Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door JosD » di 3 jul 2018 22:52

Hallo,

Komende zomer vertrekken we voor een paar dagen naar Stuttgart. Van daaruit willen we doorrijden naar Lago Maggiore.
Via de routeplanner gaat hij via Memmingen, echter kom je dan door Oostenrijk EN Zwitserland en heb je voor beide landen vignetten nodig. Heeft iemand een goede tip ??

Alvast bedankt voor het meedenken knipoog.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door VIP » di 3 jul 2018 23:01

je kunt bij Stuttgart ook recht naar beneden rijden via Singen ( A81 )

Dan heb je gewoon CH vignetten nodig.


Als je via Memmingen rijdt kun je die paar kilometer bij het drielandenpunt door Oostenrijk ook buiten de snelweg om doen (dus binnendoor) en heb je ook voldoende aan CH vignetten.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door JosD » wo 4 jul 2018 10:51

VIP Premium schreef:
di 3 jul 2018 23:01
je kunt bij Stuttgart ook recht naar beneden rijden via Singen ( A81 )

Dan heb je gewoon CH vignetten nodig.


Als je via Memmingen rijdt kun je die paar kilometer bij het drielandenpunt door Oostenrijk ook buiten de snelweg om doen (dus binnendoor) en heb je ook voldoende aan CH vignetten.
En dan via Zürich door de Gothard neem ik aan? Of is via Chur ook een mogelijkheid. (Weet niet of je daar ook een pas tegenkomt waar je niet met de caravan overheen mag....)
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door eurotrotter » wo 4 jul 2018 10:56

JosD schreef:
di 3 jul 2018 22:52
Hallo,

Komende zomer vertrekken we voor een paar dagen naar Stuttgart. Van daaruit willen we doorrijden naar Lago Maggiore.
Via de routeplanner gaat hij via Memmingen, echter kom je dan door Oostenrijk EN Zwitserland en heb je voor beide landen vignetten nodig. Heeft iemand een goede tip ??

Alvast bedankt voor het meedenken knipoog.gif

De"kortste"weg is de A 81 naar Singen,vervolgens bij Schaffhausen de grens over en dan via Zurich-Luzern-Gothart tunnel naar het Lago maggiore.
OF: vanaf Zurich,via Chur ,de Bernardinotunnel door en zo naar het lago Maggiore.
Je "hoeft"dus helemaal niet in Oostenrijk te komen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Kasper

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Kasper » wo 4 jul 2018 11:16

Onlangs heb ik de route genomen over de San Bernadino, vanaf Italië, maar dan wel door de tunnel, die is slechts 6,6 km. Mijn vrouw wilde niet over de pas, was wel open. Was een prachtige route!
Wel heb ik een stukje door Oostenrijk gereden, door de Pfändertunnel.
https://drive.google.com/open?id=1Vq_KR ... sp=sharing

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door eurotrotter » wo 4 jul 2018 12:08

borm147 schreef:
wo 4 jul 2018 11:16
Onlangs heb ik de route genomen over de San Bernadino, vanaf Italië, maar dan wel door de tunnel, die is slechts 6,6 km. Mijn vrouw wilde niet over de pas, was wel open. Was een prachtige route!
Wel heb ik een stukje door Oostenrijk gereden, door de Pfändertunnel.
https://drive.google.com/open?id=1Vq_KR ... sp=sharing
Ja,ondanks t ,gerekend vanaf Zurich, een kleine 60 km meer is( naar Locarno) is deze route alleszins de moeite waard.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door eurotrotter » wo 4 jul 2018 12:18

VIP Premium schreef:
di 3 jul 2018 23:01


Als je via Memmingen rijdt kun je die paar kilometer bij het drielandenpunt door Oostenrijk ook buiten de snelweg om doen (dus binnendoor) en heb je ook voldoende aan CH vignetten.
Dan moet je wel heel erg goed opletten;je moet dan vóór de grens al de afslag Bregenz nemen.
Direct op de grens begint de vignettenplichtige "grenztunnel" de eerstvolgende afslag is Hörbranz,en dan ben je al n paar kilometer Oostenrijk in.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Kasper

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Kasper » wo 4 jul 2018 15:00

Mijn bedoeling was ook om de snelweg in Oostenrijk te mijden, maar ik vond het te moeilijk en daarom toch maar een vignetje gekocht voor €9,00 bij een benzinepomp. mrgreen.gif

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Henri Berends » wo 4 jul 2018 17:31

