overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door Roussa » do 24 okt 2019 07:08

Wij gaan een aantal maanden naar Spanje. Kleine camping gevonden 20 minuten van Malaga. We vertrekken ergens 25/26 januari en willen aankomen op camping 3 februari. Dus kunnen het rustig aan doen. Dit wordt voor ons de eerste keer. Zijn nog echte 'rookies' : eerste caravan -dit jaar naar Italie geweest en paar campings in NL en verder alleen kamperen met tent ervaring en nooit in de winter. We zouden graag tips willen ontvangen:

allereerst de route - over west of oost Frankrijk?

campings onderweg - tips voor campings die rond die tijd open zijn langs de route of een goede site waar ik dat vind?

winterbanden aanschaffen? niet verplicht maar wel verstandig?

Bij voorbaat reuze dank!

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door Den Adriaan » do 24 okt 2019 09:18

Reisschema Spanje

1 HOUPLINES: camping les Alouettes et l’ image
Adres: 140 rue Brune Houplines 59116 afstand 263 km
N 50 41 14 E 002 56 01

--------------------------
2. La Ville aux Dames, nabij Tours: camping des Acasias
Adres: rue Berthe Morisot 37700 La Ville aux Dames
www.camplvad.com
N 47 24 O7 E 000 46 48
no: 140 anwb. afstand 476 km (739)

---------------------------
3. BORDEAUX: camping Le Village du Lac
Adres: boulevard Jacques Chaban Delmas 33520
Bordeaux Bruges afstand 347 km (1086)
N 44 53 02 W 00 35 02

----------------------------
3A. SADIRAC, nabij Bordeaux: camping Bel-Air
adres: 150 route Departementale 671 Sadirac 33670. afstand 364 km (1103)
N 44 47 02 W 00 22 16
no: 1702 acsi

----------------------------
4 Burgos: camping Fuentes Blancas
adres: Calle Cartuja Miaflores Burgos afstand 464 km (1567)
N 42º 20 '28 W 03º 29' 29"
no: 2931 acsi

------------------------
5. Aranjuez: camping internacional Aranjuez
adres: Soto del Rebollo Aranjuez. afstand 288 km. (1855)
Nabij Vereda de Colmenar
N 40 02 32 W 003 35 58
no: 2939 acsi

----------------------------
6. Otura: camping Suspiro del Moro
adres: autovia A44 exit 139. afstand 380 km. (2235)
nabij Carretera Bailen-Motril
N 37 04 06. W 003 39 09
no: 2967 acsi

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door Den Adriaan » do 24 okt 2019 09:21

Zo zijn wij vorig jaar in de winter naar de zon gereden.
Deze campings zijn dus open.
Let wel, het kan spoken onderweg.
Sneeuw is zeker niet uitgesloten.
Maar dan wacht je gewoon een dagje langer met doorrijden.
Heel veel plezier in Spanje!

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door cadance » do 24 okt 2019 16:07

In januari 2012 zijn voor de eerste keer naar Spanje getrokken.
Op aanraden van mede overwinteraars zijn via Toulouse getrokken.
Want hoe westelijker hoe minder kans op winterse omstandigheden.
Toen had ik winterbanden aangeschaft en sneeuwkettingen maar nu zou ik kiezen voor alleen all season banden omdat de kans op sneeuw toch wel vrij klein is.
Op de terugweg in maart hebben we in de buurt van Burgos wel eens met sneeuw te maken gehad maar de weg zelf was toen al behoorlijk schoon gemaakt. Maar toen we moesten tanken lag er bij het tankstation nog wel 20 cm sneeuw. Maar 50 km verder bij het volgende tankstation was er geen sneeuw meer te bekennen. En was het weer voorjaar.
Ook in Frankrijk zijn er best veel campings open in de winter. Ik ga geen campings opnoemen want dat worden er te veel. Google is je vriend. Ik tik nog al eens de plaatsnaam in waar we eventueel willen overnachten en daar achter campingcard.
Maar we hebben niet zoveel zitvlees want na een dag of vier hebben we het wel weer gezien.
In 2012 ondervonden we behalve in de buurt van Benidorm daar weinig problemen mee. Maar in 2013 bemerkte we dat het aan de Costa’s drukker was geworden. In 2014 was het al moeilijk om een plaatsje te vinden en begonnen de parkeerplaatsen bij de campings ook al vol te staan. En toen was voor ons de lol er al een beetje vanaf om te overwinteren.
Nu gaan we pas in maart en dat gaat tot nog toe redelijk goed. Dat komt misschien ook wel omdat er dan ook weer meer campings open gaan. En na de carnaval begint de uittocht naar huis.
Er worden de laatste jaren best veel campers verkocht en die overwinteren ook niet allemaal op camperplaats.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door eurotrotter » za 26 okt 2019 22:26

