Ervaringen met reis naar Schotland

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Marco 007

Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Marco 007 » di 25 okt 2005 23:23

Beste Forum lezers,

We zijn van plan om in 2006 naar Schotland te gaan met de auto+caravan.
Ik heb een aantal vragen aan mensen die daar ervaring mee hebben.

- Wanneer kan je het beste een (goedkope) overtocht boeken. We hebben ervaring met de eurotunnel, maar vanwege de vele Km's extra misschien toch maar met de (duurdere?) boot.

- Gelden er nog andere verkeersregels, behalve natuurlijk links rijden, waar je rekening mee moet houden.

- Nog andere tips?

Alle tips zijn welkom.

ALvast bedankt voor jullie reacties,

Marco.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Ad » wo 26 okt 2005 18:58

Marco,
Wij hebben uitstekende ervaring met de "Caravan Special" van Stena Line vanaf Hoek van Holland naar Harwich. Je betaalt ca. € 425,= voor een retour, ongeacht de grootte van auto en caravan. Prachtige nieuwe schepen en gratis perfecte maaltijden, koffie en thee. In Engeland moet je alleen ca. 500 km verder rijden dan wanneer je naar New Castle vaart. Wij deden onderweg York als tussenstop aan, een prachtige stad. In Harwich zit op ca. 10 minuten rijden een camping Dovercourt. Je kunt hier dag en nacht komen en gaan, bij vertoon van de ticket betaal je de helft.. Wij hebben dit al 3 keer gedaan (Schotland, Wales en Zuid Engeland. Stena heeft een website met info.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Marco 007

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Marco 007 » wo 26 okt 2005 19:57

Ad schreef:Marco,
Wij hebben uitstekende ervaring met de "Caravan Special" van Stena Line vanaf Hoek van Holland naar Harwich. Je betaalt ca. € 425,= voor een retour, ongeacht de grootte van auto en caravan. Prachtige nieuwe schepen en gratis perfecte maaltijden, koffie en thee. In Engeland moet je alleen ca. 500 km verder rijden dan wanneer je naar New Castle vaart. Wij deden onderweg York als tussenstop aan, een prachtige stad. In Harwich zit op ca. 10 minuten rijden een camping Dovercourt. Je kunt hier dag en nacht komen en gaan, bij vertoon van de ticket betaal je de helft.. Wij hebben dit al 3 keer gedaan (Schotland, Wales en Zuid Engeland. Stena heeft een website met info.
Ad
Ad,
Alvast hartelijk dank voor deze berichtgeving. Ik ga binnenkort op zoek naar de Stena line op internet.
Ik ben nog wel nieuwsgierig naar ervaringen met o.a. rijden met caravan in, m.n. Schotland. Zuid Engeland hebben we al eens met een paradiso gedaan, zijn toen via de eurotunnel gegaan. Dat was ook een prima ervaring en bij vroegboeking ongeveer 1/4 van bovenstaande prijs. Wellicht nog de moeite om die extra km's te rijden.
Marco.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Ad » do 27 okt 2005 08:00

Marco,
Het rijden vonden we geen probleem. De wegen zijn op sommige plaatsen welliswaar smal (1 baans wegen), maar daar zitten overal uitwijkplaatsen langs. Ziet een tegenligger je aankomen dan geven ze even een knipper en je kunt doorrijden. Zeer vriendelijk en correct weggedrag, ze houden echt rekening met je. Ik hoop wel dat je een kachel in de caravan hebt. De enige keer dat we hem in de zomer nodig hebben gehad was in Schotland.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Jij_Artemi$

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Jij_Artemi$ » zo 30 okt 2005 17:52

Ad schreef:Marco,
Het rijden vonden we geen probleem. De wegen zijn op sommige plaatsen welliswaar smal (1 baans wegen), maar daar zitten overal uitwijkplaatsen langs. Ziet een tegenligger je aankomen dan geven ze even een knipper en je kunt doorrijden. Zeer vriendelijk en correct weggedrag, ze houden echt rekening met je. Ik hoop wel dat je een kachel in de caravan hebt. De enige keer dat we hem in de zomer nodig hebben gehad was in Schotland.
Ad
neem een electrische kachel mee meestal heb je in engeland en schotland 16 ampere dus genoeg stroom

Jij_Artemi$

Bericht door Jij_Artemi$ » zo 30 okt 2005 17:58

http://www.britishholidays.nl/start.htm ... iddenFrame

kijk hier maar even.?
de caravan gaat nu gratis mee van ijmuiden naar New Castle prijs auto caravan 2 personen retour voor 636.00 euro zonder maaltijden , alleen dinsdag en woensdag

