route lago maggiore met caravan

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
rico

route lago maggiore met caravan

Bericht door rico » ma 23 jun 2014 18:57

Binnenkort vertrekken we met de caravan naar lago Maggiore, echter zie erg tegen de Gotthart tunnel op.
heeft iemand een alternatieve route, en/of heeft recentelijke ervaring met de San Bernadino tunnel ( evt pass ) met caravan?
informatie vragen bij de ANWB leverde niets op.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door witjesm » ma 23 jun 2014 21:17

wij wonen vlak bij de Gotthart en het wordt nooit een feest :( Voor ons is de Bernardino niet echt een goed alternatief daar het 70 km om is en de weg voor een lang stuk tweebaansweg is, maw ook file al wordt dat niet zo doorgegeven via de file melding boos.gif . De Bernadino pas is daardoor ook niet een alternatief. De Gotthart pas is prima te doen maar daar zijn momenteel door de vele wegopbrekingen ook grote verkeers-problemen scratch.gif . Wat ik doe is er bij Amsteg af gaan en er bij Wassen weer op (meestal is de inrit Gosshenen gesloten maar dat is nog beter). Van Wassen tot de Gotthart Nord Portaal is 2 km file ~ 45 min. Kijk voor vertrek of tijdens de reis op www.tcs.ch voor de meest betrouwbare file info voor Zwitserland.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door eurotrotter » ma 23 jun 2014 23:14

rico schreef:Binnenkort vertrekken we met de caravan naar lago Maggiore, echter zie erg tegen de Gotthart tunnel op.
heeft iemand een alternatieve route, en/of heeft recentelijke ervaring met de San Bernadino tunnel ( evt pass ) met caravan?
informatie vragen bij de ANWB leverde niets op.
Ligt er maar net aan waar je naar toe wilt aan het Lago Maggiore,als je niet tegen een pas opziet zou je over de Simplon pass kunnen gaan en kom je bij Gravellona Toce bij het lago Maggiore uit. gegarandeerd filevrij.

Mijn overbuurman gaat al jaren naar een camping bij Locarno,hij rijdt op zaterdagochtend vroeg weg,staat na de middag op een doortrekcamping ergens net voor de Zwitserse grens bij Basel en rijdt daar direct als de slagboom open is weer weg(rond 7 uur) en rijdt filevrij door de Gotthard tunnel ,om een uur of 9.30.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door witjesm » di 24 jun 2014 07:50

RE.gif Sorry om dit te weerspreken maar ik kan uit eigen ervaring (wij gaan door de korte afstand 4-5 keer per jaar naar Locarno) vertellen dat 9.30 verreweg niet gaat helpen! In het seizoen is het vanaf Vrijdag middag tot Zondag avond file. S'nachts is het vaak maar 3-4 km maar om 7.00 ochtends is het al 9 km of meer (4 uur vertraging). Kijk op onderstaand kaartje wat de verwachtingen zijn. Op de zwarte dagen is de Simplon voor NL'ers misschien een goed alternatief maar ik heb die route zelf nooit gereden. Een truck die meestal tijd bespaard is om er bij Altdorf of bij kortere file Amsteg af te gaan en zo laat mogelijk er weer op of over de Pass. Een wonder middel is dat niet want andere hebben hetzelfde idee. boos.gif

http://www.tcs.ch/de/assets/verkehrsinf ... r-2014.pdf
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

rico

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door rico » di 24 jun 2014 13:53

We gaan naar de zuidkant van het Lago Maggiore, Dormelletto.
We kunnen evt. wel via de simplon pass, maar is deze route dan voor caravans geschikt?
Zie op Google maps geen vanzelfsprekende route.
Wil echt niet door de gotthart tunnel.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door eurotrotter » di 24 jun 2014 16:54

RE.gif [quote="rico"][/quote]

Naar camping Village Lago Maggiore????? mrgreen.gif mrgreen.gif

Naar Dormeletto kun je prima over de Simplon,afhankelijk van wat voor auto je hebt,je klimt vanuit Brig een 20 tal kilometers aan 10 % en daalt ook weer een 20 tal kilometers naar Iselle.
De weg is echter breed,het vrachtverkeer wat ADR geladen heeft en niet door de Gotthard tunnel mag gaat er ook langs,en een adembenemend mooi traject,je klimt tot 2005 meter en bovenop de top zijn grote parkeerplaatsen waar je mooie fotoshoots kan maken.

