Naar Toscane, Italie

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Hobbymachine » ma 13 apr 2015 10:49

Logisch toch dat er verschillende profielen vakantiegangers bestaan ?
Als ik het echter enigszins mag omschrijven heb je inderdaad "caravan-staanders" zoals "Mees" het schrijft, gezinnen die een vakantiedoel uitkiezen, erheen proberen te geraken langs een veilige route, en plaatselijk de trekker gebruiken om de ganse omgeving te beleven.
Zo zitten er honderden foto's van vergezichten in onze albums, hebben wij geen caravan voor gekocht.
Anderzijds heb je dus ook de "tourders" met aangehaakte caravan, een uitstervend ras aangezien de meesten overgestapt zijn op camper.
Ieder zijn manier van leven en laten leven dus. aflower.gif
Maar bij al die route omschrijvingen zou ik eens reacties willen zien van die "tourders" nadat ze op de nauwe bergpassen gereden hebben in helse weersomstandigheden (want het durft wel eens stormen in de bergen). Ik geloof nooit dat ze dat nog eens met een caravan op sleeptouw willen meemaken schrik.gif
Maar mijn vraag werd beantwoord en ik hoop dat TS weet welk profiel hij heeft, alhoewel hij/zij reeds zelf schreef over ervaring met bergpassen te beschikken.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Mees

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Mees » ma 13 apr 2015 12:14

RE.gif
Wij rijden al decennia door 'weer en wind' (en dus ook met regen en mist)
over allerlei bergpassen met smalle wegen, waar een doorsnee bestuurder liever niet iemand tegen wil komen.
Een paar keer per dag mag je dus achteruit met je combi als je de enige bent en de tegenliggers met meerderen.
Als men dat niet wil (lees kan), dan moet je geen auto-caravan rijden.

Wanneer rijden we er niet?
Als de kaart of borden zeggen: het mag niet.

Gratis tip: ga eens heerlijk wild-overnachten op zo'n zijweggetje thumbup.gif
Geen zwembad voor de kinderen?
Ziet onze 4 kinderen?
Die verkennen op hun manier de omgeving.....

Even zoeken misschien naar de combi in deze Noorse bergen.....
DSC_0304.jpg

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Kingpin1966 » ma 13 apr 2015 12:21

Mees schreef: Wij rijden al decennia door 'weer en wind' (en dus ook met regen en mist)
over allerlei bergpassen met smalle wegen, waar een doorsnee bestuurder liever niet iemand tegen wil komen.
Een paar keer per dag mag je dus achteruit met je combi als je de enige bent en de tegenliggers met meerderen.
Als men dat niet wil (lees kan), dan moet je geen auto-caravan rijden.
Dat vind ik wel een erg boute uitspraak en erg kort door de bocht.
Je kunt deze gebieden natuurlijk ook gewoon mijden.
Ik kan me best voorstellen dat mensen op hun route naar hun vakantieadres zo min mogelijk problemen onderweg willen.
Dat risico loop je op bergwegen nu eenmaal gauwer dan op de snelwegen, caravannavigatie is helaas ook niet zaligmakend en zeker geen garantie voor een probleemloze rit.
Maar om dan maar te zeggen om dan maar geen caravan te gaan slepen gaat mij te ver.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Mees

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Mees » ma 13 apr 2015 12:38

RE.gif
sorry als ik mensen ontrief met zo'n uitspraak. aflower.gif
Ik vind het van varen en vliegen ook.
En troost je, ik doe ook al 'bepaalde vaardigheden' niet meer wegens 'omstandigheden'. (of gewoon nooit gedaan .....)

Koki
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar 2015 20:31
Locatie: Westerkwartier

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Koki » ma 13 apr 2015 18:25

@ Hobbymachine,
Je hebt gelijk via de Maloja pass is het ongeveer 100km om vanuit Groningen (Fernpass, Landeck, St Moritz) maar dan ontwijk ik de Gotthart vanwege de grote kans op file.
Verder vindt ik via het Rhône dal en de Simplon een geweldig alternatief mede omdat ik daar met mijn ouders in de seventies 1 keer geweest ben.
Ook de combinatie Julierpass en Maloja pass blijft een optie.
We hebben drie dagen uitgetrokken voor de heenreis.
De terugreis zien we dan wel weer.
Misschien nog een weekje MTB-en bij het Levico meer.
Vertrouwen is goed maar controle is beter.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door eurotrotter » ma 13 apr 2015 21:28

Voor de goede orde wil ik er wel bij vermelden dat de door mij beschreven route ,via de Simplonpass, zeer goed te rijden is hoor.'
De Majola pas heb ik persoonlijk niet gereden maar ken wel de wegen die er heen leiden,en kan vrij aardig beoordelen hoe de weg daar is.

