Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
harrielv
Berichten: 21
Lid geworden op: di 21 okt 2014 18:34

Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door harrielv » di 14 jan 2020 21:40

Hallo,
wij willen as voorjaar met de auto/caravan via Duitsland/Polen/Litouwen/Letland/Estland/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken/Duitsland een rondreis maken. We plannen minstens 3 maanden onderweg te zijn. Heeft iemand tips/adviezen/ervaring met deze route of gedeelten ervan ? Alles in welkom zolang het maar leuk blijft.
Laat maar komen .. We willen de route zo veel mogelijk rijdend afleggen en geen veerboot nemen bv van Kiel naar Estland of van Estland naar Finland. Het lijkt ons juist leuk en verrassend om via Rusland (St. Petersburg) naar Finland te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Chris » di 14 jan 2020 21:48

Begin vroegtijdig met Visa aanvragen voor Rusland.
Dat kan je hier b.v. doen; https://www.rnvb.nl/
Wit Rusland mag je een beperkte tijd zonder visum in, maar je moet wel binnen een paar dagen registreren als je daar bent, dat is gelijk aan Rusland.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door graaf » ma 20 jan 2020 01:42

Twee jaar geleden kreeg ik op de vakantiebeurs op de stand van Estland, Letland en Litouwen kleine folder met een mooie uitgewerkte routebeschrijving met uitstapjes en campings en telefoonnummers. De schrijver was al 9 keer in die landen geweest er had aanbevelingen over de do's en don't's bij zo'n reis.
Regel 1 was: Spreek nooit over Baltische "Staten", maar over Baltische "Landen" tegen de inwoners. Dat ligt bij bewoners van niet-Russische komaf erg gevoelig wegens de bezetting tot 1991. knipoog.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Henny » ma 20 jan 2020 08:40

Kijk eens op de site van ANWB en ASCI, die maken reizen door die landen , daar kun je misschien tips uit halen! Succes en een mooie tijd toegewenst ! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » ma 20 jan 2020 09:46

Eergisteren mijn Schoonzus op bezoek gehad, zij heeft de Baltische landen twee keer aangedaan: een keer 15 dagen, de andere keer 5 dagen. Beide keren een fly&drive arrangement, dus niet kamperen. Dit heeft ze gedaan met de organisatie Sovjet reizen. Dat beviel prima, ook omdat ze in gevarieerde hotelletjes verbleven op goede lokaties, de ene keer betrof het een echt oostblok hotel met felle TL buizen aan het plafond, de andere keer een luxueuzer geval.

Ze gaf aan dat er vooral veel leegte is, en het landschap is er vlak. Dus je hebt met (saaie) afstanden te maken tussen de bezienswaardigheden. In Estland had de voormalige Sovjet Unie veel zware industrie neergezet, en er is daar een relatief grote Russische bevolkingsgroep die zich achtergesteld voelt. Je merkt dat als toerist, - afhankelijk van het fiet of je er gevoelig voor bent of niet. De grote steden zijn de moeite meer dan waard, evenals het lange schiereiland bij Kliepaja (het voert te ver om alles op te noemen, ze heeft een knipselboek van hun reis bij ons achtergelaten).

Zelf gaf ze aan dat de fly&drive prima bevallen is, maar dat ze twijfelt of ze daar zou gaan kamperen vanwege de leegte en het landschap. Ze kon er niet over oordelen omdat ze geen campings had bezocht.

Just my two cents. Kamperen is net een verjaardagsfeestje: je moet zelf de slingers ophangen en hoe je erin zit is bepalender voor de vakantievreugd dan de omgeving. Mijn buikgevoel zegt mij - heel algemeen geformuleerd - dat het bij ons door kan slaan naar een fly & drive vakantie: lagere kosten en kortere reistijden - minder gedoe in verhouding tot de beleving.

Laat even weten over jullie vorderingen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

harrielv
Berichten: 21
Lid geworden op: di 21 okt 2014 18:34

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door harrielv » ma 20 jan 2020 23:42

Chris: dank voor je website info. Ziet er goed uit. Ik heb een vraag gesteld en kreeg ’n vreemd antwoord. Leek op een Google vertaling. Maar ze kunnen wel helpen bij een visum.

Graaf: lijkt mij een leuke folder. Weet je nog wie hem uitgaf ? Ik begrijp dat Staten niet kan, zou mij ook storen als ik Est was. Zal me aanleren Landen te zeggen.

Henny : deze sites had ik al bekeken, en bevatten inderdaad informatie. Maar ik ben vooral geïnteresseerd in ‘echte’ verhalen van mensen die er geweest zijn.