P.S. net voor de grenspost(100 mtr) is niog een tankstation,gooi m daar even vol;van de Italiaanse benzine prijzen word je niet vrolijk. mrgreen.gif
P.S.P.S.een tip voor n goed restaurant in Dormeletto:als je vanaf Arona dormeletto doorrijdt op het eid van t dorp rechts,naast t stationnetje.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door eurotrotter » di 24 jun 2014 16:58

witjesm schreef:RE.gif Sorry om dit te weerspreken maar ik kan uit eigen ervaring (wij gaan door de korte afstand 4-5 keer per jaar naar Locarno) vertellen dat 9.30 verreweg niet gaat helpen! In het seizoen is het vanaf Vrijdag middag tot Zondag avond file. S'nachts is het vaak maar 3-4 km maar om 7.00 ochtends is het al 9 km of meer (4 uur vertraging).
Liegt mijn buurman t ,dan ikke "in commissie" mrgreen.gif mrgreen.gif
Ik vertel slechts wat ik van hem hoor en hij doet t ieder jaar.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door Elvis » za 26 jul 2014 17:14

wij rijden ook wel eens via de San Bernardino, door de tunnel wel te verstaan, de pas is geen optie met de caravan. De omweg ( voor ons ca. 30 km) nemen we op de koop toe, wat maakt die paar kilometer nou uit? Het bespaart je de stress van de file voor de Gotthard. We rijden dan via Stuttgart, Schaffhausen en Chur.
De Simplon is ook een goed alternatief en is ook met de caravan eenvoudig te rijden. Je kunt eventueel ( ook met de caravan voor Sfr. 25,00) via Kandersteg met de trein naar Brig.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Anneke

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door Anneke » wo 6 aug 2014 21:39

Hallo,
Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen of er op de weg richting lago maggiore (meerbepaald: Verbania) erg stijle stukken tussenzitten?
Ik ben namelijk nog nooit naar het zuiden (vanuit België) gereden en weet niet zo goed wat ik me erbij moet voorstellen...
Zijn de autostrades best te doen, of zijn er ook daar stijle stukken te rijden?
Alvast bedankt voor een reactie!

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door eurotrotter » do 7 aug 2014 15:40

RE.gif

Ligt eraan hoe je rijdt: als je door de Gotthard tunnel gaat en in Locarno de N13/S.S 34 neemt zitten er eigenlijk geen steile stukken in.
De weg vanaf Locarno tot Verbania is daartegen niet erg breed,maar klimmemdoet t allemaal niet.
De klim naar de tunnel stelt niks voor,alleen als t erg druk is kom je daar in (soms) gigantische files terecht.

Als je via de Simlonpass gaat is t ,behalve de pasweg,ook allemaal redelijk vlak,de passweg moet je rekenen met 20 km een stijging van 10 % en ook weer een afdaling van 20 km.
Deze weg is echter breed( vcoor n bergweg) en met de juiste auto voor de caravan is t goed te doen.
Vrachtverkeer gaat er immers ook probleemloos over.

Voor de route over de Simplon kun je ,vanuit NL of B,kiezen om door de Vogezen te gaan( Nancy-Besancon-Pontarlier-lausanne- Martigny- Brig,of de autoroute via Strassbourg-Basel-Bern- Fribourg- montreuil-Martigny-Brig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door Taan » wo 20 aug 2014 23:18

rico schreef:Binnenkort vertrekken we met de caravan naar lago Maggiore, echter zie erg tegen de Gotthart tunnel op.
heeft iemand een alternatieve route, en/of heeft recentelijke ervaring met de San Bernadino tunnel ( evt pass ) met caravan?
informatie vragen bij de ANWB leverde niets op.
Je bent waarschijnlijk al geweest, maar voor mensen die volgend jaar dit topic vinden.
Ik ben op zaterdag 12 en zondag 13 juli naar Lago Maggiore gereden over Duitsland. Het was overal rustig op de weg. Ik heb met 100 op de CC duitsland doorgetuft en die hoefde er nergens af.
Zwitserland werd iets drukker en uiteindelijk minder dan 1 uur vertraging gehad bij de Gottthard. Daar passeerden we zondags rond 14 / 15 uur. Ik vind dat persoonlijk niet onoverkomelijk. Ik denk dat de zaterdag wel drukker zal zijn en zeker de zwarte.

Volgens mij loopt de weg naar de tunnel best vals plat omhoog. Om je koppeling niet teveel te belasten dus het beste rustig laten tokkelen in de 1e versnelling en veel ruimte laten naar je voorganger zodatje niet steeds uit stilstand hoeft op te trekken.

De weg langs het meer vanaf Locarno moet je de tijd voor nemen. Wij hadden niet veel tegenliggers, maar als dat wel zo is zul je af en toe rustig aan moeten doen met de caravan. Het is wel een prachtige route qua uitzicht.