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 11 nov 2005 17:12

Marco,
De prijzen voor de overzet zijn evenredig met de extra afstand die je in GB moet doen om in Schotland (ter hoogte van Edinburgh) te geraken. Wil je onderweg nog een aantal dingen zien / beleven ? Of wil je zo snel mogelijk in het noorden zijn ? Let wel : Schotland is GROOT : tracht zolang mogelijk op dat grote eiland (GB) te zijn om de prijs van de overzet minder "te voelen". (10 dagen of 25 dagen ter plaatse voor een overzet van ongeveer 1.000€ : ik vind het een (gevoelsmatig) verschil).
De kwaliteit van de ferry's is (volgens mij) hetzelfde : ik ben 1x met DFDS en 1x met P&O geweest : allebei zeer OK. De maaltijden op voorhand reserveren : is goedkoper en je moet niet op de boot zelf nog gaan zoeken / betalen / wachten. Of je kan (uiteraard) je eigen lunchpakket meenemen. Je kan en mag niet meer in auto en caravan tijdens het varen. Ivm de overzet : juli is drukker bezet dan augustus, vroegboeken en dan van promoties genieten. Eigenaardig genoeg is er geen sprake van "Last Minutes" kortingen. (Had ik gehoopt 2 jaar geleden).

www.superfast.com
http://www.poferries.com/portal/page_pa ... ema=PORTAL

www.dfds.co.uk/dsw/en

Bootverbindingen in Schotland : www.calmac.co.uk

PS : zoek zeep zonder parfum (glycerine-zeep ?) of leer je wassen zonder shampoo en douche-gel. :D

KampeerMeneer

Overtocht IJmuiden-Harwich

Bericht door KampeerMeneer » zo 13 nov 2005 22:32

Er zijn al veel mogelijkheden genoemd om naar Engeland te varen, maar de verbinding van IJmuiden naar Harwich ontbreekt m.i. nog in het rijtje.

Voor zover ik heb kunnen nagaan is dit een goed en betaalbaar alternatief, zij het dat het hier om een vrachtschip met beperkte accommodatie gaat en het schip niet al te veel voorzieningen voor passagiers lijkt te hebben.

Zelf heb ik het tarief bekeken voor een enkele reis in de maand juli van het volgende jaar. Ik kwam hierbij op een totaalprijs van maar 320 Euro! (100 Euro voor de auto, 100 voor de caravan, 60 voor een hut en 30 Euro per persoon voor de overtocht). De totaalprijs bleek ook nog eens inclusief de maaltijden te zijn.

Ik heb niet alle prijzen vergelijken maar ik denk dat dit behoorlijk voordelig is! Ik heb overigens niet kunnen ontdekken of men ook een speciaal (nog voordeliger) caravan tarief heeft.

Informatie over de rederij heb ik gevonden op: http://www.nedlines.nl

De prijzen en het vaarschema op: http://www.ferryovertocht.nl

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » ma 14 nov 2005 08:54

Goede rolhorren en anti muggen middelen voor de midgets!
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Jij_Artemi$

Bericht door Jij_Artemi$ » wo 30 nov 2005 16:45

nou wij hebben anders bijna geen last gehad van die kleine opdonders.
dfds is nu gratis de caravan mee ijmuiden-newcastle €+_700.00 retour

Etab

Re: Overtocht IJmuiden-Harwich

Bericht door Etab » do 1 dec 2005 08:38

KampeerMeneer schreef:Er zijn al veel mogelijkheden genoemd om naar Engeland te varen, maar de verbinding van IJmuiden naar Harwich ontbreekt m.i. nog in het rijtje.

Voor zover ik heb kunnen nagaan is dit een goed en betaalbaar alternatief, zij het dat het hier om een vrachtschip met beperkte accommodatie gaat en het schip niet al te veel voorzieningen voor passagiers lijkt te hebben.

Zelf heb ik het tarief bekeken voor een enkele reis in de maand juli van het volgende jaar. Ik kwam hierbij op een totaalprijs van maar 320 Euro! (100 Euro voor de auto, 100 voor de caravan, 60 voor een hut en 30 Euro per persoon voor de overtocht). De totaalprijs bleek ook nog eens inclusief de maaltijden te zijn.

Ik heb niet alle prijzen vergelijken maar ik denk dat dit behoorlijk voordelig is! Ik heb overigens niet kunnen ontdekken of men ook een speciaal (nog voordeliger) caravan tarief heeft.

Informatie over de rederij heb ik gevonden op: http://www.nedlines.nl

De prijzen en het vaarschema op: http://www.ferryovertocht.nl
Die is ook nog maar net in de vaart.