Dieseltijger : wij gaan met de caravan en hebben tijd genoeg (maanden). Dat een land leeg is vind ik prima, het hoeft niet altijd druk te zijn zoals in de grote steden , Riga, Talin etc. En je hebt gelijk, kamperen is jezelf vermaken. Het gedoe ( de voorbereiding) vind ik juist leuk. Uitzoeken wat er allemaal gedaan moet worden, wat wel geldig is (bv verzekering) en wat niet. Belangrijk is wel dat ik er tijd voor heb en nu al kan beginnen.
Ik zal regelmatig laten weten hoe de zaken er voor staan. Het blijft een spannende maar vooral leuke tijd.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door graaf » di 21 jan 2020 04:00

RE.gif
De man op de vakantiebeurs was de schrijver van dit boekje zelf. Geeft diverse alternatieve campings aan en zaken die de moeite van het bezoeken waard zijn. Ik was er afgelopen september. De afstanden zijn erg groot tussen de steden en inderdaad wat saai. De steden daarintegen zijn geweldig. Aan het eten moet je wennen. Gebruiken andere kruiden dan bij ons. En barnsteen sieraden kan op elke hoek van de straat in alle steden kopen knipoog.gif succes thumbup.gif
Bijlagen
693160CF-85F7-476A-932E-B5A1B0ED14BD.jpeg
693160CF-85F7-476A-932E-B5A1B0ED14BD.jpeg (104 KiB) 2495 keer bekeken
702A361F-E70D-4EFF-85B0-0E6D9EF4F34C.jpeg
702A361F-E70D-4EFF-85B0-0E6D9EF4F34C.jpeg (123.21 KiB) 2495 keer bekeken
3CAF347F-D2D6-4894-86DB-8B014CA5FAD5.jpeg
3CAF347F-D2D6-4894-86DB-8B014CA5FAD5.jpeg (105.11 KiB) 2495 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » zo 30 jul 2023 15:26

"Opwarmen" van draadjes is hier toegestaan: Gisteren tijdens een feestje met schoonzus gesproken over haan fly&drive trip naar de Baltische landen. In die setting dit alleraardigste boekje gezien:

http://leiputrija.com/wp-content/upload ... e-2020.pdf
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Frup » zo 30 jul 2023 17:01

Thanks. Interessant om te lezen.
Wij denken bij vakantie in het buitenland toch vaak aan de zuidelijke landen, Alpenlanden of Scandinavië.
Nog nooit, misschien ten onrechte, aan de Baltische staten gedacht. Aan Rusland wil ik nu helemaal niet denken.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » zo 30 jul 2023 17:32

Ach, we zijn ook wel een paar keer in Schotland geweest en een keer in Zweden. Het is wel een rot-eind rijden en met de boot vanaf Travermunde of Kiel scheelt het 1 dag enkele reis volgens het boekje. Maar de sfeer en de cultuur willen wij eens meemaken. Een paar jaar geleden kort Stettin bezocht, en een prima verblijf gehad op Rügen aan de Oostzee. Smaakte naar meer.

Als we gaan (weten we pas zo rond januari) dan ga ik niet een short-cut over Kaliningrad maken. Ik denk dat ik de drones thuis laat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rapidewood
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Rapidewood » di 1 aug 2023 20:07

Toch kan ik je die landen wel aanraden ondanks de Russische beer die er al honderden jaren rondwaart.

In ben in sept 2021 met een 63 jaar oude auto, 2 honden (en vrouw) met sleurhutje via Denemarken en Zweden naar Finland gereden.
In Finland langs de Russische grens afgezakt. (Overbroek, warme jas maar ook je korte broek mee)
Wist je trouwens dat Finland net 100 jaar een onafhankelijk land is? Goed, EN daar is nog veel Cyrillische schrift is?
Net als in Estland, Letland, Litouwen en Polen.

Via deze laatste vier landen zijn wij terug gereden.
Je kan daar prima kamperen, volk is vriendelijk en .. tja er zijn kolchozen, hele mooie steden, mooie stranden, bossen. Van alles wat.

Staat me bij dat het iets van 9000 km was..

Het is dat Finland zo ver is, maar ook een oost Polen staat nog hoog op mijn verlanglijstje.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » di 1 aug 2023 20:45

De Baltische landen - daar zit ik naar te loeren ofwel met de boot van Travermünde naar Letland (lekker pitten, slenteren en scharrelen terwijl je reist) - ofwel een rit door Polen met een bochtje om Kaliningrad. Zondagmorgen om 4 uur vertrekken, 's middags op de boot naar Travermunde, en de volgende dag 24 uur later ben je in Letland.