Op de terugweg zijn we over de Simplon pas gegaan, maar daar zitten best "steile" stukken tussen. Bovendien schiet het ook niet op. Je kunt vaak lang niet de max snelheid rijden, zeker met de caravan en afgezien van alle wegwerkzaamheden die er dit jaar waren. Ik zou deze route nooit verkiezen als snelste route naar Nederland, maar wij hadden in Frankrijk onze volgende camping. Het is wel een mooie route, dus als je de tijd hebt en voldoende vermogen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door eurotrotter » do 21 aug 2014 13:49

RE.gif
Het enige stuk waar t niet opschiet op de Simplon route is de klim/afdaling,hoewel je daar rekening mee moet houden in je planning.( alhoewel;niet opschieten is t woord niet,je hebt gewoon wat tijd nodig voor die afdaling(of klim)
En het stuk van Brig tot Siërre,je moet hier door Visp,Leuk en nog wat dorpjes,een stuk van zo n 35 km ,wat nu ook weer niet echt druk te noemen is.
Maar als je een maal op de autoroute zit in Sierre kun je er ook voor kiezen om niet via Frankrijk te rijden maar vanaf Vevey de E 27/E 25 ,via Fribourg en Bern naar Basel te gaan.(Gerekend naar Utrecht een 50 km meer)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

clemenslaak

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door clemenslaak » do 4 sep 2014 21:56

zwaaien.gif Op de heenweg via Duitsland gereden. Vanaf Roermond tot Basel hele lange stukken met inhaalverbod voor caravans. Dan zit je je zelf te ergeren aan langzame LKW's met je Tempo 100 vergunning en sticker achterop je caravan. Toch ondeugend geweest en ingehaald als er geen portalen/viaducten in zicht waren. De autotrein genomen van Kandersteg naar Schoppenstein. Best wel spannend en goed te doen. Je moet wel met een 230 cm brede caravan en je opzetspiegels de hele trein doorrijden. Er is niet veel speling over en het kost je wat extra zweetdruppels. Uit de trein nog even de Simplonpas nemen en dan zit je al vlakbij bij Lago Maggiore. Het is wel een hele lange afdaling in 2e versnelling en als de snelheid boven de 90 kwam weer flink in de remmen.Terug via Milaan en de Gotthard gereden en bij Basel een afslag verder genomen en Frankrijk in gereden. Bij Mulhouse de Vogezen ingegaan en overnacht op ASCI CC camping bij de Moeselbron. St. Maurice sur Mosel was dacht ik de plaats. Dan de Moesel verder afrijden tot Nancy en Metz en Luxemburg. De route door Frankrijk is tolvrij en van Mulhouse tot Nancy grootendeels 4-baans maar geen echte autosnelweg. Ik prefereer deze route, ook al omdat je goedkoop kan tanken in Luxemburg en in Frankrijk bij supermarkten ipv de dure takstations op de Autobahn. Gereden met Skoda Yeti 4x4 1800 cc benzine met Hobby 455 uf caravan. Max. trekgewicht Yeti 1800 kg en caravan 1400 kg.
Yeti is 1800 kg. en caravan is 1400 kg.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door eurotrotter » do 4 sep 2014 22:42

Voor die portalen en viaducten hoef je niet bang te zijn hoor.
Die portalen behoren tot het detectie systeem voor de LKW maut,de Duitse belasting voor het zwaarverkeer.
En die dingen die je op de weg gericht ziet bij zowat alle viaducten zijn file detectoren.

Bijna nergens hangen er cameras die je in de gaten houden of je toch niet inhaalt,zover ik weet hangen die alleen op de BAB 3 in de afdaling van de Elzer berg.
En je mag overal inhalen waar verkeersbord 277 hangt,zeker als je MTM minder dan 3500 kg is.
Mits er geen onderbord geplaatst is waar een caravan of aanhanger opstaat.
277.gif
277.gif (2.48 KiB) 14281 keer bekeken
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

gixxeraddict
Berichten: 58
Lid geworden op: do 19 sep 2013 15:23

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door gixxeraddict » vr 5 sep 2014 09:03

Je moet alleen oppassen bij benzine pompen en parkeerplaatsen daar staan ze te wachten tot ze er 1 zien inhalen!!

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Ford mondeo 2.0 ecoboost 203 pk hobby 440sf

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door Jan van Vijven » vr 5 sep 2014 09:09

Ter info, bij de Germanen inhalen waar niet toegestaan kost je 95 € direct af te rekenen. :oops:
Geen zorgen, je kan cash maar ook gewoon pinnen of met CC betalen dus je hoeft niet bang te zijn dat je de rekening mist met een verhoging tot gevolg.

Leuker kunnen ze het niet maken maar wel makkelijk... whistle.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door eurotrotter » vr 5 sep 2014 21:58

gixxeraddict schreef:Je moet alleen oppassen bij benzine pompen en parkeerplaatsen daar staan ze te wachten tot ze er 1 zien inhalen!!

