rijden over fernpas ervaringen?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door atria » do 18 mar 2021 22:07

Het is niet heel steil, max 8 % maar je staat er tegenwoordig wel vaak in de file. Heb er vanaf Duitsland ooit anderhalf uur in de file omhoog gereden, echt stilstaan en weer stukje rijden, dat vind je koppeling niet heel fijn. Zolang je rijdt niet niet spannend inderdaad.
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1333
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door Pakkie » vr 19 mar 2021 08:27

In een normaal jaar rijden wij zo'n 4-5 keer per jaar over de Fernpas zowel in de winter als in de zomer. Qua drukte kan het zeer sterk verschillen maar in de vakantieperiodes in de weekenden is het over het algemeen geen aanrader om er overheen te gaan aangezien de vertraging enorm kan zijn. Bij sneeuwval is het al helemaal een no-go want ondanks de minimale helling kan er een enorme chaos optreden. WIj houden de Duitse verkeersinformatie en de vertragingen op de telefoon in de gaten en maken vanuit NL komende bij Memmingen de keuze om via de Fernpas of door de Arlbergtunnel te gaan. Komende vanuit Oostenrijk is dat keuzepunt uiteraard afhankelijk waar je vandaan komt. Erop gokken dat het wel goed komt doen we niet want dat kan je letterlijk vele uren kosten
Qua route is ieders beleving anders, maar ik vind het allemaal niks voorstellen. Het is meer een heuvel dan een pas.
Tanken doe ik niet op eerder genoemde lokaties want het aantal pompen is me daar te beperkt en heb geen zin om in een rij te gaan staan. WIj tanken altijd bij dit Gutmann-tankstation in Reutte die vanaf beide zijden prima te bereiken is (komend uit NL afslag Reutte Süd en via lokale weg even een paar honderd meter terugrijden): ruim tankeiland, voldoende pompen, goed sanitair, M-preis in de shop en lekkere pizza's. Prijzen zijn zo goed als identiek aan eerder genoemde tankstations.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 353
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door Frup » vr 19 mar 2021 08:41

Klopt in mijn ervaring wat @Pakkie zegt. Bij de ander tankstations kan het wel druk zijn en is de ruimte dan met caravan wat meer beperkt.
Wij kijken vaak van tevoren naar de Webcam Ferpassstrasse B179. Je kan dan het actuele verkeer zelf bekijken.
https://www.tirol.gv.at/verkehr/strasse ... cams/b179/
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

RDDR
Berichten: 2763
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door RDDR » vr 19 mar 2021 09:28

eurotrotter schreef:
do 18 mar 2021 17:12
RDDR schreef:
do 18 mar 2021 16:51
. Stuk stijler, maar heel goed te rijden. Geen moment druk gemaakt.
Jij niet,anderen wel,zoals T.S.
Bij dit soort vragen krijg je altijd een mix aan ervaringen,en wat voor de ene al een bijna onoverkomelijke klim is ( zoals bij Luik) is voor de ander iet wat ie met twee vingers in de neus doet.
Klopt, dus mijn advies: minder bang zijn en gewoon doen. Dan zal je zien dat de Fernpas niet lastig is om te rijden en de klim bij Luik met de hudiige auto's helemaal geen issue meer is. En als het dan meevalt durft TS de keer daarna ook gewoon weer meer. Even door de angst heen en gaan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7881
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door VIP » vr 19 mar 2021 09:31

En anticiperen helpt ook, niet te dicht op je voorganger rijden (groter gat) anders kan het tijdens de spits constant "stop and go" zijn.

Combi laten rollen is het devies.......
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5720
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door Morgoth » vr 19 mar 2021 10:10

[re.gif] [re.gif]

Bij de klim bij Luik moet je alleen oppassen dat je niet verrast wordt door oude VW T3 campertjes die met een 60pk atmosferisch dieseltje naar boven zwoegen. Die gaan namelijk echt heel langzaam. Op tijd naar links gaan dus.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door Micky » vr 19 mar 2021 10:39

[re.gif]

op die baan rij ik helemaal niet, want daar rijden ook trage vrachtwagens, gewoon met 110 op de 2de baan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door JanPunne » vr 19 mar 2021 11:13

Rijden over de Fernpas, het is dat je twee handen aan het stuur moet hebben want anders kon het met 2 vingers in de neus mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2763
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door RDDR » vr 19 mar 2021 11:30

[re.gif] [re.gif] en [re.gif] [re.gif] [re.gif]

Inderdaad: gewoon niet op de meest rechterbaan komen. Mijn combi heeft meer dan voldoende vermogen om gewoon met 110 km/u naar boven te tokkelen. Kan gewoon op de CC, bak schakelt wel een paar verzetten terug.