Ik wil dan zo'n drie weken er voor uittrekken in juni of juli. In ieder geval Riga en Tallinn aandoen. Hanzesteden, een cultuur die ik niet ken, en In Estland heb je volgens mij ook veel (voormalige?) zware industrie - een fikse Russische minderheid en dat vormt de (sociale) geografie en dat vind ik altijd wel fascinerend.

Ik ga wel even aanzien hoe de situatie in het Oosten zich ontwikkelt - ik onderschat onze Russische vrienden niet. Dus Russisch grondgebied mijd ik als de spreekwoordelijke pest. Ook even verifieren of de vakgarage pechhulp zowel de auto als de caravan afdekt in deze landen - ik verwacht dat er tegen die tijd 380k op de teller van Geertruida staat - "expect the best, but prepare for the worst"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rapidewood
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Rapidewood » di 1 aug 2023 22:50

Russisch grondgebied kom je niet zomaar op, papierwerk moet je vooraf regelen.

En verder is alles goed te verkrijgen, wegenwachthulp is er gewoon valt onder de EU dekking.
Oudere auto’s kunnen ze daar beter herstellen dan hier. Daar lopen nog echte monteurs die geen diagnose stekker nodig hebben awhoea.gif

Het enige wat ik kan zeggen !DOEN!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » wo 2 aug 2023 07:53

Dankjewel. Sterker nog: Wie weet kom ik daar vandaan met een andere auto terug, hihihi!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door doubleyou » do 3 aug 2023 22:18

Ik was al een route en wat campings aan het uitzoeken om
door Polen naar de Baltische Landen te gaan. Ik zit nu vlakbij Berlijn. Ik kijk weinig nieuws maar vandaag scrolde ik even op Nu.nl. Spanning aan de grens tussen Polen en Belarus. Het stukje grens tussen Litouwen en Polen is uiterst klein met links het Russische Kalinigrad en rechts Belarus. Onveilig zal het niet zijn en ik verwacht geen oorlog. Maar echt lekker zit het me niet. Mijn gevoel zegt: wil ik nu wel naar een gebied waar allerlei oude spanningen zijn?
Ik ga maar eens wat andere mogelijkheden bekijken en vooral wat het weer gaat doen :). Tsjechië misschien en anders via Denemarken naar Zweden.
Bijlagen
7DD6901B-0F46-4EC5-A4CD-61AD29BFA22C.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » do 3 aug 2023 22:38

Onderschat de situatie niet. We weten niet wat er speelt, in hoeverre de situatie zich aan het opbouwen is. Volgend jaar met de veerboot 100 kilometer ten noorden van Kaliningrad varen lijkt mij al link. Ze zullen toch niet....? Kijk naar de geschiedenis: ze zullen toch wel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door doubleyou » do 3 aug 2023 22:46

Ik verwacht niet dat ze zullen….Onderschatten doe ik het niet, anders was ik dinsdag wel gewoon naar Warschau gereden :). Dus vandaar ook dat ik aan het kijken ben naar een andere bestemming.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door troapel » do 3 aug 2023 23:59

Het zal balen zijn als de geplande reis niet door kan gaan, maar veiligheid gaat natuurlijk voor alles.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Rapidewood
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Rapidewood » vr 4 aug 2023 07:35

Ik respecteer dat je voor veiligheid kiest, maar is er niet zo overal wat?

Dat ze Oekraïne binnen gevallen zijn zat er al heel lang in, net als Duitsland Nederland nu weer binnen valt aflower.gif
Ik heb er tijdens de voorbereiding van mijn reis wel over nagedacht maar nam het maar voor lief en zelfs gekeken of het mogelijk is om de “satelietstaat” Kaliningrad van Rusland te bezoeken.
Net als de mogelijkheid om door te rijden naar Moermansk, en ja het kan gewoon maar vergt planning en enige voorbereiding.
Het is net als een vliegreis/bezoek aan het Hermitage, maar je onderbuikgevoel / onrust kan ik niet wegnemen.

Mijn grootste twijfel was het veer van Finland naar Talinn, kan ik dat zo boeken of moet ik in de rij gaan staan en wachten wanneer ik mee kan? In het ergste geval moest ik de zelfde/andere route terug, en dat had ik ook niet erg gevonden.
Ik heb tijdens de reis online geboekt wat op de Engels vertaalde site gedoemd is te mislukken als je met aanhanger/caravan reist.
Maar goed dat is een ander verhaal.