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Ja,het moet wel een heterdaadje zijn. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door perry » za 6 sep 2014 12:08

eurotrotter schreef:
witjesm schreef:RE.gif Sorry om dit te weerspreken maar ik kan uit eigen ervaring (wij gaan door de korte afstand 4-5 keer per jaar naar Locarno) vertellen dat 9.30 verreweg niet gaat helpen! In het seizoen is het vanaf Vrijdag middag tot Zondag avond file. S'nachts is het vaak maar 3-4 km maar om 7.00 ochtends is het al 9 km of meer (4 uur vertraging).
Liegt mijn buurman t ,dan ikke "in commissie" mrgreen.gif mrgreen.gif
Ik vertel slechts wat ik van hem hoor en hij doet t ieder jaar.
Nee jou buurman liegt zeker niet blij.gif Wij zijn dit jaar en vorig jaar naar Verbania geweest Lago Mergozzo.
Vorig jaar zaterdag weg uit omg utr naar de camping 30km voor Basel en volgende dag om precies 7uur weer door.
Bij de Gotthardtunnel geen vertraging gehad zelfs geen stoplicht aan niks gewoon door rijden.
Dit jaar ipv zondag maandag door de tunnel precies het zelfde 0 vertraging.
Ik denk dat het ook zeker veel geluk is wij gaan al jaren door de tunnel. Langste wat wij gestaan hebben is denk ik anderhalf uur.
Maar vaker gewoon geen vertraging gewoon door rijden.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Marcooooo
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 jun 2019 09:48

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door Marcooooo » wo 29 jul 2020 14:08

Dit oudere topic maar weer eens omhoog gooien met een actuele vraag: Vrijdagochtend (2 uur 's nachts vertrekken) naar Lago Maggiore. Via Gotthardtunnel (=file) of trein Kandersteg-Goppenstein en vanaf daar de Simplon (=veel klimmen)? Rijden met volle auto met caravan.

Wat is wijsheid: Lang wachten (met 3 kiddo's op de achterbank) voor de tunnel of stijgen/dalen bij Simplonpas?

Auto = Ford S-max 2.0TDI (140pk) volle belading
Caravan = Chateau Calista (max 1200kg, maar eerder minder omdat S-max veel meeneemt.
Ford S-max 2.0 Diesel met een.... nu nog Chateau Caratt 390 uit 2003

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door r.obbink » wo 29 jul 2020 19:25

RE.gif


Wat wijsheid is? Zaterdagmiddag een overnachting plannen op camping Gügl in Neuenburg....

Zit je 5 km voor de grens van Basel en je kunt er prima eten. thumbup.gif


Dan zondagmorgen om 07:00 wegrijden en dan ben je rond 12:00 voor de gotthardtunnel.... 9 van de 10 keer rij je gewoon door en heb je nergens last van.

Het 'kost' ( scratch.gif ) je een overnachting maar het scheelt enorme stress, wachttijden en stinkende koppeling.

Ben je tegen 15:00 bij Verbania (dat is waar ik naar toe rij) maar weet jouw bestemming niet. Misschien sneller/korter

ik rij deze route pas 30 jaar dus veel weet ik er niet van blij.gif knipoog.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 364
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door Cheese » wo 29 jul 2020 20:46

Als je met smax rijd kan het goed zijn om te controleren of de koelvin goed werkt. Wij kregen op fernpass te maken met oververhitte motor ivm vin die niet werkte. Hebben dat ter plaatse in Pfaffenhoven laten repareren. Op vlakke weg ook met caravan niks aan de hand maar bij klimming temp in het rood. Vorige 5 jaren zelfde route geen last gehad op Fernpass en Brenner.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door JosD » wo 29 jul 2020 20:53

viewtopic.php?f=100&t=36130


Ik zou zeker voor de Grimsel en de simplonpas kiezen, dan hoef je ook niet met de trein en het is een fantastische route om te rijden. blij.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Marcooooo
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 jun 2019 09:48

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door Marcooooo » do 30 jul 2020 16:26

Bedankt voor de tips! We nemen het mee.
Caravan is klaar, paar uren de ogen dicht en dan gaan! 😃
Conca d'Oro hier komen we!
Ford S-max 2.0 Diesel met een.... nu nog Chateau Caratt 390 uit 2003

koning

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door koning » do 30 jul 2020 16:43

En......blijft gezond! thumbup.gif

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: route lago maggiore met caravan

Bericht door r.obbink » do 30 jul 2020 16:55

Marcooooo schreef:
do 30 jul 2020 16:26
Bedankt voor de tips! We nemen het mee.
Caravan is klaar, paar uren de ogen dicht en dan gaan! 😃
Conca d'Oro hier komen we!
Have fun! Mooie camping, vorig jaar geweest maar we durfden dit jaar niet....
Omgeboekt naar volgend jaar.....

Heerlijke broodjes 's ochtende in de winkel (belachelijk goedkoop)
En prima pizza's!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Plaats reactie

Terug naar “Routes”