N4 als alternatief voor E411

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
husky15

N4 als alternatief voor E411

Bericht door husky15 » do 20 jul 2006 20:23

Ben van plan om via Luxemburg naar Frankrijk te rijden..(over Metz-Nancy). Was van plan om via Brussel de E411 te volgen, omdat hier minder wegwerkzaamheden zouden zijn dan op de E25. Nou las ik over een alternatieve route via de N4 (http://www.vlaamseclub.lu/index_redirect.html?E411.htm) zodat je de wegwerkzaamheden kunt omzeilen. Mijn vraag is, is deze weg aan te bevelen boven de E411? (wij vertrekken zondagochtend 23/7 vanuit Nederland) Is deze weg rustig en gemakkelijk te rijden met caravan? Ik hoor graag jullie meningen.. :)

Loes

Bericht door Loes » do 20 jul 2006 20:42

Van het web geplukt:

De N4 is een weg die in beide richtingen bestaat uit twee rijstroken, meestal gescheiden door een middenberm. De snelheid is beperkt tot 120 km/uur als er een middenberm is. Op bepaalde stukken weg ontbreekt de middenberm. Hier is de snelheid beperkt tot 90 km/uur. In normale omstandigheden is de alternatieve weg niet noemenswaardig langer of trager dan het traject langs de E411. Bij files op de E411 is de weg via de N4 een stuk interessanter en rustiger. De politie voert regelmatig snelheidscontroles uit langs de N4.

husky15

Bericht door husky15 » do 20 jul 2006 20:58

Ja ok, stond ook bij de link, maar zou graag horen van mensen die er onlangs hebben gereden, of bekend zijn met de N4 :) opmerkingen/suggesties?

Patje

Bericht door Patje » do 20 jul 2006 22:24

Ik ken de N4. Het is de "oude" weg van Brussel naar Luxemburg. Prachtige baan, inderdaad meestal 4 vakken breed. Veel mooier dan de autoweg. Enige nadeel is dat je af en toe een bebouwde kom door moet, en dus je snelheid moet minderen. Maar veel verschil zal er niet op zitten, temeer daar je met de caravan al minder snel gaat als solo. :wink:

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » do 20 jul 2006 23:38

Ikzelf doe regelmatig de N4 vanaf Bastogne tot Arlon. Na de winter en voor de zomer (de lente dus :roll: ) zijn er wegwerkzaamheden geweest die de rijweg verbeterd hebben : minder tot geen putten en hobbels. Zelfs nieuwe asfalt over een hele lengte van 2.5 km !!! In zijn geheel!!! Dus geen lappen en lapjes. Ter hoogte van de verkeerswisselaar met de E25/N4 zijn er waarschijnlijk nog altijd werken over een afstand van 1.5 Km. Ook op het stuk tussen Namen en Bastogne zijn voorbije lente werken geweest, ik kan me voorstellen dat de ergste oneffenheden daar ook weg zijn.
De N4 is zeer goed te doen voor een combinatie auto/caravan : zacht glooiend, geen kuitenbijters.
Mogelijke file : Martelange. Maar daar kan je geen staat op maken. Op het ogenblik zijn daar geen werken. Benzineprijs = Luxemburgprijs. Minder druk dan de benzinestations langs de autostrade.
Om terug de snelweg op te geraken naar Luxemburg, kan je ofwel de N4 blijven volgen door/langs de rand van Arlon, en ter hoogte van het Quick hamburgerrestaurant terug de snelweg op (brug over !). Je bent dan een 3-tal ronde punten en een 3-tal verkeerslichten tegengekomen.
Ofwel de borden volgen die vòòr Arlon staan en die je naar de snelweg verwijzen. Vermoedelijk wordt er nog altijd aan de brug over de snelweg gewerkt, en zal je moeten zig-zaggen : opgelet voor de overgang tussen 2 asfalstroken ! Een put van jewelste.