KampeerMeneer

Re: Overtocht IJmuiden-Harwich

Bericht door KampeerMeneer » do 1 dec 2005 23:52

Die is ook nog maar net in de vaart.
Klopt helemaal, voor zover ik weet vaart het schip sinds eind september. Ik heb laatst ook gehoord dat het schip even uit de vaart is wegens stormschade maar binnenkort weer naar de overkant zal gaan. Ik heb trouwens ook gekeken of ik toch nog iets goedkopers kon vinden maar volgens mij lukt dat alleen vanuit Calais. Met de DFDS (Newcastle) hoef ik minder kilometers te maken maar als ik een beetje behoorlijk hut wil is het best wel duur! Misschien dat iemand nog andere suggesties heeft?

Gebruikersavatar
Kiopop
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 12:39
Locatie: Oostende

Bericht door Kiopop » za 3 dec 2005 12:00

De prijzen schommelen van dag tot dag.

Het komt er echt op aan van op de juiste moment een reservatie vast te leggen.
Tot soms één jaar op voorhand.

Hoe kom ik aan deze wijsheid?
Wij hebben vrienden op het Isle of Man en deze komen regematig over naar het continent.

Van hen weet ik dat sommige prijzen soms maar één dag geldig zijn.
Het komt er dus gewoon op aan dat ogenblik te kunnen boeken.

Meer dan eens heb ik ze de oversteek met wagen weten maken voor maar €50.

Voor hun is het nagaan van deze prijsschommelingen van levensbelang als ze ooit eens van dat eiland willen afraken.

Daarom oogjes open en.... geldbeugel toe.
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 4 dec 2005 15:27

jij_artemi$ schreef :

nou wij hebben anders bijna geen last gehad van die kleine opdonders.
Het hangt echt af van het moment van de dag / avond /plaats / ondergrond / weersomstandigheden enz.
Maar als ze er zijn... :wink:
kc

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 4 dec 2005 15:40

anna

Geplaatst: Di Nov 29, 2005 10:21 pm Onderwerp: schotland

hallo allemaal

wij willen dit jaar naar schotland heeft iemand daar ervaringen mee????????
we willen met de boot en het lieft niet boeken
@ anna : ik vrees dat je wel moet boeken : zomaar aanschuiven en de boot op, dat zal niet gaan. (zoals de overzet naar Texel)
En ik denk zelfs dat je minimum ongeveer een week op voorhand moet boeken. De firma moet nog al die documenten opsturen, jij nog betalen etc.

@marco 007 en @anna : hebben jullie nog specifiekere vragen over die Schotland reis ? Dan kan er misschien nog concreter worden geantwoord.
kc

Eelko

Bericht door Eelko » di 6 dec 2005 19:28

Hallo,

Nog een ferry maatschappij ter aanvulling, www.transeuropaferries.co.uk
Deze verzorgd een overtocht per vrachtferry van Oostende naar Ramsgate.
Bij vroegboeken t/m 31-01-2006, is de prijs in het hoogseizoen Juli/Augustus, voor een auto en caravan met een totaal lengte van 12.00mtr. 238,00 euro. Voor dezelfde prijs mogen er max. 9 personen mee.
Op de site moet je doorschakelen naar Extended Early Bird
Groet,
Eelko

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » ma 1 mei 2006 20:44

Zonet deze link in mijn mailbox gekregen : http://www.reizennaarschotland.nl/
Op het eerste zicht lijkt hij zeer interessant.

kc

Chrisreut
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 8 dec 2019 13:46

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Chrisreut » di 10 dec 2019 16:02

Zijn in 2015 naar Schotland geweest, zijn vertrokken vanuit Hoek van Holland en naar Hull gevaren. De boot vertrekt s'avonds en komt s'morgens aan.
Je kunt er voor kiezen om te eten en te drinken op de boot of zelf mee te nemen.
Wij zijn begonnen in het ~Lake district, we hebben hier een aantal nachten gestaan en zijn toen doorgereden naar Oban. We hebben 4 weken door Schotland gezworven en zijn weer vanuit Hull naar huis gegaan. De overtocht koste retour 850,- euro, een mooi bedrag maar je creëert een hoop rust.

Theodoor
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 13:39

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Theodoor » ma 2 jan 2023 12:14

Hallo, na prachtige eerste Schotland autoreis oktober 2022, overwegen wij een zomervakantie naar dit mooie land in augustus 2023. Wat is een verstandige, tegen goede prijs kwaliteitverhouding, te adviseren overtocht met caravan. We hoorden over Hoek van Holland Hull, beter dan IJmuiden Newcastle? Verschillen campings in Schotland van de gemiddelde camping in Frankrijk of elders qua prijs, voorzieningen en kwaliteit? Van te voren reserveren of niet nodig? Andere relevante tips? Goede campinggids? Kamperen bij de boer ook in Schotland mogelijk en aan te bevelen?