Voor de grens bij Bregenz kan je binnendoor langs het water naar Zwitserland. Maar laat je je niet verrassen om in de stad toch de Pfandertunnel te nemen. Dan ben je te laat en zal je toch Vignetten-pflichtig zijn. stom.gif Vergis je je niet dat binnendoor veel oponthoud kent van Zwitsers die in Oostenrijk gaan shoppen. filerijden met je combi. Je bent er onnodig veel tijd kwijt.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Kasper

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Kasper » wo 4 jul 2018 17:44

RE.gif Dus toch een goede keuze gemaakt. thumbup.gif

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door JosD » wo 4 jul 2018 22:33

Bedankt voor de tips allen ! thumbup.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Taan » wo 11 jul 2018 13:56

@JosD, nog een tip,

Ik weet niet waar je naartoe gaat bij het Lago Maggiore, maar de SS34 aan de westzijde van het meer is geen gemakkelijke route. Het is er op sommige punten erg smal met overhangende rotsen en ook best druk. Alle hens aan dek dus en trek er maar een paar uur voor uit. Het is wel een hele mooie route, maar of je voldoende gelegenheid hebt om daarvan te genieten...
Ik ben niet zo snel benauwd over rijden met de caravan, maar voor dit stuk zou ik op zoek gaan naar een alternatief.
Ik heb er 4 jaar geleden gereden met de vouwwagen. Dat was niet zo'n punt want die was smaller dan de auto en laag.
Ik ken de alternatieven ook niet, maar las net dat de Simplonpas vrij goed te doen is.

Zie ook dit topic.
viewtopic.php?f=100&t=22909&hilit=Simplonpas
(lees daar trouwens dat ik zelf al de simplonpas heb gereden awhoea.gif )


BTW: Mocht je toch door oostenrijk gaan, dan kun je een vignet daarvoor ook online bestellen tegenwoordig.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door JosD » wo 11 jul 2018 15:40

RE.gif
Dat is een goeie, ik zou inderdaad via locarno naar Verbania rijden.
Als dit inderdaad niet verstandig is met caravan dan neem ik de tip graag ter harte, zal het alternatief via de Simplonpas bekijken.

Thanks
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door deemster07 » wo 11 jul 2018 23:41

JosD schreef:RE.gif
Dat is een goeie, ik zou inderdaad via locarno naar Verbania rijden.
Als dit inderdaad niet verstandig is met caravan dan neem ik de tip graag ter harte, zal het alternatief via de Simplonpas bekijken.

Thanks
Als je op de SS34 niemand tegenkomt is er niks aan de hand Haha. Maar die kans is wel heel heel klein. Er zitten trouwens wel wat brede stukken in maar het lijkt me een weg van niks met een caravan...
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Ferdi

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Ferdi » do 12 jul 2018 04:39

Ik heb die weg al vele malen gereden en dat gaat prima.
Tuurlijk je moet goed vooruit kijken en anticiperen bij de smallere stukjes en de onoverzichtelijke bochten. Zeker als er een bus je tegemoet komt.
Maar het gaat echt wel. En anders zorg je dat je daar om 7 uur in de ochtend rijdt, dan is het nog lekker rustig met het verkeer.
Maandag mag ik deze weg ook weer berijden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door eurotrotter » do 12 jul 2018 22:55

JosD schreef:
wo 11 jul 2018 15:40
RE.gif
Dat is een goeie, ik zou inderdaad via locarno naar Verbania rijden.
Als dit inderdaad niet verstandig is met caravan dan neem ik de tip graag ter harte, zal het alternatief via de Simplonpas bekijken.

Thanks


Als je over de Simplonpass wilt kun je die niet aanrijden vanaf de route via Chur-s bernardino.
Dan zul je van Zurich richting Bern moeten rijden.

https://www.google.nl/maps/dir/47.74132 ... m0!1m0!3e0

Een route die heel goed te rijden is met de juiste combi,de Simplonstrasse is breed met ruime haarspeeldbochten, de klim is vanaf Brig 10 % gedurende 20 km evenals de afdaling naar Zwischbergen( grens CH/It,maar je rijdt wel door een onvergetelijk mooi landschap,met voldoende parkeerplaatsen om je oplooprem wat rust te gunnen.

Wat je ook kunt doen is bij Bellinzona de A 2 volgen naar Como,daar de italiaanse A9 volgen richting Milano-Varese en bij Lainate de A 8 nemen naar Domodossola.
Al naar gelang je heen wilt aant Lago maggiore kun je de snelweg verlaten in Castelletto ticino of verderop in Gravellona Toce:

https://www.google.nl/maps/dir/46.21650 ... m2!4m1!3e0
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door eurotrotter » do 12 jul 2018 22:58

eurotrotter schreef:
do 12 jul 2018 22:55
JosD schreef:
wo 11 jul 2018 15:40
RE.gif
Dat is een goeie, ik zou inderdaad via locarno naar Verbania rijden.
Als dit inderdaad niet verstandig is met caravan dan neem ik de tip graag ter harte, zal het alternatief via de Simplonpas bekijken.

