Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Nixie

Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door Nixie » ma 9 dec 2019 13:16

Wie op dit forum kan ons tips geven over het volgende:

Wij, stel van rond de 60, zijn voornemens om in juli 2020 de Lofoten en Vesteralen te bezoeken, we hebben 3, max. 4 weken hiervoor uitgetrokken. We reizen met een VW Touran met Knauss Sudwind 500EU, totale lengte is een kleine 12 meter.

Nu lees ik op dit forum al enkele (gedateerde) aanreis mogelijkheden maar helaas geen recente.
Zijn er caravaners die ervaring hebben met routes naar deze eilandengroepen?
Is rijden door Denemarken aan te bevelen of toch de ferry, is de A4 door Zweden de beste optie etc.
Ook tips over campings zijn meer dan welkom.

Met vriendelijke groet,
Fam. Kroese

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door jessedew » ma 9 dec 2019 13:25

Ik heb ooit (met een toyota Aygo, jaja [kersthaphop.gif] samen met mijn vrouw, toen nog vriendin, via Denemarken, een rondje Noorwegen gedaan, tot aan Trondheim.

We zijn toen naar de kop van Denemarken gereden en naar Kristiansand gevaren.

https://www.colorline.nl/denemarken-noo ... deelpakket


Nu is een dergelijke combinatie weer heel iets anders, maar op die ferry gingen ook vrachtwagens. Een caravan verbruikt ook het nodige, dus wellicht is dat nog een optie?

Campings heb ik niet echt tips, wij sliepen in trekkershutjes.

ToonC
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 23 jul 2012 21:23
Locatie: Limburg Belgie

Re: Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door ToonC » ma 9 dec 2019 21:04

Ik volg knipoog.gif
Groetjes
Toon
Toyota RAV 4 2200 D4D, erachter een Fendt Tendenza 515 sg van 2014, met mover Truma XT en Dorema voortent.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door Henny » ma 9 dec 2019 22:43

De oversteek Hirtshals naar Kristiansand is normaal te doen met auto en caravan hoor. De reis door Denemarken verloopt ook soepel, een verademing na het drukke Duitsland! Wij zijn juni 2018 in Noorwegen geweest en hebben het heen en terug met Colorline gedaan.
Kwamen op de heenweg s. nachts om 12 u aan....uurtje rijden naar camping die we geboekt hadden ( dit ivm s. nachts aankomen)
Andere campings niet geboekt , ging prima in juni !

Colorline: Wel even uitzoeken welke dag ivm de prijzen ! Wij hebben geen stoel geboekt, was ook niet nodig. Misschien in hoogseizoen wel.
Fijne tijd in het mooie Noorwegen! [kerstduim.gif]
Avento 420 / XC70....

Arjanzevenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 okt 2019 19:16

Re: Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door Arjanzevenaar » ma 9 dec 2019 23:06

Ik zou me meer druk maken om de reis door Zweden dat kleine stukje Denemarken staat in schril contrast met je reis door Zweden of Noorwegen. (Druk maken bedoel ik positief..)

pieter1947??

Re: Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door pieter1947?? » di 31 dec 2019 14:48

Wij het echtpaar van den Heuvel zijn 7x naar Noorwegen geweest waarvan 2x naar de lofoten, en 1x naar de Noordkaap en de andere keren tot Trondheim.
Wij zijn via de kustroute en ook via de andere weg, van Oslo naar boven combinatie Tiguan en een hobby 495 ul goed 11m lang.
Eenmaal via de veerboot van Bodo ongeveer 3tot 4u varen, en eenmaal via Skutfik, wij waren in goed 3weken heen en weer is goed te doen.
De Noordkaap daar hebben we 4 weken voor genomen , wij voeren altijd met de veerboot van Frederikshaven naar Oslo. Maar via Denemarken kwamen wij altijd weer over de brug terug.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door Sjakie » wo 1 jan 2020 23:47

Beste ,

Ik ben in Mei ook die kant op geweest en misschien een idee om via Rostock te gaan .
Dit is een hele goedkope verbinding incl hut.
Dan via Eiland Öland naar Stockholm te gaan en binnendoor steken naar Trondheim. Vanaf daar begint het eigenlijk . Zo gruwelijk mooi. Atlantic route en Molde vond ik top.
Paar dagen Geiranger fjord staan .
En dan afzakken naar beneden.

Fijne vakantie

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door Pensioenopreis » do 16 jan 2020 18:56

Wij willen volgend jaar deze reis doen, zijn de wegen goed berijdbaar met een auto caravancombinatie? Ik las trouwens dat de snelheid auto caravan 60 km/hr is in Noorwegen dus zullen wel wat extra tijd moeten nemen.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Reizen naar de Lofoten/Vesteralen

Bericht door Henny » do 16 jan 2020 20:28

Vrijwel heel Noorwegen is het 80 km p/u. Bij grote steden dikwijls 4 baanswegen en daar harder ( niet met de caravan)

De doorgaande wegen zijn héél goed te rijden met een caravan, de Noren zijn ook netjes in het verkeer, althans dat hebben wij zo ondervonden in de maand dat wij er waren.
Bij ANWB een route kaart halen met de wegen erop die je goed met caravan kunt rijden. Zonder caravan kun je dan alle andere wegen rijden.

Waar tol is flitsen ze je kenteken en na een maand of 2 krijg je netjes de rekening thuis met alles precies erop. Super gemakkelijk !

Fijne vakantie, wij vonden het er heerlijk en gaan beslist weer eens terug......mét caravan !!! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Plaats reactie

Terug naar “Routes”