Zomervakantie Zweden

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Zomervakantie Zweden

Bericht door Scout15 » za 17 nov 2018 11:04

In mijn omgeving hoor ik bij de de nodige mensen de vakantiestress beginnen. :) Volle campings, geen plekjes meer in de schaduw, etc. Na het aanhoren van deze verhalen begint het bij mij toch ook al wel te kriebelen om alvast een beetje naar de zomervakantie te kijken. Zelf willen wij niks vastleggen en de vrijheid van het reizen hebben.

Het idee is om naar Zweden te gaan. Waarbij ik probeer een leuk en gevarieerd programma voor het hele gezin samen te stellen. Hierbij een eerste opzetje van het programma na aankomst in Zweden(Trelleborg)

- Astrid Lindgrens Värld, http://astridlindgrensvarld.se/
- Stockholm. Vasa Museum, https://www.vasamuseet.se/nl
- Stockholm. Slot Drottningholm. https://www.kungligaslotten.se/vara-bes ... slott.html
- Västeras, Kokpunkten actionbad. https://kokpunkten.se/
- Are, is een eind uit de richting maar zou het prachtig vinden om door de binnenlanden deze kan op te rijden.
- Goteborg, Volvo Museum http://www.volvomuseum.com/en/

Verder vooral genieten en zien wat we eventueel onderweg nog tegenkomen. Iemand nog goede ideeën of aanvullingen.

Gr.
Bijlagen
zweden_route.JPG
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Techman » za 17 nov 2018 18:32

Wij willen ook die kant op en ga dit dus ook volgen.
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Stef » za 17 nov 2018 19:59

Ik, persoonlijk , zou helemaal niets reserveren, maar wanneer de tijd daar isgewoon gaan rijden richting het
Noorden en gewoon je ding doen.
Campings zijn er genoeg en plek is er altijd wel.
Ik kan je wel adviseren , om de stenaline site regelmatig te bekijken.
Voor caravanners zijn vaak hele interessante overtochten te boeken.
Wij zijn bv. Afgelopen zomer overgevaren van Frederickshaven naar Oslo , incl buffetluch saampjes , voor rond de 150 euries
Inclusief een combinatie van 14 mtr.
Terugweg , samen met Mees, van Varberg naar Grenaa , voor rond de 120 euries inclusief buffetontbijt.
Volvomuseum is leuk , maar het Saabmuseum in Trollhatten vonden wij leuker !
Alvast veel plezier

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Henny » zo 18 nov 2018 09:35

Afgelopen jaar in juni vanaf Hirsthals overgestoken naar Kristiansand en de westkant ( fjorden) tot iets boven Bergen bezocht en daarna door het midden ( over de 9) terug naar Kristiansand. Prachtig , elke meter!.

Idee is om misschien komend jaar ( juni) de oostkant van Noorwegen incl Oslo te bezoeken. Nu oversteken bij Kopenhagen en het stuk Zweden meepikken......en zeker dan het Volvomuseum bezoeken ( als Volvorijders!) Ik zal dus ook even meeliften op dit onderwerp! caravan.gif
Avento 420 / XC70....

Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Pahov » zo 18 nov 2018 12:11

Stena line heeft altijd de aanbieding om via Kiel naar Gothenburg de caravan gratis mee te nemen. Dat scheelt veel rijden de eerste dag, dan lekker slapen in en Zweden wakker worden!! Verder gewoon gaan rijden, highlights waar je wilt kijken /zijn van tevoren opschrijven en verder op de bonnefooi op leuke campings gaan staan. Ik reserveer nooit iets!

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk


Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door AvD » zo 18 nov 2018 13:23

Wij leggen ook niets vast, maar waren dit jaar met de kleinkinderen tijdens de schoolvakantie ook in Zweden. Op de route in het zuiden van Zweden langs de kust, waren de campings vol. Houdt daar rekening mee. Wij zijn direct noordelijker gereden en toen werd het rustiger op de campings. [sintduim.gif]
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Pahov » zo 18 nov 2018 13:41

AvD, helemaal waar en goed om te noemen!!!