kc

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 21 jul 2006 13:20

Ik weet niet waar je ergens vanuit Nederland komt, maar een mogelijk alternatief is toch wel degelijk de E25 vanaf Luik. Maar : tot aan de verkeerswisselaar met de N4, iets voorbij Bastogne. Niet de snelweg verder blijven volgen : dan zit je echt in die files ter hoogte van Rulles ! (vandaag, 21 juli, weeral 7 km file)
Die N4 vanaf Bastogne heb ik hierboven beschreven.
Vanaf Luik kom je nog 2 of 3 werken tegen. Zie mijn bijdrage : viewtopic.php?t=1839 .
Niet meer upgedate sinds 30 juni : een mens moet die rit toch niet elke week doen ? :roll: :wink:

kc

husky15

Bericht door husky15 » vr 21 jul 2006 13:29

Kom vanaf Bergen op Zoom, dus een andere optie was om via Lille-Reims te rijden net als de laatste paar jaar, maar dan rijden we iets van 80km óm, want we moeten uiteindelijk toch weer richting Dijon-Lijon..dus het wordt óf de E411, óf als alternatief (mocht de E411 te druk zijn) de N4..

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 21 jul 2006 15:18

Nog een alternatief : via Antwerpen-Luik-Bastogne (N4)-Arlon. Dat is ruwweg 15 km meer dan via Brussel. (afstand B-op-Z naar Arlon) (285 tegenover 270 km).
Op de E25 kom je wel een 3-tal serieuze hellingen tegen. Maar die zijn wel te doen : ikzelf haal daar nog een 60 à 70 km/hr (in 3e met caravan), sommige vrachtwagens een 50 km/hr.

kc

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » zo 23 jul 2006 18:49

N4 valt best te doen, is op grote delen volledig heraanlegd en word ook aangeven als alternatieve weg
Heb deze baan nog niet zelf bereden maar deze info op het net gelezen.
Wil je de N89 doen om Luxemburg te vermijden, weet niet zeker of dit voor de werken is, dan kun beter zorgen dat alles goed vast zit of ligt.
Wij hebben deze baan gedaan om een stukje af te snijden en ook wat afwisseling te brengen tijdens het rijden, het stuk route national in Frankrijk is prima maar éénsmaal je België binnenrijd zit je precies op een weg in het oostblok.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 24 jul 2006 11:22

Weet iemand tot wanneer die werkzaamheden gepland zijn?

Wij gaan 16 september weer richting Frankrijk en deze route is voor ons de normale (makkelijkste) weg. Heb ik dan nog problemen te verwachten?

Mijn andere route is niet veel langer maar wel lastiger (en duurder qua tol).

Loes

Bericht door Loes » ma 24 jul 2006 11:59

http://www.touring.be/WebMobilis/TextRo ... =NL&SP=TCB

Hier moet het antwoord op je vraag bij staan.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 24 jul 2006 12:45

Dank Loes.

Dat betekent dat ik de andere route moet nemen. In september zijn ze nog bezig. Balen.

Paul Boerefijn

Bericht door Paul Boerefijn » do 24 aug 2006 00:05

De N4 is voor caravanners goed berijdbaar, maar saai, allemaal gesloten frietkotten uit de tijd dat de snelweg E411 nog niet bestond. Het is geen beste weg (bestaan die wel in Belgie?) De N4 is alleen nog interessant vanwege Martelange: Goedkoop tanken (11 tankstations aan de Luxenburge kant van deze grensweg), goedkope sterke drank en goedkope sigaretten (waanzinnig grote supermarkt met alleen sterke drank en rookwaar). Als je daar geen behoefte aan hebt: De E411 volgen. Goedkoop tanken kan ook bij de eerste BP aan de Luxemburgse snelweg.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » do 24 aug 2006 10:20

Het is geen beste weg (bestaan die wel in Belgie?)
Als je bedoelt voor meer dan 2 à 2.5 Km : neen die bestaan niet in België.
Tussen 2 oneffenheden/putten/oplapstroken in, kan je wel een goede en vlakke weg vinden. Maximum lengte : 2.5 km ?
Maar dan geldt nog : Goed zoeken ! Uitzonderlijk ! Beperkte houdbaarheid !

:wink: :? :( :cry: :evil:

kc

Plaats reactie

Terug naar “Routes”