45

Ja, vreemd. Ik las ergens (waar - daar moet ik het antwoord op schuldig blijven) dat de meetwaarden bovendien sterk fluctueren. En recentelijk op het journaal zie je weer kaartjes van vóór de crisis en van nu, en daar zien we spectactulaire verbetering van de luchtkwaliteit. Ik weet niet wat er precies gemeten wordt.

Verwarrend.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

joostvandermaarel
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 4 jun 2018 20:34

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door joostvandermaarel » za 12 sep 2020 10:10

De poster heeft daar voor nu natuurlijk niks meer aan, maar in de navigatie app Waze zit handige functionaliteit waarmee je kunt aangeven of je een ZTL vergunning hebt (per stad). Als je die uit laat staan, navigeert hij er niet doorheen.

Martine
Berichten: 882
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door Martine » za 12 sep 2020 10:53

Al meer dan 10 jaar geleden kregen wij een boete van €100,00 binnen uit Florence ivm met inrijverbod. Wij waren dat jaar niet in Florence geweest. Was de boete van het jaar ervoor. ANWB zei: gewoon betalen. Toch ben ik er toen verder ingedoken en bleek dat daar termijnen aan zaten waar binnen ze de bekeuring toe moesten sturen. Die waren dus ruimschoots overschreden. In het Italiaans bezwaar ingediend en in no time in het Engels bericht dat we niet hoefden te betalen.
Zoals ik het nu lees zijn ze wat sneller geworden om te kunnen incasseren.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Inrijverbod Italiaanse steden (ZTL)

Bericht door fortissimo » za 12 sep 2020 15:50

RDDR schreef:
vr 27 mar 2020 12:50
... maar andersom hebben we hier ook Nederlandstalige onderborden waar een Italiaan niets mee kan. En zal hij ook moeten betalen.
Wist je dat je dan niet hoeft te betalen?
Onderborden moeten ondubbelzinnig zijn en ze mogen het normale bord niet tegenspreken.
Doen ze dat wel, dan geldt het onderbord niet.
Juist om te zorgen dat mensen die de taal niet machtig zijn per ongeluk een overtreding begaan.

Een leuk voorbeeld is een bord dat bij werkzaamheden vaak verkeerd gebruikt wordt.
Men zet een blauw vierkant bord met een witte P neer en dan als onderbord 'verboden op die en die dag'.
De boete kan dan aangevochten worden. Men zegt namelijk juist dat het een parkeerplek is op die dag. Het woord 'verboden' is in dat geval verkeerd gebruikt.
Zet men daar het parkeerverbodsbord neer met 'die en die dag' eronder, dan kan niemand het bord verkeerd begrijpen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Routes”