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk


Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door cessna182 » zo 18 nov 2018 14:32

Wij (2volw+1x14j) zijn ook al 2x naar Zweden geweest op zomervakantie. Wel iedere keer per boot van Kiel naar Götenborg. Daar win je 2 dagen vakantie mee en bespaart een hoop tijd en kilometers. Kost wel wat, maar als je echt rekent kost het eigenlijk niet zo heel veel extra. Je wint al 850km! Om +/- 16u30 rij je de boot op, zoekt je kajuit, en daarna een fris biertje (of 2..of 3..) op het zonnedek. Om 19u00 diner in buffetvorm. Nadien nog een beetje genieten van het uitzicht terwijl de boot op volle kracht naar Gotenborg vaart. Lekker slapen en ontbijten, en rond 09u00 sta je in Götenborg. Een minicruise bovenop je reis naar Zweden. [sintduim.gif] Al 2x voor een buitenkajuit gekozen, maar een volgende keer neem ik gewoon de binnenkajuit. Het raampje naar buiten is niet noodzakelijk.
Voor de retour had ik toen ook het Volvomuseum ingepland. Parkeren met auto+caravan is geen probleem. Na een uur of 2,5 ben je wel rond. Er is een cafetaria. Na een broodje en de koffie zijn we van daaruit gelijk naar de boot gereden.
Het Varsa museum bezoeken tijdens de zomervakantie stond ook in de planning. Maar dat trekt daar een gigantische massa toeristen. Rijen dik staan ze buiten al aan te schuiven. In de plaats daarvan gekozen voor een busrit met gids. Die vertrekt oa thv Varsamuseum, en rijdt helemaal door Stockholm. Dmv koptelefoon krijg je de uitleg over de stad.
Op je rondreis zou je ook een bezoek aan het treinmuseum van Gävle kunnen inplannen, mocht je daar belangstelling voor hebben. Is zo groot dat er lokaal met een treintje van het ene gebouw naar het andere wordt gereden...
Het Värmlands Moose Park in Hagfors is ook leuk. Daar kan je de Elanden van heeel dicht bewonderen. De gidsen vertellen in geuren en kleuren over hun Elanden, hoe slim en hoe gevaarlijk ze kunnen zijn, de streek en waarom hun afsluiting 3m hoog moet zijn.
Tip: onderschat de afstanden niet. Eens Karlstad voorbij zie je bossen, bossen en nog eens bossen. Alles aan max. 80km/u. Dat kan vrij snel saai worden voor de passagiers....
Voor de campingkeuze had ik me gebaseerd op het "rondje Zweden": Värmlands Sjö och Fjäll Camping - Camping Tiveden - Hedesunda Camping AB . Allemaal nederlandstalige uitbaters. De rit van België naar Kiel in 2 geknipt op Camping SudSee Camp thv Soltau. Leuk zwembad en goed restaurant. Voor alle campings had ik wel gereserveerd ( en gelijk ook alles op voorhand afgerekend. Dan was ik daar ook al vanaf).
Succes.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Stef » zo 18 nov 2018 19:48

Hallo,

Moosepark in het varmsland is heel interessant.
Het is handen van een engelse family , die nu ook de Bynns camping , vlakbij overgenomen hebben.
Hetis zeker een bezoekje waard wanneer je door Zweden trekt.

Mvg
Stef kus.gif x
Bijlagen
218C5193-EA92-4C4B-888D-7517034832CF.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Stef » zo 18 nov 2018 19:52

Moose park Varmland
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Scout15 » ma 19 nov 2018 12:02

Dank voor de tips zover. Moose park schrijven we op!

Zelf zullen we de overtocht vanaf Rostock naar Trelleborg(ook aangeboden via Stenaline) nemen. Qua planning willen we geheel vrij blijven en niks reserveren, zodat we ook eventueel de route omgedraaid kunnen rijden als dit qua weer gunstiger zou zijn.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Techman » ma 19 nov 2018 19:44

Wij (2 volw+2 kinderen 12 en 14, auto en caravan) zitten even te kijken naar de overtocht Kiel-Göteborg maar komen voor een enkele reis op 3 augustus 2019 op €414,00 inclusief hut en ontbijt. Is dit een beetje een reële prijs of kan dat nog anders. (lees goedkoper :-))
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door cessna182 » ma 19 nov 2018 21:11

Zal niet veel beter kunnen. En als je nu nog plaats hebt, niet te lang wachten met boeken...
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Stef » ma 19 nov 2018 22:00

Wanneer je anders zou willen , dan kan je via het deense vasteland rijden naar Grenaa of rijden naar Frederickshaven om dan
Over te varen naar Varberg of Gotenburg.