[re.gif]
2 vingers in de neus en 1 hand aan het stuur is wel mogelijk knipoog.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door JanPunne » vr 19 mar 2021 11:53

[re.gif]
Stoer hoor, met 110 naar boven tokkelen met je combi.
Dat geldt trouwens ook voor de andere chauffeurs die daar prat op gaan.
Meestal lukt 80 nog niet eens scratch.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2763
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door RDDR » vr 19 mar 2021 12:07

[re.gif]

Waarom zou dat niet lukken bij Luik? Juist bergop is een combi stabiel. Ik rij altijd 105 / 110 op de autosnelweg als de omstandigheden (weer en drukte) dat toe laten. Gaat prima.Ook in Nederland hou ik 105km/u aan, voel er niets voor om vrachtwagens in de weg te gaan rijden. Een autosnelweg helling is puur voldoende pk's bij je hebben ten opzichte van het gewicht wat je probeert boven te krijgen. Bergaf wel wat rustiger.
Een pas is uiteraard wat anders, daar zitten bochten in. Hoewel ik ook daar aardig door rijdt. Wat wel helpt is dat wij per definitie niet in de kinder vakanties gaan. Dus een over het algemeen een rustiger verkeersbeeld.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door JanPunne » vr 19 mar 2021 12:16

[re.gif]
Luik?
Het gaat hier toch over de Fernpas?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door eurotrotter » vr 19 mar 2021 12:20

RDDR schreef:
vr 19 mar 2021 09:28


Klopt, dus mijn advies: minder bang zijn en gewoon doen. Dan zal je zien dat de Fernpas niet lastig is om te rijden en de klim bij Luik met de hudiige auto's helemaal geen issue meer is. En als het dan meevalt durft TS de keer daarna ook gewoon weer meer. Even door de angst heen en gaan.
Het ging er ook niet over of T.S. "angst "heeft om over de Fernpas te gaan,ik kreeg de indruk( in haar openingspost) dat zij de pas niet kent en ons hier advies daarover vroeg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door eurotrotter » vr 19 mar 2021 12:26

Frup schreef:
vr 19 mar 2021 08:41
Klopt in mijn ervaring wat @Pakkie zegt. Bij de ander tankstations kan het wel druk zijn en is de ruimte dan met caravan wat meer beperkt.
Wij kijken vaak van tevoren naar de Webcam Ferpassstrasse B179. Je kan dan het actuele verkeer zelf bekijken.
https://www.tirol.gv.at/verkehr/strasse ... cams/b179/
IK tank eigenlijk nooit aan de Fernpass,meestal heb ik voldoende brandstof om de grens aan de Brenner of de Resiapass te halen,en zo mijn tank vol te gooien voor ik het dure Italie inrijdt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2763
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door RDDR » vr 19 mar 2021 12:26

JanPunne schreef:
vr 19 mar 2021 12:16
Luik?
Het gaat hier toch over de Fernpas?
De opmerking van Micky en mijn reactie daarop over de snelheid waren een reactie op de post van Morgoth en ging over de klim op de autosnelweg bij Luik, waar op de meest rechter baan vaak zeer langzaam verkeer rijdt.

[re.gif] [re.gif]
Dan snap ik je commentaar niet op mijn eerdere post. Zoals ik schreef is dit een pas die me wat rijden betreft niet eens is bijgebleven. Totaal geen lastige weg om te rijden. En daar reageer je juist op dat TS zich daar blijkbaar druk over maakt. weenie.gif
eurotrotter schreef:
do 18 mar 2021 17:12
RDDR schreef:
do 18 mar 2021 16:51
. Stuk stijler, maar heel goed te rijden. Geen moment druk gemaakt.
Jij niet,anderen wel,zoals T.S.
Bij dit soort vragen krijg je altijd een mix aan ervaringen,en wat voor de ene al een bijna onoverkomelijke klim is ( zoals bij Luik) is voor de ander iet wat ie met twee vingers in de neus doet.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door janoniem » vr 19 mar 2021 12:36

In 2016 zijn we richting Italië eens de route via Fernpass en Reschenpass gereden.
De laatste is landschappelijk nog aantrekkelijker maar verkeerslichten en landbouwverkeer zorgden voor oponthoud.
De kerktoren in het Lago di Resia hebben we amper gezien; er was geen parkeerplaats voor auto/caravan combinaties.
Richting Zuiden controleren we vooraf via deze webcams hoe het er voor staat om tijdig een alternatieve route te kiezen of een camping te pakken vóór het nemen van de Fernpass.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door Cheese » di 23 mar 2021 20:31

eurotrotter schreef:
Frup schreef:
vr 19 mar 2021 08:41
Klopt in mijn ervaring wat @Pakkie zegt. Bij de ander tankstations kan het wel druk zijn en is de ruimte dan met caravan wat meer beperkt.
Wij kijken vaak van tevoren naar de Webcam Ferpassstrasse B179. Je kan dan het actuele verkeer zelf bekijken.
https://www.tirol.gv.at/verkehr/strasse ... cams/b179/
IK tank eigenlijk nooit aan de Fernpass,meestal heb ik voldoende brandstof om de grens aan de Brenner of de Resiapass te halen,en zo mijn tank vol te gooien voor ik het dure Italie inrijdt.
Ik herinner me dat brandstof op de Brenner toch al stuk duurder was dan verderop in Oostenrijk.

Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk

knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door eurotrotter » wo 24 mar 2021 17:07

[re.gif]

Als je op de autobahn tankt wel ja,( maar ook daar is de brandstof nog altijd een heel stuk goedkoper dan in Italie)maar je kunt de autobahn op de laatste afslag voor de grens verlaten en over de oude Brenner grens gaan,daar heb je op Oostenrijks grondgebied nog verschillende tankstations.
Na de grens kun je even verderop weer terug op de autostrada.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 353
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door Frup » wo 24 mar 2021 18:33

[re.gif] kun je ook even pauze nemen in het Outlet Center Brenner.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: rijden over fernpas ervaringen?

Bericht door eurotrotter » wo 24 mar 2021 19:03

[re.gif]

thumbup.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”