Op geen van deze wegen breng je de veiligheid van jezelf en je medereizigers in gevaar.
Je moet je dat niet voorstellen als geitepaden waar je met een zware caravan overheen gaat.
Het rijden van deze berpassen is,met de juiste combi gewoon veilig te rijden en er is geen enkele behindering om er weg te blijven.

DE Gotthard tunnel b.v kan in het seizoen nog wel eens voor vertraging zorgen,ik heb dat meerdere malen gezien toen ik beroepsmatig deze files tegemoed reed( er zelf in staat doe ik niet,want dan weet ik wel alternatieven te vinden) en als je daar tegen een 15 a 20 km fila aansta te hikken ,waarvoor je gerust een uurtje of 6 kunt rekenen ( 2 a 3 km per uur is normaal daar)
Dan loont het omrijden via de Simplon of Majola .'
Maar zoals ik al eerder schreef: je moet deze passen,zeker de Majola pass,nemen om dat je ze wilt "doen"niet om effe snel een alternatief voor de Gotthard of de Brenner te hebben.

Gezien vanaf Basel is t over de Simplon slechts een paar uur meer rijden,waarvan je bijna uitsluitend autoweg rijdt,het enige stuk wat nog 2 baans is is t stuk vanaf sion naar Brig en de klim en afdaling van de Simplonpass zelf,in Italie begint direct over de grens een 4 baans superstrada die bij Domodossola aansluit op de autostrada( de tolweg)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Hobbymachine » ma 13 apr 2015 23:13

Koki, alleen jijzelf moet achter je keuze staan en mijn vraag was enkel om jou, maar ook andere lezers bewust te maken van het gevaar dat bepaalde keuzes met zich kunnen meebrengen wanneer het regenachtig en mistig weer is (wat wij vroeger in de Alpen aan den lijve hebben ondervonden).
Ik lees hier bv. dat de Simplonpas héél rustig is en eenvoudig berijdbaar ... je zult misschien zelf wel eens gekeken hebben op http://www.outdoorspecial.nl/simplonpas.php
waar letterlijk staat dat :
De Simplonpas is niet bijzonder steil (gemiddeld 10%) en zeer gelijkmatig. Het wegdek is tot aan Italië vrijwel perfect. De Simplonpas is kronkelt rondom enkele bergen, waardoor er vaak diepe afgronden aan de rechterzijde zijn en steile wanden aan de linkerzijde als je richting Italië rijdt. Tot ver vooruit is de weg zichtbaar en vallen de vele en lange lawinetunnels op. Dankzij deze tunnels is de Simplonpas het hele jaar geopend. Regelmatig zijn er parkeerplaatsen om van het uitzicht te genieten.
Dankzij deze eigenschappen geldt de Simplonpas ook als één van de drukste bergpassen van Europa, met veel vrachtverkeer en vakantieverkeer.

Suc6
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Poldervrouwtje » di 14 apr 2015 08:36

Wij zijn ook naar Italië (marche) geweest in hoogseizoen en ook via de gothart. 0 file :) we waren er dan ook voor 7 uur in de ochtend (overnacht vlak in de buurt ) Geen wachttijd Dus terug idem. Heel vroeg er zijn en dan rij je zonder vertraging door
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Poldervrouwtje » di 14 apr 2015 08:46

Mees.
Los van het feit of je bijzondere verrichtingen met je combi kan of wil doen.
Ik heb daar geen zin in.
Ik wil relaxed rijden en niet constant op mijn hoede zijn ivm tegenliggers op smalle wegen
Het is ook niet stoer ofzo. Krijg altijd gevoel van " kijk mij nou met mijn combi stoer doen ". Waarom zou je dit nu willen opzoeken ? Met je auto en caravan gaan lopen pielen op een smalle weg. Achteruit rijden op een berg ? Zie daar echt de lol niet van. Ook met onvoorspelbaar weer sta ik niet te juichen om de bergen in te gaan.