Estland is het meest over te vinden om er te gaan doen, gebruik Litouwen als doorreisland en laat je verrassen wat het te bieden heeft er is gewoon alles en je kan je er prima redden.
En als er wat gebeurt, kan je altijd nog via Finland (of oversteken naar Zweden) terug rijden. Mooi toch !

Wat er ook gebeurt, het is een win-win situatie ! Onderweg kijk en luister ik nagenoeg geen nieuws (lekker rustig) en laat het me allemaal gebeuren. Als er wat is dan hoor je het van de bevolking snel genoeg.
Ik plan van te voren niets, kies een richting en zoek dingen die ik die kant op zou willen zien/doen als ik toevallig in de buurt kom of voor moet omrijden en laat de vakantie over me heen komen.

Ik weet vaak ‘s morgens niet waar ik ‘s avonds slaap en het gebeurt dan ook wel eens dat er geen camping in de buurt (open) is.

Alvast een mooie reis en prachtig ervaring gewenst, welke windrichting je ook kiest thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door dieseltijger » vr 4 aug 2023 08:15

De contouren van mijn idee zijn om ergens in juni te gaan, en niets te reserveren. Lekker met de boot. Uiterst relaxed, iets sneller, en als landrot vind ik dat wel leuk. Ook speel ik met de gedachte om maar twee landen te bezoeken (ik wil minimaal een week ergens staan: dat heb je wel nodig om een stad of omgeving te keren kennen, en bovendien: ik ben te lui om frequent op- en af te bouwen)en een week vakantie bij te kopen bij mijn werkgever.

Ik zit er nog helemaal onbevangen in, zou nog niet weten welke locaties ik zou willen aan doen ( ja: allemaal - dat is dus het probleem).

Russisch grondgebied bezoeken, of daar überhaupt in de buurt komen? No way. Dat het in Ukraine al langer speelt vormt voor mij juist een extra bevestiging van dit geschetste beeld: Na de afscheiding en de afspraken met Rusland begon het getreiter, gezuig, en gemanipuleer. Volstrekt onbetrouwbaar, en als toerist kan je als wisselgeld gebruikt worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rapidewood
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Rapidewood » vr 4 aug 2023 11:30

September 2021.

Dit is globaal de route die we gereden hebben, de navigatie om dit te registreren staat niet altijd aan waardoor uitstapjes van de doorgaande wegen niet zichtbaar zijn. Helaas hadden we maar 4 weken de tijd, er was nog zo veel mooi om te bekijken.

Via Zweden naar Finland wat ons doel was, daarna overgestoken naar Estland.
Dit veer konden wij onderweg niet goed (online) boeken.
Het bleek achteraf dat ik voor 2 auto's geboekt had. Het autodek kom je echt niet met een caravan op,
de bocht is zo krap dat ik het mijn (oude) auto niet eens kon halen en naar de hoogte heb ik niet eens gekeken.

awhoea.gif

Baltic route_Klein.jpg
Route september 2021

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door doubleyou » vr 4 aug 2023 12:10

Rapidewood schreef:
vr 4 aug 2023 07:35
Ik respecteer dat je voor veiligheid kiest, maar is er niet zo overal wat?

Dat ze Oekraïne binnen gevallen zijn zat er al heel lang in, net als Duitsland Nederland nu weer binnen valt aflower.gif
Ik heb er tijdens de voorbereiding van mijn reis wel over nagedacht maar nam het maar voor lief en zelfs gekeken of het mogelijk is om de “satelietstaat” Kaliningrad van Rusland te bezoeken.
Net als de mogelijkheid om door te rijden naar Moermansk, en ja het kan gewoon maar vergt planning en enige voorbereiding.
Het is net als een vliegreis/bezoek aan het Hermitage, maar je onderbuikgevoel / onrust kan ik niet wegnemen.

En als er wat gebeurt, kan je altijd nog via Finland (of oversteken naar Zweden) terug rijden. Mooi toch !

Wat er ook gebeurt, het is een win-win situatie ! Onderweg kijk en luister ik nagenoeg geen nieuws (lekker rustig) en laat het me allemaal gebeuren. Als er wat is dan hoor je het van de bevolking snel genoeg.
Ik plan van te voren niets, kies een richting en zoek dingen die ik die kant op zou willen zien/doen als ik toevallig in de buurt kom of voor moet omrijden en laat de vakantie over me heen komen.
Zoals gezegd ben ik niet bang dat ik in een oorlog terecht kom :). Dat zie ik zo snel niet gebeuren. Maar de spanningen kunnen wel verder oplopen. Juist die Suwalki corridor is een heel kwetsbaar stuk waar enorme belangen mee gediend zijn. Polen geeft aan dat er ook Wagner soldaten die kant uit zijn gestuurd. Of dat waar is kan ik niet checken. Het zijn allemaal politieke en strategische spelletjes met bijhorend leugens waar ik persoonlijk een enorme afkeer van heb. Iets wat gevoelsmatig meetelt in de afweging.
Zoals er nu extra Poolse troepen naar de Pools-Belarussiche grens zijn verplaatst zou dat ook kunnen gebeuren bij de Suwalki corridor. Dat is zeker geen onrealistisch scenario. Hoe groot die kans is? Geen idee!

