Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Bericht door 4Motion » zo 12 jan 2020 20:52

Binnen 6 weken vertrekken wij richting de sneeuw met de caravan. haphop.gif Hoog tijd om eens de route te bekijken.

De camping in Sölden kunnen wij bereiken via 2 routes:

-Fernpass
1.png
- Bregenz (arlbergtunnel) + 60 km voor ons
2.png
2.png (214.82 KiB) 1791 keer bekeken

Aangezien in 2020 de krokusvakantie (=carnavalverlof) met een aantal landen samen valt verwacht ik veel verkeer.
Wie heeft ervaring met deze routes in de winter? Bij sneeuwval wordt de route via de arlberg tunnel de aangeraden door verschillende websites.
Iemand ervaring of nuttige tips?

Thanks!
Bart
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Bericht door AadB » zo 12 jan 2020 22:31

Ik heb de route via de Arlbergtunnel in de winter weleens gereden met winterse omstandigheden maar zonder caravan. Die is gied te dien, ook met caravan. De route via de Fernpass in de zomer een aantal keer gereden met caravan. Deze zou ik in de winter niet met caravan nemen.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Bericht door Pakkie » ma 13 jan 2020 08:00

Wij gaan al vele jaren in de winter meerdere keren per jaar die kant van Oostenrijk op en staan dus ook iedere keer voor die keuze. De Fernpass stelt qua helling met de caravan niet veel voor dus wat dat betreft maakt het niet zo heel veel uit of je nu met of zonder caravan gaat. De route via de Arlbergtunnel is wel vlakker dus dat is ietsje gunstiger met de caravan (zeker bij sneeuwval). Onze conclusie na tig keer dat traject afgelegd te hebben: bij veel verkeer (al dan niet in combinatie met sneeuwval) gaat het via de Fernpass heeeeel langzaam en is het veel file rijden. Vertragingen van 2 uur of meer zijn geen uitzondering. In zo'n geval is de route via de Arlbergtunnel sneller.
Bij minder verkeer is de Fernpass goed te doen, korter en landschappelijk ook wel mooier, maar belangrijkste is gewoon de verkeersinformatie en vertragingen in de gaten houden (via Google Maps & de Duitse radio). Op basis daarvan maken we veelal bij Memmingen de keuze welke route we nemen.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Bericht door JanPunne » ma 13 jan 2020 08:27

Ik zou ook de Fernpas links laten liggen.
Altijd of bijna altijd file.
En dat zeker in het weekend, dan staat het al vroeg vast.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Marklimbo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 12 jan 2020 20:57

Re: Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Bericht door Marklimbo » ma 13 jan 2020 20:26

Ligt inderdaad helemaal aan het weer en het verkeer. Allebei heel goed te doen met de caravan. Bij Memmingen kijken wat je te wachten staat en daar de beslissing nemen.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Bericht door witjesm » di 14 jan 2020 10:14

Voor mij is het lood om oudijzer. Helaas is de route door de Arlbergtunnel ook vaak erg druk in het weekend.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Bericht door 4Motion » ma 20 jan 2020 08:45

thumbup.gif helder mannen. Ik laat eind februari weten hoe het afgelopen is mrgreen.gif.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Sölden - Arlbergtunnel vs Fernpass (winter)

Bericht door 4Motion » di 3 mar 2020 19:20

Ons Kampeerseizoen is fantastisch begonnen, wij zijn terug van een zalige vakantie in Sölden love.gif love.gif.
De route verliep voorspoedig, met dank aan de tips in dit topic. Zoals beloofd een de-briefing:

Heenreis 12u22 reistijd - avs 78 km/u - 960 km:

Vertrokken om 17u30 in Belgie (Oost-Vlaanderen), in Memmingen de verkeerssituatie bekeken en beslist op route 1 te volgen via de Fernpass. De webcam + weerbericht: geen sneeuw op de pass. Fantastische route om te rijden met de caravan wanneer je graag rijdt love.gif, regelmatig de combinatie kunnen strekken zoals ik hier vaak als advies lees, om 5u 'ochtends stonden we voor de deur op camping Sölden. Vooral veel tegenrichting verkeer van (vroege) vertrekkers richting de lage landen.

Terugreis 12u07 reistijd - avs 83 km/u - 1009 km:

Sneeuwvoorspellingen (>20 cm) maakten al snel duidelijk dat route 2 de beste keuze was. Ook hebben wij Luxemburg en de Belgische ardennen (waar ook sneeuw voorspeld werd) vermeden door Koblenz - Aken te volgen. Zeker in Wallonië kan dit voor lange files zorgen. Tijdens de reis werd nog maar eens bewezen dat Oostenrijkers en Zuid-Duitsers fantastische sneeuwruimers zijn. De wegen waren overal goed berijdbaar ondanks intense sneeuwval bij momenten. De sneeuwkettingen hebben we nergens hoeven te gebruiken. Deze route is naar mijn aanvoelen wel en stuk relaxer, zeker met winterse omstandigheden. De "rechtdoor" afdaling in de Arlbergtunnel is wel een goede remtest voor je kampeermiddel. Strekken is daar gedurende lange tijd lastig wanneer je geen andere mensen niet wil hinderen.
Vertrokken om 16u00 in Sölden. Thuis om 4u00.

Wij kijken alvast uit naar een volgende vakantie thumbup.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Plaats reactie

Terug naar “Routes”