Je bent via Toulouse gegaan zeg je,dat is niet de meest westelijke route en ook niet de route met het minste sneeuwrisico,je gaat dan immers de Pyreneeën over.
De meest westelijke route is via Bordeaux en in Irun de grens over,tot de grens,althans in Frankrijk loop je daar het minste risico op sneeuw,maar T.S wil naar Malaga en zal dus dwars door Spanje moeten.
Zeker tot Madrid rij je dan over de hoogvlakte ,waar t behoorlijk kan spoken.
Verder is deze route niet al te dicht bezaait met campings( ze zijn er wel)
De zekerste sneeuwvrije ( en ook de langste + 250 km) weg is via Luxemburg-Lyon-Perpignan-Barcelona-Valencia-Malaga.
Hooguit zullen er wat problemen kunnen zijn in het Rhonedal,maar als t daar sneeuwt kun je t beste,zoals den Adriaan al aangaf beter op de camping blijven staan,het verkeer word dan zo een chaos dat je totaa;l vast staat en winterbanden of kettingen ook niet meer helpen
Langs deze route zul je ook de meeste campings vinden,zowel in Frankrijk als in Spanje.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door janvijn » zo 27 okt 2019 10:07

Beste Roussa,
Ik kan het meeste van bovenstaande berichten bevestigen, op de opmerking na van Cadance,- “dat er ook in de winter in Frankrijk veel campings open zijn”. Dat is niet onze ervaring, er zijn er wel maar ik adviseer toch om vooraf een planning te maken voor je overnachtingen in Frankrijk, en ook voor Spanje mits je de route neemt langs de middelandse zee want daar kom je voldoende campings tegen in Spanje die open zijn.
Ik lees dat je naar een camping wil 20 min. rijden vanaf Malaga, als dat landinwaarts gaat betekend dat ook de hoogte in. Onze ervaring is dat het landinwaarts t.o.v. Malage heel mooi is maar de temperatuur heel sterk daalt, zeker in de nachten maar ook overdag deed ons dat dikwijls besluiten naar de kust te rijden. 20 min. Rijden landinwaarts t.o.v. Malaga kan zomaar 8 graden verschil opleveren, dit is natuurlijk geen permanente wijsheid, maar het is ons in die winter overkomen en had behoorlijk invloed op je plannen.
Verder wens ik jullie een hele fijne reis en verblijf in die prachtige omgeving
Mvg. Jan Vijn

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door Den Adriaan » zo 27 okt 2019 10:20

Jan heeft gelijk.
Blijf aan de kust want in het binnenland is het aanmerkelijk kouder.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door de reiziger » zo 27 okt 2019 20:22

Ik ben nu al zo'n 10 maal vertrokken naar het zuiden van Spanje, met vertrek einde januari telkens.
In eerdere posts op dit forum heb ik daar al verslag van uitgebracht. Niet moeilijk om terug op te snorren.
Kort: we hadden tijd, en mijn echtgenote reist niet graag op grote saaie autostrades.
De eerste nacht altijd op goedkoop hotel (genre première classe, ibis budget ..).
We namen altijd de autostrade Clermont-Ferrand naar Béziers.

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door Roussa » di 29 okt 2019 07:32

janvijn schreef:
zo 27 okt 2019 10:07
Beste Roussa,
Ik kan het meeste van bovenstaande berichten bevestigen, op de opmerking na van Cadance,- “dat er ook in de winter in Frankrijk veel campings open zijn”. Dat is niet onze ervaring, er zijn er wel maar ik adviseer toch om vooraf een planning te maken voor je overnachtingen in Frankrijk, en ook voor Spanje mits je de route neemt langs de middelandse zee want daar kom je voldoende campings tegen in Spanje die open zijn.
Ik lees dat je naar een camping wil 20 min. rijden vanaf Malaga, als dat landinwaarts gaat betekend dat ook de hoogte in. Onze ervaring is dat het landinwaarts t.o.v. Malage heel mooi is maar de temperatuur heel sterk daalt, zeker in de nachten maar ook overdag deed ons dat dikwijls besluiten naar de kust te rijden. 20 min. Rijden landinwaarts t.o.v. Malaga kan zomaar 8 graden verschil opleveren, dit is natuurlijk geen permanente wijsheid, maar het is ons in die winter overkomen en had behoorlijk invloed op je plannen.
Verder wens ik jullie een hele fijne reis en verblijf in die prachtige omgeving
Mvg. Jan Vijn
Beste Jan,