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door yarrah » di 3 jan 2023 09:33

New castle heeft als voordeel dat je snel in schotland bent. Hull zit je je nog een dag extra in noord engeland… ook heel mooi.
Qua prijzen maken ze niet zoveel om en nabij de 1000 hull en 1200 new castle euro.
De campings zijn de afgelopen jaren wel veel duurder geworden reken nu voor een goede camping toch wel 30 tot 35 pond. Er zijn ook wel boeren campings, maar dan moet je staan in een weiland. En dat is in de natte gebieden niet heel handig. Hoewel in 2022 het heel droog was en warm, maar je weet niet wat het weer dit jaar doet.
Reserveren kan altijd ff bellen of online tot een dag van te voren.
Wij gaan via harwich naar noord engeland of wales of…… we weten het pas wanneer we aankomen. Misschien komen we wel in cornwall aan.
Wij gaan vooral naar campings van de camping and caravanclub. Die zijn goed verzorgd en hebben veel verharde plekken om op te staan. En mooie grote plekken.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Henny » di 3 jan 2023 10:13

Ook wij maakten altijd gebruik van de Camping and Caravanning Club. Werden van te voren in NL al lid voor een periode van 3 mnd dacht ik ( je hebt speciale aanbiedingen voor "overzee "leden, is al weer 8 jr geleden dat wij voor het laatst in GB waren)

Voor Schotland voeren wij naar New Castle en zo verder omhoog. Wij gingen naar GB altijd in juni en bespraken alleen de 1e camping.
Vooral in het weekend zijn campings aan de kust in een toeristische streek dikwijls vol, bel dus van te voren als je die kant op zou gaan of zorg dat je bv op donderdag bij zo.n camping aankomt.

P.S, In febr dikwijls korting ivm vroegboeking bij verschillende maatschappijen .


Succes en mooie vakantie in het schitterende Schotland. ( maar óók de andere delen van GB zijn prachtig thumbup.gif , hebben door de jaren heen alle delen wel gehad)
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door dieseltijger » di 3 jan 2023 10:27

Kies inderdaad voor de haven van Newcastle: het is een rot-eind rijden van Zuid Engeland naar Schotland: Het kost je gewoon anderhalve dag enkele reis - terwijl je dit ook al varend kan afleggen.

Overseas lidmaatschap van de Camping & Caravanning Club is aan te raden. Tegen gereduceerde kosten ben je lid, je kan profiteren van de ledenvoordelen, en -indien gewenst- kan je een heel overnachtingsschema boeken via hun site. Ook een reminder: toeristische attracties zijn duur. Overweeg een tijdelijk lidmaatschap van de National Trust en de National Heritage als je veel sites wil bezoeken.

Ik vind de campings op het Britse eiland wat ouderwetser dan in Nederland en Frankrijk. Voor ons totaal niet relevant. Pas op met (bank) hollidays: de campings zijn dan redelijk volgeboekt. Geen actuele ervaring met caravankamperen bij een Schotse boer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Theodoor
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 13:39

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Theodoor » di 3 jan 2023 12:43

Dank voor bovenstaande 3 reacties...alle reacties op dit item doorgelezen...zinvol! Het via het zuiden van Engeland met caravan 1 op 10 doorrijden naar Schotland plus overnachtingen kost ook het nodige trouwens...we gaan op zoek naar aanbiedingen voor overtochten naar Hull of beter nog Newcastel. Tips zijn welkom!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Knaus440 » di 3 jan 2023 13:09

Optijd boeken!!!!
We zijn jaren geleden met de caravan, en eerder met de camper, naar New Castle overgevaren.
Vroegboeken, al in maart, scheelde 40%, op later boeken. En maand voor de reis datum boeken was dus al 40% duurder!
We stonden in de rij voor inschepen, en spraken met mensen met vergelijkbare combi als wij hadden.
En vergeleken dus de kosten omdat ze het duur vonden. Daar kwamen we dus op dit verschil uit.
Met de camper eenzelfde ervaring. Prijs camper bij vroegboeken was dezelfde als een kleine auto 2 weken voor de reis boeken.
Familie in Schotland wees ons op het vroegboeken.
Handig familie die in de scheepvaart zat blij.gif

Je krijgt het pas duidelijk wanneer je echt gaat boeken, dan zie je de prijsverschillen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Theodoor
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 13:39

Re: Ervaringen met reis naar Schotland

Bericht door Theodoor » di 3 jan 2023 13:21

Gaan we mee aan de slag...heel duidelijk...bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Routes”