Wij nemen de tijd om op bestemming te komen )2 of 3. Dagen ). Eenmaal op bestemming pakken we de auto om rond te toeren zonder tegenligger stress.
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Mees

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Mees » di 14 apr 2015 11:37

Om niet off-topic te raken, heb ik het antwoord op je vraag met een toelichting per PB verstuurd.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door eurotrotter » di 14 apr 2015 22:49

Hobbymachine schreef: Dankzij deze eigenschappen geldt de Simplonpas ook als één van de drukste bergpassen van Europa, met veel vrachtverkeer en vakantieverkeer.

Suc6
DEze quote heb je uit dat artikel waar je naar verwees;helaas heb je niet de gehele zin gequoted,er stond nog wat achter:


Het is dan ook een goed alternatief voor bijvoorbeeld de Gotthard-tunnel of de Simplontunnel.

mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door eurotrotter » di 14 apr 2015 22:54

Poldervrouwtje schreef:Wij zijn ook naar Italië (marche) geweest in hoogseizoen en ook via de gothart. 0 file :) we waren er dan ook voor 7 uur in de ochtend (overnacht vlak in de buurt ) Geen wachttijd Dus terug idem. Heel vroeg er zijn en dan rij je zonder vertraging door

OP werkdagen staat er (bijna) nooit file voor de Gotthard,dat begint,in de "hauptreisezeit"op vrijdag na de middag,de hele zaterdag en soms op zondag.
De doordeweekse files is alleen vrachtverkeer dat door de politie gereguleerd word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Hobbymachine » wo 15 apr 2015 09:38

Eurottrotter, is de Simplontunnel tegenwoordig toegankelijk voor autoverkeer ?
Dit was/is een dubbele pijp onder de Simplonpas en enkel voor de trein. Ik heb dit stuk tekst speciaal niet opgenomen in mijn quote omdat ik het als een fout beschouwde nadat ik het gelezen had en ik geen verkeerde informatie wou plaatsen !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door PMT » wo 15 apr 2015 10:08

Wij hebben in 2009 op woensdag 20 mei aan het eind vande ochtend/begin middag met stralend weer en in 2010 op woensdag 5 mei halverwege de ochtend tijdens flinke plensbuien lang in de file voor de Gotthardtunnel gestaan gaande in de richting van Italië. In beide gevallen ons vermaakt om door het raampje met Zwitsers te OH-en over alles en nog wat en die vertelden mij toen al, dat dit een dagelijks drama was. Wij werden toen al met verkeerslichten gefaseerd doorgelaten. Het vrachtverkeer stond de baan er naast en die gingen helemaal mondjesmaat door de tunnel.
Ik vind die tunnel dus een drama en ook al omdat het maar 1 tunnelbuis is. Toen we in eind jaren 80 nog geen airco hadden vond ik het al helemaal een verstikkende tocht door die lange tunnel met de ramen dicht.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door HarrieK » wo 15 apr 2015 10:29

Wij gaan dit jaar Italië ook maar eens weer bezoeken en zitten in de buurt van TS dus ook Toscane (San Vincenzo) Ik heb het ook niet zo op met de Gotthardtunnel en nemen de Fernpass/Brenner dit bevalt ons zeer goed en is maar weinig Km om waarom moeilijk doen als het makkelijk kan mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door PMT » wo 15 apr 2015 10:53

RE.gif
naar camping Park Albatros? daar waren wij dus eerst een dikke week in 2010 voordat we dwars door Italië bij Ancona de overtocht naar Griekenland maakten.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door HarrieK » wo 15 apr 2015 11:18

Het wordt camping Etruria zoals het er nu uitziet. RE.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door PMT » wo 15 apr 2015 12:44

stukken dichter bij zee dan Albatros dat was 800m lopen voordat je het zand pas onder je voeten voelde.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door HarrieK » wo 15 apr 2015 13:04

Ja inderdaad we zitten dan vlak aan het strand mrgreen.gif en ze zijn daar druk bezig de camping te moderniseren nieuw sanitair ed. camping
is van eigenaar veranderd.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door eurotrotter » wo 15 apr 2015 14:50