En dan kijken voor : caravan gratis mee

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

RuudMu
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 09:16

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door RuudMu » di 20 nov 2018 15:43

Wij hebben een zeer mooie week gehad bij de klaralfen in zweden, toen nog met de tent lieten we ons afzetten ten noorden van de camping en daalden we met de stroom mee de Klaralfen af, terwijl wij dit deden kwamen we ook vlotten tegen met gezinnen dr op, als onze jongens ouder zijn zijn we dit wederom van plan.
Je hoeft geen week, je kunt per dag bepalen wat je ziet zitten en lukt het niet bel je op en word je afgehaalt.

http://www.klaralvenkajak.com/NL/Home-NL.htm
https://www.naturescanner.nl/europa/zwe ... -in-zweden
Caravelair Antares 476 Family, VW Golf Sportsvan 1,4tsi 150pk

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Scout15 » zo 2 dec 2018 15:39

Allen, ik zit de overtocht van Rostock naar Trelleborg te bekijken. Eigenlijk is een nachtvaart best een mooie optie. Afvaart om 22.30 uur en aankomst om 06.30 uur.

Hoeveel tijd voor afvaart mag en kan je de boot al op? Iemand hier ervaring mee?
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-12-02 om 15.37.51.png
Schermafbeelding 2018-12-02 om 15.37.51.png (59.75 KiB) 4661 keer bekeken
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Henny » ma 3 dec 2018 12:53

Bij vrijwel alle overtochten , tenminste die wij naar GB maakten, 2 uur en van Hirtshals naar Kristiansand moest je minimaal 1 uur van te voren klaar staan.
Dat wil niet zeggen dat je ook meteen aan boord kunt , op de terugweg van Kristiansand naar Hirtshals stonden we er om half 7...boot zou om 8 u vertrekken......onze rij was de laatste , om 3 min vóór 8 reden wij de boot op en om 2 min over 8 vertrok hij....... in Hirtshals als een van de éérste van boord !!
Wij vonden het wachten geen probleem, altijd leuk om naar het inschepen te kijken.
Kun je het niet vinden op de site van de boot ? succes
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Scout15 » ma 10 dec 2018 09:23

@Henny, dankewel voor je antwoord.

Van het weekend heb ik een mailtje gestuurd naar Stenaline. In de reactie werd aangegeven dat we 2 uur voor vertrek kunnen boarden. Mijn idee was om zo vroeg mogelijk te boarden zodat we wat meer tijd op de boot zouden hebben. We konden dan met de kinderen op de boot rustig eten en daarna slapen. Op basis van de het 2 uur board zullen we de boot dan nu vooral gebruiken om te slapen en uitgerust in Zweden aan te komen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Volvodriver

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Volvodriver » di 11 dec 2018 11:07

Wij gaan ook die kant weer op volgend jaar. En bespreken nooit behalve de boot overtochten Kiel-Göteborg.

Mees

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Mees » di 11 dec 2018 11:15

RE.gif Met een flex ticket, in geval van......

Volvodriver

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Volvodriver » di 11 dec 2018 12:24

RE.gif
Nog even bekijken of dat nodig is cool.gif . (Hebben een doorlopende reisverzekering met annuleringsregeling)

Volvodriver

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Volvodriver » di 11 dec 2018 12:33

BTW Scout. Als je naar Åre gaat, rij dan door naar Kallsedet. Het Fjallcenter wordt gerund door Jörgen en Mariska, twee zeer hulpvaardige Nederlanders en een mooie plek met kleine maar fijne camping.
En 18 augustus is het Volvomuseum in Göteborg vrij toegankelijk in verband met de jaarlijkse VROM meeting inclusief grote onderdelenmarkt rondom.
Een aanrader! Afhankelijk van het programma zouden wij er dan ook wel eens bij kunnen zijn.
(Hoewel de kans ook bestaat dat wij er eerder dat jaar al een activiteit gaan doen)

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Techman » di 1 jan 2019 12:59

Mees schreef:RE.gif Met een flex ticket, in geval van......
Is dat echt nodig als je beschikt over een doorlopende reis en annuleringsverzekering?
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

Mees

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Mees » di 1 jan 2019 15:00

Een verzekering om op een andere dag terug te reizen scratch.gif , geen idee.....
Ik neem een flexticket (paar tientjes meer) om vanaf mijn smartphone een andere dag te kiezen/reizen.
Direct met de ferry-maatschappij, zonder tussenkomst van een derde-partij.

Volvodriver

Re: Zomervakantie Zweden

Bericht door Volvodriver » di 1 jan 2019 15:45

RE.gif en RE.gif RE.gif
Wij hebben de overtochten inmiddels geboekt. Heb de voorwaarden bekeken en inderdaad is onze verzekering in principe voldoende. Echter mede voor de reden die Mees aangeeft toch een flexticket geboekt.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”