Voor mij geldt: moet ik het gaan opzoeken? Heb ik zin om rond te reizen in een gebied waar de spanningen kunnen oplopen? Wil ik eventueel geconfronteerd worden met een militair zwaarder bewaakte grens? Ik heb daar maar een antwoord op: nee. Is de kans groot dat de boot moet nemen omdat die grens dicht is: nee. Alles afwegend voelt hebt wat mij betreft niet als het gebied waar ik nu wil zijn. Onderbuikgevoel vind ik een wat negatieve benaming :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door doubleyou » vr 4 aug 2023 12:19

Rapidewood schreef:
vr 4 aug 2023 07:35
Mijn grootste twijfel was het veer van Finland naar Talinn, kan ik dat zo boeken of moet ik in de rij gaan staan en wachten wanneer ik mee kan? In het ergste geval moest ik de zelfde/andere route terug, en dat had ik ook niet erg gevonden.
Ik heb tijdens de reis online geboekt wat op de Engels vertaalde site gedoemd is te mislukken als je met aanhanger/caravan reist.
Maar goed dat is een ander verhaal.
Vorig jaar toen ik in Finland was overwogen om een paar dagen naar Estland te gaan. Ik heb toen alle mogelijkheden bekeken en kon gewoon de overtocht op diverse sites, in goed Engels, boeken. Zowel op de sites van de verschillende rederijen als sites die als tussenpersoon fungeren. Ik ben dan toch wel benieuwd hoe het bij jou mis kon gaan :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Rodo » vr 4 aug 2023 12:53

Leuk. Wij hebben verleden jaar op het punt gestaan om via de Baltische landen naar Finland te gaan (familiebezoek) en via Zweden terug. Wel met de boot over Tallin-Helsinki. Mijn eega vond het toen allemaal wat onzeker ivm de oorlog. Staat nog steeds op de bucket list. Juni heen en aug/okt terug. Finland en Zweden zijn in het najaar prachtig. De indian summer in het noorden, met temperaturen die nog makkelijk kunnen om te kamperen. Nu ben ik er een die vooraf niets bespreekt of reserveert, kijk altijd wel hoe het loopt. Dat zou ik voor deze reis exact ook zo doen. Dagje wachten op de boot? So what, wachten we toch gewoon. Niets erger dan haast te hebben om wat dan ook op tijd te halen, tis vakantie.
Spending a fortune to live like a wanderer

Rapidewood
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Auto/Caravan reis via Duitsland/Polen/Baltische staten/Rusland/Finland/Zweden/Denemarken

Bericht door Rapidewood » vr 4 aug 2023 13:37

[re.gif]
Ik zal meer emoticons gebruiken, hopelijk voelt niemand zich dan tekort gedaan.

Steen des aanstoots...wat jij erin leest kan ik niks aan doen?!? kus.gif
Onderbuikgevoel <=> Gut Feeling , onrustig gevoel...
In reactie op een dreiging die er al is van/sinds/ver-voor de 1e - 2e wereld oorlog, ik kan er niets mee. Ik ga gewoon als ik denk het kan en als het veranderd dan is het wat het is... ik kan me er op voorhand druk om maken maar dat doe ik lekker niet.

En het veer... Helsinki -> Talinn.
Talinn is een mooie stad die je wel gemist hebt, had je moeten doen!
Na vergelijken op verschillende sites heb ik in Finland toen 's morgens geboekt, het leek wel simpel.
Maar mijn auto is hoger dan 2 meter waar ik dan nog een aanhanger/caravan bij moest boeken, ik vermoed dat dat de reden is waarom dat fout gaat (ging).
je moet zo'n site snappen voordat je het begrijpt (gniffel)
Maar het waarom zal me "worst" zijn, na een heerlijk diner hadden we het volgende veer (4 uur later) en stonden we tussen de vrachtwagens en waren we onderweg naar de overkant. Prima toch.
Talinn bij nachtlicht, wie heeft dat meegemaakt ? mrgreen.gif

En ja ik wil ook nog met de auto naar Bejing maar of dat er ooit nog van komt.. iemand ervaring ?? knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Routes”