Hobbymachine schreef:Eurottrotter, is de Simplontunnel tegenwoordig toegankelijk voor autoverkeer ?
Dit was/is een dubbele pijp onder de Simplonpas en enkel voor de trein. Ik heb dit stuk tekst speciaal niet opgenomen in mijn quote omdat ik het als een fout beschouwde nadat ik het gelezen had en ik geen verkeerde informatie wou plaatsen !
T klopt dat de Simplontunnel een treintunnel is,maar je zou daardoor geen verkeerde info gegeven hebben denk ik;Je kunt, als alternatief voor de trein te nemen ,over de pas rijden word er bedoeld.
Het is dus geen fout in de info.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Koki
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar 2015 20:31
Locatie: Westerkwartier

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Koki » zo 9 aug 2015 08:52

Vrijdag net terug uit Italië en ik zou nog laten weten hoe de reis is verlopen via de Maloja pas.
Wij zijn dus de heenweg via de Fern en Maloja pas gereden om zo bij het Como meer en uiteindelijk in Toscane uit te komen.
De route is schitterend en prima te doen van noord naar zuid.
Het kostte idd meer tijd maar de reden om deze route te nemen was om de Brenner en de Gotthard te ontlopen ivm mogelijke files.
We hadden geluk want bij de Brenner stond 5 km en bij de Gotthard was er een wachttijd van 4 uur.
Wel hebben wij bij de Fernpas een file gehad wat ons ongeveer een halfuur gekost heeft.
De secondaire wegen langs het Como meer heel slecht (gaten etc) en daar was 80km/u al bijna te hard.
Wij zullen deze route zeker nog een keer nemen om dan bij St. Moritz op een camping te staan en daar de omgeving te verkennen.
Vertrouwen is goed maar controle is beter.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door eurotrotter » zo 9 aug 2015 15:40

Koki schreef: De secondaire wegen langs het Como meer heel slecht (gaten etc) en daar was 80km/u al bijna te hard.
Wij zullen deze route zeker nog een keer nemen om dan bij St. Moritz op een camping te staan en daar de omgeving te verkennen.
Wat bij mij de vraag oproept hoe je langs t Como meer gereden bent,
Heb je de S.S. 36 genomen"oostelijk" langs t meer die naar Lecco/Brescia gaat?
of ben je via de S.S.340 dir ,via Gravedona/menaggio naar Como gegaan,die "westelijk "langs t meer gaat?

Edit: naar Lecco/Brescia; dit moet natuurlijk Brescia/Bergamo zijn. stom.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Elvis » zo 9 aug 2015 21:06

De weg westelijk langs het Comomeer zou ik zeker niet aanraden. Hier zitten hele smalle stukken in. Met name in de dorpjes zijn de doorgangen soms erg nauw. De oostelijke route is een, weliswaar slechte, tolvrije 4-baansweg,
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Koki
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 16 mar 2015 20:31
Locatie: Westerkwartier

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door Koki » zo 9 aug 2015 21:19

We hebben de oostelijke kant gereden en deze was volgens onze maatstaven een slechte weg.
Ik heb het dan over de rechter rijstrook, de linker was goed maar daar kun je niet gaan rijden met caravan.
Wij vonden überhaupt de wegen in de regio van Cecina van bedenkelijke kwaliteit.
Als voorbeeld de vierbaansweg tussen Cecina en Piombino (bezoek aan Elba)
Zelfs de Italianen reden daar met een caravan niet harder dan 60km/u
Vertrouwen is goed maar controle is beter.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Naar Toscane, Italie

Bericht door eurotrotter » zo 9 aug 2015 21:43

Dat is t probleem met alle tolvrije "superstrada,s( zo heet een 4 baans weg die tolvrij is) zo.
Onderhoud moet betaald worden door de regio/land of gemeente de opbrengst van tolwegen word directb gebruikt voor t onderhoud.
Er loopt ook zo n "superstrada " de E 45 ,vanaf Ravenna,via Cesena-Perugia- Terni naar Orte( een 80 km boven Rome) waar deze aansluit op de A 1 de autostrada del sole naar Rome.
Ook deze weg was jaren in abominabele toestand,de laatste jaren word er wat onderhoud gepleegd.
Helaas is dit niet alleen in Italië zo,ook in Frankrijk zijn de "vrije"stukken autoweg dikwijls in vreselijke toestand,vergeleken met de tolwegen.
Neem grens Luxemburg tot Toul( de A 31) de ringwegen rond de steden zoals Parijs ,Lyon of Bordeaux.
OPvallende uitzonderingen zijn de tolvrije autowegen in het centraal massief en Bretagne.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”