We gaan zeker een planning maken en qua route nemen we de route langs de middellandse zee. De camping ligt ten zuid westen van Malaga dichter bij Marbella. Volgens info mild klimaat ook in de winter. Het ligt niet in de bergen maar aan de voet van zeg maar. We gaan het avontuur aan zeg maar.
Ik ben heel blij met al jullie tips trouwens. Erg fijn voor rookies zoals wij.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door janvijn » di 29 okt 2019 09:08

Heel verstandig en ik kan beaamen dat het daar een mild klimaat betreft. Als het toevallig camping Cabopino betreft adviseer ik zeker een keer te gaan eten bij het restaurant daar aan de ingang van de camping (Da Bruno) is niet de goedkoopste maar het eten is het geld meer dan waard.
Prachtige tochten maken in het daar aanwezige achterland, heel veel plezier gewenst en een goede reis
Mvg. Jan Vijn

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door cadance » di 29 okt 2019 14:06

Sorry ik heb geschreven dat er in Frankrijk veel campings open zijn.
Dit is wel te positief hoor.
Maar op het forum wordt in mijn ogen de indruk gewekt dat er veel campings in Frankrijk gesloten zijn.
En dat is ook wel zo want je kan niet op de bonnefooi zo maar naar een camping rijden want dan stoot je je neus.
Maar als je van te voren eens Googled sta je er versteld van dat er op de doorgaande route’ s meestal meer campings open zijn dan dat men denkt.
janvijn schreef hier boven dat de meest westelijke route via de Atlantische kust loopt.
En daar heeft hij gelijk in het is ook de kortste weg naar Mallaga.
Maar je hebt dan drie overnachtingen in winterse omstandig heden.
Dus daarom heb ik deze route ook niet genoemd.
Bij de route’s over Lyon, Milau en Toulouse kunnen wij het altijd via de tolweg redden met 1 overnachting in midden Frankrijk. De 2e overnachting valt dan ergens aan de middellandse zee en dan is buitenom de nachtvorst de kou er meestal wel uit.
Wij overnachten dan enkele nachten in de omgeving van Narbonne of al aan de Costa Brava ergens bij Blanes voordat we verder rijden.
Ook daar zijn er wat campings betreft wel meer mogelijk heden maar er zijn er ook nog veel dicht.
Wij vinden het in elk geval leuk om het thuis al eens een beetje uit te Googelen.
Maar er zijn meer wegen naar Rome noemt men zoiets toch.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door Roussa » za 2 nov 2019 09:07

We gaan zeker vooraf veel Googlen en een goede lijst aanleggen. Voorpret is fijn vind ik altijd.

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door Roussa » za 2 nov 2019 09:10

janvijn schreef:
di 29 okt 2019 09:08
Heel verstandig en ik kan beaamen dat het daar een mild klimaat betreft. Als het toevallig camping Cabopino betreft adviseer ik zeker een keer te gaan eten bij het restaurant daar aan de ingang van de camping (Da Bruno) is niet de goedkoopste maar het eten is het geld meer dan waard.
Prachtige tochten maken in het daar aanwezige achterland, heel veel plezier gewenst en een goede reis
Mvg. Jan Vijn
Nee we gaan naar minicamping Ardalejo. Maar dank voor de tip. We zitten er 30 minuten vandaan, dus gaan we zeker een keer langs.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door de reiziger » za 2 nov 2019 19:32

Toch altijd goed checken of de camping die je wilt gebruiken, nog steeds open is in de periode dat je dit wil doen.
Deze camping https://www.campingsigean.com/fr net ten noorden van Perpignan en uiterst gunstig gelegen langs de Route Nationale naar Spanje, heb ik vaak aangedaan in de winter.
Sedert twee jaar nu, is hij evenwel gesloten in december en januari.
Ik kan me inbeelden dat er nog veel lijsten en websites zijn waar hij vermeld is als 12 maanden per jaar open.

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

Re: overwinteren buurt van Malaga route en overnachtcampings

Bericht door Roussa » wo 6 nov 2019 18:06

Dank. We willen wat dat betreft geen verrassingen dus ik ga een goede lijst aanleggen met campings die wel open zijn. Zal de lijst daarna hier posten.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”