Thanks



edit:
IK lees net dat je naar Verbania wilt,dan is via Gravellona Toce de meest voor de hand liggende route.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Oenema » zo 15 jul 2018 10:30

Wij gaan over een paar weken ook naar Verbania, camping Isolino.
Ik lees hier nu echter verschillende adviezen over de route vanaf Locarno.
Nu ben ik absoluut niet bang aangelegd, maar heb wel een bloedhekel aan schade.
Zijn er, op Ferdi na, meerdere die deze route al eens gereden hebben?
Ik verwacht daar begin augustus op zaterdag tussen 7-12uur langs te gaan..

Hoor graag.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Abve

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Abve » zo 15 jul 2018 13:27

RE.gif

Wij hebben ca 6 jaar geleden deze weg gereden vanuit Noordelijke richting.
Ik ben het helemaal eens met Ferdi, alleen zou ik 7 uur in de ochten te vroeg vinden mrgreen.gif
Als je enige ervaren hebt met het rijden in de bergen, is het goed te doen.
Goed anticiperen en rustig aan is van belang, maar dat zijn voorwaarden die op de meeste wegen in bergachtig gebied gelden.
En dan heb je genoeg tijd om van de omgeving te genieten.
Ik heb er, voor zover ik mij kan herinneren, geen stress van gehad.

Kasper

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Kasper » zo 15 jul 2018 13:30

Mijn ervaring is dat de wegen in Italië bar slecht zijn, de tolwegen zijn goed te rijden. Maar de andere wegen zijn gewoon slecht en dan is het uitkijken voor gaten en vooral rustig rijden.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door JosD » vr 27 jul 2018 23:57

Afgelopen week de route naar Lago Maggiore gereden via de Grimselpas en de simplon pas.
Zeer goed re rijden en adembenemend mooi, dank voor de goede tips thumbup.gif
7F222DFC-5A2F-4F4E-9C93-F84CC460A004.jpeg
269E62A5-BA81-4214-8474-C17498D77980.jpeg
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Ferdi

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Ferdi » za 28 jul 2018 04:19

Mooie foto’s en dus een prima alternatief


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door JosD » zo 29 jul 2018 11:21

Zeker een goed en zeker mooi alternatief, zo de SS34 van Locarno naar Verbania kunnen vermijden.
Gister de SS34 met losse auto gereden, precies zoals omschreven zijn er een paar smalle stukjes. Als je deze met gepaste snelheid rijdt is dit zeker te doen.
Ik overweeg dan ook om de terugweg via Locarno naar boven te nemen en dan via de Gotthard te rijden, beetje afwisseling mrgreen.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Kasper

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door Kasper » zo 29 jul 2018 11:56

RE.gif Inderdaad, is een prachtige route! thumbup.gif

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Advies route Stuttgart naar Lago Maggiore

Bericht door perry » zo 29 jul 2018 12:16

JosD schreef:
zo 29 jul 2018 11:21
Zeker een goed en zeker mooi alternatief, zo de SS34 van Locarno naar Verbania kunnen vermijden.
Gister de SS34 met losse auto gereden, precies zoals omschreven zijn er een paar smalle stukjes. Als je deze met gepaste snelheid rijdt is dit zeker te doen.
Ik overweeg dan ook om de terugweg via Locarno naar boven te nemen en dan via de Gotthard te rijden, beetje afwisseling mrgreen.gif
Ik ken die SS34 heel goed heel veel over heen gereden met losse auto maar ook elk jaar met de caravan er achter zowel heen weg als terug weg.
Snap erg goed dat mensen die weg willen vermijden ik zelf vind dit soort wegen juist geweldig met caravan.
Maar goed dat is ervaring met veel grote combi en uitdaging hou ik van.

Voor de mensen die deze weg nog gaan rijden kijk zeer goed vooruit en dan bedoel ik ver vooruit.
Auto's los en met caravan kan je echt wel goed passeren maar soms zou je toch even moeten stoppen of van het gas af.
Het is een mooie route om te rijden maar kost inderdaad wel veel tijd vooral als er een markt is in 1 van de dorpen.

Die simplon pas ziet er trouwens wel geweldig uit had ik toch ook keer moeten doen.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Plaats reactie

Terug naar “Routes”